Gå til innhold

Usikkerhet rundt Libreoffice


Anbefalte innlegg

Vel, hvis du ikke visste at du kunne markere flere ting samtidig ved å holde inn Ctrl, har du gått glipp ev en veldig basic ferdighet som kan brukes opver alt. Når du i tillegg snakker om at man må inn i menyen for endre farge (noe du enkelt kan gjøre ved et enkeløt trykk på en enkelt knapp på verktøylinjen) er du enten et troll eller bra klønete med pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis du ikke visste at du kunne markere flere ting samtidig ved å holde inn Ctrl, har du gått glipp ev en veldig basic ferdighet som kan brukes opver alt. Når du i tillegg snakker om at man må inn i menyen for endre farge (noe du enkelt kan gjøre ved et enkeløt trykk på en enkelt knapp på verktøylinjen) er du enten et troll eller bra klønete med pc.

 

i utgangspunktet har jeg hele tiden vist at man kunne bruke CTRL samtidig som man markerte , men jeg har ikke fåt det il funger på alle programmene s.f.eks i Word og tabeller dessuten er det ikke den alle vanligste metoden å gjøre det på hvis man er vant med Word.

 

når et gjelder resten av formateringen så har man lit flere muligheter i dialog boksen.

( jeg er ikke blit sa veldig komparabel med knappen for kantlinjer )

 

 

Jeg har nå nettopp funnet ut å markere flere kolonner samtidig i en tabell i Writer lar seg ikke gjøre.

Da er man tilbake til utgangspunktet der problemet mit begynte

Lenke til kommentar

Slike ymse programmer som Firefox? Sånne som nesten ingen bruker, eller? Vent nå litt...

 

De eneste som går glipp av ting er dem som absolutt ikke vil ha noe annet innstallert på maskinen enn det som var der da maskinen var ny.

 

Her har forresten microsoft overlatt for mye til tilfeldighetene. Man må altså ofte aktivt handle MS office, og bare der er det jo mange som sjekker tilbudet av andre ting rent instinktivt.

 

OOo er i tillegg gratis å prøve, og det er et godt utganspunkt mtp konkurranse. Hvorfor skal man bytte til noe som er fundamentalt dårligere når ting fungerer?

 

At ting gjøres litt forskjellig her og der er like dårlig reklame for microsoft når omsider andelen som kun gjør ting på "den ene måten" er like stor blandt OpenOffice-brukere.

 

Andelen reelle forskjeller som utgjør en fordel for MS office synker stadig. Drar man konseptet til ytterpunktene er OOo en 100% fullgod erstatter, og gjerne mere til, mens MS office gjerne kan være så bra det vil når det har samme iboende bakdeler som Internet Explorer vs Firefox.

 

Hvordan er nettlesing så forskjellig fra dokumentlesing? Det er da stor akksept for at opera, firefox og chrome har noe å bidra med, og det kan ikke bestrides (set utifra besøks-statistikk for forskjellige domener) at det byttes nettlesere i stort monn, med det som utgangspunkt at nesten alle og enhver på et tidspunkt (evt. til stadighet) har blitt på-bundlet IE.

Lenke til kommentar

Det er også dem som mener at man kan kjøre lada i stedet for BMW .

 

Open ofice er et alternativ til MS office , men det kan ikke erstatte MS office 100%

For mange holder det også med Wordpad ( også et MS tekstbehandling).

Det ble også påstått at hjemmebrukere klarte seg Med Works . senere ble de spesielle progrmmene i works erstattet med programmer fra de proffe utgavene. f.eks ble Works sin tekstbehandling for mange år siden erstattet med Word.

 

Poenget mit er at det for mange er for my bryderier å bygge opp på nytt alle malene, makroene o.s.v hvis man skal erstatte MS office med Open ofice

 

 

Er det noen som tar utfordringen med å finne ut hvordan man kan få markere flere steder samtidig i en tabell i tekstbehandlingen Writer ?

( her er det ikke snakk om å sette en noen objekt som et regneark)

Lenke til kommentar
Det er også dem som mener at man kan kjøre lada i stedet for BMW.

I dette tilfellet er det mer som Audi vs BMW. Man kan ikke konkludere med hva som er best fordi det vil variere fra bruker til bruker og deres måte å jobbe på.

 

Open ofice er et alternativ til MS office , men det kan ikke erstatte MS office 100%

Det er ikke meningen heller. Akkurat som at ikke Audi kan erstatte BMW 100% eller BMW kan erstatte Audi 100%. Det vil og bør alltid være forskjeller i begges favør.

Lenke til kommentar
Er det noen som tar utfordringen med å finne ut hvordan man kan få markere flere steder samtidig i en tabell i tekstbehandlingen Writer ?

( her er det ikke snakk om å sette en noen objekt som et regneark)

1. Lag tabellen slik: Sett inn -> OLE-objekt -> OpenOffice Regneark

 

2. Skriv tabellinnholdet i regnearket

 

3. Marker flere kolonner, rader og ruter ved å holde inne kontroll-tasten når du klikker på kolonnene, radene eller rutene.

 

Dette tok meg 20 sekunder å finne ut av. Jeg har ikke hatt behov for å markere flere kolonner samtidig i Writer tidligere og det tror jeg ikke folk flest har heller. Men nå ser du i hvert fall at det er lett å finne ut av om man bare vil.

 

post-3851-0-22758700-1292685933_thumb.png

post-3851-0-54894100-1292685942_thumb.png

post-3851-0-16223600-1292685787_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ttor han prøvde å si at han ikke ville sette inn regneark som objekt. (Skjønt, det blir jo litt som å si "jeg vil ikke bruke den metoden som fungerer"...)

 

Fordi det fungere ikke når tabellen går over flere sider .

 

Å sette inne et regneark som et objekt har en lei tendens til rote det til.

i hvertfall er det vanskelig å få objektet hel korrekt plassert

Lenke til kommentar

Har elgen noen gang forsøkt den vanlige formatpenselen? Ikke "tabellblyanten" din, men formatpenselen som fungerer på både tekst, avsnitt, tabelle, osv.?

 

Nei. Jeg viste heller ikke om den.

 

Uansett så er det verdt å teste den ut.

 

Pussig at det ikke er nevnt før .

Jeg har spurt om det samme problemet flere ganger

 

 

edit:

det var ikke helt som forventet , men det nok delvis fungere.

inntil jeg finner lit mer ut av det så virker det lit tungvindt å måtte marker og "kopiere" formateringen fra et objekt til et annet hver gang.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
edit:

det var ikke helt som forventet , men det nok delvis fungere.

inntil jeg finner lit mer ut av det så virker det lit tungvindt å måtte marker og "kopiere" formateringen fra et objekt til et annet hver gang.

Du må trykke på Pensel-knappen mellom hver gang ja. Så lenge du beholder markeringen i dokumentet før du klikker på penselen går det kjapt nok. I Office er det til og med en hurtigtast for penselen (Ctrl+Shift+C), men jeg har dessverre ikke funnet en slik i OO.org enda.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...