Gå til innhold

om "kranglene" mellom win/linux


Anbefalte innlegg

Bare for å terge alle dere andre litt, tror jeg at OS/2 vil oppstå fra de døde! :wink: så da er det også sagt. :lol:

 

Ikke for å ødelegge dine ville fantasier, men OS/2 kjører i beste velgående på flere systemer rundt omkring i verden.

Ta deg en tur på en flyplass (av de større her i landet), så vil du se OS/2 og NT i dualboot.

(Dog OS/2'en er så modifisert av de som bruker den at de kaller den Cute OS etterhvert).

 

Og overaskende nok er OS/2 fryktelig stabilt, og likte man gode gamle DOS, så storkoser man seg i os/2 =)

 

-Dante (Flyplassgeek)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha brukt Linux de 6 siste årene, har jeg funnet ut at det er bra til mye, men til multimedia er windows overlegent. Linux og multimedia er bare pes, plunder og arbeid. Windows er litt enklere på multimedia IMHO.

Min mplayer spiller av alle filmene jeg har kasta på den, mens derimot windows media player trenger å laste ned forskjellige kodeker hele tiden. Det er ihvertfall min opplevelse. Installerte no sånn nimo kodek pack en gang, men den klarte å ødelegge alle kodekene så det ikke gikk å spille av noen filmer i det hele tatt :o

Brukerfeil passer vel ikke inn i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
at folk gidder å diskutere detta som folk har diskutert i mange år med alle de samme argumentene som er blitt før skjønner ikke jeg..

Noen liker vel bare og diskutere da :roll: det må da vere lov...

 

4-Dante: Kjenner godt til de OS/2 systema de bruker på flyplasser, og jeg vil ikke akkurat kalle de stabile. Reboot hver morgen for at de i det hele tatt skal vere mulig og jobbe med :( Nå er det forsåvidt muligens en relativ gammel verson de kjører med der jeg har vert(Liten flyplass), men ser jo at alt nytt de får inn kjører på windows så det er vel ikke så lenge før de OS/2 systema går vekk tenker jeg.

Lenke til kommentar

Windows vs Linux, jeg må nesten komme med innlegg her :) hehe..

Har jobbet med support i noen år nå, både hardware og software. Jeg er fryktelig glad for at Windows er til, ellers hadde folk aldri kommet noen vei med pc'r, da måtte det vært en nerd pr vanlig pc bruker.

 

Windows er genialt for spill maskiner og folk som driter i sikkerhet. Personlig kjører jeg 2 Linux servere, fil server, ftp server, webserver, mailserver og slikt i en. og en annen Linux box til firewall/gw. den 3. maskina mi er en spillmaskin med Windows XP Pro. Det er denne jeg bruker til daglig, surfing på internet, text behandling, filmer osv osv.

 

Hvert til sitt bruk mener jeg. Vet det er endel hardcore Linux folk der som sier, film, spill.. det kan du bruke Linux til, men saken er at jeg er lat og gidder ikke. Ikke bryr jeg meg noe særlig om sikkerhet heller, så det er bare å bryte seg inn på min server, men for å være ærlig, hva så? hva skal folk med servern min? de kan bare bryte seg inn så mye de vil for meg. Går den i dass kan jeg jo bare fikse den :) fucker de opp systemet mitt i Windows bare legger jeg inn det på nytt også.. og jeg ser på truselen som minimal/ingen

 

I Windows er det lagt mye tid og penger i å lage et brukervennlig miljø.

I Linux er det lagt mye tid på å lage et bra og sikkert system.

Dette er hvertfall hva jeg har fått ut av og sitte og knote med disse systemene i forskjellige versjoner opp gjennom årene

Lenke til kommentar
at folk gidder å diskutere detta som folk har diskutert i mange år med alle de samme argumentene som er blitt før skjønner ikke jeg..

Noen liker vel bare og diskutere da :roll: det må da vere lov...

