Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Nei, Abort er ikke ulovlig nå, men var det frem til Roe Vs. Wade. Og jo, jeg har hørt flere, blant annet Rick Perry snakke om dødsstraff med bakgrunn i bibelen, og å snakke om fostre med "sjel", som er et bibelsk konsept.

Hva om dere slutter å argumentere med bakgrunn i "kilde for meningene dine" og heller snakke om saker?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dødstraff er barbarisk, og hører middelalderen til. Ikke noe man gjør i et moderne sammfunn.

 

Middelalderen har nettopp blitt ferdig i Norge.

 

Capital punishment in Norway (Norwegian: dødsstraff) was abolished in peacetime with the criminal law that was passed in 1902 with enforcement beginning in 1905. Capital punishment was also abolished in times of war in 1979.

 

The last execution in peacetime was carried out on 25 February 1876, when Kristoffer Nilsen Svartbækken Grindalen was beheaded in Løten.

 

Landsvikeroppgjøret var vel siste dødsstraffene i Norge. Da tok Arbeiderpartiet livet av flere av sine motstandere, og straffet flere andre på ganske tvilsomt grunnlag.

 

Om man svinger mot en mer statlig styre skades økonimien, og om man svinger til ett mindre statlig styre bedres økonomien.

 

Det er virkelig ikke så svart/hvitt som det. (I tillegg er det feil.)

 

Tja, du får si hva som er feil da?

Lenke til kommentar

Ja, dødstraff er barbarisk, og hører middelalderen til. Ikke noe man gjør i et moderne sammfunn.

Nå får dere gi dere.

 

Det der er usedvanlig frekt mot de som støtter dødstraff. Jeg trodde nordmenn skulle være et tolerant folk.

 

Og dødstraff er noe som brukes av flere moderne land i dag, (USA, Sør Korea, Japan, Taiwan, Singapore og USA) har dødstraff.

 

Det som er mer korrekt å si er at dødstraff er et ikke-europeriske fenomen. F.eks. Sverige fjernet dødstraffen i 1910, mens du ville havnet i fengsel for homofili. Ikke alle er som nordmenn, noen andre mennesker har forskjellige verdier. Kanskje på tide å akseptere det.

Haha, så jeg kan ikke mene noe uten at jeg tråkker andre på tærne? Jeg har venner som støtter det, men jeg synes fortsatt det er et idiotisk standpunkt. Litt ironisk at du tar oss for å være frekke og ikke akseptere andres verdier, mens du selv kritiserer nordmenn. Mener forresten å huske at du selv har sagt at du er motstander av det, så jeg ser ikke helt poenget ditt.

 

Min mening er at man har et dårlig menneskesyn når man bevisst ønsker å ta livet av mennesker. Dessuten er det ikke bare et vest-europeisk fenomen å ikke ha dødsstraff. De fleste land har avskaffet det, flere og flere stater i USA gjør det, Canada har gjort det for lengst og samme gjelder nesten alle mellom og sør-amerikanske land. For ikke å nevne Australia, New Zealand og Hong Kong. Japan, Russland og Sør-Korea vurderer å avskaffe det. Faktum er at det snart kanskje bare er land som Kina, Hviterussland, Iran og land i Midtøsten igjen.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, du får si hva som er feil da?

 

At kapitalisme automatisk gir økonomisk vekst. Det er mange andre faktorer som spiller inn.

 

Og når kapitalismen bringer økonomisk vekst er ikke det noe den generelle befolkninger ser noe til. Tvert imot.

 

Merk min observasjon var mer på linje med mer eller mindre Stat innen samfunnet, ikke kapitalisme per se ettersom det eksisterer den vanskapningen kallt statskapitalisme.

 

Ellers tror jeg kanskje er best å la temaet ligge i denne tråden, ettersom vi trolig har diametralt motsatte meninger, og temaet krever ganske mye for å gå i dybden og da kjører vi fort bort fra Obamas motkandidater.

Lenke til kommentar

Ja, dessverre gjorde vi det. Jeg både håper og trur vi har forbedret oss siden 1945.

Dere har bedret dere til en viss grad siden den tid, men de som begikk overgrepene etter krigen har gått helt fri (foruten å sitte som "samfunnstopper" i lengre tid) så man har igrunnen ikke tatt noe reellt oppgjør.

 

Men Skatteflykning, hva du ser på som overgrep er ganske anderledes enn mannen i gatas. Du er anarkist, er du ikke?

Lenke til kommentar

Ja, dessverre gjorde vi det. Jeg både håper og trur vi har forbedret oss siden 1945.

