Gå til innhold

PHP - Liten bensin kalkulator, trenger tilbakemldinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0 liter vil koste 2 kr, jaha? Av en eller annen grunn så tror jeg ikke helt på det. Mulig du bør sjekke en formel et sted.

hehe , han har puttet for små tall tipper jeg, feks at bilen bruker 0,01 L per mil,eller at bensinprisen er imponerende lav :!: . så regner kalkulatoren ut svaret, avrunder endlige tallet når det vises i tekst format. Om tallet er mindre enn 0,5 blir det avrundet til 0 , om større blir det avrundet til 1. skjønner? ;)

post-81752-0-96459000-1292721445_thumb.jpg

Endret av peace2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvor ble det av siden? :(

må ta det opp med statoil ang. priser ellers må jeg ta oppdateringa manuelt tenker jeg..

blir brudd på åndsloven om ikke statoil sier ja til at jeg henter inn prisene deres...

 

Huh? Om du parser data fra Statoil og bruker det, så er det ingenting galt i det.

 

Man kan, logisk nok, ikke opphavsrettsbeskytte tall. Det ville blitt et helvete!

 

For at noe skal kunnet beskyttes i henhold til lov om opphavsrett må det ha en viss "verkshøyde", og det kan ikke, f.eks., 12,43 sies å ha :p

Lenke til kommentar

12,43 kan ikke opphavsbeskyttes. Men nå har 12,43 i seg selv heller ingen verdi.

 

Det blir som å si at man ikke har opphavsrett på bøker. Det er jo bare en haug med ord...

 

Poenget ditt er?

 

Det er klart konteksten bestemmer, men det å sammenligne koblingen mellom 12,43 og bensinpriser med koblingen mellom ord og setninger i en roman er litt søkt.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var nettopp det, konteksten.

 

Gulesider har ikke opphavsretten til 00000000(sett inn ønsket nummer der), men de har opphavsretten til informasjonen, konteksten og bruksområdet.

 

Noe som betyr at eg ikke kan hamstre data fra guldesider og bruke de i egne applikasjoner.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var nettopp det, konteksten.

 

Gulesider har ikke opphavsretten til 00000000(sett inn ønsket nummer der), men de har opphavsretten til informasjonen, konteksten og bruksområdet.

 

Noe som betyr at eg ikke kan hamstre data fra guldesider og bruke de i egne applikasjoner.

 

Det er klart, men det blir en ganske annen situasjon. Da baserer du isåfall din tjeneste på uakseptabelt stor grad på GuleSider, samt forårsaker dem ulemper i form av datatrafikk og prosessortid med å hente info derfra hele tiden.

 

Om du derimot henter en variabel en gang i døgnet, si bensinpriser, for å integrere det i en bensinkalkulator, skulle jeg likt å se den domstol som dømmer for brudd på opphavsretten.

Lenke til kommentar

Hva om vi dropper denne diskusjonen, da det er opphavsrett på sidens innhold. Du kan ikke prase deres innhold. Verdien 13.43 er ikke opphavsrettet, men vi velger dog å hente denne verdien fra deres webside, å bruke i vår egen sammenheng.

 

Men vi kan dog gi litt blaffen i opphavsrett, da det er en slik liten sak at vi rett og slett gir blaffen.

 

Som sagt google, yahoo og alle web-søk motorer gir blaffen, ved å lagre hele sider, deler av innhold OL. Flere sider full av ulovlig innhold, dette catches/lagres i deres databaser. De lagrer også masse bilder som innholder ulovlig matriale, matriale som ikke er lov å laste ned etc etc... Skal vi gå på noen, gå på de som faktisk bryter flere 10-talls lover verden rundt.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Hva om vi dropper denne siskusjonen, da det er opphavsrett på sidens innhold. Du kan ikke prase deres innhold.

 

Om man ikke har lov til å parse sidens innehold sliter alle med en nettleser ...

 

Og problemet kan faktisk løses veldig enkelt, om man er i tvil.

 

Sitatretten. Bare viktig å huske å oppgi kilde, hvilket du har gjort på bensin.tk.

Ergo gjør du ingenting ulovlig på den siden.

Lenke til kommentar

Hvor vidt dette er et sitat vet jeg ikke, da jeg slett ikke studerer juss, eller har noen som helst form for interesse for juss. Så jeg trekker meg ut av dette (=
Utviklet siden bare av kjedsomhet uansett, samt lære meg litt basic regex, og statoil sin rote-kode var perfekt smile.gif

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Det ble ikke noe svar...

 

For å unngå all tvil driver jeg å bygger om scriptet så det hentes gjennomsnittstall fra flere stasjoner istedet for ett. det tallet vil da ikke være samme tall som kun en stasjon viser. (unikt). det vil hjelpe brukeren å holde oversikt på ca bensinpris per dato.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...