Gå til innhold

Spotify taper stort


Anbefalte innlegg

I det dette skjedde : http://www.spotify.com/no/blog/archives/2009/01/28/some-important-changes-to-the-spotify-music-catalogue/ slutta jeg å bruke spotify. Over 70% av musikken jeg hadde på spillelistene mine forsvant..

 

Spotify gikk fra å være ett glimrende verktøy for å høre på og å oppdage ny musikk, til å ha den samma kjedelige musikken man finner i platebutikkene og på norske platesider. Og siden vi fremdeles har denne 200kr grensa så gikk jeg tilbake til nedlasting.

 

Hadde Spotify fortsatt vært fritt for landegrenser hadde jeg gjerne betalt 200kr og mer i måneden for å bruke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt premium i ca 11mnd nå, Problemet er ofte ikke betalingssvake studenter, men betalingsmåten, sms betaling hadde ikke vært så dumt, mye lettere å flekke 100kr ekstra på tlf regningen til mor og far, en å ofre en hundrelapp for et spotify kort på narvesen. Husk mange unge har "Visa Electron" uten kredittmuligheter (:

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen gratisbrukere som faktisk bruker spotify? Jeg er gratisbruker selv og jeg bruker det aldri pga reklamen.

Det er minimalt med reklame. ;) jeg har gratisversjonen selv fordi jeg venter på en android telefon(da kjøper jeg Premium). Jeg legger såvidt merke til reklamen, da den kommer i en syklus på omtrent 30 min. Det er faktisk gratis musikk man få tilgang til. Flere millioner sanger, og det er ikke bra nok fordi det er litt reklmae? Det skulle bare mangle at man må høre på litt reklame en gang i blant når man får så mye gratis. Edit: Det koster også ufattelig mye for Spotify, altså de (selskapet) som driver det.

 

Forresten, jeg er sikker på at gratis versjonene blir mer begrenset i fremtiden. Det de gjør nå er vel for å samle folk til tjenesten, og deretter lokke dem til å kjøpe Premium abonnement ved å lage gratisversjonen "kjipere". Ihvertfall håper jeg at det er det de gjør. Å bruke denne strategien i fremtiden går ikke. Da vil de kjøre selskapet konkurs. Men regner med at de skjønner hva de må gjøre selv.

 

Jeg brukte spotify littegrann i begynnelsen som gratisbruker og fikk ingen reklame. Så gikk det til reklame kanskje en gang hvert 30 minutt. Så gikk det til kanskje hver 3-4 sang.

 

Jeg var aldri en storbruker av spotify, pga dårlig lyd på gratisutgaven, lite utvalg av den musikken jeg liker og at jeg har en nokså stor platesamling fra før.

 

Jeg vurderte å gå for premium da de kom med en android-klient, men jeg hører kun på lyd på telefonen til og fra jobb og da er det mest radioprogrammer på podkast.

 

Som Robinson er inne på. 100kr i mnd er kanskje ikke mye, men når det blir mange av de så utgjør det en god del. Faste utgifter er noe jeg har veldig vanskelig for å påta meg.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Jeg har betalt for Premium utgaven i snart to år nå.. Så og si aldri lasta ned en mp3 etter at jeg tok i bruk spotify. Men jeg er mektig irritert på noen få ting.

 

- Plateselskap ikke kan velge å la musikken sin KUN være tilgjenglig for betalbrukere. Alternativet har vært at flere artister har fjerna seg fra spotify totalt isteden. Rammstein er ett av banda som plutselig forsvant totalt. Om det var pga akkurat dette vet jeg derimot ikke. (Gjorde det litt bedre med local files ettersom jeg har cd'er av de fleste banda jeg liker skikkelig godt uansett, men.. burde vært unødvendig)

 

- Offline sanger på mobilen må lastes ned på nytt når jeg oppgraderer mobilklienten. Var litt uheldig med den en gang da jeg oppgraderte mens jeg var ute og reiste, og plutselig mista jeg alle offline sangene mine. Var ikke veldig glad da. Også skjedd om jeg har vært logga på mer enn 3 forskjellige steder. Greit å verifisere kontoen på nytt.. men å måtte laste ned alt på nytt er for dårlig!

