Gå til innhold

Er det slutt med undervannshus for kompaktkameraer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, etter 3 generasjonen med Ixus hadde jeg egentlig lyst til å komme meg bort fra Canon. Samtidig som de nye Ixusene ikke henger med konkurransen har de visst heller ikke dykkehus. G12 ser altfor stor og knotete ut. S95 som jeg ikke hadde fått med meg virker veldig dyr for ytelsen, og så har den objektiv som stikker utenfor huset hele tiden slipper du slik at kamera ikke passer for en lomme.

 

6k med dykkehus for et kamera som tilsynelatende er ganske plaint virker ganske dyrt.

 

Hadde sett for meg Samsung WB2000 eller noe slikt som ser geit ut om har mere funksjonalitet å leke med.

Lenke til kommentar

S95 er bittelite til å ha så stor sensor og så lyssterkt objektiv - objektivet stikker heller ikke mye ut.

 

Hva for noen funksjoner er det du savner på S95 som WB2000 har?

 

S95 er ikke Ixus, men Powershot - den litt kraftigere serien.

 

Review av S95 og LX-5 her, forresten.

 

 

Undervannshuset for S95 heter forøvrig Canon WP-DC38.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Hva for noen funksjoner er det du savner på S95 som WB2000 har?
-5x zoom uten utstikkende objektiv. 3,5x er jo dårligere enn min gamle Ixus.

-1080p

-1000fps

-At det ikke er blitz som spretter opp der man holder kameraet.

 

Ett av de få andre kameraene med tilgjengelig dykkehus som jeg har funnet er Panasonic Lumix DMC-TZ10. Virker mere oppdatert enn s95 og ligger under 5k med hus. Problemet er at ingen ser ut til å ha undervannshuset inne.

Lenke til kommentar

Ett av de få andre kameraene med tilgjengelig dykkehus som jeg har funnet er Panasonic Lumix DMC-TZ10. Virker mere oppdatert enn s95 og ligger under 5k med hus. Problemet er at ingen ser ut til å ha undervannshuset inne.

TZ10 kan ikke skyte i RAW - du kan dermed ikke rette den heller skjeve hvitbalansen under vann i etterbehandlingen.

 

TZ10 har blender f/3.3-4.9, S95 har f/2-4.9. På videste vinkel og støreste blender kan du skyte på f/3.3 på TZ10 og f/2 på S95 - du kan dermed på samme lukkertid bruke større blender på S95 og bruke ISO 400, mens du skal gange opp ISO med ca. 2.7 og få ISO 1080 på TZ10 for samme eksponering.

 

I tillegg har S95 på grunn av større sensor (og for den del bedre optikk) mindre støy på samme ISO:

post-71211-0-97530800-1290680226_thumb.png

Sammenlign TZ10 på ISO 1600 med S95 på ISO 1600 - mye mindre støy på S95. Du kan også skyte i RAW og hente ut mer detaljer - se RAW på 1600. Og - på grunn av den mer lyssterke optikken, så kan du i tillegg skyte på lavere ISO - se på eksempelet med ISO 800.

 

Sammenlign selv her..

 

 

Så - i og med at lyset er det begrensende i undervannsfotografering, så vil et kamera med mer lyssterk optikk og større sensor så det er mindre støy - være klart å foretrekke. Er mer enn zoomrekkevidden som forteller om kvaliteten på et kamera.

 

 

Vurderer selv Canon S95 / Panasonic LX5 til undervannsfotografering, nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar
TZ10 kan ikke skyte i RAW - du kan dermed ikke rette den heller skjeve hvitbalansen under vann i etterbehandlingen
RAW vil jeg neppe komme til å bruke, jeg bruker bare undervannsmodus som burde korrigere fargene med en gang.

 

Bare den feilkonstruerte blitsen gjøre s95 helt uinteressant for meg da jeg er ute etter et kamera som også skal brukes over vann. Og jeg dykker under lyse forhold med krystallklart vann i tropene, ikke i mørke norske tareskoger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bet i det sure eplet og kjøpte S95 til tross for den "feilkonstruerte" blitsen. Må si jeg er imponert over evnen til å ta bilder med lite lys. Det har fått meg til å ta langt flere bilder enn planlagt.

