Gå til innhold

Gode fototilbud i (nett)butikkene! LES REGLER I FØRSTE INNLEGG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette hadde vært interessant, men nå er det slutt i nettbutikken. Og drar jeg til min lokale Japanphoto forhandler er det jo full pris som gjelder pluss tillegget butikken tar ekstra kontra nettbutikk.

Det står at de har flere på lager i nettbutikken. Og jeg sto med en slik i hånda i en av deres butikker i dag, og prisen var 50 kroner også der (jeg vet ikke hvor du har vært). Men jeg kom til at jeg allerede hadde alt for mye oppladbare batterier hjemme. Må begynne å begrense meg litt når det gjelder rekvisita av typen "kjekt å ha" :wee:

Lenke til kommentar

Ting har alltid vært dyrere på Japan photo i Fredrikstad enn i nettbutikken. Dette gjør at jeg boikotter den butikken.

 

Samme opplevelse her og det nytter ikke å diskutere prisen heller, skulle handle fotoutstyr for over 30K noen år tilbake og kan ikke si at de var velvillige.

Det jag har gjort i de situasjonene hvor jeg faktisk har handlet fra JP-Fredrikstad er og overstyre butikken ved å ta kontakt med hovedkontoret så de kan "beordre" JP-Fredrikstad til og imøtekomme mine ønsker.

Lenke til kommentar

På min EDB maskin står det ikke på lager både før og nå- Men tanken rundt dette kjøpet var bare kjekt å ha!

 

Ting har alltid vært dyrere på Japan photo i Fredrikstad enn i nettbutikken. Dette gjør at jeg boikotter den butikken.

Tidligere har det ikke vært tomt før det står utgått. Når det står at det ikke er på lager så betyr det bare at det tar noen dager ekstra ettersom de må få produktet fra butikken inn til lageret, og videresende.

Lenke til kommentar

Dette hadde vært interessant, men nå er det slutt i nettbutikken. Og drar jeg til min lokale Japanphoto forhandler er det jo full pris som gjelder pluss tillegget butikken tar ekstra kontra nettbutikk.

 

Klokken 22:50, når jeg bestilte, viste statusen "På Lager"!

 

På min EDB maskin står det ikke på lager både før og nå- Men tanken rundt dette kjøpet var bare kjekt å ha!

 

Ting har alltid vært dyrere på Japan photo i Fredrikstad enn i nettbutikken. Dette gjør at jeg boikotter den butikken.

Lenke til kommentar

Samme opplevelse her og det nytter ikke å diskutere prisen heller, skulle handle fotoutstyr for over 30K noen år tilbake og kan ikke si at de var velvillige.

Det jag har gjort i de situasjonene hvor jeg faktisk har handlet fra JP-Fredrikstad er og overstyre butikken ved å ta kontakt med hovedkontoret så de kan "beordre" JP-Fredrikstad til og imøtekomme mine ønsker.

Da er butikkene i Oslo i hvert fall lettere å ha med å gjøre, av egen erfaring. Jeg kan imidlertid akseptere at prisene er litt dyrere i en butikk enn på nettet da det koster uhorvelig mye mer penger å drifte en fysisk butikk enn en nettbutikk (også av egen erfaring etter å ha jobbet i en liknende bedrift). Jeg må også innrømme at jeg er veldig glad i å gå og klå og prøve nytt utstyr, så jeg betaler gjerne den hundrelappen som de ofte skal ha ekstra i butikken fremfor på nettet for å gi mitt bidrag til de fysiske butikkenes fortsatt eksistens.

 

På den annen side har Fotovideo samme pris på nett og butikk, men så er de også jevnt over dyrere enn JP, spesielt på tilbehør. Fordelen med det er at kundene ikke føler seg lurt på grunn av høyere butikkpris enn nettpris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er butikkene i Oslo i hvert fall lettere å ha med å gjøre, av egen erfaring. Jeg kan imidlertid akseptere at prisene er litt dyrere i en butikk enn på nettet da det koster uhorvelig mye mer penger å drifte en fysisk butikk enn en nettbutikk (også av egen erfaring etter å ha jobbet i en liknende bedrift). Jeg må også innrømme at jeg er veldig glad i å gå og klå og prøve nytt utstyr, så jeg betaler gjerne den hundrelappen som de ofte skal ha ekstra i butikken fremfor på nettet for å gi mitt bidrag til de fysiske butikkenes fortsatt eksistens.

 

På den annen side har Fotovideo samme pris på nett og butikk, men så er de også jevnt over dyrere enn JP, spesielt på tilbehør. Fordelen med det er at kundene ikke føler seg lurt på grunn av høyere butikkpris enn nettpris.

