dj6230 Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 Kjøpte nylig slik urtekur for å rense/flush/detox for lever og gallen. Balance Liver Cleanse: Ingredient Declaration Bulking Agents (Brown Rice Flour), Milk Thistle (Silybum marianum) Extract, Vegetable Capsule Shell (HydroxypropylMethylcellulose), Oregon Grape Powder, Dandelion (Taraxacum Officinale) Root Extract, Schisandra Root Extract, Burdock (Arctium Lappa) Extract, Curcumin Extract, Artichoke (Cynara Scolymus) Leaf Extract, Anti-caking agents (Silicon Dioxide). Har fulgt veiledninga nå i 3 dager, og ser at det kommer mye mørkt i avføringa. Håper dette er et bra tegn, føler meg veldig vel etter toalettbesøket. Så leste jeg om gallestein, det gjør litt vondt i urinrøret, er dette tilfeldig eller er det stein, håpet det bare kom ut i andre enden. Har hatt slik smerte før, bare lurte siden det ikke står noe sted hva som skjer når du er på kuren. Håper noe andre her som har prøvd detox.
WaterMarked Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 Bare noe tull Professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon, mener slike kurer bare er tull. – Disse kurene er en bløff fra ende til annen. Vi har masse ting som skal ut av kroppen, men disse prosessen driver kroppen selv. – Skal man påvirke dem, må man starte med medisinske behandlinger som for eksempel dialyse. Men det blir noe helt annet enn det man forbinder med en detox-kur, mener han. Leste for en tid tilbake at slike kurer ikke nødvendigvis er bra.. Mørk er avføringen din? Mørk som svart eller bare mørkebrun\veldig brun?
mad_arab Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 "Rensekurer" er tull. http://www.forskning.no/artikler/2005/juni/1118231121.35
vidor Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 Tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig for å få gallestein i urinen, da må du i såfall ha en veldig spesiel anatomi verdig et nærmere studie. Nyrestein/nyregrus derimot. Jeg skal være den første til å innrømme at "detox markedet" er mildt sagt uoversiktlig og uregulert med alt fra svært lugubre aktører til dyktige folk som vet hva de snakker om og som har sitt på det tørre via nettopp mobiliseringstester som var et viktig poeng i artikkelen fra forskning.no. Bl.a. er Dr. Garry Gordon dyktig på dette. Det er oppfinneren bak bl.a. EDTA som brukes i medisinsk virke.
vidor Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Kan vel nevne at det viktigste ved ved slike kurer er at de inneholder bitterurter som stimulerer lever/galle. Kostholdet til de fleste har sørgelig lite bittert i seg og det sammen med lite fett er ikke så alt for optimalt for leveren og galleblæra.
dj6230 Skrevet 16. november 2010 Forfatter Skrevet 16. november 2010 Den er svart som coca-cola. Det er nok nyre stein jeg tenkte på, så på en Friends episode, dere Joey, måtte pisse dem ut hehe
hfthomas Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Jeg har en følelse at detox-kurer er bare lureri. Lettvindte løsninger som ikke fungerer. Skal man ta detox, så burde man gå på diett. Frukt og grønnsaker Brød og pasta uten hvetemel Soyamelk, nøttemelk, ris- eller geitemelk Humus (kikertpostei) Tørket frukt og nøtter Friskpressede juicer og urtete Hvitløk, spirer og friske urter Mager fisk Bønner, linser, frø, brun ris og quinoa Honning Kaldpressede oljer, f.eks. oliven, raps og linfrø Oliven Det handler ikke om å spise lite, men kun det som ikke forurenser kroppen. Dette skal man gjøre i 3 uker. Uten kaffe og alkohol. når det gjelder trådstarters spørsmål vil jeg ikke tro det er noe unormalt. Det du tar burde jo gjøre noe, så da ville jeg tru at mørkere avføring betyr mer avfallstoffer som kroppen kvitter seg med
dj6230 Skrevet 18. november 2010 Forfatter Skrevet 18. november 2010 mao positivt :!: Vil bare legge til at Soy ikke er bra for menn.
