Gå til innhold

Poker PC til maks 10,000kr


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har følgende PC i dag:

 

306652 Komplett AMD Athlon64 X2

319849 Apevia X-Cruiser, Sølv med Vindu, 2x80mm Blå LED-Vifter (Uten Strømforsyning)

340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

342648 Asus M3A, AMD 770, Socket-AM2+, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

331906 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

345334 PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI, 128bit

337088 Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM

337088 Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM

344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)

343260 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

343260 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

327241 Creative SB Surround 5.1, 24-bit, AUX Audio in, SPDIF out

 

Har i etterkant av kjøpet (08/05/2008) doblet RAM'en og fått meg ny vifte. Også gått fra Vista til W7 Enterprise. Den er nå ALT for treig til poker spilling (se under).

 

* Hva skal maskinen brukes til?

Poker samt enklere MS Office funksjoner, mail, internet, se film, div. nedlastning.

 

* Prisantydning

Maksimalt 10,000kr

 

* Skal maskinen overklokkes

Hæ? Så jeg går ut i fra nei.

 

* Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Ingen preferanser.

 

* Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Har skjerm, tastatur, høytallere, wlan, windows compatibel xbox controller, musematte og kabler.

 

* Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

 

Maskinen **** MÅ **** klare å kjøre følgende programmer samtidig og med gode resultater (lagging er spesielt et problem):


  •  
  • Pokertracker (HUD og DB med > 10,000,000 hender)
  • TableNinja
  • Pokerstars (ca. 20 bord)
  • Camtasia Studios (obs obs: opptak av skjermen - pc'en i dag lagger noe voldsomt med denne gående)
     

Også vanligvis oppe:


  •  
  • Skype
  • Firefox
  • Spotify
  • 2x pdf ark

 

Det viktigste er at maskinen ikke lagger eller fryser samt at den klarer denne formen for multitasking uten å bli helt koko. Trenger noe lagringskapasitet ca. 1-2TB. Trenger kun en DVD spiller/brenner.

 

Dersom noen av delene jeg har i dag enkelt kan flyttes over - fint. Dersom det er enkle tiltak på dagens maskin som skal til for å få den til å fungere 100% - enda bedre.

 

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste for god ytelse i multitasking er vel en CPU med en del kjærner. Intel i7 for eksempel. Nok med ram, så ville ha gått for kansje 8GB DDR3. Så kan man installere de programmene som blir brukt til det viktigste på en SSD. Bare vær sikker på at du får nok plass, siden de blir ikke levert med like høy kapasitet som en normal HDD i dag. Skjermkort kan du spare en del penger på siden det blir ikke så veldig utnyttet. Kansje bruke en 1000kr på det.

Lenke til kommentar

Det viktigste for god ytelse i multitasking er vel en CPU med en del kjærner. Intel i7 for eksempel. Nok med ram, så ville ha gått for kansje 8GB DDR3. Så kan man installere de programmene som blir brukt til det viktigste på en SSD. Bare vær sikker på at du får nok plass, siden de blir ikke levert med like høy kapasitet som en normal HDD i dag. Skjermkort kan du spare en del penger på siden det blir ikke så veldig utnyttet. Kansje bruke en 1000kr på det.

 

i7 bruker 3kanals minne, altså 3,6,9 OSV

 

 

@traskas

 

kommer med et meget godt forslag som vil rekke til ditt bruk i mer en en god stund framover, men siden vanlig gaming ikke er en ting du prioriterer ville jeg lagt ved hakket billigere skjermkort

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Med mindre du tenker å selge gamle-maskinen din samlet er det jo mye du kan bruke fra denne.

Både kabinett, strømforsyning, harddisker, lydkort og kortleser kan du fint bruke i ny maskin.

 

Trenger man egentlig et bedre skjermkort enn et HD3650 til pokersoftware? Vil tro det holder helt fint. 12GB ram virker også litt overdrevent, hvor mye ram bruker maskinen din i dag med alt oppe?

 

Jeg vil tro du vil merke svært mye forskjell om du går til en god SSD. Jeg har svært gode erfaringer med Corsair C300, 128GB. Uten å vite noe om disse pokerprogrammene bør du ha plenty med plass til OS og programvare på en slik. Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde startet med å kjøpe en slik først og satt den i maskinen du allerede har. Koster et par tusen og en reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Det er noen misoppfatning med RAM for tiden.

 

Windows XP har sine begrensninger og selv om du pøser på med minne så vil ikke maskinen automatisk utnytte fordelene ved mye minne.

