Gå til innhold

Sesjon del 2 - Hva skjer?


Natrich

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

 

Teoretisk prøve

 

Prøven skal gi Forsvaret en idé av di teoretiske kunnskapene dine. Den består av tre deler:

  • Regnestykke
  • Figurregler
  • Ordlikhet

 

Jeg har noen spørsmål om denne teoretiske prøven... Hva innebærer disse tre delene? Altså regnestykke snakker vel da for seg selv *MATTE*, men Figurregler og Ordlikhet ligger fortsatt løst hos meg. Hva slags ting er det liksom? Og hvor mye av de regnestykkene blir det?

Lenke til kommentar

 

Teoretisk prøve

 

Prøven skal gi Forsvaret en idé av di teoretiske kunnskapene dine. Den består av tre deler:

  • Regnestykke
  • Figurregler
  • Ordlikhet

 

Jeg har noen spørsmål om denne teoretiske prøven... Hva innebærer disse tre delene? Altså regnestykke snakker vel da for seg selv *MATTE*, men Figurregler og Ordlikhet ligger fortsatt løst hos meg. Hva slags ting er det liksom? Og hvor mye av de regnestykkene blir det?

 

Ordlikhet er en synonymtest. Eksempel:

Hva stemmer best med: Lite intelligent

 

A) Dum

B) Smart

C) HerrNordmann

 

Da ville jo det åpenbare være alternativ C. Neida :)(joda)

Endret av krangel.no
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke å henge ut mennekser heller da...

 

HerrNordmann:

 

Ordlikehet går på å se likheter i et par ord du får listet opp, slik som krangel.no skrev over meg her.

Figurlikhet går på å se mønsteret gjennom et par bilder, typ MENSA-oppgaver har jeg fått inntrykket av.

 

:)

Lenke til kommentar

Åja, og det går greit med Krangle.no fordi jeg forsto humoren i det han skrev men takk for svara begge to :-) Er mest nervøs med de regnestykkene da, dere veit vel tilfeldigvis hva det er for noe slags regnestykker?

 

Husker selvsagt ikke regnestykkene, og jeg tviler på at det er de samme hver gang, men en del prosentregning, litt tid/fart/avstand, om jeg ikke husker feil, og noen ligninger. Alle oppgavene var tekstoppgaver, men du måtte lage ligninger ut av noen for å klare de. Det er ikke noe du må ha hatt avansert matte på skolen for å skjønne, men du må kunne se sammenhenger, tenke klokt, og kunne grunnleggende regler innenfor matte.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk i dag brev om "sesjon del 1" og lurer på noe.

 

Jeg går Studiespesialiserende og er ikke ferdig før sommern 2013.

Blir jeg innkalt til sesjon del 2 i år da?

 

Problemet med det er at jeg tror ikke jeg kommer igjennom i den fysiske formen (ca 90-95kg, 185cm) jeg er i nå. Jeg trener fast minst 3 ganger i uka for å bli i bedre form nettopp fordi jeg har lyst i forsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg er 92-modell. Er lærling frem til Februar 2013. Har fylt ut sesjon del 1 to-tre høster på rad nå, siste nå i september. Sannsynligvis ender nok dette også opp med at jeg får brev med informasjon om at jeg må fylle det ut igjen neste år. Det er jo forsåvidt bra, siden jeg er meget interessert i å tjenestegjøre førstegangstjeneste også eventuelt videreutdanne meg i Forsvaret etterpå. Det ser i hvertfall ikke ut som de gir slipp på meg. Jeg har spesifisert på samtlige sesjon del 1 at jeg har veldig lyst til å tjenestegjøre og er åpen for internasjonale operasjoner. Er man interessert så må de vel gi meg en sjanse?

 

Er det veldig vanlig å få utsatt innkallelse til sesjon del 2, og bli bedt om å fylle ut sesjon del 1 året etterpå? Eller er det tilfelle at du ikke får tjenestegjøre dersom det går for mange år? Når er det 1,5 år til jeg er ferdig med læretida.

 

Har andre vært i samme situasjon og etter endt læretid blitt innkalt til Sesjon del 2? Hvor lenge tok det til dere eventuelt ble innkallt til sesjon del 2 etter del 1?

 

Jeg har hørt at det ikke kan gå mer enn ni måneder fra du tar sesjon del 2 til at du skal inn i førstegangstjeneste. Eller var det maksimum ni månender fra sesjon del 1 til sesjon del 2? Er usikker på dette.

 

edit:

 

Fant litt info Forsvarets sider om verneplikt og sesjon.

 

Du får utsetjing

Forsvaret ønskjer at det skal gå så kort tid som mogleg frå du er på sesjon del 2 til du eventuelt skal møte opp til førstegongsteneste. Du er no i ein utdanningssituasjon som gjer at Forsvaret ikkje kan kalle deg inn til teneste på to år. Forsvaret utset difor å kalle deg inn til sesjon.

 

Det tyder at du får tilsendt sesjon del 1 igjen neste år. Deretter må du vente på resultata derifrå for å sjå om du blir kalla inn til sesjon del 2 eller ikkje

Kan noen forklare denne setningen jeg har uthevet? Forstår ikke hva som menes med de to årene. Læretid eller eventuelt skolegang er jo ikke låst til to år.

Endret av Narrie
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hvorfor er det slik at flere av vennene mine har vært inne til sesjon del 2, selv om de sa de ikke ville inn til førstegangstjeneste på del 1, men jeg som gjorde alt for at de skulle ta meg inn enda ikke har engang fått vite hvilken dato jeg skal inn?

Fikk jo vite at jeg ville bli kalt inn til sesjon 2 i løpet av sommeren eller høsten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...