 

- De er nødt til å få inn flere artister der!

 

- De må fikse GUI slik at det fungerer bedre på 1080p TV'er.(Noe fungerer, men f.eks. søkefeltet har fast høyde uansett.. slik at når man skrur opp skriftstørrelsen i windows, så ser man bare halve teksten i feltet) Beste hadde vært om man hadde en egen TV-mode visning.

 

 

Ellers må jeg si meg fornøyd jevnt over.. det er sååå mye bedre enn å skulle lete opp mp3filer. Bare synd ikke utvalget er større.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen på det du sier om skriftstørrelsen i søkefeltet m/1080p. Bruker du kanskje Vista eller XP?

 

EDIT: Det du sa om å laste ned sangene på nytt ved oppdateringer, det hender at Spotify oppdaterer biblioteket sitt slik at enkelte låter må oppdateres, men har ikke selv opplevd at hele playlister må lastes ned på nytt. Nå bruker jeg Spotify lite på mobilen da...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

- Offline sanger på mobilen må lastes ned på nytt når jeg oppgraderer mobilklienten. Var litt uheldig med den en gang da jeg oppgraderte mens jeg var ute og reiste, og plutselig mista jeg alle offline sangene mine. Var ikke veldig glad da. Også skjedd om jeg har vært logga på mer enn 3 forskjellige steder. Greit å verifisere kontoen på nytt.. men å måtte laste ned alt på nytt er for dårlig!

 

Dette var en feil som kun forekom på en oppgradering, så vidt jeg vet... Har hvertfall oppgradert mange ganger uten at jeg har mista musikken.

 

Like fullt en drittfeil, men det er ikke noe som skjer på en regular basis

 

/Espen

Lenke til kommentar

Meh, shitty kbps på unlimited (dvs. ikke 320).

 

Jeg har hatt abonnement på Premium helt siden reklamen tok av (dvs. rundt "Hey this is jonathon from spotify" etc), så har betalt rimelig mye penger for denne tjeneste etterhvert. Samtidig er jeg en pirat uten like og laster ned musikk fordi Spotify er elendig på altfor mange artister (f.eks Pink Floyd, Metallica etc). Jeg skjønner jo at det ikke er helt Spotifys "skyld", men handler om avtaler med platekompaniene, men still.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen på det du sier om skriftstørrelsen i søkefeltet m/1080p. Bruker du kanskje Vista eller XP?

 

Skrur du opp skriftstørrelsen da? Var ikke noe stress på LCD-TV 720p, men da jeg bytta til Plasma 1080p, så ble skriften så liten i tillegg til at plasma ikke gir like skarpt bilde. Dette gjør skriften vanskelig å lese. Derfor skrur jeg opp tekststørrelsen i Windows. Og DA får man "problemer" med søkefeltet. Ikke sjekka at jeg har aller aller siste versjon, så kan hende det er fiksa om du ikke opplever det. Får sjekke.

 

 

Dette var en feil som kun forekom på en oppgradering, så vidt jeg vet... Har hvertfall oppgradert mange ganger uten at jeg har mista musikken.

 

Like fullt en drittfeil, men det er ikke noe som skjer på en regular basis

 

/Espen

 

Godt å høre =)

Lenke til kommentar

Hvis du har Win7, så bør du jo ideelt ha oppløsningen på 1080p, og endre PPT (DPI). Jeg har tidligere hatt det slik med PPT på 140%, da ser ting likt ut som i 1366x768, men er allikevel FullHD, mener på at det ser bra ut i Spotify også. Vet at i Vista og XP, så funker denne PPT skaleringen mye dårligere. Må også innrømme at jeg nå bruker 1366x768 selv, er ikke alt som blir bra med PPT skalering, men det meste gjør det...

