Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortkrasj - Bluescreen


Anbefalte innlegg

Har en Multicom Kunshan M860 som jeg kjøpte hos Multicom for ca 2 år siden. Ganske nylig har jeg hatt problemer med at skjermkortet krasjer. Noen ganger klarer det å komme tilbake fra krasjen og jeg får en feilmld (screenshot som vedlegg), mens andre ganger får jeg bluescreen og maskinen starter på nytt.

 

Problemet ser ut til å skje oftere hvis jeg ser på videoer på youtube, men også på helt tilfeldige tidspkt. Har også problemer med både Opera og Firefox som krasjer nå og da.

 

Kjører originalt Win7, og problemene fortsatte etter formatering av hdd og installering av OS på nytt.

 

Kontaktet naturlig nok Multicom og fikk beskjed om at jeg burde prøve å oppdatere BIOS og EC Firmware fordi Win7 krever nyere versjon. Kunne evt. sende inn maskinen hvis jeg ikke ville gjøre det selv.

 

Vil bare høre om andre her tror at problemet kan skyldes BIOS og/eller EC Firmware. Betviler ikke kompetansen til support hos Multicom, men jeg synes dette virker mer som et hardware-problem.

 

Hva tror dere?

post-78326-0-73571900-1291491803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skader vel uansett ikke å oppdatere BIOS, og dette går jo mye raskere enn å sende inn hele PC'n for så å vente på å få den tilbake. Det er endel hardware-problemer som kan løses ved dette, og firmware er jo "programmvaren til hardwaren", så denne har jo direkte effekt på hvordan hardwaren oppfører seg.

 

Hvis du vil teste teorien din om at det er en hardware feil, kan du jo prøve å boote f.eks. en Ubuntu Linux CD/minnepinne, og se om lignende problemer oppstår der.

 

Jeg har ikke NVIDIA-kort selv, så versjonsnummeret på driveren sier meg ikke så mye, men å oppdatere skjermkortdriveren er jo også et tips som kan fungere. =)

Lenke til kommentar

Det skader vel uansett ikke å oppdatere BIOS, og dette går jo mye raskere enn å sende inn hele PC'n for så å vente på å få den tilbake. Det er endel hardware-problemer som kan løses ved dette, og firmware er jo "programmvaren til hardwaren", så denne har jo direkte effekt på hvordan hardwaren oppfører seg.

 

Hvis du vil teste teorien din om at det er en hardware feil, kan du jo prøve å boote f.eks. en Ubuntu Linux CD/minnepinne, og se om lignende problemer oppstår der.

 

Jeg har ikke NVIDIA-kort selv, så versjonsnummeret på driveren sier meg ikke så mye, men å oppdatere skjermkortdriveren er jo også et tips som kan fungere. =)

 

Takk for svar.

 

Var ikke klar over hva Firware var før nå, men når du sier det slik gir det jo mening. Prøver meg kanskje til uken på å oppdatere. Har bare hørt så mye om at det kan gå skikkelig galt hvis man oppdaterer BIOS på feil måte.

 

Glemte vel å nevne at jeg har oppdatert skjermkortdriveren. Har både testet siste versjon fra Nvidia.com og den som produsenten har liggende på sin side (forslag fra Multicom). Så vidt jeg kunne se var det den samme driveren, men det løste uansett ikke problemet.

Lenke til kommentar

Har en Multicom Kunshan M860 som jeg kjøpte hos Multicom for ca 2 år siden. Ganske nylig har jeg hatt problemer med at skjermkortet krasjer. Noen ganger klarer det å komme tilbake fra krasjen og jeg får en feilmld (screenshot som vedlegg), mens andre ganger får jeg bluescreen og maskinen starter på nytt.

 

Problemet ser ut til å skje oftere hvis jeg ser på videoer på youtube, men også på helt tilfeldige tidspkt. Har også problemer med både Opera og Firefox som krasjer nå og da.

 

Kjører originalt Win7, og problemene fortsatte etter formatering av hdd og installering av OS på nytt.

 

Kontaktet naturlig nok Multicom og fikk beskjed om at jeg burde prøve å oppdatere BIOS og EC Firmware fordi Win7 krever nyere versjon. Kunne evt. sende inn maskinen hvis jeg ikke ville gjøre det selv.

 

Vil bare høre om andre her tror at problemet kan skyldes BIOS og/eller EC Firmware. Betviler ikke kompetansen til support hos Multicom, men jeg synes dette virker mer som et hardware-problem.

 

Hva tror dere?

Har du rengjort vifta i maskinen?

Den maskinen har vel noe av det råeste man fikk av grafikk kort, og fikk kritikk for mulige varmeproblemer.

Ville forsøkt å blåse ren maskinen, for å utelukke at det ikke er masse støv som gir deg disse problemene.

Lenke til kommentar

Har du rengjort vifta i maskinen?

Den maskinen har vel noe av det råeste man fikk av grafikk kort, og fikk kritikk for mulige varmeproblemer.

Ville forsøkt å blåse ren maskinen, for å utelukke at det ikke er masse støv som gir deg disse problemene.

 

Stemmer at det var noe av det råeste man fikk på den tiden. Sliter naturlig nok med at den kan bli varm ved spilling av tunge spill, men det er ellers ikke noe problem. Har nylig blåst ren maskinen og varmeproblemet ble mye bedre, men det hjalp ikke mot bluescreen desverre.

 

Noe som er litt rart er at jeg fortsatt ikke har hatt krasj under spilling av dataspill.

Lenke til kommentar

Begynte problemene da du gikk over til Windows 7?

 

Det er jo en forsåvidt kjapp prosess å oppgradere BIOS. Selv har jeg kun gjort dette når jeg har gått over til ny CPU... Noen ganger krever også nytt minne at man oppdater BIOS.

 

Klarer ikke å huske helt om de begynte med en gang jeg gikk over til Win7, eller om de kom etter en stund. Men hadde i alle fall ikke problemer da jeg kjørte Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...