Gå til innhold

Merker jeg mye med 8 GB fremfor 4 GB Ram?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke sagt at en vanlig bruker har bruk for mer enn 4GB minne, det er dine ord. Det jeg derimot sa var at en person som spiller tunge spill, driver med rendering/redigering, "ekstrem" multitasking o.l. vil merke forskjell med 8GB fremfor 4GB minne. I spill betyr det x-antall fps mer, dog hovedforskjellen er fravær av microstuttering.(Her prat om konvensjonell HD, hvorvidt SSD løser microstuttering vet jeg ikke.) Test får du nok desverre klare deg uten.

 

OT; lurer bare på om du kan komme med noen eksempler på et tungt spill. Selv kjører jeg 4GB RAM, og har enda ikke komment over et spill som sluker så mye RAM. (bare nysgjerrig)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Takk for svar. Altså. Nå skal jeg hverken spille Fallout, World Of Warcraft (WOW), CS eller hva de no enn heter alle spillene.

Som sagt så følger det med 4 GB minne på oppgraderingspakken, men jeg er litt usikker på om jeg skal ta med en pakke ekstra med samme typen ram, slik at jeg har liggende eller at jeg setter i alle med en gang. Brikkene kosta ikke så veldig mye egentlig. Litt over 500 for settet, så det er ikke allverden liksom.

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå linux (64-bit), med de samme programmene som trådstarter kunne tenkes å gjøre (samme bruksområde). Jeg har 4GB RAM.

 

1,3GB er i bruk + 2,2GB til cache. Det er fortsatt minne igjen som ikke er rørt verken til cache eller noe annet enda - etter en oppetid på 10 dager. 8GB er overkill.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden bra FYI.

 

Min mening er at du kommer langt med 4GB om du ikke har spesiellt høye krav. De fleste programer og spill vil kjøre fint innen 4GB. Det finnes unntak, men det er en håndfull spesiellt RAMkrevende spill og andre profesjonelle programmer (slik som photoshop dersom du jobber med print-size filer).

 

RAM er dog billig, så mitt råd er å gå for 4 til å begynne med om du er i tvil, men kjøp 2gig brikker slik at du alltids kan hive inn 4GB ekstra senere om du føler behovet. Det er jo smertefritt å oppgradere til mer senere. 2gig brikker er også marginalt dyrere enn 1gig brikker, så det er liten grunn til å ikke gjøre det slik.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis du er av typen som sjelden skrur av PC-en så kommer nok mer enn 4gb ram fort i bruk. Den delen av RAM som ikke brukes direkte av programmer bruker av OS-et til å cache data, slik at hvis du spiller Age of Conan og skal starte Starcraft 2 etterpå, så ligger SC2 fortsatt i cache og starter kjapt.

 

Andre bruksområder er å la være å lukke programmer, så du kan alt-tabbe mellom AoC og SC2 med begge to i minnet. Ikke noe jeg hadde hatt lyst til å gjøre med 4gb minne, men definitivt noe jeg kunne tenkt meg å gjøre med 8gb. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...