Gå til innhold

om "kranglene" mellom win/linux


Anbefalte innlegg

Av og til så dukker det opp en del poster med tittelen: Windows VS linux.

Eller kansje at folk bare skrive ut: linux er noe dritt. bruk windows.

 

Hvorfor er det slik. kan man ikke bare godta at noen liker kansje å "knote" litt på pcen.

Det er snakk om smak og behag. Jeg kan foreks. ikke bare buse rett ut og seie:

LINUX/SLACKWARE ER BEST. ALT ANNET ER DRITT.

 

altså snakk om smak og behag.

 

 

Har selv mangen venner som holde på med linux men og noen som holder på med windows.

Når jeg begynte med linux så sa alle. og da mener jeg ALLE som brukte windows sa til meg:

Hva skal du med linux? du kan jo ikke gjøre noe bare der.. det er bare skriving der...

Etter 3uker så likte alle win-vennene mine linux. de synest det var genialt.

 

Så folk bør tenke seg om før de poster noe slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ja det er nok mye smak å behag,men det står også endel på behov.

Jeg bruker pr idag win xp,men kunne godt tenkt meg å hatt linux.

Det er bare det at linux har endel mangler på driver siden,eller rettere sagt det er jo ikke linux sin feil det men derimot hardware produsentene.

Prøvde en linux versjon for noen år siden (husker ikke vilken distro) men kunne bare glemme å bruke den,grunnet manglende drivere og software.

Jeg må jo få påpeke at jeg har "et litt vanskelig" oppsett av div lydkort til musikk produksjon,det er/var også total mangel på software egnet til dette formål.

Kan jo hende det har forandret seg i dag ?

 

Jeg er helt enig i at det er latterlig å drive på med "propaganda" for å imot win/linux.

Begge har sine sterke å svake sider,vi som forbrukere skal være glad for at det fins alternativer. :)

Lenke til kommentar
Av og til så dukker det opp en del poster med tittelen: Windows VS linux.

Eller kansje at folk bare skrive ut: linux er noe dritt. bruk windows.

 

Hvorfor er det slik. kan man ikke bare godta at noen liker kansje å "knote" litt på pcen.

Det er snakk om smak og behag. Jeg kan foreks. ikke bare buse rett ut og seie:

LINUX/SLACKWARE ER BEST. ALT ANNET ER DRITT.

 

altså snakk om smak og behag.

 

 

Har selv mangen venner som holde på med linux men og noen som holder på med windows.

Når jeg begynte med linux så sa alle. og da mener jeg ALLE som brukte windows sa til meg:

Hva skal du med linux? du kan jo ikke gjøre noe bare der.. det er bare skriving der...

Etter 3uker så likte alle win-vennene mine linux. de synest det var genialt.

 

Så folk bør tenke seg om før de poster noe slikt.

 

Jeg er helt enig i det du sier, folk reagerer så kraftig på noe som bare er en enkel, subjektiv sak.

 

Jeg personlig liker linux veldig godt; synes linux bygger på mange gode prinsipper, åpen kildekode som det beste, og å ha et alternativ til et monopolistisk preget Windows operativsystem.

 

Jeg er selv i en startfase når det gjelder Linux, men jeg - sammen med mine kamerater - setter oss tilbake i en læreposisjon, på samme måte som vi måtte gjøre første dag vi skulle ta i bruk windows. Det er bare et spørsmål om hva en personlig vil gjøre.

 

Lenke til kommentar

Om dere vil unngå Windows VS Linux diskusjoner burde dere absolutt unngå å starte tråder som omhandler temaet på noe som helst plan, jeg vet dette var ment MOT den kranglingen, men, etter å ha lest noen tråder vet jeg at ting fort kan ende opp på en annen måte enn man hadde planlagt ;)

Lenke til kommentar

All ære til deg XeLix :yes:

 

Jeg var den første i vennegjengen min (som for det meste består av gamere :roll:) som prøvde linux. I starten skjønte de ikke poenget og syntes jeg var sær som bortvalgte win. "Win har alt jeg trenger" og "Hvorfor skal jeg skifte ut noe jeg er fornøyd med" sa de. Da jeg sendte dem screenshots av KDE tiet de plustelig :D

 

Så endte det med at noen av de prøvde dette linux da. I starten ba jeg dem bare prøve seg litt rundt og ha det gøy. Mange syntes det var stilig og likte spesielt KDE, men som det så ofte skjer under dualbooting ble mine venners linuxpartisjoner sakte men sikkert glemt.

