Gå til innhold

Bilder av lys i mørket!


Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bilde av et juletre med lys på ute. Og lurer da på hvilken innstillinger ville dere brukt? Jeg går utifra at jeg bruker enten 50mm f1,8 , 60mm f2,8 eller 105 mm f2,8 de to siste macro objektiver. (huset er et nikon d90) jeg vil ikke ha store runde lyse felt men heller et lyst område rundt lyspunktet. Og jeg vil da selvfølgelig IKKE bruke blitz (selvfølgelig!).

 

Har dere noen tips? og kansje noen bide eksempler :thumbup:

Endret av desverre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidspunktet når du fotograferer er også viktig angående eksponeringen,på dagtid vil ikke lysene bli så fremtredende og du får også med konturen av treet,om kvelden/natta vil du bare få lysene synlig,så du burde prøve deg litt ut når du skal ta bildet.

 

Er ikke helt sikker på hva du mener med lysene,skal de se ut som stjerner eller uskarpe lys.

Her er juletrær,link gjerne til et du liker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er ikke helt klart hva du mener, men jeg ville gått helt bort til treet og målt lyset på et område du vil ha riktig eksponert. Hvis jeg forstår deg riktig vil du at området rundt lysene ikke skal være utbrent, men at resten av treet godt kan være ganske/helt mørkt.

 

Deretter er det bare å sette kameraet på stativ. Objekitvet spiller mindre rolle, du bør uansett blende ned litt for å få nok dybdeskarphet og da er det egentlig avstand til treet og treets størrelse som avgjør brennvidde. En normalzomm bør fungere helt fint også. Jeg ville uansett kjørt med bracketing, det er ikke sikkert det du måler er det resultatet som ser best ut når du er ferdig. Manuell hvitbalanse kan også være en fordel, spesielt hvis du bruker JPG.

 

Ønsker du at mere av treet skal synes uten å bli være helt svart kan det lønne seg å ta bildene når det er halvmørkt. Da reduserer du kontrasten i bildet betraktelig. Et poteniselt problem når det er halvmørkt er at du får to lystyper i bildet (det samme gjelder forøvrig hvis det er annet lys som skinner på treet, gatelys, lys fra et vindu etc).

 

En annen måte å håndtere høy kontrast på er bruk av flere eksponeringer og HDR-teknikk.

 

Edit: Og relativt lav Iso er som Trondster skrev en fordel.

Endret av se#
Lenke til kommentar

50mm 1.8D er nesten en ren vits på 1.8 etter min mening, iallfall mitt eksemplar. Det blir bare verre om du skal ta bilder av ting med høy kontrast. Prøvde å ta noen bilder av en hogstmaskin med store lyskastere i mørket en gang, skulle tro jeg hadde bommet grovt på fokus på alle bildene. 1.8 har nok sine bruksområder, men skarpt er det ikke. Blir som å trekke negativ clarity i Lightroom.

 

Er litt bak mål, men i mørket må jeg stoppe ned til størst 2.8-3.5 for å få ok skarphet.

 

Foreslår stativ, lengre lukkertid og mindre blender for "stjerneeffekt" slik du allerede er blitt anbefalt. Om det er litt vind og treet er i bevegelse kan dog også dette by på problemer. Ikke vær redd for å bruke høyere ISO for å korte ned lukkertiden selv om kameraet står på stativ.

Lenke til kommentar

Her har jeg enda et problem, og det er vind da jeg ikke kan bruke lavere lukker tid enn det jeg har gjort, derfor ikke lenger lukketid. Og så etter mine erfaringer så blir det store runde kuller av lysene om jeg bruker lang lukketid, er det da bedre og bruke feks f 12 eller lavere? for og få den stjerne effekten av lysene?

 

For her er det jo den midt imellom man skal treffe... ikke for lang lukkertid eller for lav eller høy blender.

Iso må vell ikke være noe høyere enn 800 for mitt kamera? jeg har ingen gode erfaringer med iso 1600 eller høyere.

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Men hvorfor vente til det er stappmørkt? Blir mye bedre med en passelig balansert blanding av blått kveldslys og gule juletrelys.

 

Henger meg på denne: Tidspunktet du tok bilde var f.eks. 2010:11:27 21:29:46 på ett bilde. Dette er alt for seint på denne tiden av året. For å få et godt eksponert bilde med både kunstig og naturlig lys, så må man treffe når eksponeringen er lik for begge. Dette skjer rundt den gylne time. Det du kan gjøre, som en øvelse er å sette kameraet på et stativ en liten stund før solnedgang. Sett på "M" og still inn innstillingene på kameraet til at det ser ut at det treffer den kunstige belysningen. Deretter så setter du på intervaltagning, f.eks 1 bilde per minutt helt til sola har gått ned. Så tar du og sammenligner resultatene, så finner du ut når det var mest vellykket og kan ta med denne erfaringen neste gang du skal ta slike bilder.

 

F.eks. hvis du kjører f4,shutter på 100 og iso på 400-800 så veit du at du vil få overeksponert bilde mens sola er oppe. Sett den på interval og se på resultat etter solnedgang ;)

Lenke til kommentar

Hm da må jeg vist kjøpe meg en d300 eller større.... d90 har ikke intervaltagning. Skal prøve det alikevell imorgen, men da med fjernkontroll. Håper været og lyset holder seg, for idag når jeg ikke var hjemme var det fantastisk lys ute!

 

Du må ikke etterfølge alle oppfordringene her :)

 

Ta og prøv deg fram utover kvelden så du begynner og forstå begrepene,Ta og bruk objektivet på manuelt og fokuser rett mens det er litt lyst så behøver ikke kameraet og rote etter fokuset i mørke.

 

Hvis du ikke har lest den eminente guiden "lukker,blender,iso og sånt" vil jeg anbefale deg og ta en titt.

Lenke til kommentar

Nei jeg vet det, og jeg er jo stort sett fornøyd med d90

 

Men no har jeg lagt ut nye bilder tatt no ikveld, det ble litt seint men jeg måtte ut og prøve :!: og resultatet ble riktig bra syns jeg, det er bare endel av de beste som jeg har lagt ut. Så no forstår jeg mye bedre et par viktige prinsipper, så tusen takk for hjelpen, dere har vært til stor hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...