Dere har bedret dere til en viss grad siden den tid, men de som begikk overgrepene etter krigen har gått helt fri (foruten å sitte som "samfunnstopper" i lengre tid) så man har igrunnen ikke tatt noe reellt oppgjør.

 

Men Skatteflykning, hva du ser på som overgrep er ganske anderledes enn mannen i gatas. Du er anarkist, er du ikke?

 

Joda, men det som skjedde etter krigen er ikke kun krittikkverdig sett fra mitt standpunkt, men fra denne ideen om at man har en rettsstat i Norge, hvilket står AP og Staten selv veldig kjært. Problematikken selv er ganske kjent, om enn "neddysset"

 

Samlet var det disse punktene som gikk igjen i kritikken av landssvikoppgjøret:

 

Formelle feil

Grunnloven forbyr lover med tilbakevirkende kraft, regjeringen utferdiget forordninger blant annet om dødsstraff og kriminaliserte NS-medlemskap fra 9. april 1940.

Norge hadde kapitulert i 1940, og kunne dermed regnes som tysk. Mye brukt som forsvar fra dem som ble anklaget for landssvik. Siden den gang har det vært en opphetet debatt om avtalen gjaldt total kapitulasjon eller bare av styrkene som var igjen på norsk jord, men det har egentlig vært en akademisk debatt om formuleringer, siden Norges kongehus og demokratisk valgte regjering hadde unnsluppet tyskerne og satt i London.

Elverumsfullmakten som gav Regjeringen anordningen til å opptre på Stortingets vegne sålenge Norge var okkupert. Noen mente at fullmakten ikke hadde blitt gitt en formell avstemning av Stortinget, ei heller at Stortinget hadde konstitusjonell anledning til å gi fra seg en slik fullmakt.

Rettsprosessen - rettsoppgjøret var en stor belastning for rettsystemet som måtte utbygges kraftig, de første ukene ble om lag 18 000 personer arrestert og samlet i ca. 50 leirer hvor soningsvilkårene til å begynne med var ganske harde. Stortinget vedtok regler for forenklet saksbehandling. Sakene gikk raskt unna. For eksempel ble Quisling dømt i løpet av 11 dager. Ingen dommer kunne forventes å være uhildet. Likevel ser det ut til at de fleste er enige i at rettsprosessen foregikk i verdige former.

Ulik straff – de første som ble dømt fikk strengere straff enn de som fulgte etter.

NS-medlemskap landssvik – er det å være passiv medlem i NS landssvik?

Dødsstraff i fredstid – avskaffet 1902

Sosial slagside – folk med lav sosial status fikk strengere straff. 22 av 25 henrettede hadde «lavere status», mens krigsprofittører - «brakkebaroner» som tjente store penger på krigen slapp lett unna. Domstolene kom frem til at vanlig forretningsvirksomhet for tyske kunder var straffefritt. 3 300 ble dømt for økonomisk landssvik, 800 av disse fikk fengselsstraff eller tvangsarbeid.

Norsk krigsindustri – store deler av norsk næringsliv samarbeidet villig med okkupasjonsmakten, og leverte verdifulle bidrag til den tyske krigsinnsatsen «[1]».

Frontsøstre (4–500) i tysk Røde Kors tjeneste ble dømt.

De uskyldige straffede

NS-barn - barna til NS-medlemmene, født før, under eller etter krigen

Krigsbarn - norske barn med far fra okkupasjonsmakten. Minst 10 000 barn med tyske fedre

Tyskerjenter - seksuell omgang med fiendens soldater spiller på mekanismer som frambringer sterk aggresjon og førte til folkelige reaksjonen etter frigjøringen i mange land, men også myndighetene reagerte kraftig. Mange tyskerjenter ble anholdt og internert sommeren 1945. Dette skjedde uten at de hadde gjort noe ulovlig. Mange mistet jobben, og kvinner som var gift med tyskere ble regnet som tyske statsborgere og utvist fra Norge. Anerkjente, norske psykiatere fulgte opp og erklærte tyskerjentene som nærmest åndelig defekte. Usikkert antall, anslått til 40-50 tusen.

Symbolsk – plasserte ansvaret for det som gikk galt i forbindelse med krigen hos en gruppe, mens forsvar, regjering, NRK og andre som sviktet slapp forholdsvis lett unna.

 

Selv anser jeg dødsstraff som akseptabelt, og det er ikke disse som jeg syns er det værste som skjedde i landsvikeroppgjøret.

 

Min forståelse av rett og galt er basert på "non-agression principle" og består i at det er illegitimt å (først) ty til vold eller trusler derav mot andre.

