Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap privatist eksamen


Anbefalte innlegg

Angående kildehenvisning så vil jeg personlig anbefale at man legger inn fotnoter etter vært avsnitt der det er relevant med kildehenvisning og til slutt så legger man alle kilder inn i en litteraturliste på slutten av oppgaven.

 

Over til barnekonvensjonen, alle artiklene i barnekonvensjonen er vell ikke relevant ettersom vi skal bare ha om de som handler om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Noen som har utarbeidet seg en liste over hvilke artikler som dekker disse kravene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skal også ha eksamen i morgen. Stusser litt på det med foreldrepengene. Etter det jeg forstod fra denne artikkelen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2010/pm-1211.html?id=619700, er det far som får flere rettigheter og det blir lettere for far å være hjemme med barna. Dette er jo fra en pressemelding fra Oktober i år. Artikkelen fra "verdensbestepappa", er jo fra januar, før pressemeldingen. Her er det snakk om at foreldrene fritt skal fordele permisjonen. Er det da to forskjellige ting de snakker om eller er det samme forslaget? :p

Lenke til kommentar

Angående kildehenvisning så vil jeg personlig anbefale at man legger inn fotnoter etter vært avsnitt der det er relevant med kildehenvisning og til slutt så legger man alle kilder inn i en litteraturliste på slutten av oppgaven.

 

Over til barnekonvensjonen, alle artiklene i barnekonvensjonen er vell ikke relevant ettersom vi skal bare ha om de som handler om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Noen som har utarbeidet seg en liste over hvilke artikler som dekker disse kravene?

 

At vi skal legge inn fotnoter, og ha en kildehenvisning på slutten er helt korrekt. Det er et krav for å få god karakter. Men hvordan ville du lagt inn en fotnote, fra en bok? For eks hvis jeg skal skrive et sitat;

"Med sosialisering menes hvordan..."

Hvordan skal vi da legge inn fotnoten? Boka heter Fokus Sosialkunnskap, og det er to forfattere.

Lenke til kommentar

Jeg har bare funnet linker jeg ikke er fornøyde med om du skjønner. Men det jeg tenker er å lete etter dokumenter som tar opp foresattes/foreldres rolle for barna i forhold til sosialt nettverk, økonomi og kulturelle relasjoner. Virker som det er det som går igjen i oppgaven, og foreldrenes egenskaper er jo veldig avgjørende for barnet. Tenker jeg i alle fall

Lenke til kommentar

Jeg har bare funnet linker jeg ikke er fornøyde med om du skjønner. Men det jeg tenker er å lete etter dokumenter som tar opp foresattes/foreldres rolle for barna i forhold til sosialt nettverk, økonomi og kulturelle relasjoner. Virker som det er det som går igjen i oppgaven, og foreldrenes egenskaper er jo veldig avgjørende for barnet. Tenker jeg i alle fall

 

hvilken bok bruker du?

Lenke til kommentar

HEI !

Jeg har også den eksamenen i morgen, men synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Spesielt i forhold til det første og siste punktet. Føler egentlig at nesten alle punktene i konvensjonen går på økonomi, kultur og det sosiale. Hva tenker dere om den?

 

Når det gjelder det første punktet under tema, skjønner jeg ikke hva de vil fram til ? Har lest gjennom de dokumentene dere har linket til, men ser ikke det store bildet og hva de ønsker at vi skal fokusere på her. Man må jo trekke det opp mot oppvekst og. Hva er best for barnet ? ..

 

Hei Runa. Jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg svarte en annen rett over her, at jeg føler også alle punktene går under økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter. Jeg er også veldig usikker på hva de vil vi skal gjøre eller finne ut av her :hmm:

 

Hva tror dere om barnekonvensjonen, og hvilken rettigheter som er økonomiske, sosiale og kulturelle?

 

Når det gjelder barnekonvensjonen så lurer jeg på det samme. Alle punktene går jo under enten økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter :hmm:

 

Veldig mange punkter går jo under sivile og politiske rettigheter også da.

 

 

Det stemmer. Men hvis vi skal holde oss til hva de faktisk spør om, så er det kun økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene

 

Fra boka Fokus sosialkunnskap;

” De sivile og politiske rettighetene dreier seg om retten til frihet fra statlig tvang og statlige overgrep, mens de økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene (velferdsrettigheter( mer dreier seg om frihet til noe.”

 

Syntes fortsatt det er litt vanskelig å definere hvilke artkler som hører under de rette kategoriene, noen innspill?

 

 

 

 

 

Jeg tror nr 7,8,9,15,17,23,24,29,31 og 31 i (den forenklet utgaven av barnekonvensjonen) er økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. =)

Lenke til kommentar

Hei Runaa!

Jeg føler at jeg sliter litt!! finner nesten ingenting som jeg blir fonøyd med! har jo en del kilder nå, men føler ikke at de er bra nok. Har du funnet noen bra kilder??

 

 

 

 

Jeg vet ikke jeg altså.. Link over de du er mest fornøyd med da. Jeg har bare rota bort hele dagen føler jeg .. jeg kan jo gi det mine linker også? :-)

 

Finner dere ekstra stoff til artiklene i konvensjonen eller plukker dere kun ut hvem som gjelder for Øk , sosialt og kulturelt ?

Lenke til kommentar

Finner dere ekstra stoff til artiklene i konvensjonen eller plukker dere kun ut hvem som gjelder for Øk , sosialt og kulturelt ?

 

I oppgaven står det bare "hvilke artikler handler om (rettigheter)?", og de gir oss egentlig ikke nok info til å få gjort noe mer enn å finne hvilke rettigheter som tilhører hvor. Det er hvert fall slik jeg ser det, de regner vel ikke med at vi skal ha doktorgrad i oppgaveanalyse heller.

Lenke til kommentar

http://www.svt.ntnu.no/psy/pt/artikler/2004.1.harlem.pdf

 

Hei Runaa!

Jeg føler at jeg sliter litt!! finner nesten ingenting som jeg blir fonøyd med! har jo en del kilder nå, men føler ikke at de er bra nok. Har du funnet noen bra kilder??

 

 

 

 

Jeg vet ikke jeg altså.. Link over de du er mest fornøyd med da. Jeg har bare rota bort hele dagen føler jeg .. jeg kan jo gi det mine linker også? :-)

 

Finner dere ekstra stoff til artiklene i konvensjonen eller plukker dere kun ut hvem som gjelder for Øk , sosialt og kulturelt ?

 

 

 

Jeg skal gå igjennom og finne opp linkene igjen, mye som er skrevet ut og ikke på data. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...