Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt større bil, A4 til A6?


sdf123

Anbefalte innlegg

Har i dag en Audi A4 1,9 TDI 2002 stv. som jeg er veldig fornøyd med men ønsker meg en nyere og litt større bil, mest med tanke på bagasjerommet.

 

Jeg er veldig fornøyd med Audi og har sett litt på A6(2006+), 2,0 Diesel m/140HK.

Syntes A6 er veldig pen, både utvendig og innvendig! Gjennomført!

 

Jeg var egentlig på jakt etter en med 4x4 og automat, men det er litt vanskelig å finne, spesielt 4x4 i min prisklasse som er 250.000 til 300.000kr.

 

 

 

Men er dem mye større enn en A4 i bagasjerommet?

Hvordan er en A6 på vinterføre?

Er det noe man må passe på når man kikker etter en A6, typiske svake punkt?

 

Finnes det noen andre biler i samme prisklasse og kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Finnes det noen andre biler i samme prisklasse og kvalitet?

Et spørsmål først, mener du kvalitet eller kvalitetsfølelse? ^^

 

Fant ikke noe størrelsen på bagasjerommet til Audi A4 Avant (B6) uten nedslåtte seter, men for å sammenligne med nedslåtte seter, så har A4en din rundt 1100 liter mot A6 som har rett over 1600 liter.

 

Andre alternativer er jo E-klasse og Bmw 5-serie, til ca. samme pris kjørelengde, motor og utstyr. Disse sliter du også med å få med 4-hjulstrekk.

 

Skal du ha firehjulstrekk må du nesten ofre litt av kvalitetsfølelsen for noe som f.eks. Subaru Legacy: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25376490

 

avansert søk på finn.no

Lenke til kommentar
Finnes det noen andre biler i samme prisklasse og kvalitet?

Et spørsmål først, mener du kvalitet eller kvalitetsfølelse? ^^

 

Fant ikke noe størrelsen på bagasjerommet til Audi A4 Avant (B6) uten nedslåtte seter, men for å sammenligne med nedslåtte seter, så har A4en din rundt 1100 liter mot A6 som har rett over 1600 liter.

 

Andre alternativer er jo E-klasse og Bmw 5-serie, til ca. samme pris kjørelengde, motor og utstyr. Disse sliter du også med å få med 4-hjulstrekk.

 

Skal du ha firehjulstrekk må du nesten ofre litt av kvalitetsfølelsen for noe som f.eks. Subaru Legacy: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25376490

 

avansert søk på finn.no

Mener selvfølgelig kvalitet:) Veldig fornøyd med A4n, så regner med A6 er av samme ulla! :)

1600L vs 1100L er jo en gode del forskjell! Så da blir det nok fin størrelse i en A6.

 

Merce er ikke aktuelt. Bmw er litt bedre, men liker bedre Audi.

 

Den Subaruen er sikkert bra, men ser ikke spesielt pen ut!

 

quattro og automat i a6 2006+.. da må du nok se etter 2,7 tdi..

koster noe mer

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25001871

Men hvordan er feks en 2006 A6 på glatta uten 4x4? Syntes det blir for mye å bruke opp mot 350k på en bil, slik som 2,7TDI.

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv fra A4 med quattro til A6 med quattro for et par år siden.

 

Hva gjelder bagasjerom så er forskjellen veldig stor. Jeg har stort hundebur baki der, og i A6 kan jeg pakke bagasje rundt buret. I a4 fikk jeg knapt plass til en avis ved siden av buret.

 

På vinterføre er begge bilene gode, særlig med quattro. 

 

Du kan også få A6, 2.4 bensin med quattro. Flott lyd og vesentlig billigere enn 2.7tdi, men den føles ikke like sterk som dieselen.

 

Det er veldig lite feil på dagens generasjon A6, men de er fortsatt ikke verdens billigste biler å eie.

 

Men det er verdt det likevel :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Etter å ha kjørt både E-klasse (w211) (bakhjulstrekk) og A6 (C6) uten quattro opp til Sirdal skitrekk i Rogaland (svingete smale veier dekket av snø).

Følte jeg at E-klassen føltes tryggere enn A6. Dette var fordi E-klassen er litt mer forutsigbar i forhold til når den begynner og skli/skrense, i forhold til A6en som jeg synes virket mye mer uforutsigbar.

Endte derfor opp med og kjøre laaaangt tregere med A6en.

Men likevel vil jeg tro at fremkomligheten (opp en glatt bakke f.eks) til A6en er noe bedre, men dette har ikke så mye med trygghet følelsen, sett bortifra at du kan være trygg på at du kommer frem :tease:

 

For at det ikke skal høres ut som jeg tvinger deg til å se på E-klasse, så kan vi heller kalle det fremhjul vs bakhjul .

 

Vist du er veldig bestemt på Audi så er nok ikke det et dårlig valg uansett, ikke vits å bruke 300 000 på noe du er sånn halvveis fornøyd med.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt både E-klasse (w211) (bakhjulstrekk) og A6 (C6) uten quattro opp til Sirdal skitrekk i Rogaland (svingete smale veier dekket av snø).

Følte jeg at E-klassen føltes tryggere enn A6. Dette var fordi E-klassen er litt mer forutsigbar i forhold til når den begynner og skli/skrense, i forhold til A6en som jeg synes virket mye mer uforutsigbar.

Endte derfor opp med og kjøre laaaangt tregere med A6en.

