Gå til innhold

Passende linser til Nikon D7000


Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg Nikon D7000. Og så har jeg en Sigma DC 17-70mm 1:2,8-4,5 og en Nikon AF-S Nikkor 70-300mm 1:4,5-5,6 VR linse. Disse fungerer greit med kameraet. Har prøvd litt med både foto og film. Og det ser greit ut.

Jeg vil bruke kameraet mest til video. Og da lurer jeg på om det er noen andre linser, som vil egne seg bedre til video formål?

Har tenkt litt på en ekstrem vidvinkel, og en linse til macro formål. Eller om det er noen som har andre forslag?

Har ikke allverdens med penger, så jeg kan ikke gå for langt i pris.

Har ellers noen linser fra mitt gamle Pentax ME super. Og spørsmålet da, er: finnes det noen adaptere som gjør at jeg kan bruke Pentax linser med K fatning, på D7000? Eller passer ikke linsene i det hele tatt? Har søkt litt rundt, men finner ikke noe om det.

Noen som har noen tips/forslag? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax K-fatning har kortere registeravstand enn Nikon F-fatning, så selv om du får tak i adapter så vil du ikke kunne fokusere på lang avstand (med mindre adapteren har korrigerende optikk, men det gjør ikke akkurat mirakler for bildekvaliteten).

 

Om de er gode til filming eller ikke aner jeg ikke, men av ekstremvidvinkler så har denne fått grei kritikk, og er nok en av de rimeligere. Tamron har denne i samme prisområde. Rimeligste ekvivalent fra Nikon er denne.

 

En grei makro til Nikon DX-hus er Nikons egen 60mm. Har fått god kritikk, men jeg har ikke personlig kjennskap til den. Skal du ha litt lengre brennvidde, så har Tamron denne som får god omtale, og Sigma denne.

Lenke til kommentar

Ok, ja da får jeg bare droppe Pentax linsene.

Ellers var det jo greie priser på de du foreslo. Men må vel kansje passe på at en ikke kjøper noe som er dårligere enn selve kameraet og.

Blir kansje som å kjøpe dårlige høyttalere til et hifi anlegg?

Når det gjelder makro linser, så er jeg litt usikker på om jeg skal gå for 60mm, eller 105mm. Tenkte på ei linse, hvor jeg slipper å gå helt opptil det jeg skal filme/fotografere.

Ellers takk for tipset. Skal prøve å søke på de forskjellige linsene, og se hva de går god for.

Lenke til kommentar

Ok, ja da får jeg bare droppe Pentax linsene.

Ellers var det jo greie priser på de du foreslo. Men må vel kansje passe på at en ikke kjøper noe som er dårligere enn selve kameraet og.

Blir kansje som å kjøpe dårlige høyttalere til et hifi anlegg?

Når det gjelder makro linser, så er jeg litt usikker på om jeg skal gå for 60mm, eller 105mm. Tenkte på ei linse, hvor jeg slipper å gå helt opptil det jeg skal filme/fotografere.

Ellers takk for tipset. Skal prøve å søke på de forskjellige linsene, og se hva de går god for.

 

Jeg hadde gått for Tamron 90mm f/2.8 til makro - det regnes jo omtrent av alle som det beste i sin klasse. Jeg var i allefall strålende fornøyd med mitt.

 

Du får en fordel ved å bruke orginal vidvinkel, og det er at kameraet kan korrigere for optisk fortegning automatisk - ellers er vel både Tokina 11-16mm og 12-24mm hete kandidater. Nikon 12-24mm er heller ikke til å kimse av - den er jo ikke like vid som 10-24mm, men den skal være noe bedre gjennom zoom området. Ikke at jeg klarte å se så voldsom forskjell mellom de - og foretrakk sånn sett en 10mm vid ende fremfor 12 selv.

 

Til videoformål er det etter mitt skjønn viktig å finne et med myk og presis fokusring - med mindre du har tenkt å for-fokusere og la det bli der. Stativ eller VR er også nødvendig - ellers blir det ikke til å se på - selv med moderat lange fokallengder.

 

På stativ slår 50mm f/1.4 AF-D som et bra alternativ - en ganske lett og presis fokusring, 50mm f/1.8 AF-D er derimot ikke like presis, dog like lett.

