Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4, kun 3 sylindere som går. hjeelp?


Bllink

Anbefalte innlegg

Har prøvd å skifta styreenhet nå, og da ville den ikke starte i det hele tatt, så er nok ikke den da.. Litt glad for det og, for ny kosta den rundt 15.000 :O

Vet ikke om jeg hang helt med i logikken her altså... :)

Det faktum at du ikke får startet i det hele tatt med en annen styreenhet eliminerer vel strengt tatt ingenting?

Dersom den derimot hadde startet og fremdeles gått på 3 hadde det hatt en verdi, og det samme hvis den starter og går på alle. Men det eneste du nå fikk klarhet i er at den andre styreenheten ikke passer til bilen, har startsperre, er defekt, eller noe. :whistle:

 

 

Tenning styres vel forsåvidt av ECU/styreenheten, men holdt tilfeldigvis på å sjekke noe annet på en slik bil nylig og så da at du skal ha en "tenningsforsterker", en modul som sitter i motorrom oppe på høyre innerskjerm, eller oppå luftfilterboksen. Dette kan vel kanskje kalles en tenningsmodul og være delen du spør om? På nyere 1.8T er dette flyttet til selve coilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å skifta styreenhet nå, og da ville den ikke starte i det hele tatt, så er nok ikke den da.. Litt glad for det og, for ny kosta den rundt 15.000 :O

Vet ikke om jeg hang helt med i logikken her altså... :)

Det faktum at du ikke får startet i det hele tatt med en annen styreenhet eliminerer vel strengt tatt ingenting?

Dersom den derimot hadde startet og fremdeles gått på 3 hadde det hatt en verdi, og det samme hvis den starter og går på alle. Men det eneste du nå fikk klarhet i er at den andre styreenheten ikke passer til bilen, har startsperre, er defekt, eller noe. :whistle:

 

 

Tenning styres vel forsåvidt av ECU/styreenheten, men holdt tilfeldigvis på å sjekke noe annet på en slik bil nylig og så da at du skal ha en "tenningsforsterker", en modul som sitter i motorrom oppe på høyre innerskjerm, eller oppå luftfilterboksen. Dette kan vel kanskje kalles en tenningsmodul og være delen du spør om? På nyere 1.8T er dette flyttet til selve coilene.

 

Ja du har et poeng der, men med den andre styringsenheten var det ikkje håp å få start, berre kjinna heile tida. Og det var til samme motortype som jeg har, og var helt identisk den andre, så den må kanskje ha vært defekt elr noe da :O

 

Det er helt til høgre i motorrommet vist du sitte bak rattet right? Bilen er litt modernisert akkuratt der ;) Hvordan ser denne modulen ut da? :)

Lenke til kommentar

Ja, riktig, høyre side av bilen når du sitter inni, venstre når du står foran.

Den skal sitte montert på luftfilterboksen et eller annet sted. Er faktisk hull i boksen til den, så antar den får kjøling av luften som går gjennom der.

 

Om dette er helt lik på bilen din vet jeg ikke, men ta en titt her så ser du hva det dreier seg om, og omtrent hvordan den ser ut, og sitter plassert; http://wiki.qA4.B5. DIY Ignition Test POS :)

Lenke til kommentar

Ja, riktig, høyre side av bilen når du sitter inni, venstre når du står foran.

Den skal sitte montert på luftfilterboksen et eller annet sted. Er faktisk hull i boksen til den, så antar den får kjøling av luften som går gjennom der.

 

Om dette er helt lik på bilen din vet jeg ikke, men ta en titt her så ser du hva det dreier seg om, og omtrent hvordan den ser ut, og sitter plassert; http://wiki.qA4.B5. DIY Ignition Test POS :)

 

Ååååduuu, her kan vi kanskje ha en ledetråd :D Men den boksen og luftfilteret er tatt ut, og såtte inn et KN-filter istedenfor. Men det går en lignande sak innpå den og, så skal ta å sjekke der jeg ;) Kommer vell med oppdatering ut i jula engang ;) god jul :)

Lenke til kommentar

Ja, du får gjøre det, den burde ikke være spesielt vanskelig å finne.