 

Dog, de fleste akspeterer dette instinktivt, men gjør ett untak for Staten som da lovlig kan bruke vold mot hvem de måtte ønske (forutsatt at prosedyrene er fulgt, eller endret først). Jeg aksepterer intet unntak for Statsansatte eller andre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Haha, så jeg kan ikke mene noe uten at jeg tråkker andre på tærne? Jeg har venner som støtter det, men jeg synes fortsatt det er et idiotisk standpunkt. Litt ironisk at du tar oss for å være frekke og ikke akseptere andres verdier, mens du selv kritiserer nordmenn. Mener forresten å huske at du selv har sagt at du er motstander av det, så jeg ser ikke helt poenget ditt.

Jeg har aldri kalt nordmenn for middelaldersmenensker.

 

Det er greit å være imot dødstraff. Jeg er selv imot dødstraff, men å kalle folk som er for dødstraff for middelaldermennesker er helt intolerant og ikke akseptabel. Jeg ble faktisk fornermet, ikke fordi at jeg er for det, men fordi jeg forstår at folk kan være for det.

 

Min mening er at man har et dårlig menneskesyn når man bevisst ønsker å ta livet av mennesker. Dessuten er det ikke bare et vest-europeisk fenomen å ikke ha dødsstraff. De fleste land har avskaffet det, flere og flere stater i USA gjør det, Canada har gjort det for lengst og samme gjelder nesten alle mellom og sør-amerikanske land. For ikke å nevne Australia, New Zealand og Hong Kong. Japan, Russland og Sør-Korea vurderer å avskaffe det. Faktum er at det snart kanskje bare er land som Kina, Hviterussland, Iran og land i Midtøsten igjen.

Hvis du tar en titt på New Zealand, Canada, Australia så er det store deler av befolkningen som støtter dødstraff. Og det er ikke flere og flere stater som går imot dødstraff. Det er faktisk flere enn tidligere. Dødstraff ble nesten forbudt på 70-tallet i USA. Europa har vært veldig fokusert på dødstraff, nå som Europa går ned i rennesteinen så tror jeg færre vil høre på Europa.

 

Hvorfor er det barbarisk å drepe mordere, men ikke barbarisk å drepe ikke fødte barn? Kan du forklare med universielle verdier hvorfor dødstraff er barbarisk, men ikke abort? Og hvis du begynner å snakke om en celleklump, så er det mulig å ta abort i Norge inntil 22 uker.

 

Dette er da celleklumpen din

19765.jpg

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har aldri kalt nordmenn for middelaldersmenensker.

 

Det er greit å være imot dødstraff. Jeg er selv imot dødstraff, men å kalle folk som er for dødstraff for middelaldermennesker er helt intolerant og ikke akseptabel. Jeg ble faktisk fornermet, ikke fordi at jeg er for det, men fordi jeg forstår at folk kan være for det.

Fint at ingen her har kallt folk som støtter dødsstraff for middelaldermennesker da, det som ble sagt er at dødsstraff hører middelalderen til, to forskjellige ting.

 

Flott at du er motstander forresten.

 

 

Hvis du tar en titt på New Zealand, Canada, Australia så er det store deler av befolkningen som støtter dødstraff. Og det er ikke flere og flere stater som går imot dødstraff. Det er faktisk flere enn tidligere. Dødstraff ble nesten forbudt på 70-tallet i USA. Europa har vært veldig fokusert på dødstraff, nå som Europa går ned i rennesteinen så tror jeg færre vil høre på Europa.

Såvidt jeg vet er det et klart mindretall som går inn for det i de landene, hvertfall i Australia. I Frankrike har vel nesten 50% av befolkningen støttet det til tider, med de har enda ikke gjeninnført det.

 

Jo, det er flere og flere stater i USA som avskaffer dødsstraff hvis man ser på utviklingen fra starten av nittitallet og frem til i dag. Ingen stater har gjeninnført praksisen siden år 2000, men flere har avskaffet den. Dette gjelder store og betydelige stater som New York og Illinois, California kommer kanskje etter til neste år. Så vidt jeg vet har både Sør-Korea, Russland og Japan en midlertidig stans, og kommer kanskje til å avskaffe praksisen, da er det få i-land igjen på listen.

 

 

Fra et veilederperspektiv tror jeg vi tar den direkte for-mot debatten i en annen tråd, men debatten om internasjonale trender og lignende kan vel stå, siden de fleste republikanske presidentkandidatene støtter dødsstraff.

Lenke til kommentar

Sure, men jeg spurte spesifikt etter henrettelser. Og har ennå ikke fått noen.