vidor Skrevet 13. februar 2011 Skrevet 13. februar 2011 Bare noe tull Professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon, mener slike kurer bare er tull. – Disse kurene er en bløff fra ende til annen. Vi har masse ting som skal ut av kroppen, men disse prosessen driver kroppen selv. – Skal man påvirke dem, må man starte med medisinske behandlinger som for eksempel dialyse. Men det blir noe helt annet enn det man forbinder med en detox-kur, mener han. Leste for en tid tilbake at slike kurer ikke nødvendigvis er bra.. Mørk er avføringen din? Mørk som svart eller bare mørkebrun\veldig brun? Det finnes andre meninger enn den Drevon står for, og det han sier går mot bedre viten, med mindre han snakker om en helt annen kontekst. Det finnes faggrupper som jobber utelukkende med dette, så det å si at det bare er tull er nettopp tull, og det er et meget omfattende og komplekst fagfelt fordi det er kombinasjonen av de ulike giftstoffene som kan få meget alvorlige konsekvenser gitt den enkeltes individuelle biokjemi, hvor spesielt funksjonen til lever og galle spiller inn. Noen som er maksimalt uheldig med sitt valg av foreldre risikerer å bli genetisk belastet med en genkombinasjon som gjør at leveren har ca 1/10 av normal avgiftningskapasitet via det meget komplekse CYP450 systemet. Du har også faktorer som gallestein som kan spille inn og nedsette funksjonen. Fjerning av galleblæren er faktisk blandt de mest utførte operasjonene på norske sykehus, og det er spesielt de som har gått ned mye i vekt på kort tid som er utsatt.
Emancipate Skrevet 13. februar 2011 Skrevet 13. februar 2011 At bæsjen din er svart kommer nok kun av ingrediensene i kuren. Kuren inneholder løvetannekstrakt. Løvetann virker svakt vanndrivende. Kanskje det er derfor du har svie i urinrøret. Du burde nok drikke mer vann, svie i urinrøret kan komme av blærekatarr, men jeg tror nok at i dette tilfellet er det fordi urinen er for konsentrert på en eller annen måte. Kuren inneholder gurkemeiekestrakt, dette er noe som hevet over enhver tvil har en effekt på kroppen, men om den virker rensende skal jeg ikke uttale meg om. Men det virker dumt at "ekspert Drevon" sier det er bare bløff når kuren inneholder virksomme stoffer (selv om de ikke nødvendigvis virker rensende).
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Det finnes andre meninger enn den Drevon står for, og det han sier går mot bedre viten, med mindre han snakker om en helt annen kontekst. Det finnes faggrupper som jobber utelukkende med dette.. Da kan du kanskje vise til fagfellevurderte artikler i seriøse medisinske/ernæringsvitenskapelige tidsskrifter som viser at det virker?
Ole3 Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Egentlig er det veldig enkelt. Alle legemidler som dokumenterer at de virker skal selges på apotek. Alt som ikke virker selges andre steder. Ole
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Hadde det bare vært så enkelt.. Problemet er at apotekene har tatt inn homeopatiske sukkerpiller ettersom folk er dumme nok til å etterspørre det.
Ole3 Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Hadde det bare vært så enkelt.. Problemet er at apotekene har tatt inn homeopatiske sukkerpiller ettersom folk er dumme nok til å etterspørre det. Det har du jo rett i. Men mekanismen skal i alle fall fungere andre veien: Straks et middel dokumenterer sin virkning så skal det ikke selges andre steder enn på apotek (med unntak av noen få definerte produkter som paracet, nesedråper ol) Ole
vidor Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Det finnes andre meninger enn den Drevon står for, og det han sier går mot bedre viten, med mindre han snakker om en helt annen kontekst. Det finnes faggrupper som jobber utelukkende med dette.. Da kan du kanskje vise til fagfellevurderte artikler i seriøse medisinske/ernæringsvitenskapelige tidsskrifter som viser at det virker? Du kan jo se på helt vanlig skolemedisinsk toksologi som foregår på norske sykehus. De har en del stoffer de kan bruke for å avgifte, men min erfaring er at enkelte grener i komplementærmedisin er mye mer effektiv. Hvis du er lege kan du også melde deg på gruppen til Garry Gordon og få ganske mye informasjon om behandlingsprotokoller og forskning innen for bl.a. keleringsfeltet. Dette er mannen som står bak EDTA som brukes skolemedisinsk. Er også en god del informasjon tilgjengelig for det generelle publikum på http://gordonresearch.com/ Det ligger også flere foredrag på video.google.com.
