Gå til innhold

Bestille bærbar fra Ebay?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er altså på utkikk etter en bærbar pc og ser etter noe jeg kan få tak i relativt billig. Jeg har sett på endel maskiner innad i norske nettbutikker, men synes prisen blir litt høy. Jeg har sett veldig mange billige maskiner på Ebay som da primært kommer fra USA og England, og jeg har noen spørsmål angående dette:

 

Hvor mye må jeg betale i frakt og fortolling?

Har jeg krav på noen form for garanti hvis det forekommer svindel eller ulykker under frakt?

Finnes det en garanti innad i Ebay, f.eks. kjøpsavtaler som trygger et sikkert kjøp?

Eventuelt hva slags feller jeg kan gå i?

 

Takker for svar.

Endret av Watcher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig så tror jeg ikke det lille du eventuelt måtte spare etter frakt/moms vil være verdt det i forhold til rettighetene og sikkerheten norsk kjøpslov gir deg.

 

Men for å svare på noen av spørsmålene:

 

- det er ikke toll på pc-utstyr

- du må legge på 25% moms på kjøpspris og frakt

- ebay/paypal opererer med en slags kjøpsbeskyttelse, men av det jeg har lest rundt omkring må nettet er beskyttelsen så som så

Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks. bestiller en pc til 5000kr fra USA, hvor mye må jeg da betale i frakt? Faktorer som vekt og størrelse spiller kanskje en viss rolle? Er det sånn at jeg kan gange hvor mye varen og frakten koster med 25% og dermed få den totale kostnaden?

Endret av Watcher
Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks. bestiller en pc til 5000kr fra USA, hvor mye må jeg da betale i frakt? Faktorer som vekt og størrelse spiller kanskje en viss rolle? Er det sånn at jeg kan gange hvor mye varen og frakten koster med 25% og dermed få den totale kostnaden?

 

Kun verdien på varen blir det moms på, ikke frakten.

Når det kommer til kjøp av pc på ebay så kommer det helt ann på hvilket firma du bestiller fra om du må betale moms. Jeg har kjøpt pcer/pc-utstyr for rundt 70000kr fra usa og aldri måttet betale moms eller toll. Noen/ de fleste firmaer skriver verdien på pcen til mye mindre enn det den er verdt for at kjøperene dems skal unngå moms da. Så den du vurderer å kjøpe pc fra, kan du spørre om han kan sette verdien til pcen til ca. 200$ når han sender den, du vil med dette unngå å betale noe som helst.

Lenke til kommentar

Kan du forklare det med shipping quote litt nærmere?

 

Det betyr: Spør selger hvor mye det blir for shipping til Norge

 

For å få en liten idé om fraktprisen kan du også se på tilsvarende gjenstander der selger oppgir sending til Norge, og så se hva de tar for shipping. Som regel er det mulighet på auksjonssiden å velge land og kalkulere shipping.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke glem at laderen er også feil :-) = ekstra kostnad.

 

Jeg vil si i 97% av tilfellene er det ikke verdt bryet og spare de få kronene det koster å bestille data fra en annen plass enn Norge.

 

Den pcen som ble linket til har strengt talt kjøpspris på 1600$, det vil si ca. 9300 før mva og 11600 med mva.

Så kommer frakt, som fort er noen 100 kroner + mva, det kan bikke fort opp mot en tusenlapp.

Ny lader må du ha, koster jo litt det og.

Før du vett ord av det blir total prisen iallefall 14 000.

Og til syvende og sist er det en brukt maskin, som du har 0 garantier for at fungerer, eller som du høyst sannsynlig ikke kan gjøre så mye med her i Norge.

 

Ny pris i Norge er 20 500,- og med på kjøpet får du angrerett, rett tastatur og OS, reklamasjon på 5 år og 1 år garanti av dell.

Lenke til kommentar

Så kommer frakt, som fort er noen 100 kroner + mva, det kan bikke fort opp mot en tusenlapp.

Ny lader må du ha, koster jo litt det og.

Før du vett ord av det blir total prisen iallefall 14 000.

Og til syvende og sist er det en brukt maskin, som du har 0 garantier for at fungerer, eller som du høyst sannsynlig ikke kan gjøre så mye med her i Norge.

 

Ok, men når det gjelder lader finnes det vel en konverter eller lignende du bare kan stikke i veggen? Tror jeg leste et eller annet om nettopp dette, kan hende jeg tok feil. Det må jo være en slags måte du kan sikre deg totalprisen før du i det hele tatt bestiller? Eller er det sånn at jeg liksom bare må regne med å legge til 4000kr av det selger legger ut pcen for? Er det mulig at kjeder som f.eks. Dell har en internasjonal garanti, la oss si at jeg bestiller en pc i USA med 2års garanti igjen og selger sender med alle garanti dokumentene. Det kan jo da være en mulighet for at f.eks. Dell har en slags internasjonal garanti som gjelder her i Norge også, eller?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha byttet bort den utmerkede norske forbrukerloven (som antagelig er den i verden som gir best beskyttelse av forbrukeren) mot det å spare noen tusenlapper, ved å kjøpe "hvem vet hva man får", fra USA. I hvert fall ikke på såpass dyrt utstyr. Det blir da og krysse fingre og tær og håpe at det går bra, at maskinen faktisk virker - og at det aldri skjer noe med den sånn at man trenger garanti/reparasjon, fordi det i praksis kan fort vise seg å bli veldig problematiskt og kostbart å få til - om i det hele tatt.

