Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil lære å skru bil trenger litt info


bisken123

Anbefalte innlegg

Finnes det kurs som folk kan gå på for å lære litt om biler?

Eller er det best å kjøpe en bil til 1000-4000 kr som jeg kan skru på for å lære?

 

Jeg prata bil med kameraten min her en kveld, og lurte på hvor mye det er lov å gjøre/fikse selv på biler (som kjøres på vei)

Blir gla for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kjøpe deg en bil som er klar for høggern, gjerne en volvo 240/740 fra rundt 89-92. Disse er veldig enkle og har det enkleste innsprøytningssystemet. Det du da bør gjørne er og kjøpe en haynes reprasjonshåndbok, der står det forklart veldig godt.

Du kan ordne alt selv på en bil. Ingen krav om at den må på verksted.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøp deg en gammal bil, som du ikkje trenger og være redd for og prøve litt skjøl på, det koster såklart penger og skru på bil ha det i tankene..

 

Men ellers, Volvo, Mercedes er forholdsvis enkle biler og skru på.

 

Ellers har du lov og utføre alt arbeid på egen bil, men ikke på andres med mindre du er godkjent mekaniker med svennebrev elrns.

 

 

Ellers så kan du fare på biltema, kjøpe deg et verktøysett, skjøl har eg ei Mercedes bok som eg kjøpte der i fra, som har hjelpt meg med alt eg trenger, står skrue for skrue og en del om funksjonen til delen, lært mye av og bla litt i den. Men ditta er ikkje noke du lærer over natta, det med og lære seg praktiske ting, sjå løsninga feilsøke det kommer etterkvart og det er langt i fra veldig gøy og ha en bil som aldri blir ferdig, mange kjøper seg gamle horve biler som ikke er noe og ha E30, 190E etcetc. som er rusta, som ikke starter, som er forskjellige feil på til 40-50k og gir opp forde at dei innser at de ikkje er gjort på ei helg..

Viss du skal lære deg og skru, så må du jo sjå progresjon, så kjøp deg en litt gammal bil som første bil, en som du ikkje trenge og være veldig redd for, prøv deg litt fram, spør andre om hjelp.

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å ta kontakt med lokale bilklubber/mekkegrupper hvis du tenker lære deg å skru etter arbeidstid. Finnes flere klubber der medlemmene mekker sammen, oftest veteran-/amcarklubber. Si til dem at du ønsker å lære å mekke bil og tilby dem å være med som en hjelpende hånd til å begynne med. Det vil du lære mye av, er mange gamle rever rundt om i bilklubbene som sitter på masse kunnskap. Da kan du også få et innblikk i hva verktøy du trenger hvis du senere setter i gang med egne prosjekt. Får du deg egne prosjekt kan du så spørre revene om hjelp når det er noe du lurer på. Selv om du bare skulle få skrudd gammelbil i begynnelsen er det absolutt ikke dumt å lære seg det grunnleggende på forholdsvis enkelt konstruerte biler.

 

Vet ikke hvor gammel du er, men flere steder har lokale mekkegrupper for ungdommer (som et fritidstilbud på lik linje med fotball, kor, speidern og andre ting). I Stavangerområdet finnes mekkegrupper for både yngre og eldre ungdommer, så er du i rette alderen går det an å sjekke om du også har lignende i nærheten.

 

Ja, det tar tid å lære seg å skru bil, men det er kun erfaring som gjør deg flink. Klart, det går an å lese seg til mye, Youtube er også fantastisk (har fått mange gode tips der når jeg har stått fast og lurt på hvordan jeg skal gå fram). Haynes er som andre har nevnt gode bøker og det finnes også andre bøker som tar for seg spesielle tema, slik som drivverk, bremser, elektrisk, motor, osv. Både på norsk og andre språk. Men jo mer du skrur selv jo mer får du det inn i hendene, lærer deg å tenke løsningsorientert, hvordan ting henger sammen og klarer å ta fatt på oppgaver du ikke har vært borti tidligere. Nye utfordringer blir lettere hvis du har opparbeidet deg erfaring og generell mekkekunnskap.

 

Min mekkeerfaring er tuftet på at jeg stort sett bare har hatt eldre biler og har vært lysten på å fikse alt selv. Takk til EU-kontrollen for alle feil som er avdekket, de har ført til mye erfaring ;) Kamerater med mer erfaring enn meg har så hjulpet til, og senere har jeg kunne hjelpe andre med mindre erfaring. I tillegg har jeg vært heldig å få jobbe på et trebåtbyggeri der det har vært mulig å suge til seg kunnskap og få være med å skru motor med motormekanikeren der. Så spør folk, kjenner du folk som skrur, spør dem om å få være med! Det er aldri feil å gjøre en god gjerning for andre og i tillegg lære av det selv :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en god del verktøy selv f.eks. skraller, piper( korte/ lange )store og små skrutrekere, jekker, sveiser(MIG/MAG og pinne), vinkelslier og lignende. Men mangler spesial verktøy som den tanga man bruker for å ta ut ventilene. Og verksted kran er vel også fint å ha, for å ta ut motoren og løfte andre tunge deler.

 

 

 

 

jeg lurep på er det samma størelse på alle stempelene i en motor eller er det forskjellig størelse?

Lenke til kommentar

Jeg har en god del verktøy selv f.eks. skraller, piper( korte/ lange )store og små skrutrekere, jekker, sveiser(MIG/MAG og pinne), vinkelslier og lignende. Men mangler spesial verktøy som den tanga man bruker for å ta ut ventilene. Og verksted kran er vel også fint å ha, for å ta ut motoren og løfte andre tunge deler.

 

 

 

 

jeg lurep på er det samma størelse på alle stempelene i en motor eller er det forskjellig størelse?

Størrelsen er den samme.

Lenke til kommentar
...jeg lurep på er det samma størelse på alle stempelene i en motor eller er det forskjellig størelse?

Størrelsen er den samme.

For å kverulere litt; ja, størrelsen er den samme innad i samme motor hos både bensin og dieselmotorer, men siden du spør om motorer kan jo det være så mangt ;)

 

Dobbelt compound-, trippel compound- og firpel compound-motorer er dampmotorer/maskiner der stemplene er i forskjellig størrelse. Da brukes et lite høytrykksstempel til den varmeste dampen, så går dampen (som mister "kraft" etter hvert som den kjøles ned) videre til et større lavtrykksstempel, osv. I firpel compound-motorer er det hele fire stempler av forskjellig størrelse. Sjekk ut animasjonen av hvordan en compound-maskin fungerer, stilig konstruksjon egentlig :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er ikke fordeler på nye motorer. Bilene har litt forskjellig coilsystem, men mange har COP-anlegg, altså "coil on plugg". ECU bestemmer når pluggene skal tennes.

Vet at de fleste franske bilene, og bl.a. Saab, brukte "tennkasett", men vet ikke om de har gått bort ifra det i det siste. Dette er et system hvor alle "coilene" er inne i en slags boks. Dette gjør at hele kasetten må skiftes om en av coilene streiker.

Mercedes kjørte også med DIS-coil anlegg en god stund. Dette er et system hvor 1 coil styrer 2 plugger. Coilen står på en plugg, og har en pluggkabel til den andre tennpluggen.

 

COP-anlegg:

auto-part-new-ignition-coil-audi-vw-06a905115d.jpg

 

Tennkasett:

f0818-peugeot-and-citroen-style-ignition-coil-8416-p.jpg

 

DIS-system:

photo0086l.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...