 

4-Dante: Kjenner godt til de OS/2 systema de bruker på flyplasser, og jeg vil ikke akkurat kalle de stabile. Reboot hver morgen for at de i det hele tatt skal vere mulig og jobbe med :( Nå er det forsåvidt muligens en relativ gammel verson de kjører med der jeg har vert(Liten flyplass), men ser jo at alt nytt de får inn kjører på windows så det er vel ikke så lenge før de OS/2 systema går vekk tenker jeg.

 

Diskusjoner for diskusjonens skyld er nesten digg, så sant folk ikke hisser seg opp, eller man diskuterer med kvinnfolk(et) ;)

 

Hm, av det jeg har vært borti så er det aplikasjonene som herper opp ting. (For ikke å snakke om mangelen på kompetanse ifra flyselskapa. Ctrl+alt+del istede for å logge ut og lignende, hardboot osv)

Nå har jeg jobba med sjiten i 2 år og av det ustabile jeg har sett så er det stort sett når store (tunge) deler blir ustabile at klientene blir ustabile. (eks novell-server delen til NT). Seinest søndagen reboot'et vi serverne og da hang stort sett det som var av klienter seg, når de først fant ut novell-share'ene var nede.

Selve OS delen (klienten) mener jeg selv er dønn stabil. Men plages av crappy progga applikasjoner og fryktelig fryktelig FRYKTELIG sær hardware.

Og at resten blir windoze har du rett i. Nyere systemene til eks SAS blir å kjøre i NT. (Når det _engang_ kommer ;)

 

-Dante

Lenke til kommentar

Diskusjoner for diskusjonens skyld er nesten digg, så sant folk ikke hisser seg opp, eller man diskuterer med kvinnfolk(et) ;)

 

Hm, av det jeg har vært borti så er det aplikasjonene som herper opp ting. (For ikke å snakke om mangelen på kompetanse ifra flyselskapa. Ctrl+alt+del istede for å logge ut og lignende, hardboot osv)

Nå har jeg jobba med sjiten i 2 år og av det ustabile jeg har sett så er det stort sett når store (tunge) deler blir ustabile at klientene blir ustabile. (eks novell-server delen til NT). Seinest søndagen reboot'et vi serverne og da hang stort sett det som var av klienter seg, når de først fant ut novell-share'ene var nede.

Selve OS delen (klienten) mener jeg selv er dønn stabil. Men plages av crappy progga applikasjoner og fryktelig fryktelig FRYKTELIG sær hardware.

Og at resten blir windoze har du rett i. Nyere systemene til eks SAS blir å kjøre i NT. (Når det _engang_ kommer ;)

 

-Dante

 

Heldigvis har jeg ikke et direkte problem med disse flyplass-systema, det er far min som jobber ved flyplassen og jeg er bare en uoffesiell sys-admin(offesiellt er jeg vel mere innleid konsulent). Eventuelle problemer med windows maskinene der kan jeg fikse, men når noe går galt med den OS/2 maskinen sier jeg alltid til far min at han skal ringe support, men enda så er det meg han kommer til når noe krasher på den også :-?

Ellers så kan det godt vere at det er programmene som er feilen(jeg har egentlig lite kunnskaper om operativsystemet), som sagt så fikser en reboot alt.

 

Spesialprogramvare er noe herk :evil:

Lenke til kommentar
Ikke bryr jeg meg noe særlig om sikkerhet heller, så det er bare å bryte seg inn på min server, men for å være ærlig, hva så? hva skal folk med servern min? de kan bare bryte seg inn så mye de vil for meg. Går den i dass kan jeg jo bare fikse den :) fucker de opp systemet mitt i Windows bare legger jeg inn det på nytt også.. og jeg ser på truselen som minimal/ingen

Skjønner hva du mener, men den slags holdninger kan faktisk føre til at du blir en stolt deltaker i diverse DDOS-angrep...

