Gå til innhold

PHP - Liten bensin kalkulator, trenger tilbakemldinger


Anbefalte innlegg

Fant på å sette i gang et lite drivstofforbruk kalkulator som kunne regne antall L evt. Ca pris.

tenkte å ta noen tilbakemeldinger, hva synes dere? funker det greit lissom? :) (ikke skriv om design for det har den ikke, tenkte mer teknisk sett)

 

 

Ideer? :)

 

Edit:

UPS, her er linken: http://afromoo.com/calc/

se også bort fra validering og html. Trenger kun funksjonalitet feedback.

Utregning skal nå være ganske nøyaktig etter litt arbeid.

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få den til å forstå komma i tillegg til punktum.

Kanskje du kan få den til å hente antall kilometer rett inn i kalkulatoren din?

"under normal kjøring" har vel ikke så mye å si når man selv må angi drivstoff-forbruket?

Også synes jeg ikke drivstoffprisen trenger å være en konstant.

 

edit: og for guds skyld, fiks alle skrivefeilene dine :O

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å taste inn "fra Bergen til Ålesund" og deretter trykke oppdater. Når jeg prøver å gå inn på veibeskrivelsen, får jeg opp "fra Lesund til Bergen". For det første er det feil sted, for det andre er det feil vei. Du har noe kluss med tegnsettingen din generelt, ettersom ikke-latinske bokstaver ikke kan vises i PHP-programmet ditt, og samtidig takler den ikke æøå som input til Google Maps-referansen. Lesund ligger et sted på Nordmøre.

 

43d55687580708906582336794f874e4.png

 

Om jeg gjør dette først, og deretter bruker utregningsfunksjonen, resettes destinasjonene automatisk til Oslo og Kongsberg. Dersom du ikke får ordnet dette, ville jeg bare droppet veibeskrivelse. Det er strengt tatt ikke relevant for resten av programmet, med mindre du finner en funksjon som kan hente avstanden inn til kalkulatoren din.

 

HTML-kildekoden ser også ut som noe maskingenerert møl. Greit nok at det kan gjøre jobben, men et par "\n" her og der i PHP-koden kan ikke skade.

<center><h1>Driftstoff kalkulator</h1><h2>Her kan du få ca tall på hvor mye bilen din vil bruke på en tur under normal kjøring</h2><form action="index.php" method="get" />
Fra <input type="text" value="" name="fra" /><br /> Til: <input type="text" value="" name="til" /> <br><input type="submit" value="oppdater" /></form>Link for å sjekke veibeskrivelsen mellom kongsberg og oslo finner du <a target='_blank' href='http://www.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=oslo,+Norge&daddr=kongsberg,+Norge&hl=no&ie=UTF8&t=h'>her</a><br> ,du vil finne avstanden ned til venstre når siden lastes inn. sjekk hvor<br> mange KM det er deretter lukk siden og benytt tallet til å regne ut driftstoff forbruket.<hr><form action="index.php" method="get" />
Hvor mye bruker din bil per mil? <input type="text" value="" name="permil" /> L per mil (per 10 km)<br /> 

Hva er avstanden til reisen din? <input type="text" value="" name="avstand" /> KM<br> <input type="submit" value="Sjekk hvor my bilen din vil bruke" /></form></center>

 

For syns skyld kan jeg også opplyse om at du har endel valideringsfeil. Dette har dog kanskje ikke særlig høy pri her.

 

Videre har jeg bare småplukk som ikke er direkte PHP-/programmeringsrelatert:

- Stedsnavn er egennavn og skrives med stor bokstav.

- Kilometer, liter etc. skrives med små bokstaver når det er forkortet (km, l osv.). "k" står for kilo, "m" står for meter. "K" og "M" står hhv. for kelvin og mega.

- Skrivefeil, som påpekes i innlegget over. Det heter "drivstofforbruk" og "drivstoffkalkulator", ikke "driftstoff forbruk" eller "driftstoff kalkulator". Du starter en linje med komma og uten mellomrom til neste ord, dette kommaet skal være på slutten av linjen over. Dette er ikke de eneste skrivefeilene dine. Du har imidlertid ingen og/å-feil, credz ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Få den til å forstå komma i tillegg til punktum.

Kanskje du kan få den til å hente antall kilometer rett inn i kalkulatoren din?

"under normal kjøring" har vel ikke så mye å si når man selv må angi drivstoff-forbruket?

Også synes jeg ikke drivstoffprisen trenger å være en konstant.

 

edit: og for guds skyld, fiks alle skrivefeilene dine :O

Det er ikke mulig å hente inn tall rett inn i kalkulatoren nei (hvis ikke jeg tar feil)...

man må da ha eget "kart" over Norge tenker jeg ... så er dette her ikke enorm stor sak;P er jo bare et lite tellescript. :tease:

 

Det var ren fokus på funksjon her , design , utseende skrift osv er et neste steg ;P det ble ren kladd det der :):blush:

 

Ska ordne komma og punktum problemet + æøå + noen småting nå.