 

Noe jeg imidlertid enda ikke har fått til er makro under vann. Er dette ikke mulig med kameraet?

Lenke til kommentar

Bet i det sure eplet og kjøpte S95 til tross for den "feilkonstruerte" blitsen. Må si jeg er imponert over evnen til å ta bilder med lite lys. Det har fått meg til å ta langt flere bilder enn planlagt.

 

Noe jeg imidlertid enda ikke har fått til er makro under vann. Er dette ikke mulig med kameraet?

Gratulerer med valg av et meget godt kamera.

 

Mulig blitsen kan virke litt malplassert for enkelte, men at den spretter opp er en fordel med tanke på røde øyne. Jo lenger blitsen er unna objektivet, jo mindre er sjansen for røde øyne. Den er dermed langt fra feilkonstruert, men godt gjennomtenkt. Du må bare venne deg til å holde kameraet på en annen måte enn du er vant til... kanskje du rett og slett holder kameraet feil, og at det er du som er "feilkonstruert"? ;) (bare en dårlig spøk, hehe).

 

Vet ikke hvordan det er med makro under vann. Har ikke forsøkt det med kameraet vi har utstilt der jeg jobber.

Lenke til kommentar

Har kameraet ein makrofunksjon? Mest sannsynlig bilde av ein blomster. Isofall så opner denne for å få fokusert nærmare, og setter muligens blender til fast på F8.0 eller tilsvarande.

Så er det berre å komme deg nært inn på motivet og halde kameraet stille. Husk på at du kun har mulighet for eit eller to bilder, før det kjem for masse partikler i vatnet av dine egne bevegelser. Dette vil ødelegge bildene dine. Trening på oppdriftskontroll er vesentleg.

 

Det enklaste er å trene seg på ting som står stille. Og ikkje nødvendigvis nakensneglen på tarebladet ver det første makro-motivet ditt :)

Lenke til kommentar

Har testet med koraller som ikke beveger seg stort og stått ganske så stabilt på bunnen ved siden av. Over vann slår macro inn automatisk om objektet kommer nært nok. Under vann skjer ikke dette og bildet blir bare uskarpt om jeg nærmer meg motivet. Har prøvd med forskjellige modus.

 

Ellers er kameraet antagelig det tregeste jeg noengang har hatt. Det tar opptil over 1 sekund fra jeg trykker til bildet blir tatt Og så må jeg vente ca. 2 sekunder før jeg kan ta neste bilde. Skjermen har også en død pixel som alltid lyser når skjermen er på.

Lenke til kommentar

Hmm, snodig. Manuellfokus kan kanskje uansett være en fordel under vann? Fn-ringen kan programeres til manuellfokus. Sett kamera i P-mode, ISO-auto (pleier å være standard) og knips i vei.

 

Ja kamera er kanskje noe tregt på grønn auto (alt er relativt), men det er ganske mye data som prosesseres.

 

Død pixel* lukter reklamasjonsgrunnlag når det er såpass kort tid siden du kjøpte kameraet.

 

*slikt har en tendens til å oppstå litt over tid i tillegg på de fleste LCD-skjermer etter det jeg har forstått.

 

Ang. tid:

Prøv å sett review-time til null om det går an.

Ikke bruk rødeøyne-funksjon ved blits.

Brukt tidligere nevnte P-mode i stedet for grønn Auto.

 

Begynner du å bruke Fn-ringen mer og de halvmanuelle funksjonene vil du virkelig elske dette kameraet.

Lenke til kommentar

Under vann er det mye, mye dårligere lys, og vannets brytning sammen med grums gjør det vanskeligere å fokusere.

 

Antar du lån bruke ringen foran i huset. Det er mulig å sette denne til å kontrollere fokus - at du selv fokuserer. Burde ikke dette løse problemet med langsom autofokus i det dårlige lyset der nede? Prøv.

Lenke til kommentar

Er det vanskeligere å fokusere i macro enn ellers? Den har ikke problemer å fokusere på større avstand under vann. Jeg ville tro at i macro-avstand så er det mindre grums som gir problemer for fokus.

 

Har enda ikke begynt å stille inn manuell fokus. Tar vel og litt lang tid under vann og med dårlig presisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...