Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap privatist eksamen


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha eksamen i morra og har forbredelses dag.

Førebuing/Forberedelse SAM3016 Sosialkunnskap Side 5 av 10

Tema: Oppvekst i Norge I vedlegg 1 finner du en forenklet utgave av barnekonvensjonen. Hvilke artikler handler om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter? Finn fram til og sett deg inn i kilder om:

• hvilken betydning de foresatte har i sosialiseringen

• hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt

Les utdraget om foreldrepenger fra lov om folketrygd (vedlegg 2). Det har kommet forslag om å endre denne ordningen. Finn fram til og sett deg inn i kilder om dette.

 

Det jeg lurer på var om disse forslagene om å endre foreldrepenger ordningen.

Har dere noen linker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på det samme, da jeg har samme eksamen imorgen =)

 

Står en del om ordningen på regjeringen.no hvertfall,

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/familieokonomi/fodsels-_og_adopsjonspenger/fodsels--og-adopsjonspenger.html?id=439456

 

Står også noe om endring av ordningen her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20042005/otprp-nr-104-2004-2005-/7/6/9.html?id=132103

 

Men har ikke lest hele artiklen enda

Lenke til kommentar

Kan jo svare meg selv, ser ikke ut som det er det samme. Foreldrepenger er bare den første tida, og barnetrygda fram til de er 18.

Fant en grei formulering av foreldrepenger:

"Foreldrepenger er ment som en kompensasjon for tap av inntekt for å være hjemme med barn. Om du ikke har arbeid når du går ut i pappapermisjon, så taper du heller ikke penger på å gå hjemme. Ergo, ingen rett til utbetaling av foreldrepenger"

Lenke til kommentar

Ja ;)

Foreldrepenger og barnetrygd er ikke det samme. Foreldrepenger er bare under permisjonen, når man ikke er i arbeid.

 

"Foreldrepengeperioden ved fødsel er 56 uker med 80 prosent lønnsdekning eller 46 uker med 100 prosent lønnsdekning. Foreldrepengeperioden ved adopsjon er 53 uker med 80 prosent lønnsdekning eller 43 uker med 100 prosent lønnsdekning.

 

 

Foreldrepengeperioden ved fødsel starter senest tre uker før termin.

 

Foreldrepengeperioden ved adopsjon starter ved omsorgsovertakelsen."

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/familieokonomi/fodsels-_og_adopsjonspenger/hvor-lenge-varer-foreldrepengeperioden.html?id=414865

 

Så da er hvertfall det avklart hvis du også blanda de to.

Lenke til kommentar

HEI !

Jeg har også den eksamenen i morgen, men synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Spesielt i forhold til det første og siste punktet. Føler egentlig at nesten alle punktene i konvensjonen går på økonomi, kultur og det sosiale. Hva tenker dere om den?

 

Når det gjelder det første punktet under tema, skjønner jeg ikke hva de vil fram til ? Har lest gjennom de dokumentene dere har linket til, men ser ikke det store bildet og hva de ønsker at vi skal fokusere på her. Man må jo trekke det opp mot oppvekst og. Hva er best for barnet ? ..

Lenke til kommentar

Hva tror dere om barnekonvensjonen, og hvilken rettigheter som er økonomiske, sosiale og kulturelle?

 

Når det gjelder barnekonvensjonen så lurer jeg på det samme. Alle punktene går jo under enten økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter :hmm:

 

Veldig mange punkter går jo under sivile og politiske rettigheter også da.

Lenke til kommentar

HEI !

Jeg har også den eksamenen i morgen, men synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Spesielt i forhold til det første og siste punktet. Føler egentlig at nesten alle punktene i konvensjonen går på økonomi, kultur og det sosiale. Hva tenker dere om den?

 

Når det gjelder det første punktet under tema, skjønner jeg ikke hva de vil fram til ? Har lest gjennom de dokumentene dere har linket til, men ser ikke det store bildet og hva de ønsker at vi skal fokusere på her. Man må jo trekke det opp mot oppvekst og. Hva er best for barnet ? ..

 

Hei Runa. Jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg svarte en annen rett over her, at jeg føler også alle punktene går under økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter. Jeg er også veldig usikker på hva de vil vi skal gjøre eller finne ut av her :hmm:

 

Hva tror dere om barnekonvensjonen, og hvilken rettigheter som er økonomiske, sosiale og kulturelle?

 

Når det gjelder barnekonvensjonen så lurer jeg på det samme. Alle punktene går jo under enten økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter :hmm:

 

Veldig mange punkter går jo under sivile og politiske rettigheter også da.

 

 

Det stemmer. Men hvis vi skal holde oss til hva de faktisk spør om, så er det kun økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene

Endret av Anndyy
Lenke til kommentar

helt enig, vanskelig å finne ut hva de vil at vi skal finne ut om Barnekonvensjonen. De fleste går som sagt under økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.

Tror kanskje det er snakk om å lage en problemstilling eller noe lignende.

Vedelegg 2 tror jeg det er snakk om likestilling og hva som er best for barnet.

Lenke til kommentar

helt enig, vanskelig å finne ut hva de vil at vi skal finne ut om Barnekonvensjonen. De fleste går som sagt under økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.

Tror kanskje det er snakk om å lage en problemstilling eller noe lignende.

Vedelegg 2 tror jeg det er snakk om likestilling og hva som er best for barnet.

 

 

Ja, tenker akkurat det samme :thumbup:

Det med barnekonvensjonen er den vanskeligste.

Men man kan fint dra punktene fra barnekonvensjonen inn i hvilken betydning de foresatte har i sosialiseringen. For eks nr 13, og nr 31. Der handler det jo om hva foreldra gjør og tillatter og oppdrar barna. Så kan hende at det med barnekonvensjonen blir dratt inn i spørsmålet om sosialisering og oppvekstmiljøet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...