Gå til innhold

om "kranglene" mellom win/linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det faktum at antall linux brukere øker for hver dag som går . trenger ikke å være en hjernekirurg for å skjønne hva det ender opp med. :lol:

Selv om antall Linux brukere øker hver dag, har tross alt Microsoft over 90% av markedet. Vil ta MANGE år før Linux har tatt over 50% av disse! :roll:

Lenke til kommentar
sier ikke at det ikke vil ta tid , men det vil skje. LINUX WILL PREVAIL

 

Dette blir for dumt,kan jeg spørr hvor gammel du er ?

Med slik argumentasjon kan du bare glømme å bli tatt seriøst.

 

Det er nettopp slike som deg som ødelegger "seriøse tråder",kom med god gjennomtenkt og seriøs argumentasjon,så vil kanskje du prevail :lol:

Lenke til kommentar

Minner litt om religiøs fanatisme. Allvitende og trangsynt.

 

Men la oss si at det kanskje kommer til å skje.

Hvorfor skal folk kaste seg på "bølgen" om det KANSKJE bare kommer til å skje? Hvorfor ikke vente til det er et faktum?

Dessuten, tror dere fanatister at Microsoft legger seg død om med det første? =) I så fall er behoved for en virkelighetsjekk _virkelig_ tilstede.

M$ kommer til å overleve oss alle spør du/dere meg.

 

-Dante

Lenke til kommentar
Minner litt om religiøs fanatisme. Allvitende og trangsynt.

 

Men la oss si at det kanskje kommer til å skje.

Hvorfor skal folk kaste seg på "bølgen" om det KANSKJE bare kommer til å skje? Hvorfor ikke vente til det er et faktum?

Dessuten, tror dere fanatister at Microsoft legger seg død om med det første? =) I så fall er behoved for en virkelighetsjekk _virkelig_ tilstede.

M$ kommer til å overleve oss alle spør du/dere meg.

 

-Dante

 

:yes: Så enig så enig.

Lenke til kommentar
omg du vet at jeg har rett , linux kommer til å dominere markedet iløpet av noen år og det er fakta. det at mange går over fra ms til linux gir oss en liten pekepinn på det. :grumpy:

 

OMG, FFS n00b, cant u see your language needs a cleanup?

*humre*

 

Dessuten, hva i all verden tjener hardcore linux fantaster på at noen millioner guttunger installerer linux (crappy insecure install) og ødelegger ryktet for alle som faktisk bruker systemet til noe? Ingen verdens ting. m$ fantaster tjener på det. Tjener på at opplegget drites på av unger som ****** ikke kan skrive, kan ikke utrykke seg på normal måte sånn at resten av verden kan forstå dem. Tjener på at de(re) er så jævla trangsynte, at dere ****** ikke klarer å se nytten i andre ting enn akkurat det dere har innbildt dere om er det beste.

 

Du mener GNU/Linux kommer til å herke verden om 2-3 år?

Enn hva med de andre OSene?

Hvor står du i forhold til OpenSource og/eller Free Software? (De er ikke det samme, "doh"?)

 

Beklager språkbruken.

Blir grumpy på tom mage ,)

*lunchtime*

 

-Dante

Lenke til kommentar

1. Linux har IKKE bedre HW støtte enn Windows.

2. Linux er muligens fortsatt litt vanskelig for den normale pc-BRUKER (altså som verktøy, ikke leketøy) å ha med å gjøre.

3. Man kan ikke kjøre alle Windows-programmer under Linux (iallefall ikke uten masse knot)

 

Med EN gang noe hardware ikke fungerer knirkefritt, så betyr det masse knot for brukeren. Det er da punkt 2 gyldig. Har man en boks uten sær HW, så går det fint.

 

Punkt 3 gjelder mye for bedrifter, som har spesialutviklet software som dekker akkurat deres behov (e.g leger).

 

Utifra denne posten (så langt) kan det virke som om jeg er i mot Linux. Det er jeg absolutt ikke. Jeg digger både OS-et og ideologien. Mener og huske å lese en en plass (trur det var "Det Beste" som hadde Linus Torvalds som årets europeer) at Linus IKKE hatet Microsoft. Jeg er ikke spesielt glad i Microsoft, skulle ønske at de iallefall kjørte "fair play". Derfor får iallefall VI kjøre "Fair Play". Windows er bedre enn Linux på mange områder, og omvendt.