Men likevel vil jeg tro at fremkomligheten (opp en glatt bakke f.eks) til A6en er noe bedre, men dette har ikke så mye med trygghet følelsen, sett bortifra at du kan være trygg på at du kommer frem  :tease:

 

For at det ikke skal høres ut som jeg tvinger deg til å se på E-klasse, så kan vi heller kalle det fremhjul vs bakhjul .

 

Vist du er veldig bestemt på Audi så er nok ikke det et dårlig valg uansett, ikke vits å bruke 300 000 på noe du er sånn halvveis fornøyd med.

Hvis du er en "aktiv" sjåfør så kan nok bakhjulstrekk oppleves som bedre på vinterføre. For de fleste sjåfører er nok likevel forhjulstrekk å foretrekke pga bedre fremkommelighet og mindre fare for at hekken kommer opp på siden av deg.

 

 

De fleste biler i denne klassen er uansett blitt veldig gode på vinterføre pga ESP og andre elektroniske hjelpemidler. Det blir litt smak og behag dette, men ingenting slår firhjulstrekk på vinterføre uansett. 

 

Permanent firehjulstrekk (f.eks. quattro) gir også bedre kjøreegenskaper på tørr/våt asfalt enn systemer som f.eks Haldex som bare kobler inn aksling nr to ved hjulspinn.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

min prisklasse som er 250.000 til 300.000kr.

 

Finnes det noen andre biler i samme prisklasse og kvalitet?

Har du tatt en titt på Skoda Superb?

Det er vel den bilen du får i den klassen med størst bagasjerom (633/1865 liter)

Høres ut som en "kjedelig" bil, men med tanke på at NYbil pris ligger fra under 300.000 så er det til gjengjeld ekstremt mye bil for pengene.

 

just a thought.

Lenke til kommentar

Du kan i teorien få en ny Superb stv til kr 300.000, ,men da mangler du vesentlig ting som vinterdekk, hengerfeste. Itilleg er det lite utstyr og liten motor, men de minste motorene i Superb får god kritikk. Jeg vil si du må betale rundt kr 350.000 for en ny Superb med ok utstyr.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Kan ikke se at Skoda Superb stv. ligger under 300.000kr?

Vel.. går jeg inn på skoda's bilbygger får jeg til dette

 

Bil

Superb stasjonsvogn Comfort 1.6 CR 105 HK (2011) 284 400

Farge: Standard (Pacific blue ) 0

Interiør: Stoff (Ray black) 0

Sum bil 284 400

Frakt og leveringsomkostninger 8 500

Årsavgift kommer i tillegg

Veiledende pris 292 900

 

Du kan i teorien få en ny Superb stv til kr 300.000, ,men da mangler du vesentlig ting som vinterdekk, hengerfeste. Itilleg er det lite utstyr og liten motor, men de minste motorene i Superb får god kritikk. Jeg vil si du må betale rundt kr 350.000 for en ny Superb med ok utstyr.

 

For å regne litt mer på det:

si at man klarer prute 5-7% på veiledende pris; så får du bilen for circa 275.000

Vinterdekk på felg: 13.000,-

Hengerfeste: 6000,-

Reservehjul: 600,-

 

Og du har allikevel 5-8.000 "til overs" før du når 300-grensen

 

Jeg er dog helt enig i at dette blir et totalt minimum; da det er meget lite ekstra-utstyr, og hadde personlig lagt på litt ekstra..

 

men dersom man er ute etter en stor GIGANTISK st.vogn med maks-tak på 300 laken, så er dette faktisk ingen umulighet.. og da får man faktisk en NY bil, fremfor å kjøpe en brukt.

Endret av wamp
Lenke til kommentar

Ja, klarer du å prute litt så er det nok mulig, eventuelt så kan man jo alltids importe fra uavhengige leverandører og spare litt der og.

 

Personlig syns jeg metallic lakk, xenon, 2-some klima, parksensor bak, nett program, cruisekontroll og mørkeruter bak(kjekt på de varmeste sommerdagene) er utstyr man burde ha på en familiebil- Med det utstyret havner man på rundt 330.000, ikke ille for en så stor bil med ok utstyr. Ville kanskje vurdert å spandert på meg skinninteriør også, unger søler :D

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg kikket bare på Finn jeg :)

 

Men skulle jeg hatt Superb ville jeg isåfall hatt 4x4 og automat og da er man oppi nesten 500.000kr.

 

Mnjah.. ny-bil med 4x4/DSG ligger fra 430 (men slenger man på en HAUG med ekstra-utstyr kan man uten problem komme opp i halve millen ja); kan dog lett få de ned i under 400 med pruting og/eller ev. import.

 

Prøver forøvrig å se etter en A6 på finn med Automat og 4x4 til under 300.000. de finnes selvsagt, men da er du nede i en 2003-modell som har kjørt mye.

 

 

Det er mange valg når man skal ha seg en ny bil.. Tror største problemet er at man KAN få en billig bil, men med litt ekstravalg her og ymse der, så øker summen drastisk.

 

Uansett hva du ender opp med, anbefaler jeg deg helt klart å prøvekjøre og ikke minst prøveSITTE de aktuelle bilene du ser på. (Virkelig sjekke om du finner go'posisjonen i førersetet)

 

Min forrige bil f.eks. er veldig ålreit å kjøre småturer med, men på langtur så merker man fort at setene er alt for korte for den gjennomsnittlige nordmann; noe jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte den (og som forøvrig er hovedgrunnen til at jeg nå ønsker bytte den ut)

 

Anyway lykke til med biljakten; og for guds skyld ikke kjøp noe nå før 1.jan med tanke på årsavgifta ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...