Gå til innhold

Brad's - Treningslogg (HST)


Brad

Anbefalte innlegg

Hadde en liten diskusjon med en venn i dag, om hva slags program jeg skulle sette opp for henne.

 

Hans forslag var:

Knebøy 3 x 15 - 20 reps

Push-ups maks

Sit-ups maks

Biceps curl 3x15-20 reps

 

Mitt forslag:

Knebøy 4x8

Push-ups 3x10

Sit-ups 3x15

Markløft 3 x 5

 

 

Jeg mener det ikke er vits med biceps curl, ettersom det er ingen øvelser ellers som har triceps i seg, og er vell ikke vits å trene biceps vist man ikke trener noe triceps?

 

Han mente også jeg skulle droppe markløften, men som han ovenfor mener jeg det er en meget god øvelse, hvertfall til det hun er ute etter.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært litt sløv i det siste, men har trent.

Tok en sikkelig økt i dag!

 

Knebøy 5x5

55 kg

55 kg

55 kg

60 kg

60 kg

 

Benkpress 5x5

50 kg

50 kg

55 kg

60 kg

 

Barbell Rows 3x5 - 20 kg

 

 

Pluss mageøvelser!

 

 

Meget bra økt, gikk å sang og koste meg!

Lenke til kommentar

To tips, fra en som har gjort det samme som deg:

 

DRIT i mage øvelser,alle løftene du gjør, trener magen din.. (Aldri anbefal noen å gjøre "mage øvelser" Alle baseøvelser, trener de mer enn nok) Så slipper du å ødelegge korsryggen, samtidig som du sparer deg for 10-15 min med ubrukelig trening.

 

Ta 5x5 på markløft, ihvertfall til du kommer til 70kg+ Det er rimelig enkelt, og du kommer til å gå fortere opp, når det først begynner å bli tungt (90kg+)

Endret av PaperWalls
Lenke til kommentar

ikke kom her og si det at mage øvelser ikke er og anbefale.

 

men sit-ups og crunches er IKKE og anbefale.

 

mer om det HER og HER

 

Jo, korsryggen vår tåler mye belastning, men når du presser den ut i ytterstillinger tåler den mindre før den kan bli skadet. Både sit-ups og mageliggende rygghev presser ryggen ut i hver sin ytterstilling som hvis den gjentaes mange ganger over lengre tid kan gi ryggplager hos endel av oss og forværre eksisterende plager. Faktisk viser flere forskningsstudier at det å ta en sit-up gir ca like stor belastning på korsryggen som det å løfte 60 kg i markløft med grei teknikk, en mageliggende rygghev gir en belastning tilsvarende ca 100 kg i markløft med grei teknikk. Dette er da ikke noe problem sier du vell? Neida, om du hadde tatt noen få mageliggende rygghev og sit-ups hver uke så hadde det trolig ikke vært det, MEN så kommer ankepunktet med disse øvelsene: Muskelaktiveringa når man tar sit-ups og mageliggende rygghev er dårlig, faktisk svært dårlig sammenlignet med hvor stor belastning man utsetter ryggen for. Hva fører dette til? Du må ta svært mange sit-ups eller mageliggende rygghev for å få noe særlig treningseffekt for magen og ryggstrekkerne. Vanlig belastning for mange kan være 3 x 30 reps 2-3 ganger i uka, legg sammen belastninga du da utstetter ryggen for totalt sett! Evt må du legge på ekstravekt, noe som gir enda større belastning på korsryggen. Faktisk viser forskning at du har flere gode rygg- og mageøvelser som både er snillere mot ryggen og gir musklene langt mer å jobbe med. Noe også mange glemmer å tenke på er at siste del av bevegelsa i sit-ups nesten utelukkende trener hofteleddsbøyerne, en muskel som overhodet ikke hjelper på six-packen! Denne muskelen er i tillegg forkortet\stram hos mange av oss, noe som i seg selv faktisk kan gi ryggplager.

 

det jeg ville fram til er at det er fint og trene mage så lenge det ikke går ut over ryggen, så til mage øvelser: Trening som gir bedre stabilitet, som plankevarianter, magerulle, pallofpress o.l. vil gjøre at kroppen bedre takler uønskede bevegelser under idrett og i hverdagen generelt.

Lenke til kommentar

ikke kom her og si det at mage øvelser ikke er og anbefale.

 

men sit-ups og crunches er IKKE og anbefale.