Jeg er på mange måter enig med deg, man må kanskje betale mer i en fysiske butikk enn på en nettbutikk av "naturlige" årsaker.

JP er ikke den eneste kjeden med fysiske butikker og nettbutikk, men svakheten slik jeg erfarer er at at andre "kjeder" (tenker da på elektronikk) ofte skriver på sine nettsider at visse priser kun forekommer ved bestilling fra nettbutikk. Hvis det ikke er opplyst om eventuelle prisforskjeller så er min erfaring at nettpris og butikkpris er lik. Der er faktisk svært greit når en skal foreta innkjøp å kunne sjekke pris i forskjellige kjeder (hvis man har de i nærheten) før en bestemmer seg hvor man vil gå for å handle. Derfor er differanse mellom den pris man blir forespeilet på nett og den man faktisk får i den fysiske butikken en uting.

 

Du drar fram Fotovideo som et eksempel, og ja min erfaring er at JP er jevnt over litt billigere enn FV ved netthandel. Men hvis JP jevnt over kommer med et lite påslag på prisen i fysisk butikk så er jeg ikke like sikker på at JP jevnt over er billigere når man handler i butikk.

JP er en kjede, der den enkelte butikk ikke kan ha samme fysiske lager som det FV har, dermed så vil kostnadene fra sentrallager til butikk bli større. Jeg kan forstå at dette kan brukes som påskudd til en differansiert pris, om jeg er enig i en slik (eventuell) argumentasjon er en annen sak. For oss langt fra Oslo så spiller det ingen rolle, for nettet er ofte vår eneste mulighet. Men hadde jeg bodd i Oslo så ville jeg nok raskt vurdert FV som min hovedbutikk, hvis jeg "regelmessig" ble presentert med en annen pris i JP-butikk enn på JP-nett.

 

For min egen del så er fotoinnkjøp på nett ca 50/50 mellom JP og FV. Hvis jeg er i Oslo så må jeg innrømme at et besøk på fotobutikk som regel skjer i Møllergata.

Lenke til kommentar

Jeg benytter som regel Prisjakt eller Prisguide for å se på priser, på hva det nå skulle være. Men en skal ikke se seg blind på resultatene. Fordi ikke alle butikkers priser vises.

Jeg var på jakt etter et Wifi-adapter, Nikon WU-1a. Prisjakt og Prisguide viste 359,- som det billigste.

Ved en tilfeldighet sjekket jeg proshop.no og der fant jeg samme adapter til 108,-. De har riktignok dyr frakt, synes jeg, 125,-. Mulig det er policy'en å hente noe av differansen på frakten.

En dag etter bestilling var prisen skrudd opp fra 108,- til 147,- eks. frakt.

Lenke til kommentar

Jeg benytter som regel Prisjakt eller Prisguide for å se på priser, på hva det nå skulle være. Men en skal ikke se seg blind på resultatene. Fordi ikke alle butikkers priser vises.

Prisjakt og Prisguide viser kun prisene til de butikkene som betaler for det. Så nei, man skal ikke se seg blind på disse eller andre prissammenligningstjenester. En annen ting er at prisene ikke synkroniseres umiddelbart når en butikk endrer prisen, så prisen på Prisjakt/Prisguide, og prisen i nettbutikken, kan faktisk være forskjellig. Tror synkronisering skjer en gang i døgnet eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Tror synkronisering skjer en gang i døgnet eller noe sånt.

 

Mht Prisguide var dette i gamle dager. Nå er det langt oftere, men jeg er ikke sikker på HVOR ofte. Minn meg på det etter påske, om det fremdeles er interessant, så skal jeg spørre Amund (driftssjefen vår).

Lenke til kommentar

Prisjakt og Prisguide viser kun prisene til de butikkene som betaler for det. Så nei, man skal ikke se seg blind på disse eller andre prissammenligningstjenester. En annen ting er at prisene ikke synkroniseres umiddelbart når en butikk endrer prisen, så prisen på Prisjakt/Prisguide, og prisen i nettbutikken, kan faktisk være forskjellig. Tror synkronisering skjer en gang i døgnet eller noe sånt.

 

Prisjakt tar i utgangspunktet ikke betalt av butikkene, men om du ønsker direktelink til butikken på produktet og ymse andre ekstra tjenester, må man betale.

Prisguide tror jeg fortsatt kjører "betal eller så blir du ikke med" linjen.

Lenke til kommentar

JP er ikke den eneste kjeden med fysiske butikker og nettbutikk, men svakheten slik jeg erfarer er at at andre "kjeder" (tenker da på elektronikk) ofte skriver på sine nettsider at visse priser kun forekommer ved bestilling fra nettbutikk.

Du mener slik som dette?

(Hentet fra Japan Photo sin nettside.

Screenshot.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...