Gå til innhold

Opera oppgraderes


Anbefalte innlegg

Opera er vel fortsatt raskere i praksis. I allfall raskere enn Chrome. Microsoft måtte visst jukse for å komme noe sted i testen.

 

Ja, som sagt så var det en omstridt måte de erobret toppen på, og jeg har ikke nok teknisk innsikt på dette området til å si noe hverken den ene eller den andre vegen, men etter det jeg har lest så behandler IE9 PP7 koden i teksten slik koden faktisk bør bli behandlet om nettleseren støter på den på andre nettsider.

 

Men som sagt så kunne jeg heller ønsket meg at de testet mot mer komplette nettsider enn bare rent javascript. Det ville gitt ett langt bilde over hvor gode nettleserne faktisk er. Og man vil også unngå at utviklerne tweaker kodinga si spesiellt for disse testene, for det er ihvertfall ikke jeg i tvil om at balle de andre utviklerne gjør også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hva Firefox/Chrome mangler i forhold til Opera. Tabs fungerer jo utmerket på begge. Eneste jeg savner på Chrome er at nedlastinger (Eks. Torrents) åpnes automatisk uten å måtte lastes ned til mappe først, men dette kommer snart ifølge Google. Opera er for all del ikke en dårlig nettleser, men dere kan da ikke være så blinde at der ikke ser nytten i noe så standard som autofullfør. Jeg skjønner liksom ikke poenget med å implementere en torrentklient når du ikke har alle andre vanlige funksjoner i en nettleser på plass.

 

Opera har en form for autofullfør under Ctrl+F12 under fanen skjemaer. Personlig savner jeg ikke autofullfør. Se på det som hjernetrim å huske ting. ;)

 

Opera er for all del ikke en dårlig nettleser, men dere kan da ikke være så blinde at der ikke ser nytten i noe så standard som autofullfør.

Hva innebærer autofullfør egentlig?

 

Autofullfør er en funksjon som husker alt du skriver inn i felter på forskjellige nettsider og loggin felt som f.eks navn, ord, osv. Totalt unødvendig for personer med normal hukommelse.

Lenke til kommentar
Dersom du holder nede høyre musepeker vil menyen for musebevegelser dukke opp.

 

Nå har jeg aldri sett mer enn en musepeker samtidig i noe windows-program. så hva betyr denne setningen egentlig?

 

Og til diskusjonen rundt autofullfør: Klart opera burde hatt en auto-fullfør så den var på nivå med de andre, men personlig har jeg aldri likt funksjonaliteten, så vil ikke påstå at den er fryktelig kritisk i en nettleser.

Lenke til kommentar

For brukernavn og passord så har man tryllestaven, ellers så har man som nevnt muligheten til å fylle ut en del standard informasjon i skjemaer i innstillingene, som da blir tilgjengelig med å høyreklikke på ett felt og velge "Sett inn personlig" og ønsket felt/verdi.

 

Slik jeg har erfart autofullfør i IE, så har det vært mer irritasjon enn noe annet. Foretrekker også tryllestaven fremfor hvordan FF og IE (har ikke testet andre nettlesere på dette området) husker på brukernavn og passord. Men andre skal få lov til å andre preferanser enn meg ;)

Lenke til kommentar

 

Autofullfør er en funksjon som husker alt du skriver inn i felter på forskjellige nettsider og loggin felt som f.eks navn, ord, osv. Totalt unødvendig for personer med normal hukommelse.

 

La oss si du skal taste inn et referansenummer på Posten.no. Du taster inn og ser at pakken ikke er kommet. Ett par timer senere kommer du tilbake for å sjekke på nytt. Du klikker i feltet der nummeret skal tastes inn, og booom! der er nummeret allerede. Du slipper å gå å surre inn på mailen/mobilen/whatever for å skrive inn hele regla på nytt. Om du husker referansenummer i hodet på daglig basis så tar jeg hatten av for deg. Nå kommer du sikkert til å bruke "copy/paste" som forsvar, men om du har brukt pcen til andre ting kan det godt tenkes at referansenummeret ikke ligger på clipboardet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva Firefox/Chrome mangler i forhold til Opera. Tabs fungerer jo utmerket på begge. Eneste jeg savner på Chrome er at nedlastinger (Eks. Torrents) åpnes automatisk uten å måtte lastes ned til mappe først, men dette kommer snart ifølge Google. Opera er for all del ikke en dårlig nettleser, men dere kan da ikke være så blinde at der ikke ser nytten i noe så standard som autofullfør. Jeg skjønner liksom ikke poenget med å implementere en torrentklient når du ikke har alle andre vanlige funksjoner i en nettleser på plass.

 

Disorganisert fane gjennomgang?

Muligheten til å skifte fane med bare å bruke musa+hjulet?