Personer dømt for landsforræderi

Olav Aspheim, henrettet 9. mars 1948, Akershus festning, Oslo

Per Fredrik Bergeen, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Hermann Eduard Franz Dragass, henrettet 10. juli 1948, Kristiansten festning, Trondheim

Einar Olav Christiansen Dønnum, henrettet 22. april 1947, Akershus festning, Oslo

Hans Birger Egeberg, medlem av Rinnanbanden, henrettet 4. oktober 1945, Kristiansten festning, Trondheim

Harald Grøtte, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Alfred Josef Gärtner, henrettet 8. august 1946, Sverresborg festning, Bergen

Albert Viljam Hagelin, henrettet 25. mai 1946, Akershus festning, Oslo

Olaus Salberg Peter Hamrun, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Harry Arnfinn Hofstad, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Reidar Haaland, henrettet 17. august 1945, Akershus festning, Oslo

Bjarne Konrad Jenshus, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Johny Alf Larsen, henrettet 29. mai 1947, Bremnes fort, Bodø

Aksel Julius Mære, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Hans Jakob Skaar Pedersen, henrettet 30. mars 1946, Sverresborg festning, Bergen

Eilif Rye Pisani, henrettet 2. april 1947, Kvarven fort, Bergen[7]

Vidkun Quisling, henrettet 24. oktober 1945, Akershus festning, Oslo

Kristian Johan Randal, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Henry Rinnan, leder av Rinnanbanden, henrettet 1. februar 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Max Emil Gustav Rook, henrettet 5. juni 1946, Sverresborg festning, Bergen

Harry Aleksander Rønning, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Ragnar Skancke, henrettet 28. august 1948, Akershus festning, Oslo, er samtidig den siste nordmann som er blitt henrettet i Norge.

Arne Braa Saatvedt, henrettet 20. oktober 1945, Akershus festning, Oslo

Holger Tou, henrettet 30. januar 1947, Sverresborg festning, Bergen

Ole Wehus, henrettet 10. mars 1947, Akershus festning, Oslo

 

Personer dømt for krigsforbrytelser

Richard Wilhelm Hermann Bruns, henrettet 20. september 1947, Akershus festning, Oslo

Siegfried Wolfgang Fehmer, henrettet 16. mars 1948, Akershus festning, Oslo

Gerhard Friedrich Ernst Flesch, henrettet 28. februar 1948, Kristiansten festning, Trondheim

Nils Peter Bernhard Hjelmberg, henrettet 8. august 1946, Sverresborg festning, Bergen

Willi August Kesting, henrettet 8. august 1946, Sverresborg festning, Bergen

Karl-Hans Hermann Klinge, henrettet 28. mars 1946, Akershus festning, Oslo

Emil Hugo Friedrich Koeber, henrettet 22. mars 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Julius Hans Christian Nielson, henrettet 10. juli 1948,Kristiansten festning, Trondheim

Ludwig Runzheimer, henrettet 6. juli 1946, Sverresborg festning, Bergen

Rudolf Theodor Adolf Schubert, henrettet 20. september 1947, Akershus festning, Oslo

August Stuckmann, henrettet 28. mars 1947, Akershus festning, Oslo

Otto Wilhelm Albert Suhr, henrettet 10. januar 1948, Akershus festning, Oslo

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Fint at ingen her har kallt folk som støtter dødsstraff for middelaldermennesker da, det som ble sagt er at dødsstraff hører middelalderen til, to forskjellige ting.

 

Flott at du er motstander forresten.

Jeg føler det å bli kalt middelaldermenneske er et samme som å si at meningene sine hører middelalderen til.

 

Jeg er forresten ikke imot, fordi jeg mener det er grustomt med dødstraff. Det dør millioner av menensker hver eneste uke, det er ikke morderene jeg vil ha sympati for. Jeg er bare imot, på grunn av praktiske grunner. Det er ofte dyrere, og det er veldig dumt hvis man dreper feil person. Men jeg vil aldri være så intolerant at jeg vil si at meningene deres hører til middelalderen.

 

Såvidt jeg vet er det et klart mindretall som går inn for det i de landene, hvertfall i Australia. I Frankrike har vel nesten 50% av befolkningen støttet det til tider, med de har enda ikke gjeninnført det.

Det er faktisk et flertall som støtter dødstraff i Australia.

http://www.onlineopinion.com.au/view.asp?article=6510

 

Jo, det er flere og flere stater i USA som avskaffer dødsstraff hvis man ser på utviklingen fra starten av nittitallet og frem til i dag. Ingen stater har gjeninnført praksisen siden år 2000, men flere har avskaffet den. Dette gjelder store og betydelige stater som New York og Illinois, California kommer kanskje etter til neste år. Så vidt jeg vet har både Sør-Korea, Russland og Japan en midlertidig stans, og kommer kanskje til å avskaffe praksisen, da er det få i-land igjen på listen.

