Gå til innhold

Hvorfor bruker folk dop?


Anbefalte innlegg

IMO må det settes i gang tiltak mot alkohol. Ikke fjern det helt, men det må bli noen restriksjoner. Min far er alkoholiker, og han fikk gratis opphold på en klinikk her til lands. På 2 år kostet det staten over 700k (for èn pasient).

 

LOL

Så du vil at jeg skal bremse mitt alkoholinntak fordi din far ikke klarer å styre seg. Narr meg ikke til å le.

Du er klar over at du er, per din egen definisjon; dum, egoist og vil ødelegge for dine omgivelser, ikke sant?

Endret av Notelitten
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en grunn til at det er ulovlig, og alkohol er lovlig.

Grunnen til at etanol fortsatt ikke er skrevet på narkotikalisten sammen med andre psykoaktive stoffer er av tradisjon, misforståelse og penger.

 

Etanol har vært allmennkjent helt siden vikingtiden, og det er godt hekla inn i det økonomiske systemet i Norge. Å ulovliggjøre det nå hadde gitt en altfor stor, plutselig innvirkning.

 

Etanol er ett av de mest skadelige psykoaktive stoffene vi har til i dag, både på langt sikt, kort sikt og under selve rusen. Til sammenlikning vil cannabis mildt sagt være harmløst i forhold til etanol (kan ikke overdosere, slik som etanol, betydelig mindre helseskadelig enn etanol og ikke minst rusforskjellen, hvor etanol både svekker intelligensen, gjør deg aggressiv og generelt farlig).

 

Så du velger å bruke et mye farligere dop, som antakeligvis hadde blitt sett såpas alvorlig på som barbiturater, benzodiazepiner og kokain i dag, hadde det ikke vært for tradisjon? Er det virkelig grunnen til at du heller ville brukt etanol, fordi akkurat det stoffet ikke står på en meningsløs liste kalt "narkotikalisten"? Tittelen forandrer ingen ting. Våkne opp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

IMO må det settes i gang tiltak mot alkohol. Ikke fjern det helt, men det må bli noen restriksjoner. Min far er alkoholiker, og han fikk gratis opphold på en klinikk her til lands. På 2 år kostet det staten over 700k (for èn pasient).

 

LOL

Så du vil at jeg skal bremse mitt alkoholinntak fordi din far ikke klarer å styre seg. Narr meg ikke til å le.

 

 

Niks, det var ikke det jeg sa. Det jeg prøver få fram er at jeg synes det er spesielt at narkotika får så mye negativ oppmerksomhet når alkohol også er en værsting. Du ser mange artikler i avisen om folk som tar overdose av et eller annet narkotisk stoff. Hvor ofte skrives det om folk som drikker seg ihjel?

 

Selv er jeg for legalisering av marihuana^^

Endret av jonfla91
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Niks, det var ikke det jeg sa. Det jeg prøver få fram er at jeg synes det er spesielt at narkotika får så mye negativ oppmerksomhet når alkohol også er en værsting. Du ser mange artikler i avisen om folk som tar overdose av et eller annet narkotisk stoff. Hvor ofte skrives det om folk som drikker seg ihjel?

 

Selv er jeg for legalisering av marihuana^^

 

Kokain, amfetamin og heroin regnes for å være verre enn alkohol.

 

Men, hvordan kan du gå ut og si at cannabis er bra mens alkohol er galt, begge er rusmiddel. Jeg regner med at du selv har prøvd cannabis, og derfor vet hvor tilgjengelig det er, gjør du alkohol mindre tilgjengelig, skjer det samme.

Lenke til kommentar

drug%20chart.gif

 

Hvor vil hasj stå på denne lista ?

Hasj er cannabis.

 

Hva vil skadene fysisk og psykisk sett være hvis man bruker hasj over lenger tid ?

Hva ligger prisen på ?

Det er ikke bevist noen psykiske skader av hasj over tid, de fleste studier om dette er enten feilaktige, eller motbevist av en annen. Faktisk viser flere av studiene at hasj har positive sider ved seg også, som blant annet at det er trodd til å kurere kreft.

 

Hva slags virkning får man av å røyke hasj?

Har du opplevd dette selv? Ønsker du en forklaring av rusen? Om det er sant, kan jeg si at i motsetning til alkohol, gjør du ikke dumme tabber i cannabisrus, du våkner ikke opp med angst neste morgen, (med mindre du er redd for å bli tatt), og du får ingen dagen derpå.

 

Vil også tilføye at under rusen, er du totalt ved deg selv, og bare fordi du er ruset vil du ikke gjøre dumme valg, slik du hadde gjort i en etanol-rus

 

Vet at dette ble mange spm men lurer veldig på dette her :)

Jeg svarer med glede på dette, man må jo informere folket.