NikkaYoichi Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Straks et middel dokumenterer sin virkning så skal det ikke selges andre steder enn på apotek (med unntak av noen få definerte produkter som paracet, nesedråper ol) Dette er HELT korrekt. Selv om apoteket selger et produkt, så betyr det ikke at det fungerer, men ALLE legemidler er regulert i Norge, slik at om slike kurer hadde fungert, så hadde de vært regulert som legemidler og derfor ville vært underlagt apoteket. Dessverre er slike "detox"-kurer juks fra ende til annen. Det finnes INGEN god forskning som viser at dette har noe som helst for seg, snarere tvert om. Litt interessant lesning for de som måtte leve i villfarelsen at slik "detox" er noe annet enn pseudovitenskapelig vrøvl, som i verste fall kan være skadelig for kroppen din: http://www.guardian.co.uk/befit/story/0,,1379231,00.html http://www.sciencebase.com/science-blog/detox-dont-bother.html http://www.senseaboutscience.org.uk/index.php/site/project/47 Ei dame har fått £800.000 i erstatning, fordi hun fikk hjerneskade på grunn av en slik detox-kur. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7520756.stm For din egen del, spis normalt, få nok søv og ikke sitt på ræva hele dagen - det er faktisk det eneste som virker.
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Her var det mye galt, gitt! For det første: Det er en verden av forskjell mellom skolemedisinsk behandling av akutt kvikksølv- eller blyforgiftning og alskens "detox"-humbug. For det andre,EDTA ble først beskrevet i 1935 av Ferdinand Munz, så det er slett ikke denne Gordon-nissen som "står bak" det. Dette er kanskje flisespikking, men det viser at han slett ikke er så unik og genial som han selv vil ha det til.. For det tredje: Så lenge du ikke kan underbygge din erfaring med kliniske studier publisert i seriøse, fagfellevurderte artikler i anerkjente medisinske tidsskrift bryr ikke jeg meg om din erfaring. Den nettsiden du linker til er slett ikke fagfellevurdert og er kun egnet i underholdningsøyemed. Jeg kunne fortsatt, men jeg velger å avslutte med å sitere fra wikipedia-artikkelen om "chelation therapy" (så får du sjekke referansene for de sitatene hvis du ikke tror meg..) The American Heart Association states that there is "no scientific evidence to demonstrate any benefit from this form of therapy" and that the "United States Food and Drug Administration (FDA), the National Institutes of Health (NIH) and the American College of Cardiology all agree with the American Heart Association" that "there have been no adequate, controlled, published scientific studies using currently approved scientific methodology to support this therapy for cardiovascular disease A 2005 systematic review found that controlled scientific studies did not support chelation therapy for heart disease.[18] It found that very small trials and uncontrolled descriptive studies have reported benefits while larger controlled studies have found results no better than placebo The use of chelation therapy by alternative medicine practitioners for behavioural and other disorders is considered pseudoscientific as there is no proof that it is effective
NikkaYoichi Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Jeg synes denne artikkelen beskriver hvorfor dette er bare vås, ganske klart og tydelig: http://sciencebasedpharmacy.wordpress.com/2010/09/04/drnatura-colonix-more-detox-delusion/ Demonstrating the efficacy of a detox kit should be straightforward: 1. Tell us what the toxins are 2. Provide evidence these toxins are causing harm 3. Demonstrate your detox kit actually removes these toxins 4. Demonstrate we’re healthier because of it Unfortunately, detox kit manufacturers don’t answer these simple questions. Why? Because detox isn’t about removing toxins at all. Detox is a marketing slogan that feeds a conscious or subconscious need for purification or cleansing. Quackwatch har også flere artikler vedrørende slik svindel som dette. http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/detox_overview.html http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/detox.html Det finnes INGENTING innenfor vitenskap som støtter slike detox-kurer. Det finnes INGEN gode vitenskapelige artikler som støtter dette våset. Det er juks og svindel fra ende til annen, som i beste fall ikke gjør noe som helst, men som i verste fall er direkte SKADELIG!
