Gå til innhold

Bestille bærbar fra Ebay?


Anbefalte innlegg

Og når det kommer til firmaer man kan stole på i USA:

 

www.hidevolution.com - Disse skriver alle varer til under $400, deres policy. Jeg kjøpte Asus G72GX fra disse for 1 år siden.

 

www.btotech.com - Jeg kjøpte Asus G73jh til 7200kr til sammen med 2 års ASUS Global Warranty.

 

NDC opererer bare sin Amerikanske butikk via ebay nå. Kjøpte en M17x, 1200p, gtx 280m sli for 11400kr for ca. 5 mnd siden. (Firmaet har solgt ca. 20000 laptopper på ebay.)

 

Alle disse firmaene kan altså skrive ned verdien av pcen for å spare moms og toll.

 

Frakten til norge koster rundt 60-100$ og tar rundt 1 uke.

 

Veldig viktig å gjøre en del research når man bestiller fra utlandet ja, men det er denne tråden dreier seg om så, i mine øyne er det verdt det. Skjønner godt at andre er skeptiske, men gjør man nok research er det trygt i mine øyne.

Ikke bestill laptopper fra hvem som helst på ebay!

Endret av kidio007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelig at ingen her har peiling... En konverter til laderen koster 10kr fra ebay, og kjøper du via et firma i USA, Btotech, Hidevolution, NDC etc, kan de sette i norsk tastatur til deg, men trengs egentlig ikke siden det er like mange knapper på norske og amerikanske, bare at det ikke står ÆØÅ der, man trykker da altså på samme plasseringene.Man må bare lære seg de. Kan velge globale garantier også for en ekstra kostnad, ASUS Global warranty etc.. Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

Og det er VI som ikke trenger å gå rundt tro det verste.

 

Blir litt usikker her nå, men samtidig har jeg veldig lyst til å bestille fra Ebay. Det er jo litt dumt at bestilling fra utlandet blir såpass fordomsfullt. Jeg har ikke akkurat lyst til å gamble på et kjøp når det gjelder såpass mye penger, men man burde jo være relativt trygg hvis man tar alle forehåndsregler og gjør nøye research av både varen og selgeren. F.eks. det å basere seg på andres positive erfaringer kan jo være en god ide. Kidio007, du sier jo at du har relativt mye erfaring med å bestille varer fra utlandet. Kunne du ha kommet med noen eksempler på hvilke bedrifter du har bestilt varer fra, litt om fremgangsmåte i forhold til selger osv. for å få et kjøp mest mulig trygt og billig?

Din usikkerhet på å gamble på et kjøp fra ebay, burde egentlig være nok til at du styrer unna?

 

Skal du kjøpe fra forhandler er det plutselig ikke brukt igjen og da er prisen enda høyere.

M17x = 16305,- inkludert mva fra dell usa, så mye billigere enn det får du det ikke fra en forhandler.

 

Husk, ikke alle som selger privat som vil ta på seg bryet med og poste til Norge heller :-)

 

Jeg vil ikke si at det er å gamble hvis man går igjennom alle forehåndsreglene på en grundig måte. Kidio007 har jo erfaringer fra å bestille, veldig positive erfaringer hvis jeg forstår han rett. Det høres jo ikke så altfor ille ut å bestille varer fra utlandet ifølge han. Når dere andre mener at det blir så mye negativt rundt å bestille, har noen av dere egentlig noen gang bestillt eller hatt noen erfaringer på området? Det ser jo ut som om det er penger å spare, hvis jeg også sikrer meg at selger er trygg å stole på. Globale garantier er jo også noe som ikke er en umulighet. Man kan jo sikre kjøpet sitt ganske så godt og i tillegg føle seg trygg med de rette garantiene og rettighetene. Jeg sier ikke at jeg er villig til å bestille fra en selger som jeg ikke vet noe om på forhånd, dette ville jo vært høyst risikabelt og usikkert. Det jeg sier, er at jeg heller ville bestilt fra en selger der jeg kan finne erfaringer fra andre personer som også har bestilt varer fra samme person/bedrift. Jeg ville aldri bestilt noe fra utlandet der jeg måtte hatt noe som helst grunn til å krysse fingrene eller følt meg usikker på veien til postkontoret.