Lenke til kommentar

Har hatt premium i ca 11mnd nå, Problemet er ofte ikke betalingssvake studenter, men betalingsmåten, sms betaling hadde ikke vært så dumt, mye lettere å flekke 100kr ekstra på tlf regningen til mor og far, en å ofre en hundrelapp for et spotify kort på narvesen. Husk mange unge har "Visa Electron" uten kredittmuligheter (:

Du har jo Visa SpendOn hvor du kan fylle på så mye penger du vil (har selv fylt på 4000 NOK). Det koster 39 for selve kortet, ellers må du betale for summen du laster inn på kortet. SpendOn kan brukes hvor som helst på nettet (så lenge det går med et vanlig visa kort). Du kan også legge dette inn på Paypal kontoen din. Da må du legge inn kontonummeret på PayPal og få transaksjonene på sms. Der er det en kode du må taste inn på PayPal og pengene blir overført. Mer informasjon her. Mitt råd er å legge alt inn på en PayPal konto fordi ligger de på SpendOn kortet så må du betale renter etter ca 13-16 måneder.

 

Kan si meg enig i at det er litt vanskelig å få kjøpt ting på nettet når du ikke har kort som støtter dette.

Lenke til kommentar

Hvis du har Win7, så bør du jo ideelt ha oppløsningen på 1080p, og endre PPT (DPI). Jeg har tidligere hatt det slik med PPT på 140%, da ser ting likt ut som i 1366x768, men er allikevel FullHD, mener på at det ser bra ut i Spotify også. Vet at i Vista og XP, så funker denne PPT skaleringen mye dårligere. Må også innrømme at jeg nå bruker 1366x768 selv, er ikke alt som blir bra med PPT skalering, men det meste gjør det...

 

Akkurat det jeg gjør.. 1080p oppløsning og kjører skriftstørrelsen på 150%. Prøvde å laste ned ny versjon av spotify, men det så ikke ut som det var fiksa der heller. Nå er det bare Search feltet hvor det er noe særlig problem, så er ikke krise akkurat.

Lenke til kommentar

 

Du gjør en viktig feil, du sammenligner antall kjøpte cd'er med antall avspilte cd'er.... Jeg går ut fra at de aller fleste brukere av spotify hørte på mer enn 2-3 cd'er før de begynte å bruke spotify, forskjellen er at da betalte de ikke for det.

 

Mao er 100kr billig hvis du i løpet av et år hører på mer enn 12-15 album

 

 

Her er det nok du som gjør en feil. - Jeg snakker om å 4-doble musikkbudsjettet sitt, hvor mange ganger man spiller av og hvor mye man spiller er i den forbindelse uninteressant. (For ikke å glemme at det selvsagt er helt gratis å putte en CD i spilleren hver gang du først har kjøpt en CD ;))

 

Det er jo uinteressant hvor "mye mer man får" for 100,- pr måned, hvis man ikke utnytter dette potensialet - og da kan du jo tenke deg hvor lett det er å få folk til å bruke 4 ganger så mye penger på det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har tenkt litt på hvorfor jeg ikke bruker Spotify;

 


  •  
  • På stereoanlegget mitt "må" jeg ha så bra kvalitet som mulig når jeg lytter. Dvs tapsløs, f.eks FLAC. Spotify uten tapsløs er uaktuelt på en del innspillinger, da må jeg kjøpe disse på uansett.
  • Festligheter. Det er som regel en eller annen av gjestene som allerede har Spotify konto når jeg har fest.
  • Jeg hører på mye av det samme musikken og CD'ene har jeg allerede kjøpt. Jeg må da vurdere prisen på Spotify mot hva det koster å fortsette med CD kjøping. Spotify vinner muligens her (om de hadde hatt FLAC).
  • Spotify mangler en del (jeg skylder gjerne på plateselskapene her). For meg blir det en downer som gjør at jeg uansett må kjøpe musikk i tillegg.
     