 

Windows Vista og Windows 7 har en helt annen måte å benytte minnet på. Jo mer RAM, jo bedre for ytelsen og systemet. Kontra XP så kjører senere utgaver av Windows alt minnet i cache og benytter dette til systemet sådan.

 

Om du kan kjøpe 12GB ram, så høres det vanvittig mye ut, men vi skal ikke veldig mange år tilbake hvor folk syntes du var en fjott som brukte penger på 4GB.

 

Til ditt bruk så kan jeg så absolutt anbefale deg å kjøre SSD som harddisk, gjerne 2 stk slik at du raider dette. Les om RAID0 på wiki :) (også kjent som boostraid, pga ytelsen).

 

Du bør ha en ålreit skjermkort. Ser flere her mener du bør gå for billigste varianter, men om du skal ta video av skjermen din og bruke masse applikasjoner samtidig, så benytter Win Vista/7 teknologier i skjermkortet for å vise hvert vindu. HVert vindu er da en prosess. Med dette i tankene bør du finne deg et skjermkort som kanskje ikke er ment for å game hardcore 1337, men et som yter godt og har noe minne. F.eks Radeon 5770.

 

Flerkjerne CPU'er kommer du ikke utenom i dag, så valget her er enkelt. Core i5 760 er et godt alternativ.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Grunnen til 12 g ram er fordi at det er på tilbud nå og blir ikke så

mye dyrere enn 6 g !

Nesten 1700 kr kontra 800 kr for 6 GB i traskas' oppsett?

 

Og istede for å kjøpe et skjermkort til 4-500 kr kan han like godt

beholde det han har.

Enig

 

tengte bare det var greit med et sjermkort som yter greit i spill

og hd :thumbup:

Jeg har et GeForce FX5200 som takler fullHD på skrivebordet ihvertfall. Ikke spill riktignok, men det ber han heller ikke om. HD 3650 (og for den saks skyld et hvilket som helst skjermkort i 4-500 kr-klassen) takler fullHD både til dagligdags bruk og filmavspilling. Ærlig talt ser jeg heller ikke behovet for en i7-prosessor til pokerspilling. En kurant oppgraderingspakke gjør susen, kanskje med et ekstra sett med 4GB RAM og en SSD-disk, og resten av delene har TS allerede.

Lenke til kommentar

Grunnen til 12 g ram er fordi at det er på tilbud nå og blir ikke så

mye dyrere enn 6 g !

 

Og de programmene som han skal kjøre er ramkrevende.

 

Og istede for å kjøpe et skjermkort til 4-500 kr kan han like godt

beholde det han har.

 

tengte bare det var greit med et sjermkort som yter greit i spill

og hd :thumbup:

 

Så ram krevende er de ikke at du trenger 12GB ram.

 

Men angående skjermkortet så kan du jo også bruke det du har, tenkte ikke på at han hadde en pc med deler fra før av når jeg skrev innlegget mitt.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Hei igjen. Hadde ikke vært innom på et par dager så ble glad når jeg så det hadde vært litt diskusjon. Bare for å presisere et par ting:

 

* Maskinen vil ikke bli brukt til gaming - har ps3 til det

* Dersom mulig ønsker jeg altså å bruke mest mulig fra dagens PC

 

* Å "filme skjermen" med Camtasia er normal standard for enhver pokerspiller og ser ut til å kreve mer enn hva dagens PC er i nærheten av å tåle. Er helt avhengig av en PC som tåler dette.

* Hvis hvert bord (12-20 oppe samtidig) er en prosess og leses separat må maskinen tåle dette

 

Om pokertracker

Om tableninja

Om xpadder

 

firefox, spotify, osv antar jeg dere kjenner godt.

 

Takk så langt!

Lenke til kommentar

Denne oppgraderings pakka + EN ssd ettersom TRIM foreløpig ikke støtter raid 0 som noen her foreslår, så har man en god nok PC, som samtidig er fremtidsrettet mener nå jeg.

 

This.

 

Man trenger ikke en ferdig overclocket gamer til 16.000 bare fordi man har budsjett til det når behovet i overskuelig fremtid tilsier en PC til rundt 5.000...

Lenke til kommentar

Denne oppgraderings pakka + EN ssd ettersom TRIM foreløpig ikke støtter raid 0 som noen her foreslår, så har man en god nok PC, som samtidig er fremtidsrettet mener nå jeg.

 

This.

 

Man trenger ikke en ferdig overclocket gamer til 16.000 bare fordi man har budsjett til det når behovet i overskuelig fremtid tilsier en PC til rundt 5.000...

Bare for å være sikker, du var ENIG med meg ja ? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...