Ellers trenger jo ikke engelsk OS være noen ulempe - bruker engelsk Win 7 selv, av egen vilje.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tydelig at ingen her har peiling... En konverter til laderen koster 10kr fra ebay, og kjøper du via et firma i USA, Btotech, Hidevolution, NDC etc, kan de sette i norsk tastatur til deg, men trengs egentlig ikke siden det er like mange knapper på norske og amerikanske, bare at det ikke står ÆØÅ der, man trykker da altså på samme plasseringene.Man må bare lære seg de. Kan velge globale garantier også for en ekstra kostnad, ASUS Global warranty etc.. Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tydelig at ingen her har peiling... En konverter til laderen koster 10kr fra ebay, og kjøper du via et firma i USA, Btotech, Hidevolution, NDC etc, kan de sette i norsk tastatur til deg, men trengs egentlig ikke siden det er like mange knapper på norske og amerikanske, bare at det ikke står ÆØÅ der, man trykker da altså på samme plasseringene.Man må bare lære seg de. Kan velge globale garantier også for en ekstra kostnad, ASUS Global warranty etc.. Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

Og det er VI som ikke trenger å gå rundt tro det verste.

Lenke til kommentar

Tydelig at ingen her har peiling... En konverter til laderen koster 10kr fra ebay, og kjøper du via et firma i USA, Btotech, Hidevolution, NDC etc, kan de sette i norsk tastatur til deg, men trengs egentlig ikke siden det er like mange knapper på norske og amerikanske, bare at det ikke står ÆØÅ der, man trykker da altså på samme plasseringene.Man må bare lære seg de. Kan velge globale garantier også for en ekstra kostnad, ASUS Global warranty etc.. Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

Og det er VI som ikke trenger å gå rundt tro det verste.

 

Blir litt usikker her nå, men samtidig har jeg veldig lyst til å bestille fra Ebay. Det er jo litt dumt at bestilling fra utlandet blir såpass fordomsfullt. Jeg har ikke akkurat lyst til å gamble på et kjøp når det gjelder såpass mye penger, men man burde jo være relativt trygg hvis man tar alle forehåndsregler og gjør nøye research av både varen og selgeren. F.eks. det å basere seg på andres positive erfaringer kan jo være en god ide. Kidio007, du sier jo at du har relativt mye erfaring med å bestille varer fra utlandet. Kunne du ha kommet med noen eksempler på hvilke bedrifter du har bestilt varer fra, litt om fremgangsmåte i forhold til selger osv. for å få et kjøp mest mulig trygt og billig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tydelig at ingen her har peiling... En konverter til laderen koster 10kr fra ebay, og kjøper du via et firma i USA, Btotech, Hidevolution, NDC etc, kan de sette i norsk tastatur til deg, men trengs egentlig ikke siden det er like mange knapper på norske og amerikanske, bare at det ikke står ÆØÅ der, man trykker da altså på samme plasseringene.Man må bare lære seg de. Kan velge globale garantier også for en ekstra kostnad, ASUS Global warranty etc.. Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

Og det er VI som ikke trenger å gå rundt tro det verste.

 

Blir litt usikker her nå, men samtidig har jeg veldig lyst til å bestille fra Ebay. Det er jo litt dumt at bestilling fra utlandet blir såpass fordomsfullt. Jeg har ikke akkurat lyst til å gamble på et kjøp når det gjelder såpass mye penger, men man burde jo være relativt trygg hvis man tar alle forehåndsregler og gjør nøye research av både varen og selgeren. F.eks. det å basere seg på andres positive erfaringer kan jo være en god ide. Kidio007, du sier jo at du har relativt mye erfaring med å bestille varer fra utlandet. Kunne du ha kommet med noen eksempler på hvilke bedrifter du har bestilt varer fra, litt om fremgangsmåte i forhold til selger osv. for å få et kjøp mest mulig trygt og billig?

Din usikkerhet på å gamble på et kjøp fra ebay, burde egentlig være nok til at du styrer unna?

 

Skal du kjøpe fra forhandler er det plutselig ikke brukt igjen og da er prisen enda høyere.

M17x = 16305,- inkludert mva fra dell usa, så mye billigere enn det får du det ikke fra en forhandler.

 

Husk, ikke alle som selger privat som vil ta på seg bryet med og poste til Norge heller :-)

Lenke til kommentar

Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

 

Med mindre vi skal oppfordre folk til å bli kriminelle, er det greit å regne moms inn i prisen.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Man kan lure seg unna moms og toll lett, slik jeg har gjort med de 5 siste pcene jeg bestillte, og over 100 gangene jeg har bestillt varer på ebay, kjøper ofte til venner.

 

Dere som er imot ulandskjøp får bare være i mot det, men det er JEG som sparer penger :p

 

Du kan "lett" lure deg unna moms, men det får stå for din moralske regning. Men hvis man nå gjør det så bør man være oppmerksom på at man da i praksis sender utstyret uten noen form for forsikring. Hvis forsendelsen forsvinner eller det er skader under transport er man bare forsikret for den verdien pakken har blitt påskrevet.

Endret av nilsga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...