 

Summa summarum; Jeg klarer meg ikke bare med Spotify, så da kan jeg like gjerne fortsette uten. Allikevel vurderer jeg innimellom Spotify fordi det er en god kilde for å høre ting du er usikker på (istedenfor piracy), men jeg har aldri gått lenger enn gratis versjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Her er det nok du som gjør en feil. - Jeg snakker om å 4-doble musikkbudsjettet sitt,

 

 

Dette blir jo uansett ett litt feil argumen for de flestem siden de stortsett bare laster ned musikken sin ulovlig. Spotify kan ikke konkurere mot å stjele. Spotify har økt budsjettet mitt fra 0,- > 100,- mnd, og jeg hører på akkurat samme mengde. Forskjellen er bare at jeg gjør det lovlig:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du gjør en viktig feil, du sammenligner antall kjøpte cd'er med antall avspilte cd'er.... Jeg går ut fra at de aller fleste brukere av spotify hørte på mer enn 2-3 cd'er før de begynte å bruke spotify, forskjellen er at da betalte de ikke for det.

 

Mao er 100kr billig hvis du i løpet av et år hører på mer enn 12-15 album

 

 

Her er det nok du som gjør en feil. - Jeg snakker om å 4-doble musikkbudsjettet sitt, hvor mange ganger man spiller av og hvor mye man spiller er i den forbindelse uninteressant. (For ikke å glemme at det selvsagt er helt gratis å putte en CD i spilleren hver gang du først har kjøpt en CD ;))

 

Det er jo uinteressant hvor "mye mer man får" for 100,- pr måned, hvis man ikke utnytter dette potensialet - og da kan du jo tenke deg hvor lett det er å få folk til å bruke 4 ganger så mye penger på det samme.

 

 

 

 

Her er det nok du som gjør en feil. - Jeg snakker om å 4-doble musikkbudsjettet sitt,

 

 

Dette blir jo uansett ett litt feil argumen for de flestem siden de stortsett bare laster ned musikken sin ulovlig. Spotify kan ikke konkurere mot å stjele. Spotify har økt budsjettet mitt fra 0,- > 100,- mnd, og jeg hører på akkurat samme mengde. Forskjellen er bare at jeg gjør det lovlig:)

 

Selvfølgelig sammenligner jeg med andre lovlige kilder til musikk, noe annet er dumt, lommeboka de får ingen bedre deal enn gratis, samvittigheten derimot.

 

Jeg vil tro at en gjennomsnittlig person lytter til langt over 10 NYE singler, eller 1 nytt album i løpet av en mnd, og da er det likegyldig hvor mye du lytter til dette, hvor mange ganger du legger skiva gratis i cd-spillern, eller spiller av den rippa låta de på mp3spillern. Du må kjøpe album/singel for å høre på den, og det vil for de aller fleste koste mer enn 100kr mnd hvis det skal gjøres lovlig...

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at en gjennomsnittlig person lytter til langt over 10 NYE singler, eller 1 nytt album i løpet av en mnd, og da er det likegyldig hvor mye du lytter til dette, hvor mange ganger du legger skiva gratis i cd-spillern, eller spiller av den rippa låta de på mp3spillern. Du må kjøpe album/singel for å høre på den, og det vil for de aller fleste koste mer enn 100kr mnd hvis det skal gjøres lovlig...

 

Så du tror at en gjennomsnittlig person kjøper nye singler eller cd'er hver eneste måned? - Da er jeg nok 100% sikker på at du tar veldig feil. - Jeg er ganske sikker på at 2-3 cd'er pr. år som meg á 100,-/stk er rimelig gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at en gjennomsnittlig person lytter til langt over 10 NYE singler, eller 1 nytt album i løpet av en mnd, og da er det likegyldig hvor mye du lytter til dette, hvor mange ganger du legger skiva gratis i cd-spillern, eller spiller av den rippa låta de på mp3spillern. Du må kjøpe album/singel for å høre på den, og det vil for de aller fleste koste mer enn 100kr mnd hvis det skal gjøres lovlig...

 

Så du tror at en gjennomsnittlig person kjøper nye singler eller cd'er hver eneste måned? - Da er jeg nok 100% sikker på at du tar veldig feil. - Jeg er ganske sikker på at 2-3 cd'er pr. år som meg á 100,-/stk er rimelig gjennomsnittlig.