Frem og tilbake i fanerekke satt til til 1 og 2 i stede for på alt+tab og alt+tab+shift?

Flislegging av faner?

Etc?

 

Edit: Jeg ser ikke problemet med autofullfør, det er en funksjon jeg ikke har bruk for. Vis jeg virkelig skal huske noe så ligger det enten i søkehistorien eller i notatene mine. Notatene er synkronisert over flere maskiner, sammen med bokmerker og søk.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

For å måle hastighet bruker jeg ganske enkelt Stopwatch. Jeg skriver inn en addresse, f. eks. gametrailers.com, og så tar den tiden før siden er lastet helt inn. En annen ting jeg ser på er tiden det tar før den øvre halvdelen av nettsiden er lastet inn. Altså hvor når man med relativt god oversikt kan klikke seg videre inn på en underside helt naturlig. Der synes jeg Opera gjør det utrolig dårlig faktisk. Laster inn sidene i mange små rykk relativt usystematisk.

Lenke til kommentar
Dersom du holder nede høyre musepeker vil menyen for musebevegelser dukke opp.

 

Nå har jeg aldri sett mer enn en musepeker samtidig i noe windows-program. så hva betyr denne setningen egentlig?

 

Og til diskusjonen rundt autofullfør: Klart opera burde hatt en auto-fullfør så den var på nivå med de andre, men personlig har jeg aldri likt funksjonaliteten, så vil ikke påstå at den er fryktelig kritisk i en nettleser.

 

Så lite effektiv du er da. Er ikke noe problem å bruke flere hundre mus samtidig i Windows.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Det er riktig opera har sine egne muligheter for autofullfør med bruk av høyremusetast over tekstboksen og velg "sett inn personlig" eller "sett inn notat".

Ønsker du autofullfør på alt du skriver må du legge inn dette userscript

 

http://criosoft.blogspot.com/2010/09/autocomplete-userscript-for-opera-1050.html

 

Hvis du bruker Opera 11 kan du bruke denne extensions

https://addons.labs.opera.com/addons/extensions/?query=autocomplete&order=popular&top=0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva Firefox/Chrome mangler i forhold til Opera. Tabs fungerer jo utmerket på begge. Eneste jeg savner på Chrome er at nedlastinger (Eks. Torrents) åpnes automatisk uten å måtte lastes ned til mappe først, men dette kommer snart ifølge Google. Opera er for all del ikke en dårlig nettleser, men dere kan da ikke være så blinde at der ikke ser nytten i noe så standard som autofullfør. Jeg skjønner liksom ikke poenget med å implementere en torrentklient når du ikke har alle andre vanlige funksjoner i en nettleser på plass.

Hvis du ikke skjønner det, så kan du jo bare bruke en annen nettleser. Det er ingen som truer med å kutte av deg fem fingre hvis du ikke bruker Opera.

 

Men du kan i det miste kutte ut å rakke ned på Opera i en Opera-tråd.

 

Automatisk fullføring kan du forøvrig enkelt få i innstillingene, ved å bare fylle ut noen felter som så vil være tilgjengelig i et hvilket som helst felt.

Lenke til kommentar
Jeg måtte kaste ut Opera. Jeg hadde en tidligere versjon som fungerte på min pre-Intel-Mac, men da jeg nylig åpnet den oppgraderte den seg straks til nyeste versjon, som ikke støtter pre-Intel-Mac-er. Dermed ble Opera ubrukbar på min maskin.

Ja gudforby - tenk at Opera, som et teknologiselskap, velger å lage programvare for ikke-døde platformer. Huff og huff!

Lenke til kommentar
Opera er for all del ikke en dårlig nettleser, men dere kan da ikke være så blinde at der ikke ser nytten i noe så standard som autofullfør.

Hva innebærer autofullfør egentlig?

 

Autofullfør er en funksjon som husker alt du skriver inn i felter på forskjellige nettsider og loggin felt som f.eks navn, ord, osv. Totalt unødvendig for personer med normal hukommelse.

Dette heter vel Magic Wand i Opera... Har aldri brukt det selv dog, ettersom jeg synes det er en idiotisk funksjon.

Lenke til kommentar

Jeg rakker ikke ned, jeg sier jo at Opera er langt fra dårlig. Påpeker bare en mangel som konkurrenter har hatt siden tidenes morgen. En sunn debatt, det er det jeg vil kalle det. Kanskje Opera software implementerer det ved neste release.

 

Hva mener du med "autofullfør"?

 

Mener du i adressefeltet? Opera støtter dette, det funker helt fint for meg.

 

Mener du i skjemafelt på nettsider? Har du fylt ut "Innstillinger > Skjema", så kan du bare trykke Ctrl+Enter for å ferdigutfylle alle skjemafelt som gjenkjennes med navn, adresse, epost, osv. Disse feltene visualiseres ved å ha en perforert, gul ramme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...