 

Så tenkte jeg "Hvorfor er ikke vennene mine like facsinert av linux som det jeg er?. Vennene mine bruker jo for det meste PC'en til det samme som meg: Surfing, Chatting, mailsjekking, fildelig og CS. (se her)."

Jeg konkluderte med følgende:

- Linux er vanskelig ved første øyenkast. Man må på en måte "nullstille" alt man kan om win og begynne å lære fra scratch noe som krever motivasjon som ikke alle har.

- Vennene mine kan gjøre det samme i linux som i win. Hvorfor skal de da gå fra det Os'et de kan og er kjnet med fremfor en nytt OS som de ikke kan og som tilsynelatende gjør de samme tingene?

 

Hva måtte til for at vennene mine skulle sperre øynene sine opp for det som gjør linux så mye bedre enn win? Ahh, tenkte jeg, de må lære seg det ordentlig, slik at de kan oppdage hvor genialt systemet er bygd opp! jeg sendte rundt linker til denne nybegynnerguiden og så at de som faktisk gadd å lese den ble fascinert og gikk i større og større grad over til linux. De som ikke gadd å lese den derimot ble sittende igjen med win.

 

Konklusjon: De fleste som har prøvd l linux og som fortsatt liker win best har som regel ikke satt seg inn i systemet og snakker på et tynt grunnlag. De som derimot gidder å sette seg inn i det og lære systemet fra grunnen av (som alle gjorde da de først begynte med win, men som dessverre få gidder å gjøre igjen med linux) oppdager alle de underliggende fordelene (de er det mange av!) og går til slutt over til linux på fulltid.

 

Så jeg anbefaler alle dere hardbarka winfans å sette dere inn i linux før dere tar standpunkt. Dere vil bli overrasket!

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Meget bra skrevet MarcelSB,men glem nå ikke at det ikke er alle som kan bruke linux.

Da tenker jeg ikke på grunnlag av mangel på vilje eller kunnskapen som trengs for å sette seg inn i linux,men mangel på hardware som støtter linux.

For det er jo ikke til å legge under en stol,at det er Win som blir "prioritert" av de fleste produsenter av div hardware.

Nå fremstår muligens jeg som en win patriot (idiot) :D ,å det må jeg vel si at jeg er også.Det blir rett å slett satt av for lite engasjement til linux rundt omkring hos de forskjellige produsenter av hardware,det er for meg den største mangelen/svakhet ved linux.

 

Å det er nettopp på grunn av denne mangelen jeg sitter med win xp i dag.Å ja jeg har prøvd linux.

Jeg "knota" rundt i det i et par mnd`s tid,ikke så veldig lenge kanskje men lenge nok til at det ga meg et veldig godt inntrykk.

Men jeg så ikke behovet for å "knote" rundt med et "extra" os,som jeg i bunn å grunn ikke kunne gjøre det som jeg bruker maskinen min til,å hvor er da behovet ?

Det er kjekt å "leke" seg i ja,det er "kult" ja,det er funksjonelt tjaaa tror ikke det er mange med hånden på hjertet som kan si at linux er mer,eller like så funksjonelt som windows ?

Men det er VELDIG viktig for alle oss "pc friker/nerder" at vi har win og linux side ved side,vi har alle våre behov og forskjellige krav som vi stiller av pc`n vår.

Jeg ser ikke helt nødvendigheten av slike tåpelige linux rulez,windows sucks eller omvendt argumentasjon.

 

Peace :smile:

Lenke til kommentar
Meget bra skrevet MarcelSB,men glem nå ikke at det ikke er alle som kan bruke linux.

Da tenker jeg ikke på grunnlag av mangel på vilje eller kunnskapen som trengs for å sette seg inn i linux,men mangel på hardware som støtter linux.

For det er jo ikke til å legge under en stol,at det er Win som blir "prioritert" av de fleste produsenter av div hardware.

Nå fremstår muligens jeg som en win patriot (idiot) :D ,å det må jeg vel si at jeg er også.Det blir rett å slett satt av for lite engasjement til linux rundt omkring hos de forskjellige produsenter av hardware,det er for meg den største mangelen/svakhet ved linux.

 

Å det er nettopp på grunn av denne mangelen jeg sitter med win xp i dag.Å ja jeg har prøvd linux.

