Gå til innhold

om "kranglene" mellom win/linux


Anbefalte innlegg

 

Men så lenge man har en C kompilator for denne arkitekturen kan man jo krysskompilere kjerna og få et kjørende system, kan man ikke?

 

MarcelSB

 

Nja, litt hacking må vel til uansett. Mesteparten er uavhengig av arkitektur, men en del må programmeres for hver enkelt arkitektur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:o Tror du forenkler litt vel mye her, MarcelSB

Hehe, noe forenklet ja :D

 

Men så lenge man har en C kompilator for denne arkitekturen kan man jo krysskompilere kjerna og få et kjørende system, kan man ikke?

Må fikle litt for å få det til kan jeg tenke meg... Hovedproblemet er vel hardwaren, som trenger forskjellige drivere under forskjellige arkitekturer. Men linux kan jo kjøres på de fleste eksisterende systemer, og mange prehistoriske, deriblant m68k (amiga) :lol:

Lenke til kommentar
Siden linux også er åpen kildekode kan det kjøres på alle arkitekturer som kan kompilere C.

:o Tror du forenkler litt vel mye her, MarcelSB

Hehe, noe forenklet ja :D

 

Men så lenge man har en C kompilator for denne arkitekturen kan man jo krysskompilere kjerna og få et kjørende system, kan man ikke?

 

MarcelSB

 

Nei nei nei.

 

Her er du et stykke ute på jordet, Marcel. Det er _ikke_ så enkelt.

 

NetBSD er det mest port-bare operativsystemet, og årsaken til det er at koden holder veldig høy kvalitet og er ryddig og velstrukturert. Likevel tar det maange flinke folk laang tid å få en netbsd-port til en ny arkitektur til å virke. For Linux er det enda mer arbeid.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt Linux de 6 siste årene, har jeg funnet ut at det er bra til mye, men til multimedia er windows overlegent. Linux og multimedia er bare pes, plunder og arbeid. Windows er litt enklere på multimedia IMHO.

 

Det skal bli spennende å se hva som skjer på server-fronten nå som det rettes stadig fler angrep mot servere som kjører linux, og stadig flere lykkes.

 

OpenBSD og tripwire, 5 years and still running safe :)

Lenke til kommentar

Helt korrekt!

 

Til og med morra mi går over til linux nå :lol:

 

Dette står også i introduksjonen til Linux Newbie Administrators Guide:

Linux is a mature, powerful, secure and extremely versatile UNIX-like operating system. The power and versatility come with a price--you may need to be computer-literate in order to set-up and maintain Linux. Linux is relatively easy to use once the operating system and applications are set up properly. So, your mother will also be able to use Linux, if you set up an easy graphical account for her and put the proper icons/menus on her GUI desktop.  Linux is secure, so your mother will not be able to damage the system no matter how hard she tries--unless it's with a hammer :-) .

Administrering av linux krever kunnskap, bruking av linux krever ikke mer enn en IQ på over 60 :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt Linux de 6 siste årene, har jeg funnet ut at det er bra til mye, men til multimedia er windows overlegent. Linux og multimedia er bare pes, plunder og arbeid. Windows er litt enklere på multimedia IMHO.
På tide du oppgraderer fra den installasjonen som er 6 år gammel da.
Lenke til kommentar
Etter å ha brukt Linux de 6 siste årene, har jeg funnet ut at det er bra til mye, men til multimedia er windows overlegent. Linux og multimedia er bare pes, plunder og arbeid. Windows er litt enklere på multimedia IMHO.

Min mplayer spiller av alle filmene jeg har kasta på den, mens derimot windows media player trenger å laste ned forskjellige kodeker hele tiden. Det er ihvertfall min opplevelse. Installerte no sånn nimo kodek pack en gang, men den klarte å ødelegge alle kodekene så det ikke gikk å spille av noen filmer i det hele tatt :o

 

Poenget var vel at multimedia i linux har blitt en del bedre den siste tiden. Jeg har ingen ting å klage på ihvertfall 8)

Lenke til kommentar
Linux er dataverdenens svar på antikapitalismen!

 

har alltid lurt på hvorfor jeg ikke liker dette opplegget, men er vel heller GNU jeg ikke liker og ikke linux i seg selv.

 

- Linux må læres akkurat som win måtte læres første gangen du prøvde det. Det værste jeg veit er folk som prøver linux, regner med å kunne bruke linux fullt ut uten å lære noe som helst nytt, og ender med å klage på hvor ubrukelig, lite praktisk og tungvindt der er.

 

Desverre er dette et argument som kan brukes begge veier, og som JohndoeMAKT sa:

Jeg mener at 99% av de som klager mener at "M$" sine OS ikke holder mål, og at *nix er fremtiden.

 

(og dermed så hadde jeg også bidratt til enda en win vs linux diskusjon :-? Selv om jeg var ontopic forsåvidt)

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt Linux de 6 siste årene, har jeg funnet ut at det er bra til mye, men til multimedia er windows overlegent. Linux og multimedia er bare pes, plunder og arbeid. Windows er litt enklere på multimedia IMHO.
På tide du oppgraderer fra den installasjonen som er 6 år gammel da.