Ut i fra min PC-bruk er Linux/*BSD OS-et for meg. Jeg klarer aldri å gå tilbake til Windows nå.

Lenke til kommentar

Hmm... fikk litt lyst til å komme med en liten postering her.

 

Selv har jeg nå brukt windows siden '94-'95, deltatt i de fleste betaprogrammer ved nye OS osv, og kan ikke benekte at jeg liker Windows. Derimot, de siste månedene, har jeg begynt å snuse mer på linux.

 

Det første man legger merke til er at det er mye mer som må gjøres for hvert enkelt program man skal ha, men samtidig har jeg enda ikke opplevd å IKKE finne program jeg vil ha i linux, har nær sagt funnet alt. At folk klager på at linux ikke er noe særlig etter å ha prøvd det i noen måneder, er vel egentlig naturlig. De fleste har hatt windows fra de begynte med datamaskiner, og det er naturlig at man må ha tålmodighet for å lære noe nytt. Kan vel egentlig se litt på det som om man skal lære et helt nytt språk.

 

Vel, det var det. Akkurat nå har jeg en linux-maskin, og en windows. Tror nok ikke jeg vil gå over til linux 100% som workstation, men skal ha det på samtlige filservere jeg skal ha fremover.

Lenke til kommentar
Det første man legger merke til er at det er mye mer som må gjøres for hvert enkelt program man skal ha.

Noe sier meg at du baserer uttalelsen din på EN distro. Tror neppe du kan si det samme etter å ha testet apt, eller portage. Jeg mener apt skal være tilgjengelig på de fleste rpm-distroer. Siden jeg kjører gentoo og portage, er det sikkert noen andre her som vet mer om apt4rpm enn meg. Personlig synes jeg ikke å skrive to ord for å laste ned samt installere et program+alle dependancys er spesielt mye å gjøre.

emerge <whatever>

 

Mener ikke å virke aggressiv, men jeg føler at du ikke har undersøkt nok, før du postet den kommentaren.

Lenke til kommentar
Det første man legger merke til er at det er mye mer som må gjøres for hvert enkelt program man skal ha.

Noe sier meg at du baserer uttalelsen din på EN distro. Tror neppe du kan si det samme etter å ha testet apt, eller portage. Jeg mener apt skal være tilgjengelig på de fleste rpm-distroer. Siden jeg kjører gentoo og portage, er det sikkert noen andre her som vet mer om apt4rpm enn meg. Personlig synes jeg ikke å skrive to ord for å laste ned samt installere et program+alle dependancys er spesielt mye å gjøre.

emerge <whatever>

 

Mener ikke å virke aggressiv, men jeg føler at du ikke har undersøkt nok, før du postet den kommentaren.

 

Ja, det er selvsagt en mulighet. Som jeg prøvde å si, er jeg rimelig fersk innen linux, men posten var ment som å få frem poenget med at alt må læres, og man kan ikke linux etter å ha brukt det noen få måneder.

 

Og ja, jeg har kun vært borti redhat8 og 9

Lenke til kommentar
Ok.

Siden du påstår at linux har "bedre" hardware støtte enn windows,da kan du fixe mitt problem.

Kan du finne drivere til yamaha sw 1000xg og yamaha ds 2416 samt roland sc 8850.

 

Vel fant en da. Alsa ser ut til å støtte roland sc 8850. Når det gjelder de andre to:

Unsupported because the vendor refuses to release programming information.

 

btw

Etter det jeg har hørt kan vmware eller win4lin kjøre alle windows-applikasjoner som ikke krever direct3d. Dette er kommersielle produkter da, men evaluation-versjoner er tilgjengelig gratis.

Lenke til kommentar

Om hardwarestøtte:

- Linux er sannsynligvis det OS'et som støtter mest hardware i hele verden fordi det ikke bare kan kjøres på PC, men også på PPC, Sparc og mange andre plattformer noe som gir en total hardwarestøtte som win bare kan drømme om. Siden linux også er åpen kildekode kan det kjøres på alle arkitekturer som kan kompilere C.

- Linux har detsverre ikke like god hardwarestøtte på PC platformen som win. Dette er grunnet at linux ennå er et lite OS (med tanke på brukermengden) og at hardwareselskapene da ikke alltid tar seg bryet med å lage drivere til linux.

 

Om "Linux er så tungvindt, knotete og vanskelig":

- Linux må læres akkurat som win måtte læres første gangen du prøvde det. Det værste jeg veit er folk som prøver linux, regner med å kunne bruke linux fullt ut uten å lære noe som helst nytt, og ender med å klage på hvor ubrukelig, lite praktisk og tungvindt der er.

