Gå til innhold

Reklamens sannhet? Eller bare tull og tøv?


The North Sea

Anbefalte innlegg

Ser at det bare blir mer og mer reklame på TV fortiden, og ikke blir det bare mer av det, den blir også mer og mer tullete. Endel av det som blir vist er bare ren bullshit, men likevel blir det sendt på nytt og på nytt! Synes nesten at det kan være provoserende å se på det sammme tullet gang på gang. Hva synes dere om dette? Tror dere at aktørene som bruker store penger på dette, får mer ut av slike reklamer? Hvordan påvirker reklamen deg, og hva er din holdning til reklame?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklame irriterer meg litt men ikke mer en at jeg bare kan bytte kanal, ser på det hele som et nødvenidg onde for at vi skal ha mer enn 1 kanal.

 

angående kommentar om at reklame blir mer og mer tullete og direkte bullshit, ja da er vi vel inne på noe annet her. blir vel markedsføringsloven det.

 

stort sett står det mye i reklamene som vi til vanlig ikke ser, gjerne med nesten samme farge som bakgrunnen med liten skrift i bunnen av skjermen.

 

noen eksempler på det du mener er bullshit hadde vært nyttig

Lenke til kommentar

angående kommentar om at reklame blir mer og mer tullete og direkte bullshit, ja da er vi vel inne på noe annet her. blir vel markedsføringsloven det.

 

Det finnes jo mange forskjellige former for reklame på TV i dag. Enkelte av disse, spesielt reklame for hudprodukter og kremer etc. er tøv. De kommer med opplysninger som taler for at produktet er rett og slett farlig, men de ønsker å selge det. Eksempel på en slik reklame er et firma som hevder at deres krem har genetiske egenskaper, med andre ord forteller den at ved bruk av den kremen så forandres gensammensettingen din i huden og du får en annen hud. Slike "genforandringer" kan rett og slett føre til kreft. Ikke det at jeg tror at kremen er istand til å forandre genene, fordi dette er mer eller mindre umulig å få til. Den reklamen, og mange fler er rett og slett bullshit!

 

Også det at produsenten sier at produktet er "klinisk testet", skal liksom bety at alt sammen er trygt og det er om å gjøre å kjøpe mest mulig av produktet. Ordet klinikk er gresk og betyr seng. En klinisk undersøkelse er en undersøkelse som blir gjort "på sengekanten". Før i tiden var det vanlig at legen kom hjem til pasienten og tok en klinisk undersøkelse. Dette innebar å se, føle, lytte og snakke med den syke. Det ble altså ikke gjort noen grundigere undersøkelser.

Derav kommer "klinisk testet". Produktet er da kun testet utvortes på hud og huden blir klinisk observert etter at produktet er påført. Det er ikke gjort noen videre tester, som feks hvordan produktet påvirker indre organer og psyke.

Jeg tror "klinisk testet" ikke er ensbetydene med at produktet nødvendigvis er testet på menneskehud. Ved "klinisk testet" forekommer det meg at produktet også kan være testet på dyrehud. "Dermatologisk testet", derimot, mener jeg betyr at produktet kun er testet på menneskehud, og ikke på dyr.

 

 

stort sett står det mye i reklamene som vi til vanlig ikke ser, gjerne med nesten samme farge som bakgrunnen med liten skrift i bunnen av skjermen.

 

Ja, dette er enkelte av triksene deres. De ønsker kun å få frem de ønskede sidene av produktet, ikke alle relevante sider. Selv om de kan "dokumentere" at de har fortalt alt sammen.

 

noen eksempler på det du mener er bullshit hadde vært nyttig

 

Ja, er rett å slett å høre nøye etter når det kommer reklamer om spesielt kremer og anti-rynkekremer.

Lenke til kommentar

din definisjon av klinisk er på sitt beste grovt forenklet og på sitt værste feil.

 

et google søk på ordet klinisk, får man blant annet opp denne definisjonen

Klinisk, betyr det som foregår i klinikk, f.eks en avdeling på et sykehus. Det omfatter alt som er direkte rettet mot pasienten, uten å trekke inn laboratorieundersøkelser og liknende. Å jobbe klinisk vil derfor si at man ikke sitter på et kontor og leser seg til kunnskap, men at man observerer og samhandler med pasienten.

