Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør en jente på ti år som føder få omsorgsrett for babyen?


Bør så unge barn som 10 år få omsorgsrett når de selv føder?  

108 stemmer

  1. 1. Bør tiåringen og familien hennes få omsorgsrett for babyen?



Anbefalte innlegg

Hei. Var litt usikker på hvor dette burde legges inn, men valgte her siden dette først og fremst dreier seg om barn og familie slik denne kategorien er ment for. Om den heller hører hjemme under Politikk og samfunn eller Juss så kan jo en moderator flytte den.

 

I Spania har altså en jente på ti år født en baby blir det opplyst. Hun er opprinnelig fra Romania og moren hennes hevder at det ikke er uvanelig at så unge jenter får barn der. Gutten hun har fått barnet med er også mindreårig blir det opplyst, men ikke hvor gammel han er. Nå vurderes det altså om jenta og familien hennes skal få omsorgsretten for babyen eller ikke:

 

http://www.dagbladet.no/2010/11/02/nyheter/utenriks/fodsel/spania/14116034/

 

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis foreldrene til tiåringen er noenlunde ok mennesker og barnet kan bo hos dem, er det bra. Eller barnet kan bo hos andre ektepar i familien. (jeg føler det er bedre enn å plassere barnet hos en enslig tante, for eksempel).

Så det kommer naturligvis an på den enkelte saken.

 

Kanskje også barnefarens familie ønsker å oppfostre barnet (i de tilfellene det er kjent hvem barnefaren er).

 

Og så venter det barnet en gigantisk overraskelse om tjue år: "Anna er egentlig ikke søsteren din, hun er moren din".

Lenke til kommentar

Hei. Var litt usikker på hvor dette burde legges inn, men valgte her siden dette først og fremst dreier seg om barn og familie slik denne kategorien er ment for. Om den heller hører hjemme under Politikk og samfunn eller Juss så kan jo en moderator flytte den.

 

I Spania har altså en jente på ti år født en baby blir det opplyst. Hun er opprinnelig fra Romania og moren hennes hevder at det ikke er uvanelig at så unge jenter får barn der. Gutten hun har fått barnet med er også mindreårig blir det opplyst, men ikke hvor gammel han er. Nå vurderes det altså om jenta og familien hennes skal få omsorgsretten for babyen eller ikke:

 

http://www.dagbladet.no/2010/11/02/nyheter/utenriks/fodsel/spania/14116034/

 

Hva mener dere om dette?

 

Jeg vet ikke hva jeg mener, annet enn at det er fryktelig tragisk. I prinsippet kan vel jentas foreldre ta omsorgen for nok et barn, men jeg setter spørsmålstegn ved intelligensen og dermed omsorgsevnen til jentas mor, nettopp fordi hun uttaler at det ikke er uvanlig at så unge jenter får barn i Romania. Men igjen, vet ikke nok om saken, så det blir umulig å svare.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jenta burde ha tatt abort. Nå som barnet først er født, og hvis jentas familie er skikket til å ta vare på det, ser jeg ikke hvorfor sosialmyndighetene skal ta barnet og fylle en fosterbarnplass som kan brukes til noen som virkelig trenger det. Men ettersom familien tydeligvis ikke ser problemet med at ei 10 år gammel jente blir gravid bør det vurderes å ta alle barna deres ut av familien.

Lenke til kommentar

Syns ikke det. Hvis familien vil hjelpe jenta med å oppdra barnet sitt å di er skikket til det er det ikke noe problem i det hele tatt.. Kjenner flere som fikk barn men ikek så unge som ti år,men som 13 åring eri kke så veldig mye bedre det heller,hvor jenta fikk hjelp av sin mor å familien sin å barnet å jenta selv har klart seg kjempe bra selv om ho blei to barns mor i en alder av 15 år.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tenker du på den første eller andre saken nå? I den første virker iallefall ikke mammaen til jenta som føder helt oppegående da hun påstår at det ikke er unormalt der i landet at så unge/små jenter blir mødre. Når det gjelder den andre saken har jeg ikke lest nok om den til å ha noen formening enda.

Lenke til kommentar

mja på en generell basis så ville jeg jo si at en 10 åring ikke er moden nok til å ta vare på et barn alene og enda mindre forsørge det. Da blir familie situasjonen veldig viktig angående muligheten til å oppdra barnet. Og om den er bra så er det vel mulig at mor og far bistår i å oppfostre barnet og at barnet kan være hjemme. Dog det må nok en individuell vurdering av situasjonen i hjemmet i hvert tilfelle.

 

Dog ut fra saken i spania ville jeg tro at det nok er familie situasjonen som er mest bekymringsfull. Jeg mener om foreldrene synes det er ok at deres 10 år gamle datter er seksuell aktiv så burde jo det ringe noen bjeller.

 

Så ut fra valgene ovenfor må jeg nok svare nei, men med forbehold om at jeg vet sågodt som nada om familie situasjonen.

Lenke til kommentar

Nå vurderes det altså om jenta og familien hennes skal få omsorgsretten for babyen eller ikke:

Det er nok ikke dette som vurderes.

 

Det som vurderes er om Staten skal FRATA jenta (og hennes familie) hennes barn ved bruk av Makt.

 

Tror svaret på din undersøkelse vil endre seg ganske kraftig om du ikke hadde prøvd å sminke spårsmålet så voldsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...