Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig tilstand der alle lyder 'angriper' meg


Kristiiin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er kanskje ikke så lurt å ikke sjekke seg, nettop fordi visse tilstander som for eksempel svulst er noe som kan komme langsomt over flere år og man kan ha slike difuse symptomer lenge.

 

Det hadde da vært ganske kjipt å få vite at du har gått for sent til legen og at det er ingenting å gjøre? Derfor anbefaler jeg deg som sagt å få tatt en tur og finne ut av hva det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei

Det høres ut som om det TS har er det som kalles Derealisasjonssymptom. Det er en opplevelse av at de fysiske gjenstandene rundt deg endrer seg. Typisk er proposjonsforandringer av gjenstander, at størrelsen endrer seg.

 

Det er en annen variant også, den kalles Depersonaliseringssymptom, da er det den fysiske opplevelsen av deg selv som endres, at du føler deg tyngre eller høyere etc.

 

Symptomene trenger ikke være alvorlige, man kan være det. De kan ha psykiske årsaker, eller de kan skyldes endringer i hjernen din. Det kan ingen vite før su er undersøkt.

 

Det er viktig at du bestiller time hos legen din over helgen, slik at du får kommet deg til undersøkelse.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg må begynne å bestemme litt her. Du SKAL ta en tur til legen og ta tester, og som malvado sier, ta MRI , CT og EEG. Det er bedre å gå til legen enn å tenke etterpå at, å.. shit. jeg angrer kraftig på at jeg ikke gadd å gå til legen fordi det "sikkert ikke er så farlig".

Bestill time så fort som mulig.

 

 

Jeg synes det høres helt normalt ut.

 

Du er sær.

Lenke til kommentar

Det er legen som bestemmer hvilke undersøkelser som skal tas.

 

MR og CT dekker det samme, og kan vise (større) strukturelle forandringer i hjernen. EEG er et grovt mål på hvordan hjernen fungerer og brukes bl a til å avklare epilepsi.

 

Ingen av disse avdekker eventuelle psykiatriske tilstander.

 

Dag

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd noen forandringer med synet eller prikking som du beskriver. Kun lyder som får en ny, uforståelig, oppmerksomhetssyk lyd i ørene mine

 

Edit: jeg forstår at mange tenker at det kan være noe med hjernen min, men dette skjer bare når jeg er alene (og kanskje litt sliten av å være sosial), så føler det er psykisk (og ufarlig) og ikke fysisk.

Nå er jeg på ingen måte noe fagmenneske, men jeg vet at f.eks ved epilepsi, så kan man oppleve å ikke få anfall når man er i aktivitet, men at de kommer når man slapper av. Jeg vet også at noen epileptiske anfall kan være i form av endrede sanseinntrykk (smak, hørsel, syn osv) uten at bevisstheten påvirkes. Jeg tenker at derfor kan det være greit å få det sjekket for sikkerhets skyld, selv om det godt også kan være psykisk.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at jeg hadde nylig et epileptisk anfall som utartet seg langt annerledes enn det man ser for seg et "standard" epileptisk anfall der jeg satt i sofaen og så hva at kroppen min reiste seg opp og beveget seg av seg selv. Våknet litt senere i sofaen blodig og forslått og fant en blodpøl på gulvet hvor jeg hadde sikkert vært en liten stund.

 

Etter en prat med en lege fikk jeg vite at det ofte ikke er et fasitsvar på hvordan epileptiske anfall skal skje men at det kan være en del variasjoner og at dette ofte skjer for eksempel etter at man har vært i aktivitet eller sett på Tv / gama noe som passet inn med det jeg holdt på med.

 

I mitt tilfelle ble det oppdaget en svulst på hjernen, no big deal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...