Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke ekstra betalt for å jobbe overtid, hva sier regelverket?


Tetanus

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

For en tid tilbake begynte jeg i en ny stilling, dette er i en serveringsbedrift. Jeg har fastlønn og fastsatt arbeidstid til 37,5 timer pr uke.

 

Vi har veldig mye å gjøre i bedriften, så det blir mye overtidsjobbing. Som serveringssteder flest så har vi problemer med å få tak i nok ansatte som kan jobbe kvelder og helg, så det blir derfor til at jeg må gå mange av disse vaktene selv.

 

På to måneder har jeg i overkant av 100 timer overtid, og dette er før julerushet setter inn. Normalt sett burde dette vært avspasert, men med den arbeidsmengden vi har lar dette seg ikke gjøre. Jeg gjorde derfor en avtale om at jeg skulle ta ut mesteparten av timene i lønn og avspasere en uke i Januar. På lønnsslippen for denne måneden ser jeg til min forbauselse at jeg har fått ordinær timesbetaling, uten noen tillegg eller overtid. Jeg jobber mye tidlig morgen, helg og natt og hadde derfor forventet at jeg skulle få overtidsbetaling. Jeg tok dette opp med min nærmeste overordnede, og fikk til svar at de som har fastlønn ikke får noe overtidsbetaling. Dette virker for meg urimelig.

 

Jeg har sjekket litt rundt, og funnet frem til at jeg har krav på minimum 40 % overtidsbetaling. Det er imidlertid et unntak i loven, og dette gjelder såkalte "ledende" stillinger. Jeg fungerer som en slags avdelingsleder, men har ingen personalansvar, kun ansvar for en bestemt type arrangement. Jeg har ene og alene ansvar for dette området. Faller dette under betegnelsen "ledende" stilling eller hva er kriteriet?

 

I forhold til rene timer som arbeides, så er jeg langt over en normal arbeidsuke. Jeg jobber svært sjelden en normal dag, det ligger stort sett på mellom 10-12 timer, noen ganger lengre, gjerne 6 dager i uken. Jeg føler selvfølgelig et stort ansvar for våre kunder, og stiller derfor alltid opp for bedriften når de er i beit for personale. Jeg føler imidlertid at jeg nå er på grensen til hva jeg klarer, og er skikkelig fysisk sliten. Når jeg i tillegg ikke føler jeg har noe igjen for å jobbe så mye, så blir jeg rett og slett enda mer sliten og lei. Det er ikke tid til å avspasere, jeg har så mye å gjøre at det rett og slett ikke lar seg gjøre. 

 

For å oppsummer:

 

- Har fastlønn

 

- 37,5 times fastsatt arbeidstid

 

- jobber mye tidlig morgen, sen ettermiddag kveld, samt natt i forbindelse med julebord osv

- lange dager, 10-12 timer er normen fremfor unntaket

 

 

- får ikke avspasert grunnet enormt stor arbeidsmengde

 

 

Hva mener dere? Kan jeg slå i bordet å kreve overtidsbetaling, eller må jeg rett og slett bare begynne å nekte å jobbe overtid. Sistnevnte tror jeg i så tilfelle vil være en svært konfliktfylt situasjon å havne i.

 

Takker for alle svar!

 

 

-T

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelverket sier:

 

Overtidsbetaling

- hva skal overtidstillegget være?

 

I overtidsbestemmelsens 11. ledd heter det om overtidsbetaling at

«For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.»

 

Dette er lovens minstekrav. I en del tariffavtaler er det gitt andre bestemmelser, blant annet om høyere satser for overtidsbetalingen. Hvis du er medlem av en fagorganisasjon bør du derfor sjekke hva som står i din tariffavtale om adgang til bruk av overtid, og satsene for overtidsbetalingen.

 

Merk at overtidstillegget skal betales selv om timene som det er arbeidet overtid for senere avspaseres. Hvis du har jobbet overtid kan du derfor både avspasere time for time, og samtidig få utbetalt overtidstillegget.

Lenke til kommentar

Arbeid utover "alminnelig arbeidstid" klassifiseres som "overtid".

Alminnelig arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer, jf. aml. § 10-4(1).

Du sier du jobber 10-12 timers dager. Dette overstiger altså alminnelig arbeidstid.

