Gå til innhold

TV-kanalene graver sin egen grav


Black Star

Anbefalte innlegg

For en stund siden var det egentlig helt ok å se på norsk tv. Det forløp omtrent sånn at programmet begynte og fortsatte helt til det sluttet. Det kunne bli avbrutt én gang av en kort "se hva som skjer"-bolk, men det gjorde egentlig ingenting. Det var litt sjarmen å vente på neste episode av favorittprogrammet og kunne se det akkurat når det ble sendt... så selv om jeg relativt tidlig fikk en harddiskopptaker og senere en ekte PVR, så ble den brukt lite (bortsett fra på TV 3 da, men det er egentlig en engelsk tv-kanal som sender programmer i Norge. Derfor har de hatt lov til å sende mer reklame enn andre).

 

Så ble reklamereglene oppmyket. Programmene kunne bli avbrutt av én reklamebolk på maks ett minutt. Fortsatt greit nok... ett minutt er ikke så lenge. Fortsatt ble PVR-en brukt kun om jeg ikke var hjemme når det gikk et program jeg ville se.

 

Nå har reklamereglene blitt oppmyket nok en gang. Nå kan alle programmer på 45 minutter avbrytes av en reklamebolk på flere minutter. Inkludert egenreklame og sponsorplakater og drit, så blir det gjerne et avbrudd på 7-8 minutter midt i programmet. Filmer er verre, de kan avbrytes flere ganger. Nå er det ikke lenger kos å sette seg ned foran TV'n og se programmene når de går, for man vet at man blir avbrutt minst en gang.

 

Så nå brukes PVR-en flittig. De aller fleste programmer jeg følger med på, og alle filmene jeg vil se, tas opp på PVR. Jeg spoler raskt over alle reklamebolkene (før, under og etter), og lever like lykkelig som før. Et alternativt er å sette TV'en på pause, finne på noe annet i 20 minutter, også spole over reklamen.

 

Og selv om det ikke er helt lovlig, er det også flere og flere som laster ned tv-serier, fordi da unngår man all reklamen totalt.

 

Jeg tror også flere og flere benytter seg av dette. TV-kanalene tar til seg reklamerettighetene såpass grådig, at folk slutter å se live tv. Flere og flere vil spole over reklamene ettersom PVR nå er i ferd med å bli rimelig utbredt, og hva fører det til? TV vil bli et mindre attraktivt medium å reklamere i, fordi færre og færre faktisk kommer til å se reklamen. Hadde TV-selskapene holdt seg til de gamle reklamereglene, ville de beholdt flere reklameseere. Nå vil reklameinntektene dale, og i takt med at de daler, vil tv-selskapene be om å få sende mer reklame. Da blir det enda mer interessant å benytte PVR/nedlasting, også er man inne i en ond sirkel.

 

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg møkk drit lei reklame. Har sagt opp absolutt alle "betalkanaler" og har kun "krinkern". Men selv der er man ikke forskånet. Selvsagt skal man ha "Dette programmet er sponset av..." og 14 minutter med opplesing av statisk reklame. :mad:

Nuvel, iløpet av en måned ser jeg vel noe sånt som 10 minutter på TV. Jeg ser kjøpte og betalte reklamefrie filmer istedet.

Og er det en DVD eller Blu-Ray med tvungen reklame i begynnelsen, blir den de-DRM'et og strippet før filmkvelden. :)

Lenke til kommentar

Jeg blir alltid like overasket hver gang jeg ser på NRK, over hvor lite reklame/pause det er mellom programmene der. pluss at man faktisk kan se en film, eller en episode uten å bli avbrutt av jamba, mascara og shamporeklamer. Deilig...

 

Skulle gjerna hatt luksusen med PVR, men som du sa... når anononsørene finner ut at mange faktisk ikke ser reklamen, fordi de spoler over den, vil markedet for annonseplass krasje, og tv tilbudene på de private tv kanalene blir dårligere...

Lenke til kommentar

Skulle gjerna hatt luksusen med PVR, men som du sa... når anononsørene finner ut at mange faktisk ikke ser reklamen, fordi de spoler over den, vil markedet for annonseplass krasje, og tv tilbudene på de private tv kanalene blir dårligere...

Nettopp derfor burde TV-kanalene ta ansvar og kutte ut all reklamen midt i filmene/programmene. De klarte seg fint uten dette før også, så hvorfor ikke nå? De vil beholde flere seere, og de risikerer ikke at markedet krasjer om kort tid. Programmene har generelt sett ikke blitt noe bedre uansett, og når de i tillegg blir avbrutt flere ganger av reklamebolker på 8-10 minutter, så blir de ihvertfall ikke noe bedre.

 

For moro skyld timet jeg en reklamepause på TV Norge under et program på 45 minutter for et par dager siden. Det var ca 8 og et halvt minutt med sponsorplakater, reklame og egenreklame. Personlig gidder jeg ikke å sitte og glane rett frem i nesten 10 minutter for å vente på resten av programmet.

Lenke til kommentar

Har gitt opp TV for lenge siden. Husker første gang jeg så TV i USA, 6 reklamepauser i timen på 20 minutter til sammen. Forferdelig plagsomt. Men så kom Norge etter.

 

Jeg har null behov for å se på reklame. Jeg kan tolerere det i mindre mengder for kanaler som faktisk er gratis, men den kombinasjonen tror jeg ikke det finnes noen igjen av.

Lenke til kommentar

Reklame er helt ok, det er jo den som gir oss en mengde gratis TV-kanaler. Men blir de for grådige, så gidder ihvertfall ikke jeg å se på reklame om jeg kan ta det opp på PVR'en så jeg kan se det senere og spole over reklamen.

 

Poenget er at med større muligheter for opptak og nedlasting, bør tv-kanalene begynne å legge om strategien. I stedet for å minske mengden og hyppigheten av reklame, øker de den, og dermed er de inne i en ond sirkel som kan føre til at mange av de må si takk og farvel om en del år. Jeg snakker ikke om i morgen, eller neste år, men om 10-15 år tror jeg det å drive TV plutselig er risky business fordi de ikke så faretegnene tidlig nok.

Lenke til kommentar

Takk og lov for PVR, jeg tar opp alt jeg ønsker å se for så og spole over reklamen, det er rett og slett en befrielse. TV3 har for lengst gravd sin egen grav da de er helt ekstreme med reklamepauser. Det verste er nesten de kanalene (f.eks Nat Geo og Discovery) som kjører samme forbanna egenreklamene om og om og om igjen, hva faen er poenget? Ellers laster jeg ned alt annet jeg ønsker å se.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Forsåvidt har ikke noen reklame hatt noen virkning på meg, sikkert fordi de henvender seg til andre kjøpegrupper.

 

Reklame har og vil alltid ha innvirkning på Alle. Å si noe annet er bare dumt.

 

 

Sier jeg 1881, hva tenker du da? Sier jeg "Det enkle er ofte det beste" eller eventyrsjokolade?

 

Eller så kan du jo bare ta hele rekka til Apple, Mac, iPod og iPhone... etc. Vet ikke hvor mange ganger jeg har diskutert med folk som sier at en PC med Mac OS ikke er en PC. Det er som å si at iPhone ikke er en telefon.

 

Hvis du ser denne tenker du selvfølgelig på Nike.

nike_swoosh.jpg

 

 

Svært få reklamer som får deg til å løpe til butikken og kjøpe det, det handler like mye om merkevare bygging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...