Jeg kjenner ikke noe mer til dette enn det jeg ser, og ikke vet jeg heller hva som er vanlig å gjøre med KN-filter, men i og med at Audi har tatt seg bryet med å lage hull inn i luftfilterboksen, slik at metalldelen av denne modulen kommer i kontakt med luften inni boksen, så antar jeg som nevnt at dette har med kjøling å gjøre. (ser ikke hva annet det eventuelt skal bidra med, men åpen for rettelser)

 

Dersom denne teorien stemmer, så er det nærliggende å tro at sjansen for å skade denne (overoppheting) øker kraftig dersom den bare henger og slenger et eller annet sted, fordi luftfilterboksen er fjernet. Dersom den viser seg å være defekt hos deg, og den henger løst ville jeg sjekket opp dette, og funnet alternative løsninger for den nye så den ikke ryker igjen.

 

Men nå slenger jeg som sagt bare ut teorier her, og vet ikke mer enn det jeg ser. Men det jeg derimot vet er at defekte coiler er en velkjent gjenganger på disse bilene, og det er viktig å merke seg noe som ble sagt tidligere i tråden; det at det produseres en gnist på pluggen ute i friluft, er ikke en sikker garanti for at det faktisk vil være gnist der når den er montert. Den eneste diagnosen jeg ville stolt på var å fysisk flytte coiler, og merke seg om man klarer å flytte problemet, eller ei.

 

Lykke til med feilsøk, og god jul ja. ;)

 

 

PS, spørsmål til alle som vet eller tror noe om det, siden vi snakker om det. Jeg har ofte lurt på hva grunnen til at disse coilene ryker er.

Altså hva er det som gjør disse motorene så spesielle at man i en lang årrekke, og gjerne også gang på gang, får coiler som ryker?

Lenke til kommentar

Jammen det er fint med litt teorier ;)

 

Som sakt tidligere i posten, så ar jeg flytta rundt på coiler, tennpluger og gud vet hva. Men problemet flytter seg ikke fra sylinder 2. Har komp testa alle sylinderene, og der var det fine verdier, så det er ikke noe gale mekanisk ihvertfall ;)

 

Men jeg skal sjekke dette i jula, kan evt ta et bilde av motorrommet så du får se ossen det ser ut rundt der luftfilterboksen skal være ;)

 

EDIT: Men jeg har ikke ohm-testa kabelen på til coilen på sylinder 2 da, sia den kontakten som går innpå coilen har 3 kontaktflater, mens den som går inni styreenheten har over 10(?). Og di håla var GANSKE små, så gjekk ikke an å få målepinnen inni :O

Endret av Bllink
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er endelig feilen funnet. Her har jeg stått dag og ut dag inn og skrudd, prøva og feila. Aldri vært i nærheten av å finne feilen engang.

 

Så fekk jeg endelig tak i mekaniker kompisen som fant feilen på 2min ;)

 

Det var nemlig tenningsmodulen som var røke ;)

Lenke til kommentar

Var å plukka delen fra en A3 97-mod 1.8 på skrapen her jeg bor, og da fant jeg den på luftfilterboksen.

 

På min var den OG i det området, bare som nevnt at luftfilterboksen er fjerna og erstatta med et KN-filter. Men det står en BBS(? Står det hvertfall på den) metallvegg der, og der nedi var den tenningsmodulen putta. Og det er jo ganske logisk, for den hadde en metallplate på baksida, med lim/kjølepasta på, for bedre kjøling. Så den står jo egentlig ganske bra til, har sikkert bare vært uheldig.

 

Men er flott med karer som deg, som idder å skrive utfyllande og hjelpsomt. Takk skal du ha ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...