Lenke til kommentar

Ja, den så bra ut den Tamron linsa. Folk skryter av den ser jeg. Ikke så gal pris heller.

Men jeg har også sett på Nikon sine linser. Og de har dette VR systemet på linsene sine. Jeg fant en Nikon 105mm med VRII på. Spørsmålet er da, trenger jeg dette? Gir det bedre bilder/muligheter, enn uten? Den var jo en del dyrere og da. Omtrent dobbelt så dyr.

Ellers så jo Tokina 12-24mm bra ut, med en grei pris.

Ja, en 50mm hadde heller ikke vert dumt. Ser det er litt å velge mellom der og. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM Nikon, kan kansje være et bra valg?

Lenke til kommentar

Ja, da er Tamron 90mm f/2.8 bestillt. Den så ut til å være noe av det bedre, og billig. Fant bare lovord om den. Så da blir det å velge en av disse vidvinklene.

Ja, Nikon AF-S 35mm f1.8 så ikke dum ut den heller. Til den prisen, så må jeg ha en av den og :). Det er jo jul snart, og da kan man vel være sin egen nisse ;-).

Lenke til kommentar

Er født og oppvokst med ordet linse. "Telelinse". Linse er et lettere ord å si/skrive/bruke. Så for min del, så vil det nok alltid være sånn :) . Folk får kalle det hva de vil, jeg bryr meg ikke.

Ellers er Tamron 90mm macro linsa på vei. Har også vurdert å satse på Nikon sin 50mm f/1.4 AF-S. Er jo ikke så veldig mye dyrere. Tenker mest mulig lyssterkt, og også til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Ja, da er Tamron 90mm f/2.8 bestillt. Den så ut til å være noe av det bedre, og billig. Fant bare lovord om den. Så da blir det å velge en av disse vidvinklene.

Ja, Nikon AF-S 35mm f1.8 så ikke dum ut den heller. Til den prisen, så må jeg ha en av den og :). Det er jo jul snart, og da kan man vel være sin egen nisse ;-).

Har testet macroen litt, den nye utgaven hvor du skifter mellom manuell og autofokus ved å dra fokusringen inn og ut, kjempesmart!!

 

Vil også sterkt anbefale 35mm 1.8G som nevnt, du får den til ca 1100 brukt (sett den ned til 900) på foto.no. Har kjøpt mye bra brukt der!!

Fordelen med G-objektivene er at du lett overstyrer fokuseringen under filmingen, det gir flott effekt med stor blender! Da kan du velge skarphetsplanet helt nøyaktig, nydelig når du panorerer rundt bordet i et selskap, gir veldig proft resultat.

Den er også veldig anvendelig som allrounder, og i dårlig lys. Du har jo en bra zoom fra før da, men en lyssterk fast er noe helt annet. Og så kompakt og fin også. MYE snacks for pengene! Da trenger du ikke blitz inne, f2.0 og ISO 1600 pleier å holde.

 

Som vidvinkel vil jeg anbefale Sigma 10-20mm som jeg har brukt på en lengre tur. Den var suveren i byer og trange steder, og var glimrende til film! Meget jevn zoomring, det har ikke alle. Min Nikkor 18-70 er tragisk der. Lett å finne brukt til ca 2500.

Men du skal ha behov for skikkelig vidvinkel, den er tung og stor, og blir fort for ekstrem. Men til noen oppgaver er den helt super, spesielt i byen! Og noen naturbilder.

Lenke til kommentar

Det gjorde det ;)

 

Nikon D70 med en SMC Pentax-M 1:3.5 135mm fra morfars kamerabag og min venstre hånd som adapter til å holde dem samlet.

 

Jeg spurte jo om det fantes en adapter for dette. Jeg ser ikke på en hånd som en adapter. Så jeg har vel bare oversett det. Tror ikke jeg vil ofre så mye tid på å gjøre det på den måten. Men sikkert litt morro å prøve det og. Bildene så jo greie ut de. Ellers vet jeg ikke hva den overgangen på video innlegget vil gi. Om den får det til å passe? Det er jo en linse på den.

Endret av kjellernn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...