Gå til innhold

Bedriftene velger XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi må huske at mange bedrifter har egne skreddersydde programvareløsninger som er kjøpt dyrt fra ulike dataselskap. Det kan være en uforsvarlig høy pris å oppgrade de mange ulike spesialapplikasjonene som brukes.

Windows XP har en god stabilitet og er mer enn bra nok til de fleste bedrifter.

 

Vi må ikke sitte å sammenligne bedriftsbruk med hjemmebruk.

Jobber man kun med store komersielle program på maskinen som Office, Acrobate, Photoshop o.l. så kan man selvsagt gå rett på Windows 7.

 

De fleste bedrifts PCer har Office og en eller to kundedataprogram, det er det hele.

 

I større bedrifter og organisasjoner handler det om effektivitet og pris. Da blir spørsmålet, hvorfor invistere i dyre oppgraderinger nå sikkerheten og funksjonaliteten er ivaretatt på det man har?

 

Nå ser det jo ut til at det blir et høyere tempo på nyere Windows versjoner fremover. Da er det naturlig at mange bedrifter venter med oppgraderinger inntil det blir mer pressende nødvendig.

Det er heller ikke slik at bedrifter og kommuner må kjøpe PCer med Windows7 lisens på som ikke blir brukt. F.eks. kan det inngås rammeavtaler med PC leverandører om maskiner uten installert Windows, mange kjøper også brukte maskiner via større selskaper (stasjonære maskiner).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vi kjører Windows 7 64bit på jobben. Har gått smertefritt med unntak av 2 ting.

 

1. Printerdrivere fra Xerox (vi fikk endelig drivere nå i forrige uke - har ellers måttet printe ut via virtuell pc eller en gammel pc).

 

2. VPN-SecureClient fra Checkpoint. De leverer ikke noe som fungerer, så må kjøre virtuell pc med vista eller xp.

Cisco har nå kommet med VPN for 64-bit windows...

 

Jeg tror vi IT folk må nok ta på oss skylden for at bedrifter ikke løper å kjøper. Vi har jo historisk sett påført bedriftene enorme utgifter med at man hele tiden må ha det nyeste nye. Tenk bare på for noen utgifter det var. Win 98, Win Me, Win 2000 og Win Xp som man bare måtte ha av forskjellige årsaker, så når Vista kommer og forlanger ny hardware og den viser seg å ikke holde må, ja så blir man skeptisk til Windows 7. Det hjelper ikke hva vi IT-folk sier, det er de som betaler som har brent seg før og det de husker er Win ME og Vista....

Lenke til kommentar

jeg tror det er en blanding mellom lit av hvert her.

 

Til vanlig kontorarbeid vil nok bedriftene skifte til W7 etter hver som maskinene virker dårlig.

Det er noe man i grunne kan gjøre hele tiden . da slipper man å bytte alt på en gang.

arbeide på kontorene vil da også bli litte forstyrret.

 

Det som er problemet er produksjonsutstyret.

her er man avhengig av at alt virker sammen.

ved en eventuelt opgradering må alt forsatt virke sammen

 

så lenge det er et lukket system ( ikke noen internettilknytning ) så skule sikkerheten og alle hullene man hører om ha lite å si.

 

Når jeg mer at de må oppgradere så er det snakk om systemer som virker forsinkende på arbeidet.

Lenke til kommentar

Når jeg mer at de må oppgradere så er det snakk om systemer som virker forsinkende på arbeidet.

Og på det området er det vel ikkje stort å hente på ein oppgradering frå XP til Win7. I så fall må det oppgradering av maskinvare til, og då er det snakk om enda fleire kroner.

Lenke til kommentar

Når jeg mer at de må oppgradere så er det snakk om systemer som virker forsinkende på arbeidet.

Og på det området er det vel ikkje stort å hente på ein oppgradering frå XP til Win7. I så fall må det oppgradering av maskinvare til, og då er det snakk om enda fleire kroner.

 

Nå forstod jeg det slik at bedriftene kjøper nye pcer men velge likevel å ha xp som os på den.

Da kan de likegodt også velge W7 ( hvis det ikke er helt spesielle grunner til å la være )

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...