Gå til innhold

Valget mellom en halv million eller 50% sjanse for en hel million


VTW

  

150 stemmer

  1. 1. Du blir tilbydt valget mellom en halv million, eller 50% sjanse for å vinne en hel million. Hva velger du?

    • Jeg sikrer meg og velger en halv million
    • Jeg tar sjansen og velger å satse på en hel million


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål til dere brukere:

Du blir gitt valget: Enten får du en halv million kroner, eller så kan du kaste en mynt. Velger du å kaste en mynt kan du enten ende opp med en HEL million, eller ingenting (altså 50/50).

 

 

I avstemningen spør jeg hva du ville valgt, men her i diskusjonen er jeg egentlig interessert i noe annet, nemlig hvordan du tenker ovenfor situasjonen.

 

Mine to teorier om hva folk tenker, og deretter handler etter:

1. Man tenker at om man velger 50/50-sjansen og taper, så har man tapt en halv million som man ellers kunne fått om man ikke tok sjansen. Den millionen "hadde" man jo allerede, så man har på en måte fått og deretter mistet en halv million.

>Jeg tenker at disse ville sikkret seg og dermed tatt den halve millionen.

 

2. Man tenker at om man velger 50/50 sjansen og taper, så har man ikke tapt noen penger, ettersom du gikk inn uten noen penger. Altså, siden du ikke er fattigere når du går ut har du ikke tapt noe.

 

>De som tenker slik tenker jeg er de som ville tatt sjansen på hele millionen.

 

Hvilken av tankene er riktig? Finnes det en riktig egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg hadde nok valgt ein halv million, alltid kjekt med litt ekstra i lommeboka.

I mitt hovud er ikkje ein halv million og 1 million såå mykje pengar, derfor heller ikkje så ulikt. Viss eg då kan få ein av dei uansett, velger eg så klart den.

Hadde det vert snakk om ein halv million, mot 50% sjangse for 5 millionar f.eks. Hadde eg valg å tatt ein sjangse. 1 mill er rett å slett ikkje nok å sjangsa for.

Lenke til kommentar

Ein milion er ikkje så mykje verdt lengre, men det er vel litt på sida.

 

Eg ville valgt ein halv milion sidan det er då ekstra penger som eg er sikkra å få. DEt er dumt å gamble bort ein halv milion for å berre få dobbla den.

 

Reint matematisk sett så vil det gå for det samme, men då med forutsettninga av at du kan gjenta spelet.

 

Dersom det skal være ein god deal å gamble bort ein halv milion for å kunne vinne ein heil milion så må oddsen være litt meir en 50%, som f.eks 51% for å dobble og 49% for å tape. Dersom du ikkje har ein litt større vinnersjangse en 50/50 så vil du eigentleg tape meir en du tjener sidan hoppet frå 0 kroner til 500 000 kroner er mykje større en hoppet frå 500 000 kroner til 1 000 000 kroner.

 

 

Men eit anna spørsmål er kva slags samanheng dette spelet foregår i, dersom dette hadde vært i ledd av eit gameshow der hovedpremien hadde vært mykje større så kunne eg ha gått med på å gamble sidan eg då mest sannsynlig ville ha bestemt meg for eit minimumsbeløp som eg vil oppnå før eg trekker meg.

Lenke til kommentar

Dersom det skal være ein god deal å gamble bort ein halv milion for å kunne vinne ein heil milion så må oddsen være litt meir en 50%, som f.eks 51% for å dobble og 49% for å tape. Dersom du ikkje har ein litt større vinnersjangse en 50/50 så vil du eigentleg tape meir en du tjener sidan hoppet frå 0 kroner til 500 000 kroner er mykje større en hoppet frå 500 000 kroner til 1 000 000 kroner.

 

Hvilken læreplan tilhører du?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det blir feil å si at du ikke har mistet penger ettersom du ikke gikk inn med noe i utgangspunktet, fordi du skriver at man kan få de 500.000,- uten videre bare man takker ja.

 

Derfor blir det som om noen ringer deg å sier, "Hei, du har vunnet 500.000,- i lotto! Vil du prøve kvitt eller dobbelt med myntkast eller beholder du bare pengene?"

 

Jeg ville sagt ja takk til en halv mill og disponert de så godt jeg kunne derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...