Gå til innhold

Veier en tom HDD mindre enn en full ?


Anbefalte innlegg

Data på en HD representeres magnetisk. Det er altså polariseringen av et magnetfelt som avgjør om verdien er 1 eller 0. Derfor vil jeg anta at en tom eller full harddisk veier akkurat det samme.

Veier pekefingeren din mer når du peker til høyre enn når du peker til venstre? Tro'kke det... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle bare fortelle at jeg er så jævlig glad det fremdeles finnes intelligente mennesker noensteds. Enda bedre er det at det er et miljø jeg ferdes i til daglig. Det er sjelden jeg lærer noe av å bruke mediene i dag for å si det sånn, så det var en overlegent bra overraskelse å lese denne tråden :)

 

Morsomt også hvordan tilfeldighetene førte tråden ut til å bli det den ble. Altså: det ble påpekt at harddisker bruker IKKE laserteknologi, men noen vanvittig intelligente mennesker klarte ikke holde kunnskapen tilbake og bare måtte lære oss. Fantastisk.

 

...

 

Ægh, kan ikke noen bare skrive et manuskript, så lager vi spillefilm av det?! Fantastisk! Jeg digger dere folk!

Lenke til kommentar
Så nylig en dokumentar om at romforskere forsket på romskip som ble drevet framover av lyset som lyser på seglet til romskipet. For at lyset skal kunne drive noe fremover (flytte på noe) må det ikke da veie noe?

 

(en liten teori fra en som ikke har hatt mere Naturfag enn u-skolen).

 

Ifølge min 3FY lærer klarer vi ikke avgjøre om lys veier noe eller ikke.

En teori går ut på at det er partikler som beveger seg, mens den mest allment akksepterte teorien går ut på at det er elektromagnetiske bølger med relativt høy energi.

 

men det må ha noe som kalles bevegelsesmengde ( p ) for å kunne drive noe slikt. definisjonen til bevegelsesmenge er p = mv = masse*fart.

 

Men for lys er det en formel som er slik:

 

p= bev mengde.

m= masse

bølgelengde har symbolet lambda, en gresk bosktav

h= Planckkonstaten 6,63 *10^-34 Js (Joule * sekund)

 

P=h/bølgelenged

Lenke til kommentar
LASER ?!?!?! I en harddisk? Dessuten kan lys ha masse, bare spør Einstein.

Lys består av fotoner (fotonet er en energibærende partikkel), og såvidt vi vet idag så har fotonet ingen masse, sannsynligvis fordi det ukjente gravitonet ikke vekselvirker med fotoner (hvis fysikerne har rett i at fotonet ikke har noen masse da ;-) ). Forøvrig så er det fotonene som er "ansvarlig" for elektromagnetismen slik at atomene holder seg samlet (sånn relativt).

 

EDIT: Så ikke connect sitt innlegg :-)

Lenke til kommentar

det er i alle fall to måter å seile på "lyset" som blir forsket på"as we

speak". det er påvist at lys beveger seil. seilet må være ekstremt lett,

sterkt og ikke minst tåle høye temperaturer (og da snakker vi ikke

om "au, grandiosaen var varm" temperaturer).

 

 

det ene prosjektet går ut på å sende et fartøy opp mot solen. ved hjelp

av gravitisjons kraften fra solen vil fartøyet øke hastigheten og når den er

kommet opp i høy nok hastighet (under 180 grader rundt solen) vil den

åpne seilet sitt og slynge seg ut. i teorien skal du kunne seile i opp mot

lysets hastighet, noe som er ganske passe kjappt. noen som har

sett star wars episode 2? tror de bruker et slikt fartøy i den filmen..

 

det andre prosjektet går ut på å lage en base på en mindre planet, bygge

mange mange mange lasere der, for så å sende de ut i rommet. så sender

de opp en kapsel med et seil (ligner vel mer på en fallskjerm).

alle laserene skyter strålen sin på seilet og farkosten geveger seg

framover. ganske smart egentlig, men jeg holder en knapp på det

første prosjektet.

Lenke til kommentar

En varm og en kald harddisk vil ha ulik masse dersom vi inkluderer lufta inni harddisken, som ekspanderer vekk hvis harddisken er varm.

 

En kald harddisk vil derfor inneholde mer masse enn en varm harddisk, men de vil _veie_ akkurat det samme.

 

Jeg tipper er brent CD er litt lettere enn en ubrent cd - noe må vel være brent vekk?

Lenke til kommentar
En varm og en kald harddisk vil ha ulik masse dersom vi inkluderer lufta inni harddisken, som ekspanderer vekk hvis harddisken er varm.  

 

En kald harddisk vil derfor inneholde mer masse enn en varm harddisk, men de vil _veie_ akkurat det samme.

 

Det du snakker om her kalles tetthet. Endring i tetthet er ikke et samme som endring i masse.

Lenke til kommentar
hehe fett spm :D Det er ingen vekt forskjell på en tom HD og en Full HD, det som lagrer ting på en HD er en laser stråle som "skyter" inn dataene, og lys veier ingenting så da kan ikke en full HD veie noe mer en om den er tom. :wink:

 

Du sier at lys ikke veier noe!? Der tar du feil, lys veier faktisk noe. Lys er små partikkler som kalles fotoner, disse partikklene har en energi.. og for at en ting/partikkel skal ha en energi må den ha en masse. DVS at lys har en vekt, den er lav... men den er der! :wink:

Lenke til kommentar

Om HD plata skulle veie mere når den er full av data..hvor i heiteste har den henta vekta fra? Det er ikke en dunge med små rare greier noen plasser inne en HD som blir spikra fast i HD plata når ting lagres på den!

 

Elektromagnetisme har ikke noen vekt eller fast form og gir trykk ikke vekt.

 

(Tror jeg :lol: )

Lenke til kommentar

det ene prosjektet går ut på å sende et fartøy opp mot solen. ved hjelp

av gravitisjons kraften fra solen vil fartøyet øke hastigheten og når den er  

kommet opp i høy nok hastighet (under 180 grader rundt solen) vil den

åpne seilet sitt og slynge seg ut. i teorien skal du kunne seile i opp mot

lysets hastighet, noe som er ganske passe kjappt. noen som har

sett star wars episode 2? tror de bruker et slikt fartøy i den filmen..

 

det andre prosjektet går ut på å lage en base på en mindre planet, bygge

mange mange mange lasere der, for så å sende de ut i rommet. så sender

de opp en kapsel med et seil (ligner vel mer på en fallskjerm).  

alle laserene skyter strålen sin på seilet og farkosten geveger seg

framover. ganske smart egentlig, men jeg holder en knapp på det

første prosjektet.

Verdensrommet er jo ikke heelt tomt. Vil ikke skroget på fartøyet begynne å "erodere" pga. hydrogengassen som finnes i hele universet? :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...