- Kanskje du har valgt feil distro? Prøver du Slackware første gangen (som dessverre mange gjør for å være "1337") er det ikke rart at du ikke får til noe, samma med Debian og Gentoo, de er ikke beregnet på nybegynnere. Mandrake og SuSE er i mine øyne de letteste og beste nybegynnerdistroene. Her blir _alt_ satt opp for deg under installasjonen og det er bare å surfe menyen etter programmer. Disse distroene er i mine øyne like lette som win, og med KDE syns jeg de har mere funksjonalitet også.

 

Vil også si til de som prøver linux bare for å være tøffe:

Det er mye mere enn utseende og status. Hvis dere gidder å bruke en helg på å sette dere inn i systemet fra bunn av og lære systemet kommer dere til å se hvor genialt linux er under overflaten. Det er verdt det! :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Om hardwarestøtte:

- Linux er sannsynligvis det OS'et som støtter mest hardware i hele verden fordi det ikke bare kan kjøres på PC, men også på PPC, Sparc og mange andre plattformer noe som gir en total hardwarestøtte som win bare kan drømme om.

For folk flest er x86 det som teller, her har linux litt å ta igjen. Dette er selvsagt mest hw-leverandørene sin feil, pga manglende vilje til linux support. Noen av linux driverne er mer et resultat av reverse engineering enn hw-support... Men problemet er neppe særlig stort for mainstream hardware. Og for ting som ikke "mainstream" er der ofte en eller annen gærning der ute som etter måneder med hacking har laget en howto for hardwaren din... Sistnevnte krever som regel en del knot ...

Siden linux også er åpen kildekode kan det kjøres på alle arkitekturer som kan kompilere C.

:o Tror du forenkler litt vel mye her, MarcelSB

Om "Linux er så tungvindt, knotete og vanskelig":

- Linux må læres akkurat som win måtte læres første gangen du prøvde det. Det værste jeg veit er folk som prøver linux, regner med å kunne bruke linux fullt ut uten å lære noe som helst nytt, og ender med å klage på hvor ubrukelig, lite praktisk og tungvindt der er.

Trist men sant, 99% av IT-brukerne har ikke vilje/innsikt/fordomsfrihet til å sette seg inn i et nytt OS. En vanlig IT-bruker er en idiot på IT, og vet det selv. Han har ingen interesse av å lese seg gjennom partisjonering av harddisker, oppsett av nettverk, oppsett av mus etc etc.. Faktisk er sjansene store for at han aldri har hørt om linux, og enda større er sjansen for at han ikke vet hva det er ... Hvorfor skal han forresten installere linux, når han allerede har et fungerende OS pre-installert på den skinnende nye PCen sin?

 

Poenget er at så lenge PC for folk flest er synomymt med windows/microsoft, så vil ikke de på ett eller annet magisk vis flokke seg til linux. Før en får OEM-avtaler med PC-leverandører så vil for folk flest linux enten være noe totalt ukjent eller et operativsystem for "hackere og terrorister" (sic).

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ville bare si at jeg har en kamerat som prøver seg litt med linux og han liker det (mangeårig win bruker), jeg derimot liker xp meget godt...

 

Så det jeg vil frem til er at når noen stiller et spm angående os, eks hvordan spille en mp3 fil i linux så kan de som har peil svare på en nøytral måte. på denne måten kan forumet brukes på en litt bedere måte...

 

mvh knutern_

Lenke til kommentar
Linux kommer til (uansett om du vil det eller ei) til å ta over server og desktop markedet. :yes:

Interessant utsagn.

Hva bygger du det på?

 

Jeg er rimelig fornøyd med Windows (2000), men Microsoft har vist at de ønsker å stramme grepet om brukerene/kundene. Det startet med XP og fortsetter med snikinnføring av "palladium"-teknologi.

 

Den dagen Microsoft passerer min smerteterskel for hva jeg godtar av kontroll.. håper jeg virkelig Gråskjegg får rett.

Lenke til kommentar
Siden linux også er åpen kildekode kan det kjøres på alle arkitekturer som kan kompilere C.

:o Tror du forenkler litt vel mye her, MarcelSB

Hehe, noe forenklet ja :D

 

Men så lenge man har en C kompilator for denne arkitekturen kan man jo krysskompilere kjerna og få et kjørende system, kan man ikke?

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...