 

Eksempel på bruk av klinisk:

 

Klinisk diagnose, man stiller en diagnose kun basert på det man observerer, den baseres ikke på laboratorieresultater.

 

Klinisk psykologi, psykologisk vitenskap og praksis som tar seg av forebygging, kartlegging, forståelse og behandling av mennesker med psykologiske problemer.

 

Klinisk utprøving, et system der man tester f.eks. medisiner på to likeartede grupper, der den ene gruppen får virksom medisin og den andre gruppen får tabletter uten virkning (placebo). Etter et gitt tidsrom sammenlikner man gruppenes resultater.

 

reklame er å trekke fre mde tpositive uten å nevne det negative da. neste gang du ser en sånn anti rynke reklame følg nøye med les alt tekst i reklamen og hør nøye etter det som blir sagt.

ang gensammensetning så tror jeg du har bommet litt. men for all del de hadde sikkert fått lov å selge et kreftfremkallende stoff som hudkrem.

 

og ang Zalo reklamen så står det vel faktisk i bunnen at det er illustrasjon, jeg oppnår samme effekt(stort sett) ved å sette kjeler og steikeformer i varmt vann og tilsette Zalo og la dette stå en stund.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

din definisjon av klinisk er på sitt beste grovt forenklet og på sitt værste feil.

 

Sier du det...

 

 

Klinisk, betyr det som foregår i klinikk, f.eks en avdeling på et sykehus.

 

Ja, det stemmer. Slik som jeg beskrev tidligere.

 

Det omfatter alt som er direkte rettet mot pasienten, uten å trekke inn laboratorieundersøkelser og liknende.

 

Fortsatt det jeg beskrev tidligere.

 

Å jobbe klinisk vil derfor si at man ikke sitter på et kontor og leser seg til kunnskap, men at man observerer og samhandler med pasienten.

 

Ja, det er rikitg. Det er liten aktivitet på å finne ut om produktet virkelig er skadelig, eller ikke.

 

Klinisk diagnose, man stiller en diagnose kun basert på det man observerer, den baseres ikke på laboratorieresultater.

 

Ja, men nå begynner du å gå lengre enn hva begrepet "klinisk testet" betyr.

 

Klinisk psykologi, psykologisk vitenskap og praksis som tar seg av forebygging, kartlegging, forståelse og behandling av mennesker med psykologiske problemer.

 

Har lite å si med tanke på hva temaet var i tråden.

 

Klinisk utprøving, et system der man tester f.eks. medisiner på to likeartede grupper, der den ene gruppen får virksom medisin og den andre gruppen får tabletter uten virkning (placebo). Etter et gitt tidsrom sammenlikner man gruppenes resultater.

 

Ja, det er testet på likeartede grupper. Hva er grunnen til at en gruppe skal få virkningsløse tabletter, og hva her det med reklamens løyner å si??

 

reklame er å trekke fre mde tpositive uten å nevne det negative da.

 

Ja, det er klart at reklame er det, det er jo det de strever etter å oppnå. Men når reklamen går til et sånnt nivå at det rett og slett er bullshit, så blir det vel mer at håner oss?

 

neste gang du ser en sånn anti rynke reklame følg nøye med les alt tekst i reklamen og hør nøye etter det som blir sagt.

 

Ja, det er jo nettopp det jeg gjør, for å prøve å forstå.. men det hele ender jo med (enkelte reklamer)at en ikke forstår noe. Hvor det blir sagt at kremen skal for eks. forandre gensammensetingen din, noe som er så å si umulig å gjøre, hverfall for en krem.. om det så hadde vært tilfellet er det livsfarlig å selge den uten resept hvertfall! Ville mutasjoner er ikke å spøke med!

 

Det er også relativt ofte at det ikke står noe som helst i bakgrunnen ved reklame for slike produkter og hvor det som blir sagt bare er bullshit. Vel og merke så står det en liten skrift i bakgrunnen på enkelte reklamer selvfølgelig. Har sett det på enkelte reklamer for tannkrem.

 

ang gensammensetning så tror jeg du har bommet litt. men for all del de hadde sikkert fått lov å selge et kreftfremkallende stoff som hudkrem.