Lenke til kommentar

Jeg har for moro skyld fulgt hele denne diskusjonen om Linux vs. Windows da jeg liker litt blandet input.

 

Det som slår meg er at nesten samtlige innlegg er fullstendig blottet for alt som heter norsk rettskrivning. Dermed blir det veldig vanskelig å ta noen seriøst, dette forumet har tendenser som tyder på at svært få har fullført ungdomsskolen. Hvorfor skal jeg da tro at noen av dere har selv den minste kompetanse om hva dere uttaler dere om? Mitt generelle inntrykk er at svært få skribenter i dette forumet kan ha innsikt i noe som helst.

 

Men det skal også være sagt at det er noen få glimt av korrekte setningsoppbygninger og ordstavelser, hvilket er hyggelig med tanke på å tolke hva som blir skrevet.

Lenke til kommentar

Hva folk foretrekker blant operativsystem idag er jo avhengig av hvordan man skal bruke verktøyet.

 

La oss si at generelt så er Win vs Linux en diskusjon mellom BMW og Mercedes, men Mercedesen må du kjøre med i Englang, dvs i andre kjøreretningen. hva er folk vant til idag? Jo at den "riktige" retningen er som i Norge derfor tar vi BMW'n, og lære seg den andre veien blir litt knotete, men de erfarne førerne sier at det går kjempebra eller bedre.

 

 

Man kan også sammenligne Win vs Linux med forskjellige type biler.

Som feks hva slags bil ville du brukt til hytta langt inn i sakuen? Den blodsenka Lotusen? Eller en SUV? Selvfølgelig den med høyest bakkeklarering, fordi det er det "riktige" verktøyet/framkomstmiddelet.

 

Det jeg også vil si at man må dele markedet i 2, den ene er hjemme markedet og den andre er bedrift/statlig/kommunalt

 

De 2 segmentene er nok endel forskjellige på nødvendigheten av hvilke os man må bruke altså, verktøy som best mulig tilfredstiller hver sine krav.

 

Hjemme så regjerer Windows, og man trenger strengt tatt ikke no annet for den allrounde pc brukern, hva bruker generelt en vanlig pc bruker idag? -Nettleser -regneark -tekstbehandler -Mail -Bildebehandlingsrogram/bildeleser -Musikk, dette er vel det meste? Hva vil du si at den brukern burde innstalllere om du er helt nøytral i din konklusjon?

 

Bedrift o.l så er nødvendigheten av verktøy så omfattende at man har flere muligheter enn det man trenger hjemme. Og vi ser på andre muligheter enn bare Win, vi har utallige forskjellige OS osv og det er faktisk jobben vår og finne det riktige verktøy, fordi riktig verktøy er halve jobben uansett om du er IT konsulent eller bilmekaniker. Det riktige verktøyet veies opp imot pris og funksjonalitet/brukervennlighet og stabilitet. (Levetid) Kravene våre er på lik linje som den hjemme egentlig, vi vil ha det brukervennlig og stabilt.

 

Tror folk glemmer at en PC faktisk ikke er no annet enn et verktøy. På lik linje med ei skiftenøkkel. bare en hel del mer avansert hvis man ser litt unyansert på det.

 

 

Jeg tar mine synspunkter utifra min daglige IT arbeidsliv og vil til sist konkludere med at jeg bruker litt forskjellig til litt forskjellig. =)

Lenke til kommentar
Hva folk foretrekker blant operativsystem idag er jo avhengig av hvordan man skal bruke verktøyet.

Dette tror jeg vi alle kan vere enige i.

 

[...]pc aka bil[...]

Du snakker om rette verktøy til jobben, kanskje også tenke litt på rette metaforen for argumentasjonen. Gang på gang har det og bruke biler vist seg og vere et dårlig eksempel, les gjennom det du har skrivd en gang til...ser du det nå ;)

 

Det jeg også vil si at man må dele markedet i 2, den ene er hjemme markedet og den andre er bedrift/statlig/kommunalt

 

De 2 segmentene er nok endel forskjellige på nødvendigheten av hvilke os man må bruke altså, verktøy som best mulig tilfredstiller hver sine krav.

