Gå til innhold

HK + CPU + Minne Oppgradering under 3000kr?


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Har mistanker at mitt HK begynner å dø, så jeg har lyst å kjøpe nytt HK og en ny CPU hadde heller ikke vært dumt.

 

Resten som er i PCen er:

 

Corsair TX 650W PSU

GeForce 8800 GTS 512

Onkyo PCI Lydkort

5 forskjellige SATA HDD

 

Og jeg kommer til å kjøpe en SSD til nyåret.

 

Så det jeg trenger er minimum 6 SATA interne tilkoblinger, pc'en blir ikke lengre brukt til spilling. Så det er ikke en prioritering, den blir mest brukt til Autodesk produkter, Media avspilling og surfing.

 

Har sett litt på disse her to pakkene:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604570

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604568

 

Er det verdt å gi litt over 1000kr ekstra for den siste pakken?

 

Evt noen som vet om noen bedre forslag, Intel eller AMD spiller liten rolle for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan.

 

Har mistanker at mitt HK begynner å dø, så jeg har lyst å kjøpe nytt HK og en ny CPU hadde heller ikke vært dumt.

 

Resten som er i PCen er:

 

Corsair TX 650W PSU

GeForce 8800 GTS 512

Onkyo PCI Lydkort

5 forskjellige SATA HDD

 

Og jeg kommer til å kjøpe en SSD til nyåret.

 

Så det jeg trenger er minimum 6 SATA interne tilkoblinger, pc'en blir ikke lengre brukt til spilling. Så det er ikke en prioritering, den blir mest brukt til Autodesk produkter, Media avspilling og surfing.

 

Har sett litt på disse her to pakkene:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604570

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604568

 

Er det verdt å gi litt over 1000kr ekstra for den siste pakken?

 

Evt noen som vet om noen bedre forslag, Intel eller AMD spiller liten rolle for meg.

 

 

 

Jeg personlig anbefaler den Intelpakken til 3200 :-) Den er knallgod til prisen ;-) Tips; du sparer litt (par hundre) på å trykke på linkene i pakken og legge de til manuelt. Og jordingen trenger man nødvendigvis ikke :p

Lenke til kommentar

Hvilke autodesk programmer er det du bruker, og på hvilket nivå?

 

 

Jeg bruker autocad og 3ds max. Til renderings er det en fordel med flere kjerner, og ved store filer med mange layers og vertex er det greit med en del ram også... Jeg har atm 4gb ram, men savner faktisk 4 til når jeg jobber med store filer...

 

edit: skrivefeil

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Inventor og autocad. Nivå, hmm, 3d modellering med animasjon på Høgskolen, så middels til avansert vil jeg tro.

 

Ja jeg tenkte 8gb kan bli nødvendig, derfor valgte jeg 2 x 2gb sticks, jeg har plass til 4 sticks på det hovedkortet, dermed så kan jeg oppgradere til 8gb hvis jeg får behov for det.

 

Angående quad core, titta litt på nett og det viste seg at Autodesk har ikke så god støtte for multi threading. Men er det altså feil?

Lenke til kommentar

3dsmax har stor nytte av flere kjerner når den rendrer. Jeg bruker kun 3dsmax til rending, og autocad til 2d tegning, så hvorvidt autocad har nytte av flere kjerner tviler jeg på... Har ingen erfaring med inventor, men ifølge denne siden hjelper det lite å ha flere kjerner ved bruk av inventor 2009

 

edit: leif

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Valdemar; hvorfor lønner det seg å legge mer penger hovedkort og minne? Gi oss en link til en test for å vise at det har noe for seg!

 

Idag mener jeg det er en ting som er avgjørende om man velger et dyrere HK, nemlig at det er brikkesett med USB3.0 og SATA3 6Gb kontrollere. Ellers er det bortkastet.

 

Hvis ikke beveger du deg over på overklokkingsområde hvor du eventuelt kan tweake BIOS mer for høyere hastighet. Ytelsesmessig har det til vanlig bruk ingen betydning om du omså legger 1000 kr mer på bordet for et hovedkort om du er innen samme brikkesett. Så lenge du har støtte for USB3 og SATA3.

 

Forskjellen på CL9 og CL8 minne er forsvinnende liten, såfremt du ikke overklokkker er det penger ut av vinduet..

 

Les mer på Tomshardware som viser forskjellen. Til en vanlig kontorPC eller tilogmed bildebehandlingsPC vil 8GB komme før 4GB høyhastighetsminne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...