Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap privatist eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes egentlig denne oppgave teksten er ganske missvisende. Etter å lest igjennom postene her på forumet tror jeg folk har tatt for stort gap over oppgaven.

 

Jeg tror selv at oppgaven kan tolkes på mange forskjellige måter. Min måte er at vi skal fokusere på betydningen de foresatte/foreldre har i sosialiseringen av barn økonomisk, sosialt og kulturelt. Kanskje finne problemstilling opp mot denne beydningen.

 

Hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barnets behov blir tilfredsstilt iforhold til det økonomiske, det sosiale og det kulturelle.

 

Virker som de linker oppveksten i de forskjellige kulturene sammen mot økonomisk tilfredsstilende, og generelle lover som er gitt av FN nettopp barnekonvensjonen.

 

Kan hende jeg tar ganske så feil, men etter mye grubling var det dette jeg kom frem til.

Lenke til kommentar

"Tror de er ute etter at vi skal finne ut hvis man fordeler permisjonen vil de føre til mer likelønn og mindre diskriminering, siden permisjon og foreldrepenger hører på en måte sammen."

 

Hva mener du her Tommy. Er det snakk om diskriminering også? Og likelønn ? Jeg skjønner ikke hvordan dette funker jeg.. Er det nye forslaget at mor og far skal få like mye ?

Lenke til kommentar

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel4-reglene_om_foreldrepenger_diskriminerer_far.html

 

Les den. Altså den ordningen som er nå så mener mange at den diskriminerer far, men den nye ordningen skal gjøre slik at foreldrene og ikke staten skal dele permisjonen.

Man får foreldrepenger etter permisjon, altså tar du perm får du foreldrepenger tar du ikke perm får du ingen foreldrepenger.

Lenke til kommentar

HEI !

Jeg har også den eksamenen i morgen, men synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Spesielt i forhold til det første og siste punktet. Føler egentlig at nesten alle punktene i konvensjonen går på økonomi, kultur og det sosiale. Hva tenker dere om den?

 

Når det gjelder det første punktet under tema, skjønner jeg ikke hva de vil fram til ? Har lest gjennom de dokumentene dere har linket til, men ser ikke det store bildet og hva de ønsker at vi skal fokusere på her. Man må jo trekke det opp mot oppvekst og. Hva er best for barnet ? ..

 

Hei Runa. Jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg svarte en annen rett over her, at jeg føler også alle punktene går under økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter. Jeg er også veldig usikker på hva de vil vi skal gjøre eller finne ut av her :hmm:

 

Hva tror dere om barnekonvensjonen, og hvilken rettigheter som er økonomiske, sosiale og kulturelle?

 

Når det gjelder barnekonvensjonen så lurer jeg på det samme. Alle punktene går jo under enten økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter :hmm:

 

Veldig mange punkter går jo under sivile og politiske rettigheter også da.

 

 

Det stemmer. Men hvis vi skal holde oss til hva de faktisk spør om, så er det kun økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene

 

Fra boka Fokus sosialkunnskap;

” De sivile og politiske rettighetene dreier seg om retten til frihet fra statlig tvang og statlige overgrep, mens de økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene (velferdsrettigheter( mer dreier seg om frihet til noe.”

 

Syntes fortsatt det er litt vanskelig å definere hvilke artkler som hører under de rette kategoriene, noen innspill?

Lenke til kommentar

Hei!

Har også eksamen i morgen og trenger desperat hjelp! :dontgetit:

 

Hva er det med at vi skal finne kilder til alt.. er det absolutt nødvendig? feks: hvilken betydning foresatte har i sosialiseringen.. hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt..

 

Hvis jeg eventuelt bare skulle skrive utifra boka og den allmen-kunnskapet vi har ang. dette tema, tror dere det vil gi dårlig karakter`?

Lenke til kommentar

Hei!

Har også eksamen i morgen og trenger desperat hjelp! :dontgetit:

 

Hva er det med at vi skal finne kilder til alt.. er det absolutt nødvendig? feks: hvilken betydning foresatte har i sosialiseringen.. hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt..