 

Står det noe sted i innlegget mitt hvilken distro, eller hvilken revisjon jeg bruker? Slike arrogante holdninger er en av grunnene til at Linux er i ferd med å drepes av sine egne brukere.

 

Red Hat v.9.0 er FORTSATT et pes i forhold til Win XP når det gjelder spill og multimedia IMHO, og OpenBSD sikrere enn hvilken som helst Jay Random linux-distro.

Lenke til kommentar

Jeg har både en Windows maskin og en Linux masking. Selv er jeg godt fornøyd med begge. Det er kanskje litt mer pes involvert i å konfigurere linux maskina (jeg lærer noe nytt hver dag på den), men det virker som om linux ikke krever rare maskinen for å ha stor nytteverdi. Og dessuten er det jo litt gøyt å kunne tilby en liten game-server når noen spør også da.

 

Så lenge du selv kan bruke OS'et til stor nytteverdi, spiller det ingen rolle hva OS'et er. Begrensningen ligger i brukeren (og av og til hardware'n) når det kommer til stykket.

 

Bare for å terge alle dere andre litt, tror jeg at OS/2 vil oppstå fra de døde! :wink: så da er det også sagt. :lol:

Lenke til kommentar

Mange bruker jo Linux fordi de syns det er så gratis, men nå er det vel 90% av hw.no brukerne bruker en piratkopiert Windows versjon (ingen korrekte tall, men jeg vil tro det)

 

Jeg bruker Windows fordi jeg har tilgode å se noe som virkelig frister med linux (som desktop, that is (kjører linux på servern da))

Lenke til kommentar

Hei ville bare ytre meg noe her. Jeg bruker linux på serveren min. Men jeg trur aldri at linux kommer til å ta over desktop markedet. Til det er det for "vanskelig" å sette seg inn i det for brukerne. Brukere vil ha enkel funksjonalitet. Dette er ikke så bra gjort i linux så langt. Trur det kommer til å ta lang tid til de kommer på samme nivå som windows xp når det gjelder enkelthet (vil vi egentlig det). Dette må til for å få masse vandring over tl linux.

 

Men jeg mener at linux verden burde satse mer på server delen, å "glemme" det private markedet. Det er ekstremt vanskelig å lage et system som fungerer til begge tingene like bra.

 

Jeg bruker som sagt selv lnux som server system. Og ønsker heller at utviklerne skal satse på dette i stedet for den vanlige pc bruker. Den vanlige pc bruker vil ha det lettvint når det gjelder scanner teknologi,digital kamera samt kobling til diverse andre saker. Dette er ting som tar mye tid å implementere. Så jeg synes at linux burde satse på det de er gode på, nemlig server drift og slike ting.

 

Har et fint stykke som er skrevet om dette i bladet www.pcpro.co.uk

Finner det desverre ikke på nettsiden deres (er ei lita stund siden de skrev det).

 

 

 

Edit gikk igjennom blad hylla å fant ut hvilket nummer det var i.

nummer 87 januar 2002

Laget av James Morris

Lenke til kommentar

Som sagt : Linux får flere og flere brukere hver dag, men til slutt vil den utviklingen stoppe. Det er mange som bare bruker pc til Internett, spill osv. som ikke en gang klarer og innstallere ett spill selv. det jeg prøver og si er at mesteparten som bruker PC/Mac ikke bruker pcen så mye og syns det er greit med pek og klikk metoden, isteden for å skrive "koder" for å komme inn på programmer. Og den andelen som bruker Linux er vel de som sitter og bruker pc¨på store deler av fritida, men det er ikke så mange og i tillegg, så er det mange av "nerdene" som liker windows best. Så om ett par år så har ikke windows tatt over, mange vil ikke bytte mange hadde ikke skjønt noe av linux og mange liker windows fordi det er enklere og sette seg inn i/bruke. Kanskje litt fårlig forklart men, jeg håper dere forstår

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at dette er en av de desidert mest seriøse trådene jeg noengang har lest her på forumet :wink:

 

Men til poeneget: Jeg la nylig inn Mandrake (har ikke prøvd linux tidligere), og ble faktisk meget overrasket. Etter hva jeg hadde hørt, så skulle linux være et komplisert opperativsystem rettet mot funksjonalitet og administrasjon, men når jeg startet det opp, oppdaget jeg at med den medfølgende programpakka hadde linux vært mye bedre for bestemor enn WinXP. Problemet er bare det at det tar litt tid å sette seg inn i, men når dette er sagt, så tar det jo faktisk veldig lang tid å lære seg Windows tvers igjennom også. Det er nettopp det som kan føre til at erfarne "datanerder" kan synes Linux virker veldig komplisert. Hvor lang tid tok det fra du begynte å bruke Windows til du kunne alt sammen? De fleste bestemødre ol. bruker bare programmene på startmenyen uansett, og "startmenyene" i linux synes jeg faktisk er enklere enn de dynamiske menyene i WinXP (prøver å skru av så mye jeg kan. Win2k looken var bedre). Så hvorfor ikke gi bestemora de linux isteden? Tror ikke hun ville brukt nevneverdig lengre tid på å lære seg det (og WWW er jo stort sett det samme uansett)

 

Tenker jeg tar med meg Linux på hytta og innstallerer det på 200mHz'n. Så får jeg kansje satt meg litt mer inn i det i løpet av et par uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...