Veldig enig med deg her, tror nok endel har problemer med og se helheten i bedrifters behov. Det blir fort endel mere ting å tenke på da.

 

Hjemme så regjerer Windows, og man trenger strengt tatt ikke no annet for den allrounde pc brukern, hva bruker generelt en vanlig pc bruker idag? -Nettleser -regneark -tekstbehandler -Mail -Bildebehandlingsrogram/bildeleser -Musikk, dette er vel det meste? Hva vil du si at den brukern burde innstalllere om du er helt nøytral i din konklusjon?

At Windows regjerer på hjemmefronten har vel mest med Ms sin satsing på akkurat hjemmebrukerene, forsåvidt ville et hver os fungere fint for familien nå idag skulle jeg tro.

Men nå er vel ingen nøytral uansett hva det gjelder, og husk ALT ER RELATIVT :wink: :lol::roll:

Bedrift o.l så er nødvendigheten av verktøy så omfattende at man har flere muligheter enn det man trenger hjemme. Og vi ser på andre muligheter enn bare Win, vi har utallige forskjellige OS osv og det er faktisk jobben vår og finne det riktige verktøy, fordi riktig verktøy er halve jobben uansett om du er IT konsulent eller bilmekaniker. Det riktige verktøyet veies opp imot pris og funksjonalitet/brukervennlighet og stabilitet. (Levetid) Kravene våre er på lik linje som den hjemme egentlig, vi vil ha det brukervennlig og stabilt.

Nå tror jeg ikke vi er i helt samme del av it-bransjen, men det er en liten forskjell mellom våre jobber. Men du tydligvis skal finne riktig verktøy, går min jobb mer ut på og få "verktøyet"(les:programmene) som noen andre har valgt til å fungere. Da blir valget av OS ikke fullt så basert på hva som er "best". Men stort sett enig i det du sier.

Tror folk glemmer at en PC faktisk ikke er no annet enn et verktøy. På lik linje med ei skiftenøkkel. bare en hel del mer avansert hvis man ser litt unyansert på det.

 

Jeg tar mine synspunkter utifra min daglige IT arbeidsliv og vil til sist konkludere med at jeg bruker litt forskjellig til litt forskjellig. =)

 

Forsåvidt mine synspunkter på dine synspunkter... :)

Lenke til kommentar
Jeg har for moro skyld fulgt hele denne diskusjonen om Linux vs. Windows da jeg liker litt blandet input.

 

Det som slår meg er at nesten samtlige innlegg er fullstendig blottet for alt som heter norsk rettskrivning. Dermed blir det veldig vanskelig å ta noen seriøst, dette forumet har tendenser som tyder på at svært få har fullført ungdomsskolen. Hvorfor skal jeg da tro at noen av dere har selv den minste kompetanse om hva dere uttaler dere om? Mitt generelle inntrykk er at svært få skribenter i dette forumet kan ha innsikt i noe som helst.

 

Men det skal også være sagt at det er noen få glimt av korrekte setningsoppbygninger og ordstavelser, hvilket er hyggelig med tanke på å tolke hva som blir skrevet.

 

Jeg husker den gangen på skolen frøken sa til meg:

"Du Åge (meg), nu må du bynne å følle me i timan" (hun var selvfølgelig finnmarking hun også).

Meg: "Koffer d da? Får jo aldri bruk for d hær nångang."

Frøken: "Joda, når du engang blir stor gutt, å ska skrive dine skarve meininga på nætt, så kåmmer fålk ikke til å sjønne ka du mene."

Meg: "Toill! Ska vel klare å skrible ned ordan så dæm søringan sjønne mæ"

Frøken: "Enn ka me aille dæm du tærge på dæ da?"

