Gå til innhold

studere i USA, GRE-test


PTRN

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å søke på universiteter i USA for mastergrad, og trenger i det sammenheng å ta en GRE-test (graduate record examination).

 

Er det noen som har kjennskap til denne? Hva går den ut på? Hvor vanskelig? Og om noen har søkt på skole i USA, vet dere hvordan den vektes?

 

_L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den består av 3 deler - quantitative reasoning(matte spørsmål, eller "problem solving"), verbal reasoning, og en skrive del.

 

Det som betyr mest er verbal reasoning og quantitative reasoning, skrive delen betyr ikke så mye.

 

For quantitative reasoning og verbal reasoning får du en poengsum mellom 200-800, desto høyere jo bedre er det. Poengsummene blir ofte lagt sammen til 1 resultat, altså hvis du får 600 på quantitative reasoning og 500 på verbal, så får du total resultat på 1100. Skolen jeg går på krever at du får over 1150 som total sum, og at du er top 20% på quantitative delen hvis du skal på ingeniør linje.

 

Det er normalt å bruke en god del tid på å forberede til prøven - ofte flere måneder. Verbal delen er kjent for å være vanskelig og spesielt for dem som ikke har engelsk som førstespråk. Du burde kjøpe GRE test prep books og lese de neste månedene!

 

Den gode nyheten er at mange skoler(spørs hvilken linje du skal på) ikke bryr seg om resultatet, så lenge du har over minstekravet deres- 1150 på min skole.

Lenke til kommentar

 

Glimrende svar, takk for det. Tid er en luksus jeg ikke har, ettersom søknadsfristene er om en måneds tid. Jeg har dog fått inntrykket av at testresultater kan ettersendes, men venter på bekrefelse direkte fra universitetene.

 

Jeg tok TOEFL-testen, en herlig pengesvindel holdt gående av ETS, jeg regner med at det er det samme hva angår GRE.

 

Av nysgjerrighet, hvilken skole går du på?

Lenke til kommentar

TOEFL er litt useriøs ja, men GRE er ikke det. Hvor mye det vektlegges, kommer an på hvor tøff konkurransen er ved universitetet. Jeg vet at for bra MBA programmer må kandidater gjøre det utmerket på GMAT prøvene (som er nesten det samme som GRE).

 

MEN, først og fremst må du finne ut når og hvor du kan ta denne testen. Har inntrykk av at det er ikke så mange muligheter.

Lenke til kommentar

Du burde prøve å øve litt i hvert fall. verbal vocabulary spørsmål er ganske vanskelige.. Ofte bare ord du skal definere. Du får fks

 

BUCOLIC

 

(A) vigorous

(B) ripe

© civic

(D) affable

(E) forthright

 

Pga slike spørsmål, sliter ofte dem som ikke har engelsk som førstespråk.

 

Jeg kjenner også en som tok GRE prøven uten å øve, og han hadde problemer med å forstå hva de egentlig spurte om. Skjønner du dette spørsmålet?

 

BATHE : WATER ::

 

(A) obstruct : plug

(B) fly : airplane

© spread : knife

(D) point : finger

(E) cover : coat

 

 

Jeg studerer egentlig ved colorado school of mines, men tar 1 semester ved university of texas austin nå.

Lenke til kommentar

TOEFL er litt useriøs ja, men GRE er ikke det. Hvor mye det vektlegges, kommer an på hvor tøff konkurransen er ved universitetet. Jeg vet at for bra MBA programmer må kandidater gjøre det utmerket på GMAT prøvene (som er nesten det samme som GRE).

 

MEN, først og fremst må du finne ut når og hvor du kan ta denne testen. Har inntrykk av at det er ikke så mange muligheter.

 

GMAT prøvene teller mye mye mer for MBA, enn det GRE gjør for de fleste master studier. Hvor mye den vektlegges har heller ikke med konkurransen ved universitetet å gjøre, men heller med hva du skal studere. Hvis du skal bli ingeniør fks, så forventes det nesten at du får nærmere perfekt resultat på quantitative, fordi spørsmålene er på high school nivå, og noen som har hatt avansert matte i flere år burde klare de fleste spørsmålene.

 

De profesorene jeg har snakket med har sagt at GRE resultatet generelt bare betyr noe hvis det er veldig dårlig. Om du har veldig godt resultat eller bare helt greit betyr ikke så mye, men hvis du har gjort det veldig dårlig så kan det være ett rødt flag for dem som skal vurdere deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...