Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4, kun 3 sylindere som går. hjeelp?


Bllink

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bilen er en Audi A4 1.8T B5 96mod

 

Var på besøk hos foreldrene mine hinn dagen. Da jeg skulle gå, starta jeg bilen, og kjente at den rista fælt, og nappa ved gasspådrag. Tenkte at dette kunne være at det var kun 3 sylindera som gjekk. Skrudde av coilane, og der låg det olje nedi med tennpluggane. Så da fekk jeg skifta toppdeksel pakninga ganske fort.

 

Deretter renska eg ut så masse av oljen som jeg klarte, med papir og kompressor luft. Satt alt på plass igjen der det skulle være, og prøvde å starte bilen. Ja den starta, men gjekk fortsatt bare på 3 sylindera.

 

Har funne ut at det er sylinder 2 som ikkje går rundt. Har bytte tennplugga rundt, og bytta rundt på coilane. Har testa at alle tennpluggane gnistra. Har til og med kjøpt en ny tennplugg til bare sylinder 2, men funker fortsatt ikke. Har målt over kontaktane til coilane med kun tenninga på, og alle viser 12V.

 

Har lest litt rundt på nettet at det kan være alt fra styringsenhet til brente ventiler.

Men har enda ikke forklart problemet mitt til noen andre.

 

 

Er det noen her som kan være så snill å gi meg noen råd og tips? Er like før jeg begynner å grine her, er så lei. Skulle egentlig til Bergen ikveld på julebord, men må utsettest til imorgen, og ta buss :S

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, her er min erfaring med akkurat dette problemet. Har en Kia Sportage -95 som gikk på bare tre sylindre. Fant ut at det var en tett innsprøytningsdyse som var synderen.

Jeg fikset det ved å demontere dysene og blåse de med trykkluft i alle åpninger. Funket fint og den går som ei klokke, til Kia å være...

Lenke til kommentar

Det er som regel defekt coil og dem ryker ofte. Har dem gått og badet i olje over tid hr det helt klart mye og si på levetiden. Vær helt sikker på at du har sjekket dette ordentelig og at du har hatt tunga rett i munnen når du har kryssbytta og diagnosert at dem er i orden.

 

Kan ikke si jeg personlig har vært borti så veldig mye annet på de bilene her. Veldig sjeldent toppen må av på disse 4 sylindra motorene pga brente ventiler, stempler e.l.

 

Har vært borti defekt styreenhet og samme problem, men kun på 6syl motor eller mer.

 

Defekt dyse er mer et japan/kina problem og det er som regel en periodisk feil.

 

Uansett kompresjonstest er neste steg og da får du svaret på alt. Tenningslampe er et råflott verktøy når det kommer til diagnose på sånne ting her, men disse har ikke pluggkabler så da er det ikke så lett.

Lenke til kommentar

Coilane er jeg rimelig sikker på funka.. Testa alle på sylinder 4, for kun der jeg klarte å sjekke tennpluggane fra bilsete, aleine ;)

 

Så da kan det også være ledningsbrudd en plass, så jeg skal ta å ohme imorgen. Men jeg prøver å skifte styreenhet først, sia det ikke koster noe. En kompis har liggende :)

Endret av Bllink
Lenke til kommentar

Har tatt kompresjonstest på den. Og resultat var alt fra 13.3bar til 14.7bar ..

 

Og det var sylinder 2, som ikkje vil gå på, som hadde 14,7bar, also mest :O

 

Då kan vi vell utelukke at det er noke feil med motoren da? :O

 

Bra! *Jepp, det er helt sikkert. Kompresjon skal være særdeles dårlig for at du merker det på tomgang. Dårlig kompresjon kan også merkes med at trykket kommer opp oljepåfyllingshullet.

 

Kjøp deg en tenningslampe. Sjekk på hver pluggledning. Post resultatet her...

 

Et annet triks er å kikke oppi motorrommet i mørke. Da vil man se eventuelle overledninger som gnister rundt pluggledninger ol. Denne metoden har jeg brukt med suksess på påhengsmotorer. Fant en gang en coil med en fuktig mikrosprikk med dette trikset. (Denne metoden finner du garantert ikke i noen bøker! )

Lenke til kommentar

Har tatt kompresjonstest på den. Og resultat var alt fra 13.3bar til 14.7bar ..