I Japan er det ingen planer om å stoppe, og det er 75 personer på death row. Det var planer i Sør Korea, men i 2010 så har de ombestemt seg og de skal starte igjen. Jeg tror mange land stoppet, fordi Europa ba dem om å gjøre det. Nå som Europa har mistet makt, og gjort narr av seg selv, så gjør de det folket vil. Folket i Sør Korea og japan er for dødstraff.

 

Det jeg synes er at du har et litt for norsk synsvinkel. I Norge er kanskje dødstraff grusomt, mens senabort er helt greit. I andre land er det motsatt. Du kan ha dine meninger, men jeg synes det er noe fornermende når du sier at andre har middelaldermeninger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Sure, men jeg spurte spesifikt etter henrettelser. Og har ennå ikke fått noen.

Personer dømt for landsforræderi

Olav Aspheim, henrettet 9. mars 1948, Akershus festning, Oslo

Per Fredrik Bergeen, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Hermann Eduard Franz Dragass, henrettet 10. juli 1948, Kristiansten festning, Trondheim

Einar Olav Christiansen Dønnum, henrettet 22. april 1947, Akershus festning, Oslo

Hans Birger Egeberg, medlem av Rinnanbanden, henrettet 4. oktober 1945, Kristiansten festning, Trondheim

Harald Grøtte, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Alfred Josef Gärtner, henrettet 8. august 1946, Sverresborg festning, Bergen

Albert Viljam Hagelin, henrettet 25. mai 1946, Akershus festning, Oslo

Olaus Salberg Peter Hamrun, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Harry Arnfinn Hofstad, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Reidar Haaland, henrettet 17. august 1945, Akershus festning, Oslo

Bjarne Konrad Jenshus, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Johny Alf Larsen, henrettet 29. mai 1947, Bremnes fort, Bodø

Aksel Julius Mære, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Hans Jakob Skaar Pedersen, henrettet 30. mars 1946, Sverresborg festning, Bergen

Eilif Rye Pisani, henrettet 2. april 1947, Kvarven fort, Bergen[7]

Vidkun Quisling, henrettet 24. oktober 1945, Akershus festning, Oslo

Kristian Johan Randal, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Henry Rinnan, leder av Rinnanbanden, henrettet 1. februar 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Max Emil Gustav Rook, henrettet 5. juni 1946, Sverresborg festning, Bergen

Harry Aleksander Rønning, medlem av Rinnanbanden, henrettet 12. juli 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Ragnar Skancke, henrettet 28. august 1948, Akershus festning, Oslo, er samtidig den siste nordmann som er blitt henrettet i Norge.

Arne Braa Saatvedt, henrettet 20. oktober 1945, Akershus festning, Oslo

Holger Tou, henrettet 30. januar 1947, Sverresborg festning, Bergen

Ole Wehus, henrettet 10. mars 1947, Akershus festning, Oslo

 

Personer dømt for krigsforbrytelser

Richard Wilhelm Hermann Bruns, henrettet 20. september 1947, Akershus festning, Oslo

Siegfried Wolfgang Fehmer, henrettet 16. mars 1948, Akershus festning, Oslo

Gerhard Friedrich Ernst Flesch, henrettet 28. februar 1948, Kristiansten festning, Trondheim

Nils Peter Bernhard Hjelmberg, henrettet 8. august 1946, Sverresborg festning, Bergen

Willi August Kesting, henrettet 8. august 1946, Sverresborg festning, Bergen

Karl-Hans Hermann Klinge, henrettet 28. mars 1946, Akershus festning, Oslo

Emil Hugo Friedrich Koeber, henrettet 22. mars 1947, Kristiansten festning, Trondheim

Julius Hans Christian Nielson, henrettet 10. juli 1948,Kristiansten festning, Trondheim

Ludwig Runzheimer, henrettet 6. juli 1946, Sverresborg festning, Bergen

Rudolf Theodor Adolf Schubert, henrettet 20. september 1947, Akershus festning, Oslo

August Stuckmann, henrettet 28. mars 1947, Akershus festning, Oslo

Otto Wilhelm Albert Suhr, henrettet 10. januar 1948, Akershus festning, Oslo

 

Sukk... La meg sitere meg selv:

Skrevet

i dag, 20:03

Ja, du har kanskje eksempler på uskyldige mennesker drept?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...