Gå til innhold

Er det slutt med undervannshus for kompaktkameraer?


Anbefalte innlegg

Husk på at når du tar makrobileter, så må kameraet fokusere på nytt berre du beveger deg litt! Berre prøv på land, fokuser på eit objekt nær kamera, å beveg kameraet litt fram og tilbake, å sjå hvor mye fokusen faktisk må jobbe i forhald til om du fokuserer på veggen nokkre meter lengre vekk og beveger kameraet.

 

Om du bruker blitz på makro, så bruker denne også ei lita stund på å lade seg opp.

 

 

Anbefaler å lese litt her:

http://www.divephotoguide.com/

 

Der står ein del angåande lyssetting og teknikker.

Om du legger ut eksempelbileter, så kan du sikkert få tilbakemelding på korleis du kan gjer bildene betre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å fokusere eller ikke så kommer det over vann automatisk opp et ikon for macro om motivet er nært, men med dykkehuset under vann kom aldri dette ikonet opp.

 

post-18989-0-79174900-1294721093_thumb.jpg

Her er for eksempler bobler under vann. Det er ikke mye bevegelse her, men det blir bare enda mer ufokusert om jeg går nærmere. Ikkeno macro her.

Lenke til kommentar

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/80 second ===> 0.0125 second

# Lens F-Number / F-Stop = 25/10 ===> ƒ/2.5

# ISO Speed Ratings = 80

 

Lukketida du har brukt er ok, kanskje litt lang da det kan skimtes litt bevegelsesuskarphet. (Det er faktisk veldig vanskelig å halde kameraet heilt stillt under vatn, tren!!).

 

Med f2.5 har du eit veldi lite fokusområde. Det ser du av at det er veldig lite som kjem i fokus og bakgrunnen blir gjort uklar. For å få meir i fokus, ville eg ha justert blenderen til ca F8.0 til makrobilder.

Du kan sikkert øke ISO-verdien til 400 og fortsatt ikkje ha ubehagelig masse ISO-støy i bilete ditt. Økt ISO-verdi vil hindre at lukketida blir for lang.

 

Dette bilde tipper eg at du har tatt ganske grunt? ca 1-3meter? Merker at sollyset i boblene er på grensa til utbrent. At du ikkje kan stole fullt og heilt på auto-funksjonane under vatn, må du nok berre lære å leve med. Lysbrytinga og undervannshuset forvirrer sikkert kameraet ein del der.

 

Så tipsa er:

-Ta mange bilder

-Øv på oppdrift og å halde kameraet stille.

-Gå så nært objektet du skal ta bilde av som du kjem, gå så enda nærmare :)

-Leik/øv deg med å bruke litt blitzen, dette er vanskelig med tanke på partikklene i vatnet, men vil med rett bruk kunne gi greie bileter.

 

 

Etter eit dykk i Noreg, hvor eg kanskje har tatt 30 bilder, så er eg veldig fornøgd om eg har to bilder som eg finn bra nok til å publisere på Flickr.

Lenke til kommentar

Har tatt flere hundre bilder under vann de siste ukene. Dette er ikke nytt for meg, men har hatt problemer med at det bestendig blir uklart om jeg komme nært objektet med det nye kameraet. Prøver primært å få alle innstillingene til å fungere automatisk da det ellers vil ta for lang tid. Det er mye som beveger seg under vann, spesielt om man er nært. Skjønner kamera kan stilles inn manuelt, men har enda ikke lært meg å bruke dette.

 

Autofunksjonene fungerer ellers greit undervann, det er bare macro som er problemet.

 

post-18989-0-77518100-1294791280_thumb.jpg

Dette er så nært jeg kan komme før det bare blir uskarpt istedefor å gå over til macro.

Lenke til kommentar

Googla litt, å fant dinne sida:

http://www.uwphotographyguide.com/recsea-canon-s95-underwater-housing

 

Der står det blant anna:

 

The Canon S95, on the other hand, is not perfect. Its macro capability out of the box could be better: it has trouble properly focusing up close, especially when zoomed in.

 

Så på neste side, stod der anbefalte innstillinger for macro.

 

Canon S90 S95 / Canon G11 / G12 settings for Macro

 

 

 

* Manual mode, F5.6, 1/500th, ISO 100

* Zoom in half-way

* Macro mode, auto white balance, flash on forced flash mode

* Turn internal flash to it's lowest power setting

* Strobe on manual power; adjust strobe power as needed

 

 

Det bilete som du la til no, er det eit 100% utsnitt?

Du må kanskje berre belage deg på å trykke på "macro"-modusen manuelt under vatn?

Lenke til kommentar

Takk for tips får prøve det på neste tur. Har ikke lagt merke til at man også manuelt kunne slå på macro-modus.

 

Bildet over er 100% utsnitt ja.

 

Når det gjelder pixel-feil så sendte Canon meg til teleperformance.de og de sendte meg videre til serviceproffen.no. Serviceproffen ser ikke ut til å være villig til å fortelle hva som er reglene for døde pixler på skjerm, men vil ha meg til å sende inn kamera. Jeg frykter at jeg da bare får svaret "Ædda, bædda. Garantien dekke ikke dette og reparasjon er dyrere enn et nytt kamera. Det blir 1500,- kr for undersøkelse takk".

 

Dette er det 3. Canon-kameraet jeg har hatt som jeg har fått feil på på ca. ett år. :no:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Var du så lur at du kjøpte kameraet i en butikk, kan du gå til butikken og be en av de med mest teknisk innsikt se på kameraet og komme med en vurdering. De kan nok ikke si noe helt 100% sikkert, men det kan også være mye lettere for butikken å ringe Serviceproffen og få en uttalelse fra dem. Ofte kan det avtales mellom Serviceproffen og butikken at de ser på kameraet uten at det skal koste noe uansett ettersom en person med litt "peiling" i samråd med Serviceproffen på telefon ikke har kommet til noen konklusjon.

 

Har du kjøpt på en nettbutikk er nok eneste mulighet å sende det inn og risikere å måtte betale undersøkelsesgebyret på ca 4-500 kroner, selv om jeg tror de nøyer seg med fraktkostnader om de bare skal kikke på skjermen. De slipper jo å åpne og demontere hele kameraet bare for å se på feilen. Eventuelt kan du besøke Serviceproffen selv om du bor i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...