Gå til innhold

Hvilket skal jeg velge?9800 pro 256 ddr2 eller geforce 5900u


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. trenger hjelp til å velge. Er litt usikker. Men er ikke ddr2 minne bedre en ddr? Jaja

 

DRR2 er "bedre" men i denne sammen hengen en fordyrende faktor, jeg vil påstå at de kunne like greit ha brukt DDR1 minne.

 

Radeon 9800 Pro & GF FX 5900 Ultra har svært lik ytelse så det koker egentlig ned til pris og/eller hvem du liker best av de.

ATI er fremdeles best på AA/AF (selv om ATI's AF ikke tar alle vinkler) men Nvidia har forbedret sine AA/AF rutiner i forhold til gf4 serien.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skrev nylig i en annen tråd om dette - skal ta samme valget selv! Jeg quoteer det jeg skrev:

 

"]Jeg bare lurte på...hvor lenge er det til du skal kjøpe? Skal det skje i denne uka? Denne måneden? Eller skal du vente til litt utpå høsten? Skal du i så fall ha 128MB eller 256MB versjonen av 9800? Skal du ha pro/non-pro? Jeg står selv i samme situasjon som deg(bare at mitt nåværende skjermkort er mye mer råttent enn ditt ), og for hver test eller anmeldelse jeg leser så blir jeg mer og mer usikker på hva jeg skal velge: ATi eller Nvidia. (Radeon 9800 pro eller GeForce FX 5900 Ultra)

 

Jeg vil gjerne lage en kort oppsummering av det jeg har fått inn i hodet mitt -den som er best i forskjellige tilfeller(mange vil nok kommentere dette - hehe) :

 

#AA: ATI - ikke noe å si der. Mulig at FX blir bedre enn nå med nye drivere? Men sikkert ikke bedre enn Radeon...

#AF - uavgjort. Mange tester konkluderer med at selv om ATI ikke tar alle vinklene, så er ATI littegrann bedre på de vinklene det tar, og litt bedre jo fler X AF...

#"Overall"-Hastighet: For meg virker det om om dette varierer fra test til test. Det er aldri noen klar vinner sammenlagt. De går frem og tilbake.

#Shading: Her går de også fram og tilbake fra test til test. Men en fordel jeg kanskje syns FX har, er at det kan lese flere instruksjoner(1024?)pr clock(?) enn Radeon. (ikke 1024 fler enn radeon )

#Pipelines:Radeon har fler, men FX kan utnytte sine på forskjellige måter, som kanskje er mer effektivt i kommende spill? Hva vet vi?

Pris: Radeon akkurat nå. Men vi kan jo håpe på at FX synker etterhvert. (Varierer jo fra pro/ultra til nonpro/nonultra)

 

Det var litt punktvis...Radeon er raskest på single-texturing fillrate tester, FX på multi-texturing fillrate...

FX har ifølge noens meninger bedre kjøling (merk: omtrent like stille som 9800 pro)+lavere klokkefrekvenser=mindre støy i 2D-mode,+ at fordelingen av ram-brikkene rundt core'n, og at ribba ikke fører varmen fra core til ram - er bra. Vet desverre ikke så mye om dette på Radeon enda...

5900 Ultra vil finnes i både 1- og 2-slots modeller, men jeg ville ikke ha satsa på å ha noe i sloten ved siden av uansett, siden det blir knapt med plass. De fleste har vel minst mulig der uansett for å få mest mulig luft til skjermkortet.

 

Så vil jeg bare skrive litt om testingen av disse kortene. Greit, benchmarks og spill basert på DX7 og DX8 gir en pekepinn på ytelsen kortene vil gi i dagens spill. Men etterhvert(forhåpentligvis), så vil flere og flere spill basere seg på DX9 (håper hvertfall de sier goodbye til DX7!) og ta ibruk pixel+vertex shader 2.0, og da blir jo dette med vertex og pixel shader ytelse mye mer aktuelt(spill som alle vet har mye av dette er kommende HalfLife2 og Doom3 - gleder meg! ) Samt mange andre avanserte funkjoner i DX9 ("Cinematic Gaming"). Så når jeg kjøper meg et grafikkort, så vil jeg at det skal vare en stund fremover. Det er ikke noen tvil, begge disse kortene er sinnsykt råe og vil holde en god stund fremover(håper jeg?), men før jeg kjøper vil jeg ha en liten favoritt! Vil ikke at det skal være sånn at jeg må kaste krone/mynt!

 

Så hvis du ikke skal kjøpe kortet i morgen, så går det muligens an å samle mer info for å sammenligne kortene ytterligere pluss se om FX-prisene synker. Men hvis det er 1000kr billigere med ett Radeon 9800 pro når jeg skal kjøpe, er nok kanskje valget nesten tatt.

 

Jeg oppforder folk til å komme med innlegg som inneholder fakta om kortene (som jeg har lært: gjerne med kilde), mest mulig saklige innlegg - og sist men ikke minst: gjerne OBJEKTIVE innlegg! Det er en stor fordel for oss som strir med å velge

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Hei. trenger hjelp til å velge. Er litt usikker. Men er ikke ddr2 minne bedre en ddr? Jaja

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

 

Det er disse to kortene

 

Usikker, kan jo bedømme selv.

 

Bare se her. HardOCP

Kan jo virke som om GeForceFX 5900 Ultra er hakket bedre med 256MB ram.

 

Uansett, samme pris. Regner for så vidt med at Tomshardware også har testet disse kortene, men jeg har ikke sett etter.

 

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...