Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber for svarte!


Anbefalte innlegg

Hvorfor i helsike satser ikke norske ISP'er mer på fibernett? Det er jo dette som er fremtiden. Og nesten alle de som satser på fibernett, har helt urimelige priser. F. eks. 30 Mbit ned for 600-700kr, deretter koster 50 Mbit 1500kr eller mer, wtf? Kom an da. Norge er jo det rike landet.

Endret av simen236
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sverige er det helt normalt med 100mbit/100mbit linje hos private hjem,

evt. 10/100 i "fattige" strøk, men det er skjeldent forekommer.

Kilde: En svensk kompis som bor i sverige.

 

Det er ikke noe nytt at norge henger etter, se på f.eks veiene i sverige også, mye bedre og sikrere veier der enn her hjemme i norge.

 

Alt er snakk om prioriteringer, her i norge prioritere vi å sette pengene på børsen slik at de forsvinner når aksjekursen synker, og i sverige bruker de pengene på utvikling og forbedringer.

 

Go Norge, rikeste landet i verden. På børs!

Lenke til kommentar

^^^^ haha..

 

Vi er rike ja(noe som er grunnen til at vi aksepterer disse prisene), men i Norge bor vi svært spredt, og mange plasser er det dyrt å legge/grave/søke/osv for å få fiber ditt vi vil ha det. Legger vi på høye lønninger, + avgifter, + moms, +++ så ender vi dessverre opp med høge priser i forhold til blant annet Sverige og Danmark.

 

Men vi har det ganske greit uansett, i Australia og New Zeland er det for eksempel enda dyrere enn her, og de er langt fra like rike som oss.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt normalt med fiber i hele Sverige, men storbyene har som regel dette tilbudet.

Ellers kan det sammenlignes litt med Norge og ADSL utbyggingen, noen plasser har, noen har ikke.

 

Det at alle i Sverige har fiber er bare en myte.

 

Forøvrig får de vel subsidier fra den svenske stat for å bygge ut fibernett noe som ikke er tillfellet i norge så vidt jeg vet.

 

Staten burdte komme på banen og subsidiert slik at vi iallefall fikk en viss utbygging. Som det er nå er det vel ytterst få som har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene mine bor ikke i en middels by, utenfor sentrum, og betaler 499,- for 50/50 FTTH, så det er definitivt mulig å levere til denne prisen i Norge.

 

Det som er sikkert og visst er at fiber MÅ på plass før eller senere i alle større norske byer, så det er ingen grunn til å vente...

 

Selv betaler jeg 399+79 for en 20/1 ADSL-linje som i praksis er 10/0.5.

 

Vi kan like gjerne få på plass fiber nå, som om 5 år...

Lenke til kommentar

I sverige er det helt normalt med 100mbit/100mbit linje hos private hjem,

evt. 10/100 i "fattige" strøk, men det er skjeldent forekommer.

Kilde: En svensk kompis som bor i sverige.

 

Det er helt normalt å ha adsl i Sverige og. Som en annen sa, at alle i Sverige har fiber er en myte.

 

På den annen side, det er ikke unormalt med fiber her i Norge heller, men vi skriker ikke så mye.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

http://www.digi.no/852095/hver-aattende-husstand-har-fiber

 

Klippet:

 

90 prosent av husholdningene i Norge har tilgang til Internett. Av disse har 83 prosent tilgang til bredbånd, noe som ifølge er en forbindelse med nedlastingshastighet raskere enn ISDN (128 kbit/s). Den vanligste bredbåndteknologien er xDSL, som 57 prosent av husholdningene hadde i andre kvartal i år. Dette er en nedgang på 1 prosentpoeng siden samme periode i fjor. Til gjengjeld har oppkobling via fiberkabel og kabel-tv økt med henholdsvis 3 og 2 prosentpoeng i løpet av året. Det betyr at 12 prosent av husholdningene har et fiberbasert bredbåndsabonnement, mens 21 prosent har et kabel-TV-basert bredbåndsabonnement.

 

12% har fiber pr dd

Lenke til kommentar

Foreldrene mine bor ikke i en middels by, utenfor sentrum, og betaler 499,- for 50/50 FTTH, så det er definitivt mulig å levere til denne prisen i Norge.

 

Det som er sikkert og visst er at fiber MÅ på plass før eller senere i alle større norske byer, så det er ingen grunn til å vente...

 

Selv betaler jeg 399+79 for en 20/1 ADSL-linje som i praksis er 10/0.5.

 

Vi kan like gjerne få på plass fiber nå, som om 5 år...

'

Og hva selskap er FTTH?

Lenke til kommentar

De burde satse mer på landsbygda, og ikke bare i byene.

 

Bare fordi du bor der? :p

Det å bygge ut fiber er en meget kostbar afære, skal vi få samme dekning som i visse andre land så må staten skyte inn en god del penger for å si det slik.

 

Dog så hadde jeg sagt nei til fiber pr dags dato, holder med en VDSL2 linje i lange baner for min del, får TV og telefoni via samme linje med kvalitet som kan sammenlignes med fiber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...