 

Hvilke gangsammensetting er det du mener at jeg har bommet på? Hadde vært flott med en forklaring her!

 

og ang Zalo reklamen så står det vel faktisk i bunnen at det er illustrasjon, jeg oppnår samme effekt(stort sett) ved å sette kjeler og steikeformer i varmt vann og tilsette Zalo og la dette stå en stund.

 

Ja, zalo er jo deriblandt til for å vaske opp ja, og for å løse opp ting som har "brendt seg fast" i stekepanner for eks.

Lenke til kommentar

Hver dag er en kamp. All den skakkjørte drittreklamen (sammenslått med diverse annet hverdagsidioti) er ikke til å fordra, og jeg må ærlig innrømme at jeg er ekstremt lei av å måtte pine meg gjennom all slags møkk. Hva er det egentlig enkelte av reklamemakerne har i tankene? Jeg ville blitt direkte flau hvis jeg ledet en bedrift som gulpet opp reklamer som inneholdt orddelingsfeil, fjotter som synger Olsenbanden-sanger i fæle harmonier, østeuropeiske kriminelle som ønsker å gjøre en god "deal" og som attpåtil akter å få ballen i hullet, profesjonelle fotballspillere som rapper om frukt, alle slags hud- og kosmetikkprodukter som skjuler både det ene og det andre og lagerhusansatte som ikke klarer å sette opp et kamera. La oss selvfølgelig ikke glemme Eurospar som har gitt oss et fantasisk innblikk i deres hundrevis av lokalbutikker. Vi kjenner dem naturligvis bedre nå.

 

Nei, å se på TV er rett og slett et helvete. Heldigvis eksisterer det fremdeles mennesker som kan lage reklamer man ikke blir pinlig berørt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNA, du er låst i at du VET at du har rett og avfeier argumentasjon med at set var ikke sånn du oppfattet det og da er det feil...

 

Det er vel ikke å avfeie argumentasjon det å stille spørsmål ved din argumentasjon? Jeg kaller det å diskutere?

Jeg gikk inn i denne diskusjonen for å fremme mine meninger, og å høre på nadres meninger. Det er derfor jeg oppretta denne tråden. Jeg VET overhode ikke at jeg har rett i alt det jeg sier, og derfor ber jeg om en nærmere forklaring på enkelte ting. Men likevel så vet jeg hva jeg har sett og hørt på reklamene jeg har sett på TV.

 

Så jeg trekker meg fra denne diskusjonen nå.

 

Fordi det utvikla seg til å bli en diskusjon?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hva f er provitamin B5 anyway ??

Panthenol is the alcohol analog of pantothenic acid (vitamin B5), and is thus a provitamin of B5.

 

It binds to the hair shaft readily and is a frequent component of shampoos and hair conditioners (in concentrations of 0.1-1%). It coats the hair and seals its surface. It is also recommended by many tattoo artists as a moisturising cream for new tattoos.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Panthenol

 

;)

Lenke til kommentar

Reklame er noe av det som gjorde at jeg har sluttet å se fjernsyn/broadcasting. I for bare et døgn siden var jeg hos en veninne og så Gone In 60 Seconds på MAX hvor jeg kommenterte så poengløse jeg fant reklamene. Ett av mange eksempel da var en Elkjøp- eller Expert-reklame hvor du ser en jente som i slow motion kaster hendene i været og slår en gotteriskål opp i luften av glede av at hun har fått en veldig kul julegave. Hva var poenget med slow motion-effekten? Gotteriregnet? Min beste teori er at den personen som har fått i oppgave å lage filmen har sagt "X har kommet med et konge nytt kamera som tar opp med 500 FPS, det hadde vært jævlig kult å leke seg med". Noe jeg kan relatere til, men likevel føler jeg at jeg har mistet en halvtime av livet mitt eller hvor lenge en reklamepause er for tiden.

Lenke til kommentar

"Nye SUN oppvasktabletter, nå med en patentert katalysator!"

 

Ånei, mener dere at oppvaskmiddelet jeg bruker i dag ikke inneholder noen patentert katalysator?

Og hva er egentlig en patentert katalysator? Er det det som får skitt og smuss til å eksplodere i reklamen?

 

Brb, må en tur på butikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...