 

Og det var sylinder 2, som ikkje vil gå på, som hadde 14,7bar, also mest :O

 

Då kan vi vell utelukke at det er noke feil med motoren da? :O

 

Bra! *Jepp, det er helt sikkert. Kompresjon skal være særdeles dårlig for at du merker det på tomgang. Dårlig kompresjon kan også merkes med at trykket kommer opp oljepåfyllingshullet.

 

Kjøp deg en tenningslampe. Sjekk på hver pluggledning. Post resultatet her...

 

Et annet triks er å kikke oppi motorrommet i mørke. Da vil man se eventuelle overledninger som gnister rundt pluggledninger ol. Denne metoden har jeg brukt med suksess på påhengsmotorer. Fant en gang en coil med en fuktig mikrosprikk med dette trikset. (Denne metoden finner du garantert ikke i noen bøker! )

 

 

Ahh, for å sjekke etter kortsluttning etc? Om jeg har forstått deg riktig..

 

Ja, da er det nok ikke noe som er galt mekanisk med motoren, om du stikker fingern nedi plugghullet om det er mulig. Får du bensin på fingern da?

 

Det er ikke mulig :p Men kan prøve med noe annet jeg finner :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å skifta styreenhet nå, og da ville den ikke starte i det hele tatt, så er nok ikke den da.. Litt glad for det og, for ny kosta den rundt 15.000 :O

 

Hva du mener med tenningslampe btw? Feilsøkinsverktøy, noe som går an å få kjøpts hos biltema?

 

Og en kompis av meg som er mekaniker, mener det kan være tenningsmodulen? Noen synspunkt rundt det?

Endret av Bllink
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil er det vel separate coilpakker til hver sylinder her, så da er det ikke noe hjelp i tenningslampe, med mindre du får tak i en som er spesiallaget til dette. Det du bør gjøre er at du måler motstanden på både primær og sekundærside på coilpakkene, da dette er den enkleste måte å se om det er noen av dem som har gått. Dette er nemlig det vanligste problemet på diagnosen du har gitt her. Og, selv om du ser gnist på pluggen når du ikke har dem i motoren betyr ikke det at colen er OK. Har du ett brudd i sekundærspola på coilen vil den gnistre når du ikke har kompresjon men så fort du setter pluggen tilbake i motoren og får kompresjon på den vil høyspenningen legge seg over bruddet i spola.

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil er det vel separate coilpakker til hver sylinder her, så da er det ikke noe hjelp i tenningslampe, med mindre du får tak i en som er spesiallaget til dette. Det du bør gjøre er at du måler motstanden på både primær og sekundærside på coilpakkene, da dette er den enkleste måte å se om det er noen av dem som har gått. Dette er nemlig det vanligste problemet på diagnosen du har gitt her. Og, selv om du ser gnist på pluggen når du ikke har dem i motoren betyr ikke det at colen er OK. Har du ett brudd i sekundærspola på coilen vil den gnistre når du ikke har kompresjon men så fort du setter pluggen tilbake i motoren og får kompresjon på den vil høyspenningen legge seg over bruddet i spola.

 

Okei, hva skal isåfall verdiene være? :)

Lenke til kommentar

Gamlingen har samme problem på sin '96 mod Astra med 1.6 16V motor.

Skjedde etter å ha kjørt i en 3km lang oppoverbakke, og der er ikke kompresjon på sylinderen som ikke fyrer.

 

Antar at det da er opphengt ventil eller noe?

 

Brent eksosventil.

 

Edit: Tror det var spesielt syl. 3 eller 4 som pleide og ryke. Hvilken sylinder er død? Er uansett helt vanlig.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Gamlingen har samme problem på sin '96 mod Astra med 1.6 16V motor.

Skjedde etter å ha kjørt i en 3km lang oppoverbakke, og der er ikke kompresjon på sylinderen som ikke fyrer.

 

Antar at det da er opphengt ventil eller noe?

 

Brent eksosventil.

 

Edit: Tror det var spesielt syl. 3 eller 4 som pleide og ryke. Hvilken sylinder er død? Er uansett helt vanlig.

Ja det er sylinder 3 som er null kompresjon i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...