 

Hvis jeg eventuelt bare skulle skrive utifra boka og den allmen-kunnskapet vi har ang. dette tema, tror dere det vil gi dårlig karakter`?

 

Kan jo fortsatt bruke boka som kildehenvisning da.. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har også eksamen i morgen og trenger desperat hjelp! :dontgetit:

 

Hva er det med at vi skal finne kilder til alt.. er det absolutt nødvendig? feks: hvilken betydning foresatte har i sosialiseringen.. hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt..

 

Hvis jeg eventuelt bare skulle skrive utifra boka og den allmen-kunnskapet vi har ang. dette tema, tror dere det vil gi dårlig karakter`?

Boka er jo ei kjelde! Før opp alle bøker, dokument, artiklar osb som du tek med deg på eksamensdagen.

Lenke til kommentar

Hei!

Har også eksamen i morgen og trenger desperat hjelp! :dontgetit:

 

Hva er det med at vi skal finne kilder til alt.. er det absolutt nødvendig? feks: hvilken betydning foresatte har i sosialiseringen.. hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt..

 

Hvis jeg eventuelt bare skulle skrive utifra boka og den allmen-kunnskapet vi har ang. dette tema, tror dere det vil gi dårlig karakter`?

 

 

Hei, angående det med kilder så er det nok ikke nødvending, men tror de helst vil at du skal referere til kilder for å få et mer utdypende svar. Det vil også gi bedre karakter. Er lenge siden jeg selv gikk på skolen, men tror det er kjekt å ha med forskjellige artikler. Husk også at boka må oppgis som "bruk av kilder".

Lenke til kommentar

Hei!

Har også eksamen i morgen og trenger desperat hjelp! :dontgetit:

 

Hva er det med at vi skal finne kilder til alt.. er det absolutt nødvendig? feks: hvilken betydning foresatte har i sosialiseringen.. hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt..

 

Hvis jeg eventuelt bare skulle skrive utifra boka og den allmen-kunnskapet vi har ang. dette tema, tror dere det vil gi dårlig karakter`?

 

Tror du må burke kilder. Les vurderingskriteriene. http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2010/SAM3016_Sosialkunnskap_vurderingsv_BM_2010.doc.pdf

Endret av Anndyy
Lenke til kommentar

Okei :- ) Men hvilke kilder bruker du på vedlegg 2 da ? Skulle funnet ei side der de diskuterer for og i mot.. Jeg er litt usikker på hva jeg synes. Og dessuten er jo dette kun snakk om penger, ikke perm. Skjønner kanskje at far vil være hjemme lengre han og, og utvide pappapermen, men det er jo ikke det som taes opp i denne forbindelsen? Mor er jo den som må være hjemme og dermed trenger støtten.. Høres sikkert veldig feministisk ut.. Men prøver å diskutere litt med meg selv. Og å forstå hva det er de vil at vi skal se...

 

MÅ VI SKRIVE FOR HÅND ?

Lenke til kommentar

Ifølge vestfold fylkeskommune/eksamenskontoret i vestfold må hvertfall vi skrive for hånd, men det er lov å ha med pc. Sikkert for å kunne ha dokumenter å se på.

 

Og til Tommy, alle kildene må skrives ned. Hvis du leser vurderingskriteriene, tror jeg det sto at hvis du skal få 5-6 må du oppgi de i teksten der du bruker de, OG i en kildehenvisning på slutten. Altså to ganger.

 

Finn fram til og sett deg inn i kilder om:

• hvilken betydning de foresatte har i sosialiseringen

• hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barns behov blir tilfredsstilt

 

Noen som har noen gode kilder om disse to temaene??? for eks fra NOVA?

Endret av Anndyy
Lenke til kommentar

FANTASTISK! Dette er til stor hjelp for alle som har eksamen imorgen!!

 

Jeg vet at man må skrive opp kilder, men kan man liste opp alle kilder som er brukt på slutten, eller må man skrive de underveis??

 

Også, jeg sliter med å finne kilder til den første; oppvekst og sosialisering.

Endret av LotteZach
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...