Overtidstillegg skal lyde på minst 40 prosent, jf. aml § 10-6(11).

 

Du har, etter det jeg kan forstå, krav på overtidsbetaling slik du beskriver din arbeidsmengde.

Man kan selvfølgelig gå i dypere detalj rundt arbeidsforhold, om det er av passiv karakter og derfor utsatt alminnelig arbeidstid osv, men dette har jeg ikke tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Jeg er ikke fagorganisert, men jeg vurderer nå sterkt å organisere meg da jeg står mye sterkere i forhold til arbeidsgiver. 

 

I henhold til min kontrakt fremgår det følgende under punktet arbeidstid; "den daglige arbeidstid fastsettes av selskapet innen rammen av denne arbeidsavtalen og arbeidsmiljøloven. Ordinær arbeidstid er 8,0 timer pr dag inkl spisepause. Stillingen innebærer et arbeidsomfang som periodevis vil kunne innebære en del overtid. Overtid kompenseres ved avspasering eller etter nærmere avtale."

 

Hva er definisjonen på en ledende stilling? Jeg innehar en stilling som innehar et ansvar for et område, stillingstittelen inneholder ordet "ansvarlig", men det står ikke spesifikt i kontrakten at jeg innehar en ledende stilling. Jeg kan ikke finne denne definisjonen noe sted.

 

-T

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Som sagt litt lengre her oppe så er en "ledende" stilling ofte "department" leder i et konsern eller lignende.

 

Der jeg jobber vet jeg at slik som HR-sjef, avdelings-leder ikke får utbetalt overtid time for time. Mens andre som team og byggleder som har ansvar for personell og spesifikke oppgaver får utbetalt overtid etter en overtidssats.

Lenke til kommentar

Du vil utifra utdraget av din avtale ha krav på overtidsbetaling.

"Overtid kompenseres ved avspasering eller etter nærmere avtale" vil ikke være gyldig dersom du fremlegger krav om 40 % lønnstillegg i stedet. Dette fordi vilkårene i arbeidsmiljøloven er ufravikelig dersom det gjør arbeidsavtalen dårligere for arbeidstaker enn bestemmelsene i aml.

 

Det vil i denne tvisten bli vanskelig å regne ut nøyaktig hvor mye overtid du har jobbet, og du kan derfor bli nødt til å forhandle frem en total sum med arbeidsgiver. Dette vil gå under "Overtid kompenserer ved avspasering eller etter nærmere avtale.

Lenke til kommentar

En ledende stilling er det en person har som kan ta ansvaret for sin egen arbeidstid ved å leie inn ekstrahjelp, akseptere et inntektstap, velge å avstå fra et anbud osv.

 

Det er relativt vanlig at useriøse arbeidsgivere definerer vanlige stillinger som "ledende" for å slippe lønnsutgifter. Søk hjelp hos fagforrening!

 

Eventuell avspasering skal ikke være time for time, men i forhold til den lønnskompensasjon en utbetaling ville gitt. 100% overtidsbetaling gir derfor rett til to timer avspasering pr arbeidet time.

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Du vil utifra utdraget av din avtale ha krav på overtidsbetaling.

"Overtid kompenseres ved avspasering eller etter nærmere avtale" vil ikke være gyldig dersom du fremlegger krav om 40 % lønnstillegg i stedet. Dette fordi vilkårene i arbeidsmiljøloven er ufravikelig dersom det gjør arbeidsavtalen dårligere for arbeidstaker enn bestemmelsene i aml.

 

Det vil i denne tvisten bli vanskelig å regne ut nøyaktig hvor mye overtid du har jobbet, og du kan derfor bli nødt til å forhandle frem en total sum med arbeidsgiver. Dette vil gå under "Overtid kompenserer ved avspasering eller etter nærmere avtale.

 

Men er det slik at enn får 1 time og 24 min pr overtidstime i avspasering?(ved 40% tilegg)

Lenke til kommentar

Du vil utifra utdraget av din avtale ha krav på overtidsbetaling.