Jeg "knota" rundt i det i et par mnd`s tid,ikke så veldig lenge kanskje men lenge nok til at det ga meg et veldig godt inntrykk.

Men jeg så ikke behovet for å "knote" rundt med et "extra" os,som jeg i bunn å grunn ikke kunne gjøre det som jeg bruker maskinen min til,å hvor er da behovet ?

Det er kjekt å "leke" seg i ja,det er "kult" ja,det er funksjonelt tjaaa tror ikke det er mange med hånden på hjertet som kan si at linux er mer,eller like så funksjonelt som windows ?

Men det er VELDIG viktig for alle oss "pc friker/nerder" at vi har win og linux side ved side,vi har alle våre behov og forskjellige krav som vi stiller av pc`n vår.

Jeg ser ikke helt nødvendigheten av slike tåpelige linux rulez,windows sucks eller omvendt argumentasjon.

 

Peace :smile:

 

Dårlig argument , linux har god hardware støtte , bedre enn windows. du kan kjøre alle linux distroer på hvilken som helst hardware. linux støtter det meste , synd jeg ikke kan si det samme om windows . du kan kjøre den nyeste linux distro på en eldre maskin , la oss si : slackware 9.0 på en pentium 200 mhz med kanskje 32 ram og flux/blackbox som windowmanager uten problem , men hva skjer hvis du prøver å legge inn den nyeste windows på en pentium 200 mhz med samme mengde ram . jo maskinen klarerer det ikke. dårlig argument er : jeg kan jo ikke spille i linux jo , da er det dritt azz. excuse me ? wine eller winex ordner biffen og de har støtte for mange spill . er det likevel noen eldre spill som ikke støttes kan man jo alltids kjøpe seg en gammel 486 :lol: . Det jeg prøver å si er at windows sliter og linux vil nok dominere både server og desktop markedet iløpet av et par år. HAIL LINUX :woot:

Lenke til kommentar
Av og til så dukker det opp en del poster med tittelen: Windows VS linux.

Eller kansje at folk bare skrive ut: linux er noe dritt. bruk windows.

 

Hvorfor er det slik. kan man ikke bare godta at noen liker kansje å "knote" litt på pcen.

Det er snakk om smak og behag. Jeg kan foreks. ikke bare buse rett ut og seie:

LINUX/SLACKWARE ER BEST. ALT ANNET ER DRITT.

 

altså snakk om smak og behag.

 

 

Har selv mangen venner som holde på med linux men og noen som holder på med windows.

Når jeg begynte med linux så sa alle. og da mener jeg ALLE som brukte windows sa til meg:

Hva skal du med linux? du kan jo ikke gjøre noe bare der.. det er bare skriving der...

Etter 3uker så likte alle win-vennene mine linux. de synest det var genialt.

 

Så folk bør tenke seg om før de poster noe slikt.

 

Ikke for å hakke, men du bør tenke deg om før du poster noe slikt. Nå er vi jo i gang igjen! :cry:

Lenke til kommentar

Nå ble jeg imponert!

Jeg har ikke vært så fryktelig aktiv, men jeg har fulgt med på forumet her i en god stund nå. Og aldri før har jeg sett såpass mange innlegg med den innsikt og forståelse som det er vist her :) (Etter hverandre)

Edit: Mens jeg skreiv min posting, kom de to over meg. Så jeg trekker dette tilbake =)

 

Jeg ble så inspirert at kanskje jeg også skulle skrible ned noen ord om mine meninger:

 

På flere områder skjønner jeg "hat windoze" u-kulturen som det har blitt blandt de fleste "geeks". Jeg var selv sånn i begynnelsen.

"Endelig kvitt windoze, endelig kvitt blåskjermer", tenkte jeg. Reklamerte det til kompiser i hytt og pine. Men likevel måtte jeg tilbake til windoze for å spille de få spillene jeg spilte på den tiden. Og fikk så høre det tilbake ifra alle som var imot "alternative operativsystem". Og da hjelper det lite å skryte av hvor sikkert OS'et er i forhold til andre, hvor stabilt det er osv.

 

Men etterhvert som man ble tørrere bak øra, oppdaget man at det er mer snakk om behov. I flere sammenhenger (som nevnt tidligere tråden her) så har man behov for windoze, mac, og/eller andre "alternative operativsystemer".