 

mer om det HER og HER

 

Jo, korsryggen vår tåler mye belastning, men når du presser den ut i ytterstillinger tåler den mindre før den kan bli skadet. Både sit-ups og mageliggende rygghev presser ryggen ut i hver sin ytterstilling som hvis den gjentaes mange ganger over lengre tid kan gi ryggplager hos endel av oss og forværre eksisterende plager. Faktisk viser flere forskningsstudier at det å ta en sit-up gir ca like stor belastning på korsryggen som det å løfte 60 kg i markløft med grei teknikk, en mageliggende rygghev gir en belastning tilsvarende ca 100 kg i markløft med grei teknikk. Dette er da ikke noe problem sier du vell? Neida, om du hadde tatt noen få mageliggende rygghev og sit-ups hver uke så hadde det trolig ikke vært det, MEN så kommer ankepunktet med disse øvelsene: Muskelaktiveringa når man tar sit-ups og mageliggende rygghev er dårlig, faktisk svært dårlig sammenlignet med hvor stor belastning man utsetter ryggen for. Hva fører dette til? Du må ta svært mange sit-ups eller mageliggende rygghev for å få noe særlig treningseffekt for magen og ryggstrekkerne. Vanlig belastning for mange kan være 3 x 30 reps 2-3 ganger i uka, legg sammen belastninga du da utstetter ryggen for totalt sett! Evt må du legge på ekstravekt, noe som gir enda større belastning på korsryggen. Faktisk viser forskning at du har flere gode rygg- og mageøvelser som både er snillere mot ryggen og gir musklene langt mer å jobbe med. Noe også mange glemmer å tenke på er at siste del av bevegelsa i sit-ups nesten utelukkende trener hofteleddsbøyerne, en muskel som overhodet ikke hjelper på six-packen! Denne muskelen er i tillegg forkortet\stram hos mange av oss, noe som i seg selv faktisk kan gi ryggplager.

 

det jeg ville fram til er at det er fint og trene mage så lenge det ikke går ut over ryggen, så til mage øvelser: Trening som gir bedre stabilitet, som plankevarianter, magerulle, pallofpress o.l. vil gjøre at kroppen bedre takler uønskede bevegelser under idrett og i hverdagen generelt.

 

Du valgte å bare ignorere argumentene mine for hvorfor du kan drite i mage øvelser PÅ SL5x5.

 

Hvorfor gjorde du det?

Lenke til kommentar

Tirsdag 8.02.2011

 

Knebøy 5x5 - 55 kg

- Tungere enn forventet, men er nok på grunn av at jeg har fått alt for lite søvn og spist dårlig de siste dagene, + at jeg hadde en hard fotballtrening i går.

 

Benkpress 5x5 - 52,5 kg

- Ganske tungt, men klarte det uten store problemene.

 

Barbell Rows 5x5 - 20 kg

- Velger å ta barbell rows istedenfor inverted rows, ettersom jeg hater den øvelsen og ikke klarer den ordentlig. Er det stor forskjell på de øvelsene?

Endret av Brad
Lenke til kommentar

Hmm, den siste 5x5 reporten sier jo Barbel row, istedenfor inverted rows. Jeg vil også anbefale først nevnte, les mer om det på stronglifts.com.

 

Knebøy er tungt, slik er det bare. Men bare for å sette det litt i perspektiv; For 3 måneder siden, så slet jeg også med 55 kg, nå varmer jeg opp på 60. Bare å bite tennene sammen Brad, dette går så bra så ;)

 

En ting til; Benkpress, det er den øvelsen jeg sliter med mest med selv. Jeg tok 82.5kg i knebøy idag 5x5, men klarte så vidt 3x5 på 70kg i benken. Så når jeg ser på dine tall, så tror jeg, av egen erfaring, at du snart vil stagnere på benkpressen, så ikke bli frustrert om det skjer før forventet. (Nå vet jo ikke jeg hva du forventer og ikke, snakker kun av egen erfaring)

Endret av PaperWalls
Lenke til kommentar

Torsdag 10.02.2011

 

Knebøy 5x5 - 57,5 kg

Tungt, meg klarte det. Håper å kunne klare 60 kg før jeg stagnerer.

 

Overhead press 5x5 - 20 kg

Valgte å starte på nytt igjen på denne, ettersom det er lenge siden jeg har gjort den og syntes det er en hard øvelsen. Gikk greit med 20 kg.

 

Markløft 2x5 - 70 kg

Ganske tungt, men gikk fint.

Lenke til kommentar

Hehe.

 

Men jeg vurderer å kjøpe meg litt bokseutstyr, for å trene litt. Hva er det bra for?

Trener man kondis av det, blir man sterkere i armene av det? Har egentlig kun lyst til å drive med det for at jeg syntes det er litt morsomt, og hadde kanskje vært morsomt å lært å bokse litt.

 

Noen erferinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...