 

Du har virkelig vanskelig for å lese og forstå det som blir skrevet til deg eller? Jeg har bevisst brukt "lytter" istedet for "kjøper", nettopp fordi det kanskje ble tydelig at jeg ikke mener disse brukerne nødvendigvis kjøper musikken sin.

 

Jeg har også påstått at Spotify er en god deal for de fleste, basert på at jeg tror en gjennomsnittlig bruker i målgruppen til Spotify LYTTER på langt mer enn 1 ny plate i mnd. Er du uenig i dette? Tror du en gjennomsnittlig bruker av Spotify laster ned/kjøper/stjeler under et album i mnd? Eller tror du de bare lytter til radio? Eller vil du bare krangle ved å legge ord i munnen på meg?

 

Skal Spotify sammenlignes med noe så må det være lovlige alternativer. Å stjele er alltid billigere enn å kjøpe.

 

/Espen - som håper han kan legge bort teskjea nå

Lenke til kommentar

 

Du har virkelig vanskelig for å lese og forstå det som blir skrevet til deg eller? Jeg har bevisst brukt "lytter" istedet for "kjøper", nettopp fordi det kanskje ble tydelig at jeg ikke mener disse brukerne nødvendigvis kjøper musikken sin.

 

Jeg har også påstått at Spotify er en god deal for de fleste, basert på at jeg tror en gjennomsnittlig bruker i målgruppen til Spotify LYTTER på langt mer enn 1 ny plate i mnd. Er du uenig i dette? Tror du en gjennomsnittlig bruker av Spotify laster ned/kjøper/stjeler under et album i mnd? Eller tror du de bare lytter til radio? Eller vil du bare krangle ved å legge ord i munnen på meg?

 

Skal Spotify sammenlignes med noe så må det være lovlige alternativer. Å stjele er alltid billigere enn å kjøpe.

 

/Espen - som håper han kan legge bort teskjea nå

 

Her er det visst jeg som må ta frem teskjeen igjen :) - Det er jo som jeg sier uinteressant hvor mye man lytter på en cd man allerede har kjøpt, da det er gratis hver eneste gang slik at den hundrelappen du betalte fordeles på hver lytterunde. - Hvis du lytter på en gitt cd en gang pr måned i 12 måneder koster deg deg altså 8.33 kr pr måned, men reelt sett har du kanskje cd'en i 20 år selv om du ikke lytter på den hver måned i hele perioden - slå den månedsprisen spotify! ;)

 

Når det gjelder å stjele så har jeg da aldri nevnt det som et alternativ?

 

Men seriøst, det var ikke dette som var diskusjonen i det hele tatt. - Vi står fortsatt igjen med at en gjennomsnittlig musikkbruker må 4-doble musikkbudsjettet sitt pr år - noe som vil være utrolig vanskelig å få til, og uaktuelt for de fleste meg selv inkludert.

 

Jeg har også påstått at Spotify er en god deal for de fleste, basert på at jeg tror en gjennomsnittlig bruker i målgruppen til Spotify LYTTER på langt mer enn 1 ny plate i mnd. Er du uenig i dette? Tror du en gjennomsnittlig bruker av Spotify laster ned/kjøper/stjeler under et album i mnd? Eller tror du de bare lytter til radio?

 

Ja, jeg er uenig i det med visse forbehold. - Jeg vil påstå at den gjennomsnittlige musikkbrukeren laster ned/kjøper/stjeler langt mindre enn ett album pr måned, og resten lytter de/vi på radio - garantert!

Forbeholdet er at vi ikke snakker om AKTIVE brukere av spotify men registrerte brukere eller målgruppen. - Målgruppen til spotify er jo alle som har en enhet som kan kobles til nettet for å streame. - men de AKTIVE brukerne (la oss si de som bruker spotify flere ganger pr uke) selvsagt er early adopters og entusiaster - DE har selvsagt god nytte av tjenesten og 100,-/mnd vil antagelig være billig for disse.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...