Da hjelper det lite om den ene er "bedre" enn andre.

Og i jobbsammenhenger så er det nok flere som ser "behovet" rundomkring for flere typer system. Og da hjelper det enda mindre med smak og behag. Er policy'en at "sånn og sånn" skal det være, så får man bare dilte etter. Og kanskje håpe på å vise dem den "sanne vei" sakte men sikkert.

 

Men denne "hat og diss windoze og M$" mentaliteten er nok kommet for å bli. Hvis dere ser på de rundt dere som lærer seg "Linux" (legg merke til at det er Linux, og ikke så mye av andre "alternative OS"), så vil dere nok se at de fleste prøver det for å være mere "leet" (geek). Ikke fordi de faktisk ser potensialet med et sånt operativsystem kontra andre (på visse områder), ikke fordi de vil tro nytten er så enormt større enn andre. Men rett og slett for å skille seg litt ifra de andre "vanlige" pc-brukerne.

MEN, de har enda ikke kommet over i den fasen hvor de faktisk ønsker å tilegne seg kunnskapen selv. Derfor spør de om de mest banale ting i hytt og pine, og blir irritert når ingen vil hjelpe dem/forstår hva de mener. Derfor ønsker de enklere og kjappere måter å gjøre de aller enkleste ting.

Kjempefint er det om det faktisk hadde hjulpet dem, men man kan ikke hjelpe de som ikek er interessert i å sette seg inni det de prøver å bruke.

 

Av akkurat disse grunnene har jeg sluttet å reklamere for "linux" til folk/kjente osv. Jeg ble lei de evige spørsmåla ifra folk som ikke eier interesse for å sette seg inni ting, folk som er for late til faktisk å gjøre noe med det verktøyet de fikk i nevene.

For ikke å snakke om hvor lei jeg ble all den masingen til slutt, spesielt når man allerede har jobb som support i arbeidstiden og prøver å slippe sånt på fritia =)

Av dem jeg kjenner nå som bruker "andre OS" så har de aller fleste (90%+) såpass forståelse at de bruker flere løsninger fordi det av og til er nødvendig, eller for det beste. Ikke fordi det er "kult" eller "leet" (geek). Disse slipper man å holde i handa bare fordi de skal editere config-filer, legge til brukere, "hjelp hva gjør jeg nå?", osv.

Og de få jeg kjenner som jeg VET ikke ville lært seg noe, fraråder jeg ifra å starte på et sånt prosjekt. Bare for å la verden slippe den pinelsen. "Hold dere til windoze, spar oss pinelsen!" er mitt slagord til slike.

 

For min egen del bruker jeg win2k på workstations, GNU/Linux på servers, og en trå-sykkel for å komme meg fram. Rett og slett for i mine tilfeller er det enklest og kjappest. (Og så er jeg fryktelig lat til tider)

Men det har vært en dårlig dag, hvis jeg føler jeg ikke har lært noe nytt.

 

Husk, du blir ikke "leet", "geek", "hacker", "haxx0r", eller hva dere kaller sånt, bare fordi man gjør en linux/freebsd/openbsd/osv-install.

Dette er tittler man skal jobbe hardt og lenge for å fortjene å kalle seg slikt =)

Selv kaller jeg meg "geek" :)

 

-Dante

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at windows sliter og linux vil nok dominere både server og desktop markedet iløpet av et par år.

 

Tror nok du desverre tar feil, windows har allerede et så stort market og mange brukere at det skal veldig mye til før alle går over til Linux. Det at det kommer ut informasjon om at linux er mindre sikkert enn windows, er jo også noe som kan skremme noen fra å ta steget fra win til linux.

Aner ikke hvordan fordelingen ser ut når det gjelder server markedet, men desktop markedet er det windows som har størst brukerbase. Problemet er jo at en god del mennesker ikke er intressert i å "knote" i linux for at ting skal virke, de har ikke lyst til å lese masse for å "forstå" linux, derfor bruker de windows.

Personlig tror jeg at linux vil bare være et OS for de spesielt interesserte.