Meg: "La dæm pines"

Nå mener jeg at du har kravla inn på feil plass, hvis du absolutt ønsker helt korrekt norsk, før du i det hele tatt kan ta folka seriøst.

Er jo bare å se på postingene som skjer rundt omkring på hele forumet (ikke bare tux'en), så ser du at folk knapt har gjort seg ferdig med ungdomskolen. Det ikke bare SER sånn ut, de ER faktisk ikke ferdige =)

Blir som å spasere inn på Elkjøp og ønske seg en fantastisk bra maskin. Klart det kan skje, men det kommer ikke til å skje.

 

-Dante

Lenke til kommentar
Hva folk foretrekker blant operativsystem idag er jo avhengig av hvordan man skal bruke verktøyet.

Dette tror jeg vi alle kan vere enige i.

 

****Bra :)

 

 

[...]pc aka bil[...]

Du snakker om rette verktøy til jobben, kanskje også tenke litt på rette metaforen for argumentasjonen. Gang på gang har det og bruke biler vist seg og vere et dårlig eksempel, les gjennom det du har skrivd en gang til...ser du det nå ;)

 

*****Ja, jeg ser at pc aka bil ikke er den ultimate billedlige måten og sammenligne disse to på, :) men det jeg ville fram til er at jeg synes de 2 OS'ene er så godt som like bra, de fyller ut hverandre på en måte, der det positive på den ene i mange tilfeller kan være litt mindre positivt på den andre.

 

Det jeg også vil si at man må dele markedet i 2, den ene er hjemme markedet og den andre er bedrift/statlig/kommunalt

 

De 2 segmentene er nok endel forskjellige på nødvendigheten av hvilke os man må bruke altså, verktøy som best mulig tilfredstiller hver sine krav.

Veldig enig med deg her, tror nok endel har problemer med og se helheten i bedrifters behov. Det blir fort endel mere ting å tenke på da.

 

****Ja, riktig, du har skjønt det. Mange tenker ikke på at "der ute" så finns det faktisk 30-40-50-osv åringer som skal få et eller annet OS opp i trynet, og kravle seg igjennom denna skjermen uten noe erfaring i det hele tatt. Tilmed mobilen er altfor vanskelig, da må man velge riktig. Slik at folk kan bruke verktøyet effektivt, hvis ikke så er pc'n verdiløs.

 

Hjemme så regjerer Windows, og man trenger strengt tatt ikke no annet for den allrounde pc brukern, hva bruker generelt en vanlig pc bruker idag? -Nettleser -regneark -tekstbehandler -Mail -Bildebehandlingsrogram/bildeleser -Musikk, dette er vel det meste? Hva vil du si at den brukern burde innstalllere om du er helt nøytral i din konklusjon?

At Windows regjerer på hjemmefronten har vel mest med Ms sin satsing på akkurat hjemmebrukerene, forsåvidt ville et hver os fungere fint for familien nå idag skulle jeg tro.

Men nå er vel ingen nøytral uansett hva det gjelder, og husk ALT ER RELATIVT :wink: :lol::roll:

 

 

*****Oh, yes indeed :):lol:

 

 

Bedrift o.l så er nødvendigheten av verktøy så omfattende at man har flere muligheter enn det man trenger hjemme. Og vi ser på andre muligheter enn bare Win, vi har utallige forskjellige OS osv og det er faktisk jobben vår og finne det riktige verktøy, fordi riktig verktøy er halve jobben uansett om du er IT konsulent eller bilmekaniker. Det riktige verktøyet veies opp imot pris og funksjonalitet/brukervennlighet og stabilitet. (Levetid) Kravene våre er på lik linje som den hjemme egentlig, vi vil ha det brukervennlig og stabilt.

Nå tror jeg ikke vi er i helt samme del av it-bransjen, men det er en liten forskjell mellom våre jobber. Men du tydligvis skal finne riktig verktøy, går min jobb mer ut på og få "verktøyet"(les:programmene) som noen andre har valgt til å fungere. Da blir valget av OS ikke fullt så basert på hva som er "best". Men stort sett enig i det du sier.