Endret av Watcher
Lenke til kommentar

Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

 

Du kan "lett" lure deg unna moms, men det får stå for din moralske regning. Men hvis man nå gjør det så bør man være oppmerksom på at man da i praksis sender utstyret uten noen form for forsikring. Hvis forsendelsen forsvinner eller det er skader under transport er man bare forsikret for den verdien pakken har blitt påskrevet.

 

Ja, det sier jo seg selv, men sjangsen for at det skjer er veldig liten. Har en del kontakter som har bestillt mye rart, og har ikke skjedd med de jeg har snakket med eller meg selv.

Skal vedde på at du har lastet ned noe piratkopiert materiale i ditt liv eller gjort andre umoralske ting,men så lenge man ikke blir tatt så spiller det vel ingen rolle. Ser her på kvitteringa fra NDC da jeg bestillte M17x: This is a USED item. Total value: $200.

Lenke til kommentar

Og når det kommer til firmaer man kan stole på i USA:

 

www.hidevolution.com - Disse skriver alle varer til under $400, deres policy. Jeg kjøpte Asus G72GX fra disse for 1 år siden.

 

www.btotech.com - Jeg kjøpte Asus G73jh til 7200kr til sammen med 2 års ASUS Global Warranty.

 

NDC opererer bare sin Amerikanske butikk via ebay nå. Kjøpte en M17x, 1200p, gtx 280m sli for 11400kr for ca. 5 mnd siden. (Firmaet har solgt ca. 20000 laptopper på ebay.)

 

Alle disse firmaene kan altså skrive ned verdien av pcen for å spare moms og toll.

 

Frakten til norge koster rundt 60-100$ og tar rundt 1 uke.

 

Veldig viktig å gjøre en del research når man bestiller fra utlandet ja, men det er denne tråden dreier seg om så, i mine øyne er det verdt det. Skjønner godt at andre er skeptiske, men gjør man nok research er det trygt i mine øyne.

Ikke bestill laptopper fra hvem som helst på ebay!

 

Takk for svar, skal definitivt sjekke ut tråden.

Lenke til kommentar

Ja, det sier jo seg selv, men sjangsen for at det skjer er veldig liten. Har en del kontakter som har bestillt mye rart, og har ikke skjedd med de jeg har snakket med eller meg selv.

 

Det har heller aldri skjedd med meg, men det betyr ikke at det ikke kan skje, og bør derfor tas høyde for i vurderingen.

Lenke til kommentar

Global garanti er en fordel, men reklamasjonsrett fraskriver man seg uansett. Så ja, man sparer penger, men det er et moment av gambling i bildet. Alt koker ned til om man synes det er verdt det.

 

Helt enig med deg, tryggeste er å handle i Norge. Jeg snakker kun av egen erfaring, og er sikkert folk som har negative erfaringer da de bestillte fra utlandet også.

Lenke til kommentar

Ser her på kvitteringa fra NDC da jeg bestillte M17x: This is a USED item. Total value: $200.

 

Du fikk denne vare uten å betale for moms? Hvis grensa lå på 200kr, hvordan kan det da fungere? Momsen ble påberegnet, men bare av $200? :hmm:

Endret av Watcher
Lenke til kommentar

Dersom du skal ha et håp om å komme unna momsen, må verdien påskrevet pakken være under 200 kroner(~$33).

 

Og, dersom den er over det, vil momsen bli beregnet av både varepris og frakt.

 

Syns det er pussig jeg, siden jeg har skrevet verdien fra 200-300$ på de siste laptoppene jeg bestillte. Har testa det mer ut, bestillte en der jeg skrev den til 400$, og her måtte jeg betale 700kr., men ikke de 4 andre gangene.

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha et håp om å komme unna momsen, må verdien påskrevet pakken være under 200 kroner(~$33).

 

Og, dersom den er over det, vil momsen bli beregnet av både varepris og frakt.

 

Syns det er pussig jeg, siden jeg har skrevet verdien fra 200-300$ på de siste laptoppene jeg bestillte. Har testa det mer ut, bestillte en der jeg skrev den til 400$, og her måtte jeg betale 700kr., men ikke de 4 andre gangene.

 

Kan reglene være forandret, eller er grensen på 200kr litt høyere i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

da må du først få en shipping quote av selgeren. Forøvrig ser det ut som selgeren bare sender innen USA, men det går an å sende en melding og spørre om vedkommende kan sende til Norge allikevel.