"Overtid kompenseres ved avspasering eller etter nærmere avtale" vil ikke være gyldig dersom du fremlegger krav om 40 % lønnstillegg i stedet. Dette fordi vilkårene i arbeidsmiljøloven er ufravikelig dersom det gjør arbeidsavtalen dårligere for arbeidstaker enn bestemmelsene i aml.

 

Det vil i denne tvisten bli vanskelig å regne ut nøyaktig hvor mye overtid du har jobbet, og du kan derfor bli nødt til å forhandle frem en total sum med arbeidsgiver. Dette vil gå under "Overtid kompenserer ved avspasering eller etter nærmere avtale.

 

Men er det slik at enn får 1 time og 24 min pr overtidstime i avspasering?(ved 40% tilegg)

 

 

Dette er ikke nedskrevet i lov.

Matematisk sett stemmer dette, da 140 % av en time tilsvarer en time og 24 minutter.

Man vil kunne benytte dette som en utregning av antall timer avspasering for overtidsarbeid utført.

Lenke til kommentar
På to måneder har jeg i overkant av 100 timer overtid, og dette er før julerushet setter inn. Normalt sett burde dette vært avspasert, men med den arbeidsmengden vi har lar dette seg ikke gjøre.

Strengt tatt brudd på AML ang. arbeidstidsbestemmelser, uten tvil.

Har bedriften søkt om dispensasjon?

 

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

http://www.lovdata.com/all/tl-20050617-062-010.html

 

Ellers så har du krav på 40% overtidstillegg slik som jeg vurderer saken, i henhold til AML.

De aller fleste punktene i AML er ufravikelige, i utgangpunktet.

Dog kan dispensasjoner forekomme i noen tilfeller og bedrifter.

 

:)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Jeg er fremdeles på jakt etter lovens mening eller definisjon av "ledende stilling" da jeg ikke har vært i stand til å finne denne noe sted. Det må da finnes et dokument hvor denne presiseringen forklares nærmere. Jeg tenker å forfatte et lengre brev der jeg henviser til de aktuelle punktene i lovteksten der mine rettigheter fremgår, og da må jeg nesten ha litt kontroll på hva som er intensjonen med presiseringen "ledende stilling".

 

Forøvrig har jeg igjen tatt situasjonen opp med arbeidsgiver, uten å få gjennomslag for at jeg skal ha overtidsbetaling. Mest frustrerende synes jeg er måten arbeidsgiver ikke "verdsetter" min innsats på. Jeg har nå gitt uttrykk for at jeg ikke lengre kommer til å stille opp i samme grad som før, da i særdeleshet viljen til å jobbe overtid, dette ble ikke godt mottatt. 

 

 

 

 

-T

 

 

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Jeg er fremdeles på jakt etter lovens mening eller definisjon av "ledende stilling" da jeg ikke har vært i stand til å finne denne noe sted. Det må da finnes et dokument hvor denne presiseringen forklares nærmere. Jeg tenker å forfatte et lengre brev der jeg henviser til de aktuelle punktene i lovteksten der mine rettigheter fremgår, og da må jeg nesten ha litt kontroll på hva som er intensjonen med presiseringen "ledende stilling".

 

Forøvrig har jeg igjen tatt situasjonen opp med arbeidsgiver, uten å få gjennomslag for at jeg skal ha overtidsbetaling. Mest frustrerende synes jeg er måten arbeidsgiver ikke "verdsetter" min innsats på. Jeg har nå gitt uttrykk for at jeg ikke lengre kommer til å stille opp i samme grad som før, da i særdeleshet viljen til å jobbe overtid, dette ble ikke godt mottatt. 

 

 

 

 

-T

Det må komme en advokat for å bekrefte dette, men jeg er sikker på at din stilling ikke er å regne for ledende. Du har ikke noe personalansvar, og det er å anse som et minimum for å være ledende. Jeg vet at det har vært syndet mye mot dette, spesielt i IT-bransjen der man har definert ledende til å være en med fleksitid, og som kan styre sin egen arbeidstid. Dette er ikke nok.

 

Den eneste formuleringen du må se etter i arbeidskontrakten din, er om det står at overtidsbetaling er inkludert i fastlønnen.

 

Eta: definisjonen av ledende stilling finner du i gjeldende rettspraksis, da det ikke er noe videre definert hva dette er i lovverket.

Endret av HaraldCL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...