 

*****Jeg gjør mye forskjellige her, men "Drift" vil vel dekke det meste. Jeg har ikke spesifikt den jobben og finne riktig verktøy, men det er jo det de fleste er ute etter om det gjelder et program til brukerne eller en router. Jeg tenker mer på at man har mange alternativer til fordel for eks m$ som går i bakgrunn, altså det som får trafikken til ende opp på riktig sted og til riktig person,(IT drift) som brukern aldri ser noe til. Brukern bryr seg relativt lite om hva slags mailserver vi har, bare han får motatt og sendt mail. Og der har vi flere alternativer. Med fare for at jeg fullstendig glemme hvor jeg er hen så vil jeg bare si at dette var mine synspunkter på dine synspunkter på mine synspunkter :)

 

 

 

Tror folk glemmer at en PC faktisk ikke er no annet enn et verktøy. På lik linje med ei skiftenøkkel. bare en hel del mer avansert hvis man ser litt unyansert på det.

 

Jeg tar mine synspunkter utifra min daglige IT arbeidsliv og vil til sist konkludere med at jeg bruker litt forskjellig til litt forskjellig. =)

 

Forsåvidt mine synspunkter på dine synspunkter... :)

Lenke til kommentar

Det er ikke godt å si hva de egentlig prøver på, men brukervennligheten kan ikke måles mot MacOS eller BeOS (som jeg mener er best i klassen her). Og på avansert funksjonalitet er Unix mye bedre...

For hver versjon blir det mer og mer sprik - så jeg venter i spenning på Longhorn.

 

Det var jaggu på tide noen nevnte BeOS ;)

Jeg vette er Linux-delen av forumet, men er det mange BeOS brukere her?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at dere sier at linux er så vanskelig for nye brukere eller gamle windows brukere og sette seg inn i.

Jeg går selv på realfag på universitetet i Oslo, Og der kjører de nemlig linux på de aller aller fleste maskinene på terminalstuene, tror du finner windows pcer på 2 eller 3 terminalstuer, av sån ca 10 datarom.

Og brukerne av de maskinene er jo i fra de helt grønne som ikke skjønner hvordan en skal logge seg inn på windows/linux til de som kan det meste om begge osene. Det som en ser er faktisk at alle klarer og bruke linux maskinene like godt som windows maskinene, kanskje bedre ettersom at det er mye enklere og finne en windows basert maskin som er nede og kneler enn det er og finne en linux maskin som er nede, og det til triss for at linux maskinene finnes i overlegne tall.

 

De fleste brukerne klarer tross alt og bruke det meste de får slengt forran seg, så lenge det ikke er et tekstbasert system som dos eller prompt i linux.

De som ikke klarer å gjøre de samme basice tingene i windows og i linux som foreksempel å hente mail, skrive et dokument eller andre ting som det er lagt opp til de er enten redde for nye ting, eller vil ikke skjønne noe annet enn det som de har brukt.

De fleste apliklikasjonene er jo ganske like innenfor den gruppen de tilhører så om en kjører linux med kde og openoffice eller windows og word så skal det _mye_ til for og ikke finne nytt dokument stoerre eller mindre text og save eller print.

 

Det som faktisk overasker meg litt er det at folk takler over gangen i fra windows til linux med Fwvm ( en veldig minimalistisk windowmanager) såpass bra som de gjør. hadde de kjørt kde eller noe slikt som er veldig lettfattelig så hadde jeg forventet det.

 

Den plassen linux må bli bedre på sån for nybegynnere er og få til bedre støtte for mainstream aplikasjoner, men det kommer jo av seg selv hvis brukermassen flytter over. Men ettersom at det neppe skjer først så får vi som bruker linux håpe at flere og flere firmaer som produserer programvare for windows finner på og porte programmene sine.