 

ALL HAIL MAC OS X! :woot:

Lenke til kommentar

og der er jeg uenig med deg , hvis du ser på antall folk som brukte linux for et par år siden og hvor mange som bruker det nå så har det økt betraktelig. linux blir lettere og lettere og installere for hver distro som kommer og linux får bedre støtte for spill ved hjelp av wine/winex så jeg tror ikke jeg overdrive hvis jeg sier at linux vil ta over server og dekstop markedet etterhvert. det er ikke bare for de spesielt interesserte , men for de som har lyst på noe som ikke klikker hele tiden. :yes:

Lenke til kommentar

men for de som har lyst på noe som ikke klikker hele tiden

 

Synes det er et typisk argument fra folk som ikke liker windows. Min installasjon av win gjør stort sett det den skal, og klikker ikke "hele tiden". Når det var windows ME som var det siste OS, så var det nok et gyldig argument, men ikke nå lenger =)

Lenke til kommentar
Meget bra skrevet MarcelSB,men glem nå ikke at det ikke er alle som kan bruke linux.

Da tenker jeg ikke på grunnlag av mangel på vilje eller kunnskapen som trengs for å sette seg inn i linux,men mangel på hardware som støtter linux.

For det er jo ikke til å legge under en stol,at det er Win som blir "prioritert" av de fleste produsenter av div hardware.

Nå fremstår muligens jeg som en win patriot (idiot) :D ,å det må jeg vel si at jeg er også.Det blir rett å slett satt av for lite engasjement til linux rundt omkring hos de forskjellige produsenter av hardware,det er for meg den største mangelen/svakhet ved linux.

 

Å det er nettopp på grunn av denne mangelen jeg sitter med win xp i dag.Å ja jeg har prøvd linux.

Jeg "knota" rundt i det i et par mnd`s tid,ikke så veldig lenge kanskje men lenge nok til at det ga meg et veldig godt inntrykk.

Men jeg så ikke behovet for å "knote" rundt med et "extra" os,som jeg i bunn å grunn ikke kunne gjøre det som jeg bruker maskinen min til,å hvor er da behovet ?

Det er kjekt å "leke" seg i ja,det er "kult" ja,det er funksjonelt tjaaa tror ikke det er mange med hånden på hjertet som kan si at linux er mer,eller like så funksjonelt som windows ?

Men det er VELDIG viktig for alle oss "pc friker/nerder" at vi har win og linux side ved side,vi har alle våre behov og forskjellige krav som vi stiller av pc`n vår.

Jeg ser ikke helt nødvendigheten av slike tåpelige linux rulez,windows sucks eller omvendt argumentasjon.

 

Peace :smile:

 

Dårlig argument , linux har god hardware støtte , bedre enn windows. du kan kjøre alle linux distroer på hvilken som helst hardware. linux støtter det meste , synd jeg ikke kan si det samme om windows . du kan kjøre den nyeste linux distro på en eldre maskin , la oss si : slackware 9.0 på en pentium 200 mhz med kanskje 32 ram og flux/blackbox som windowmanager uten problem , men hva skjer hvis du prøver å legge inn den nyeste windows på en pentium 200 mhz med samme mengde ram . jo maskinen klarerer det ikke. dårlig argument er : jeg kan jo ikke spille i linux jo , da er det dritt azz. excuse me ? wine eller winex ordner biffen og de har støtte for mange spill . er det likevel noen eldre spill som ikke støttes kan man jo alltids kjøpe seg en gammel 486 :lol: . Det jeg prøver å si er at windows sliter og linux vil nok dominere både server og desktop markedet iløpet av et par år. HAIL LINUX :woot:

 

Ok.

Siden du påstår at linux har "bedre" hardware støtte enn windows,da kan du fixe mitt problem.

Kan du finne drivere til yamaha sw 1000xg og yamaha ds 2416 samt roland sc 8850.

Det hadde heller ikke gjort noe om du fant drivere til line6 pod,å det gjør du jo siden linux støtter alt som windows støtter.

Du kan jo også få Cakewalk sonar,reason,soundForge,project studio osv osv,til å funke på linux.

 

Takk skal du ha :lol:

 

Du må ikke komme med argumentasjon du tydeligvis ikke har greie på.

Det er greit nok det at linux er mindre resurs krevende,det var ikke det jeg skrev noe om.

Argumentasjonen min ligger i det at produsenter av feks:Skjermkort,lydkort (der er det VELDIG liten støtte) og diverse innstikk kort,ikke lager drivere for disse :-?

 

P.S må få påpeke at jeg er fullt klar over at dette IKKE er grunnet begrensinger i linux,snarere aroganse fra software/hardware produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...