 

 

Akkurat det fikser jo Jetcarrierganske greitt :)

 

Ikke glem at laderen er også feil :-) = ekstra kostnad.

 

Jeg vil si i 97% av tilfellene er det ikke verdt bryet og spare de få kronene det koster å bestille data fra en annen plass enn Norge.

 

Den pcen som ble linket til har strengt talt kjøpspris på 1600$, det vil si ca. 9300 før mva og 11600 med mva.

Så kommer frakt, som fort er noen 100 kroner + mva, det kan bikke fort opp mot en tusenlapp.

Ny lader må du ha, koster jo litt det og.

Før du vett ord av det blir total prisen iallefall 14 000.

Og til syvende og sist er det en brukt maskin, som du har 0 garantier for at fungerer, eller som du høyst sannsynlig ikke kan gjøre så mye med her i Norge.

 

Ny pris i Norge er 20 500,- og med på kjøpet får du angrerett, rett tastatur og OS, reklamasjon på 5 år og 1 år garanti av dell.

 

Laderen er nok 110V-220V men man må ha en ny ledning fra lader til stikkontakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har en drøss med amerikanske ladere, og kjøpte inn 10 stk konvertere for 5kr stk fra ebay, og de funker fint for meg i hvertfall.

 

Tror det var noe sånt:

http://cgi.ebay.com/US-EU-Travel-Outlet-Plug-Adapter-Converter-/370397022845?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item563d620a7d#ht_3026wt_1139

Bare passe på at strømforsyningen er 120-230v :-) Vist ikke smeller det. :tease:

Lenke til kommentar

Tror jeg velger å bestille fra en bedrift fremfor en privatperson. Får ringe å spørre om de eventuell kan sende varen som gave eller legge ved en annen pris, slik at prisen på varen ikke overstiger det som gjelder for å betale 25% moms. Noen som forøvrig vet om noen billige dataforhandlere på Ebay eller i USA?

Endret av Watcher
Lenke til kommentar

Dersom du skal ha et håp om å komme unna momsen, må verdien påskrevet pakken være under 200 kroner(~$33).

 

Og, dersom den er over det, vil momsen bli beregnet av både varepris og frakt.

 

Syns det er pussig jeg, siden jeg har skrevet verdien fra 200-300$ på de siste laptoppene jeg bestillte. Har testa det mer ut, bestillte en der jeg skrev den til 400$, og her måtte jeg betale 700kr., men ikke de 4 andre gangene.

 

Kan reglene være forandret, eller er grensen på 200kr litt høyere i utgangspunktet?

Reglene er ikke forandret og grensen er på 200. 1000 kroner dersom den er merket gave fra en privatperson. Men det kan være at det blir stilt spørsmål ved denne gaven da de er fullt klar over at det jukses mye med dette. Kan også være at du må vise kontoutskrift på beløpet som er betalt dersom det er mistanke om at verdien ikke er reell.

 

Uansett, de som jobber der er mennesker, og de begår feil. Så det er fullt mulig å få inn pakker som har høyere verdi enn 200 kroner.

 

Folk er ikke spesielt negative. Det er bare snakk om å realitetsorientere deg så du vet hva du går til.

Lenke til kommentar

Vær veldig forsiktig når det er snakk om frakt og garanti.. Kjøpte varer fra eBay og fikk en heftig frakt en uke etter at jeg hadde fått varen. Garantien er heller ikke noe spesielt å skryte av.

 

Husk også at de ikke tilbyr noe returrett, så du må være veldig forsiktig med å handle på nettet.

 

Lykke til! :D

 

 

Da ble det vel sendt med DHL eller noe, som etterfakuterer mva og frakt.

Lenke til kommentar

Vær veldig forsiktig når det er snakk om frakt og garanti.. Kjøpte varer fra eBay og fikk en heftig frakt en uke etter at jeg hadde fått varen. Garantien er heller ikke noe spesielt å skryte av.

 

Husk også at de ikke tilbyr noe returrett, så du må være veldig forsiktig med å handle på nettet.

 

Lykke til! :D

 

Alle de firmaene jeg nevnte tidligere har 14 dagers returrett og Asus global warranty er en fin fin garranti i mine øyne. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...