 

Det som resten av oss må bli finkere til er og anbefale den rette distroen til de rette folka, slik at vi for eksempel ikke putter en helt ny fyr bort til en pc med for eksempel debian eller slackware eller andre distroen som ikke har fokusert på nybegynner vennlighet.

Den distroen som jeg vil anbefale til nye brukere er SUSE ettersom at de har en hardware detection som er veldig bra i tilleg til at det kommer med de nyeste grun programmene som Xfree4.3 paa 8.2 versjonen.

Lenke til kommentar
Ikke bryr jeg meg noe særlig om sikkerhet heller, så det er bare å bryte seg inn på min server, men for å være ærlig, hva så? hva skal folk med servern min? de kan bare bryte seg inn så mye de vil for meg. Går den i dass kan jeg jo bare fikse den :) fucker de opp systemet mitt i Windows bare legger jeg inn det på nytt også.. og jeg ser på truselen som minimal/ingen

Skjønner hva du mener, men den slags holdninger kan faktisk føre til at du blir en stolt deltaker i diverse DDOS-angrep...

 

kan du utdype? ikke bare slenge ut en påstand.

Lenke til kommentar
Ikke bryr jeg meg noe særlig om sikkerhet heller, så det er bare å bryte seg inn på min server, men for å være ærlig, hva så? hva skal folk med servern min? de kan bare bryte seg inn så mye de vil for meg. Går den i dass kan jeg jo bare fikse den :) fucker de opp systemet mitt i Windows bare legger jeg inn det på nytt også.. og jeg ser på truselen som minimal/ingen

Skjønner hva du mener, men den slags holdninger kan faktisk føre til at du blir en stolt deltaker i diverse DDOS-angrep...

 

kan du utdype? ikke bare slenge ut en påstand.

 

Jeg vil tro han mener at siden du bryr deg ca midt på ryggen om noen "rooter" boksene dine, så vil du kanskje være en av mange klienter i et DDoS-angrep. På samme måte som folk gav ****** i å hindre at spoofede pakker kom ifra nettverket sitt. Problemet ble etterhvert så stort at noe måtte gjøres.

 

Men selvfølgelig, sitter du på modem, og er oppringt 5 minutter hver dag så er vel faren fryktelig liten for at DU blir verste DoS'ern ;)

("Sa musa, og pissa i havet")

 

-Dante

Lenke til kommentar

Sitter på en 5/5mbit linje. men det er ingen som kommer inn forbi firewall og antivirus, sikkert noen om de gidder anstrenge seg skikkelig, men det gjør ikke noe. Er et sånn helt enkelt oppsett, det er jo ikke totalt åpent, men jeg kjører ikke firewall med paranoia oppsett heller. Er begrenset hvor mye det er noe poeng i å bry seg mener jeg.

Hvis de er så ivrige at de kommer seg inn hos meg får det bare være. Jeg kjører jo ikke et totalt åpent system, ordla meg nok feil.

 

Har en brannmur som logger all "mistenkelig" traffik. Går gjennom den og sender rapport til de ISP ene som har de forskjellige ip rangene om det mye port scanninger o.l. Men dette er vell egentlig litt off topic her?

 

Linux er bra og Windows er bra er min mening. Man må bare kunne bruke begge systemene for at de skal fungere tilfredsstillende.

Og det er mer jobb å sette opp Linux enn det er å sette opp Windows. kanskje ikke om man skal bruke tekstbehandling, men hvorfor skal man ha et så komplisert oppsett om man skal bruke notepad/word. Da kan man jo bare kjøpe seg en gammel haug av en pc, kanskje tilogmed få en. Legge inn Windows95, som faktisk er ganske sikkert i tillegg og en eller annen officepakke. Som alt mulig annet her i verden har man forskjellige verktøy til forskjellige oppgaver og man trenger kunnskaper om de fleste av de for å klare bruke de på en vettig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...