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Videre har jeg bare småplukk som ikke er direkte PHP-/programmeringsrelatert:

- Stedsnavn er egennavn og skrives med stor bokstav.

- Kilometer, liter etc. skrives med små bokstaver når det er forkortet (km, l osv.). "k" står for kilo, "m" står for meter. "K" og "M" står hhv. for kelvin og mega.

- Skrivefeil, som påpekes i innlegget over. Det heter "drivstofforbruk" og "drivstoffkalkulator", ikke "driftstoff forbruk" eller "driftstoff kalkulator". Du starter en linje med komma og uten mellomrom til neste ord, dette kommaet skal være på slutten av linjen over. Dette er ikke de eneste skrivefeilene dine. Du har imidlertid ingen og/å-feil, credz ;)

Ren kladd som sagt XD

Lenke til kommentar

Få den til å forstå komma i tillegg til punktum.

Kanskje du kan få den til å hente antall kilometer rett inn i kalkulatoren din?

"under normal kjøring" har vel ikke så mye å si når man selv må angi drivstoff-forbruket?

Også synes jeg ikke drivstoffprisen trenger å være en konstant.

 

edit: og for guds skyld, fiks alle skrivefeilene dine :O

Noen som vet om det er mulig å få inne data som Bensin & Disel priser rett inn på sånn script? evt. avstand via google /lignende. det ser ikke mulig ut for meg derfor valgte jeg en CA konstant + link til Google.

Lenke til kommentar

Sjekk med Google Maps API. Her skal du kunne hente ut avstand fra et punkt til et annet. http://code.google.com/intl/no-NO/apis/maps/documentation/javascript/v2/reference.html#GRoute

Kjempe bra! viste ikke at dem hadde Api for det også , har nå fått til noe slikt :

 

<div id="avstand"></div> som da vises noe slikt "100 km" på bowser.

Problemet med det er at det er javascript , dvs at det ikke går ann å bruke det sammen med php direkte. så det jeg lurte på er om det var mulig å poste det gjennom form ? gjennom et input slik at jeg får det inn gjennom "$_Get" eller "$_post".

[LØST NÅ] ^-^

 

Nå slipper jeg at folk må besøke google hver gang for å finne avstand! :thumbup:

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Oppdatering 1

--------------

Ordna følgende:

  1. Småpuss her å der
  2. ÆØÅ støtte
  3. Hente inn avstand så man slipper å gå ut av siden. (Trenger en oppdatering der igjen når jeg finner en fullstendig løsning)
  4. Store bokstaver på bynavn.
  5. Nå skal det være mulig å justere på liter prisen.
  6. Støtte for punktom & komma.

Noe mer som ikke ser til å i stand?

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Ca. skrives ikke med store bokstaver.

 

Fint å se ant. kilometer. Hvorfor ikke få den til å "skrive inn" dette av seg selv? Slippe å måtte skrive det opp.

 

Hvis du får til å utvikle dette tli å fungere med oppdaterte bensinpriser og få med bompenger rundt i Norge, blir dette et program jeg kommer til å bruke mye ^^

Endret av r2d290
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn! et par timer gikk fort , nå kan kalkulatoren hente inn avstanden direkte! :D

 

Oppdatering 2:

  1. Ordnet distansemåling så man slipper å skrive avstanden selv.
  2. La en standardverdi på 0,8 l/mil (Justerbar)
  3. Tok bort unødvendig text.
  4. småpuss.
  5. Tall avrunding slipper å se sånne tall (100,000012kr)
  6. Forenklet utseendet.

UPS, her er linken: http://afromoo.com/calc/

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Din side har noen bensinpriser listet fra landet rundt fra forskellige selskap. Du kan hente dem med preg_match, legge ihop summen av alle prisene, og finne snittsummen. Denne kan du da benytte. Da vil du ha en oppdatert pris til hvert øyeblikk. :)

 

Leken var vel noe småsimpel for meg, men en smart sak var det å ha! Kommer ikke på noe annet nødvendig på den, og fungerer til alles bruk allerede, så hva mer skal en gjøre? ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle kjøre fra paris til oslo. Ble 1.709 km som sikkert er riktig, men så da jeg beregnet pris/utgifter så kom denne meldingen

 

ca 0 Liter (0 l per vei)

 

Om vi antar at 1 liter koster 13.38 kr da vil 0 liter koste 2 kr

DVS.Tur-retur for ca 4 kr (Under normal kjøring)

 

Hadde jo vært temmelig kjekt om den stemte, men den drømmen er nok uvirkelig :(

Endret av Lek1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...