Lenke til kommentar

drug%20chart.gif

 

Hvor vil hasj stå på denne lista ?

Hasj er cannabis.

 

Hva vil skadene fysisk og psykisk sett være hvis man bruker hasj over lenger tid ?

Hva ligger prisen på ?

Det er ikke bevist noen psykiske skader av hasj over tid, de fleste studier om dette er enten feilaktige, eller motbevist av en annen. Faktisk viser flere av studiene at hasj har positive sider ved seg også, som blant annet at det er trodd til å kurere kreft.

 

Hva slags virkning får man av å røyke hasj?

Har du opplevd dette selv? Ønsker du en forklaring av rusen? Om det er sant, kan jeg si at i motsetning til alkohol, gjør du ikke dumme tabber i cannabisrus, du våkner ikke opp med angst neste morgen, (med mindre du er redd for å bli tatt), og du får ingen dagen derpå.

 

Vil også tilføye at under rusen, er du totalt ved deg selv, og bare fordi du er ruset vil du ikke gjøre dumme valg, slik du hadde gjort i en etanol-rus

 

Vet at dette ble mange spm men lurer veldig på dette her :)

Jeg svarer med glede på dette, man må jo informere folket.

 

Nei har nok ikke opplevd dette selv, lurte i forbindelse med at jeg kunne tenkt meg å "prøve" det. Så ifølge det er hasj(cannabis) feilaktig plassert på tabellen siden den ikke har noen psykiske innvirkninger ?

Lenke til kommentar

 

drug%20chart.gif

 

Hvor vil hasj stå på denne lista ?

Hasj er cannabis.

 

Hva vil skadene fysisk og psykisk sett være hvis man bruker hasj over lenger tid ?

Hva ligger prisen på ?

Det er ikke bevist noen psykiske skader av hasj over tid, de fleste studier om dette er enten feilaktige, eller motbevist av en annen. Faktisk viser flere av studiene at hasj har positive sider ved seg også, som blant annet at det er trodd til å kurere kreft.

 

Hva slags virkning får man av å røyke hasj?

Har du opplevd dette selv? Ønsker du en forklaring av rusen? Om det er sant, kan jeg si at i motsetning til alkohol, gjør du ikke dumme tabber i cannabisrus, du våkner ikke opp med angst neste morgen, (med mindre du er redd for å bli tatt), og du får ingen dagen derpå.

 

Vil også tilføye at under rusen, er du totalt ved deg selv, og bare fordi du er ruset vil du ikke gjøre dumme valg, slik du hadde gjort i en etanol-rus

 

Vet at dette ble mange spm men lurer veldig på dette her :)

Jeg svarer med glede på dette, man må jo informere folket.

 

 

Nei har nok ikke opplevd dette selv, lurte i forbindelse med at jeg kunne tenkt meg å "prøve" det. Så ifølge det er hasj(cannabis) feilaktig plassert på tabellen siden den ikke har noen psykiske innvirkninger ?

 

Jeg skal ikke si noe om det er lurt å prøve det eller ikke, ettersom at forumet sikkert ikke liker slik prat.

 

Farene ved cannabis er fortsatt relativt ukjent, jeg kan si såpass at det er litt farlig (noe hvorfor den er plassert hvor den er på tabellen) fordi det inneholder mye kjære, og fordi det er ganske sterkt på lungene, noe ala hva tobakk er. Det er ikke bevist at cananbis gir kreft, og de er ganske sikker på at det ikke gjør det.

 

Røyker du hasj med tobakk, vil tobakken fortsatt være der, og du vil ha en sannsynlighet for å få kreft, på lik linje med en som røyker tobakk.

 

Jeg kjenner ikke til noen som har opplevd psykiske innvirkninger, men det sies at det øker sannsynligheten for å få schizofreni, og noen TROR det kan øke sjansen for depresjon. Jeg vil anbefale deg å lese mye om det.

 

Men det skal sies, du skal ha skryt for å ha en åpen tankegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om doping er et konsept innen idrett som går ut på å fremme prestasjon ved bruk av dop, betyr det ikke at betegnelsen "dop" er forbeholdt kun stoffer som fremmer idrettsprestasjon.

 

Om du skal bruke tvilsomme wikipediakilder får du i det minste forsøke å tolke dem korrekt.

Endret av Pingas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rusmiddel ja men ikke dop. Med dop tenker man på narkotikum av diverse former.

Dop defineres som et sløvende middel.

Nei, dop defineres også som prestasjonsfremmende middel. Ofte brukt blant syklister og russiske skiløpere og bolere generelt.

 

Alkohol faller ikke under kategorien dop.

 

 

dop

subst. n entall dop [duːp] stimulerende middel, rusmiddel, narkotika

 

Alkohol går under denne kategorien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...