NikkaYoichi Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 En lengre artikkel fra quackwatch angående chelation eller kelering som man kaller det på norsk. Dette er ren svindel, som all annen detox. http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/chelation.html
vidor Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Av det jeg har lest på Quackwatch så er mye av det rene svertekampanjer for beskytte farmasøytisk industri, en industri i så stor krise for tiden at de kjemper med nebb og klør og benytter alle tenkelige triks alt fra blank løgn til ting med et snev av sannhet i. Dette er først og fremst business og langvarig helse veldig sekundært, kortsiktig kan jeg være enig. Mantraet synes å være at fordelene oppveier for ulempene, men hva med alternativene? Hva skjedde f.eks med grønn resept i Norge ? Mye av dette har funnet veien til massemedia, selv om det har vært rimelig gjemt bort hos eksentrikere i lang tid. Eller hva sier du til massiv TV-reklame for legemiddel som er så effektiv at amerikanere ikke er villig til å gå i dialog med legen sin engang og bytter lege om de ikke får det de ber når de er inne til time utløst av TV-reklame ? Industrien hadde vel helst sett for seg at du fikk kjøpe alt på Wallmart sammen med dopapir og tannbørte. Det at de vil gi sterke legemiddler med betydelige dokumenterte bivirkninger profylaktisk til alle unge basert på manipulert forskning og sykelig nedregulerte normalverdier som selv atleter sliter med å nå synes jeg er helt usmakelig, og viser meg med all tydelighet hvilke forskrudde mennesker dette er. Antallet vaksiner amerikanske barn skal ha nå er vel oppe i over 70(!). Jeg har snakket med en god del folk som har blitt behandlet med standard medikamenter i felleskatalogen og flere av de sliter med senvirkninger etter behandlingsprotokoll som er værre en problemet de hadde i utgangspunktet. Da volder man skade, og det er vel nettopp det man skal unngå i forhold til den hippokratiske ed. Det er helt ok å mislike enkelte behandlingsformer basert på natulig skepsis, men for meg så er det empirien på resultatene som er viktig. At noen står og hopper opp og ned med rødt ansikt fordi noen velger å gjøre noe annet enn hva Stehphen Barret sier får så være. Man kommer langt med sunt bondevett, men det synes å være mangelvare for alt for mange i dag, og desverre er det noen som utnytter det både til å selge skrap og til å fraråde ting som fungerer. Når dette er sagt så er jeg fremdeles veldig glad for at vi har muligheten til å benytte medikamentell behandling fra farmasøytisk industri, ikke misforstå meg, men det er overforbruket jeg stiller meg skeptisk til. Det og at alt for mange ikke innser at de har ansvar for sin helse/livsstil og vil ha en symptomatisk quick fix istedet for å bruke hodet og kroppen litt. Mitt syn på helse/livsstil er helhetlig og årsaksrettet, og bl.a. avgiftning, trening og kosthold er en sentral del av det for å få kroppen til å fungere bedre, men man skal vite hva man holder på med og som jeg har sagt før, dette markedssegmentet inneholder desverre useriøse aktører som bare er ute etter profitt, noe helsemyndighetene bl.a. tar grep om med momspålegg til behandlingsformer som ikke er godkjent. Denne loven er forresten allerede trått i kraft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå