Gå til innhold

Proteinpulver er dyrt piss


Anbefalte innlegg

Det får være opp til hver enkelt. Jeg foretrekker å ha måltider som både er sammensatt av proteiner, karbohydrater og fett, samt mikronæringsstoffer.

 

Har du et proteinfattig måltid nå og da, la oss si ett måltid annenhver dag, hvor du går glipp av 40 gram proteiner, så utgjør det en total på 160 gram proteiner som tilsvarer et dagsbehov for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg er ikke av den oppfatningen hvertfall. Treningsfolk er opptatte av å spise mengder med kylling, egg, kjøtt, tunfisk, cottage cheese osv.

Klart, finner alltid noen som ikke bryr seg.

Jeg deler igrunn oppfatningen din. Den store fordelen med proteinpulver er at det er enkelt og billig. I tillegg er det mer ressurseffektivt (om man tenker på jorden, og sånt) å få proteinet sitt fra proteinpulver enn kjøtt.

Lenke til kommentar

Hele tråden er meningsløs.

Protein i pulverform er mat som tomatsuppe i pulverform ol.

For eks melk hvor vann og fett samt laktose er fjernet.

Da er det på lik linje som andre proteinkilder i kosten og man inntar dette som et tilskudd om man får forlite.

 

Olympiatoppen som foressten ikke vet hva de snakker om trur at det er noe magisk og at vi trur at det er noe man MÅ ha i tillegg og at det har en spesialeffekt.

 

De prøver å bytte ut kylling med proteinpulver og sier at de ikke merket forskjell osv.

De er amatører på høyeste nivå.

 

Det er 10 sider med olympiatoppen-quote-fail i treningstråden også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Bare så vi er helt klare på hva Olympiatoppen faktisk mener:

 

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) er et kompetanse- og forvaltningsorgan under Sosial- og helse-departementet i spørsmål som angår ernæring' date=' fysisk aktivitet og helse. Hovedoppgaven er å gi faglige råd og vurderinger til offentlige myndigheter, forskningsmiljøer, helse og sosialtjeneste, skoleverket, arbeidslivet, frivillige organisasjoner, storhusholdninger, matvarebransjen, dagligvarehandelen, media og forbrukerne.

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet er organisert i to seksjoner, et fagråd for ernæring og et fagråd for fysisk aktivitet. De to fagrådene har 12 medlemmer hver. Rådsmedlemmene arbeider ved forsknings- og utdanningsinstitusjoner innen ernæring og fysisk aktivitet, i helsesektoren eller i idrettsbevegelsen.

De 19 ansatte i administrasjonen har kompetanse innen ernæring, fysisk aktivitet, informasjon, økonomi og administrasjon.

 

Kaare R. Norum, Institutt for ernæringsforskning (leder)

Christine Helle, Olympiatoppen

Kirsti Bjerkan, Institutt for ernæringsforskning

Oddveig Fossdal Drøpping, Kliniske ernæringsfysiologers forening

Ola Rønsen, Olympiatoppen

Peter Hemmersbach, Hormonlaboratoriet, Aker sykehus

Sigmund B. Strømme, Norges idrettshøgskole

Svein Olav Kolset, Institutt for ernæringsforskning

Heidi Tomten, Sosial- og helsedirektoratet

 

Proteinbehovet for idrettsutøvere er noe økt avhengig av utøverens

treningsbelastning, og hvilken fase i treningen utøveren er i.

• Utøvere som trener 4-5 ganger per uke (> 45 min per gang, høy intensitet)

har et proteinbehov tilsvarende omtrent 1,0 gram per kg kroppsvekt per dag.

• Utøvere som driver med hard utholdenhetstrening og/eller trener flere økter

per dag har et proteinbehov tilsvarende 50-100% mer enn de generelle

anbefalingene. Disse anbefales et proteininntak på 1,2-1,6 gram per kg

kroppsvekt per dag.

[b']• Utøvere som driver hard styrketrening anbefales ytterligere økt proteininntak,

tilsvarende 1,5-1,8 gram per kg kroppsvekt per dag.[/b]

• Det er gjort få studier på kvinnelige idrettsutøvere og deres proteinbehov,

men litteraturen antyder at kvinner har et proteinbehov som er 10-20% lavere

enn mannlige utøvere.

(MAT OG PRESTASJON – Kostholdsanbefalinger for idrettsutøvere /www.shdir.no)

 

Et proteininntak som er mye større enn dette har liten ekstra effekt på styrkefremgang/muskelbygging, noe litteraturen også antyder:

1. Comparison of protein intakes on strength, body composition and hormonal changes were examined in 23 experienced collegiate strength/power athletes participating in a 12-week resistance training program. Subjects were stratified into three groups depending upon their daily consumption of protein; below recommended levels -1 -1 -1 -1(BL; 1.0 – 1.4 g·kg ·day ; n = 8), recommended levels (RL; 1.6 – 1.8 g·kg ·day ; n = 7) and above -1 -1 recommended levels (AL; > 2.0 g·kg ·day ; n = 8). Subjects were assessed for strength [one-repetition maximum (1-RM) bench press and squat] and body composition. Resting blood samples were analyzed for total testosterone, cortisol, growth hormone, and insulin-like growth factor. No differences were seen in energy intake (3,171 ± 577 kcal) between the groups, and the energy intake for all groups were also below the recommended levels for strength/power athletes. No significant changes were seen in body mass, lean body mass or fat mass in any group. Significant improvements in 1-RM bench press and 1-RM squat were seen in all three groups, however no differences between the groups were observed. Subjects in AL experienced a 22% and 42% greater change in ? 1-RM squat and ? 1-RM bench press than subjects in RL, however these differences were not significant. No significant changes were seen in any of the resting hormonal concentrations. The results of this study do not provide support for protein intakes greater than recommended levels in collegiate strength/power athletes for body composition improvements, or alterations in resting hormonal concentrations."

 

Effect of protein intake on strength, body composition and endocrine changes in strength/power athletes. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(2):12-18, 2006.

 

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-2-12-18-06.pdf (http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-2-12-18-06.pdf)

Ja, utvalget er lite, men andre liknende studier viser samme tendens. Greit å huske at Olympiatoppen ikke er for tørre brødskiver og joggeturer.

Lenke til kommentar

(..) Det er det totale kostholdet som spiller inn, ikke om du har noen måltider nå og da som er proteinfattige.

Det vil jeg høre mer om.

Hvis proteininntaket stopper opp, vil naturligvis proteinsyntesen og andre prosesser i kroppen som krever aminosyrer også stoppe opp. Det virker vel logisk at det er bedre med en jevn strøm, istedet for å gå perioder uten ny "råvare"? Spesielt etter trening (les: restitusjonsfase) suger kroppen til seg næring som en tørr svamp, ville det selvsagt vært dumt å kutte ut proteininntak når kroppen trenger det enda mer.

 

Se for deg en bil - hvor langt kan den kjøre uten bensin? Enkelt sagt, iknow. Men poenget står.

Endret av Mt. Eden
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

(..) Det er det totale kostholdet som spiller inn, ikke om du har noen måltider nå og da som er proteinfattige.

Det vil jeg høre meg om.

Hvis proteininntaket stopper opp, vil naturligvis proteinsyntesen og andre prosesser i kroppen som krever aminosyrer også stoppe opp. Det virker vel logisk at det er bedre med en jevn strøm, istedet for å gå perioder uten ny "råvare"? Spesielt etter trening (les: restitusjonsfase) suger kroppen til seg næring som en tørr svamp, ville det selvsagt vært dumt å kutte ut proteininntak når kroppen trenger det enda mer.

 

Se for deg en bil - hvor langt kan den kjøre uten bensin? Enkelt sagt, iknow. Men poenget står.

Kroppen er ikke en forbrenningsmotor, den er heller ikke en ovn ;) Man kan gå ganske lenge uten mat uten å bli katabol, mye lenger enn vanlig broscience tilsier. Den største interessenten i det at vi innbiller oss at vi trenger en jevn "strøm" av mat er tilskuddsindustrien ;)

 

Når det er sagt, er det fordeler med å time det største inntaket av dagens kalorier rundt treningstid. Martin Berkhan har oppsummert dette ganske godt på sin leangains-side.

Lenke til kommentar

(..) Det er det totale kostholdet som spiller inn, ikke om du har noen måltider nå og da som er proteinfattige.

Det vil jeg høre meg om.

Hvis proteininntaket stopper opp, vil naturligvis proteinsyntesen og andre prosesser i kroppen som krever aminosyrer også stoppe opp. Det virker vel logisk at det er bedre med en jevn strøm, istedet for å gå perioder uten ny "råvare"? Spesielt etter trening (les: restitusjonsfase) suger kroppen til seg næring som en tørr svamp, ville det selvsagt vært dumt å kutte ut proteininntak når kroppen trenger det enda mer.

 

Se for deg en bil - hvor langt kan den kjøre uten bensin? Enkelt sagt, iknow. Men poenget står.

Man kan gå ganske lenge uten mat uten å bli katabol

 

Tenker du at anabolisme er ett stadie, eller tenker du at det finnes forskjellige grader?

Lenke til kommentar

Periodisk faste baserer seg jo faktisk på at man IKKE trenger jevnlig tilførsel av mat og proteiner. Her går man i opp til 16 timer uten å tilføre mat, og ofte 4 timer mellom hvert måltid i spisevinduet.

Leste et sted at det var bedre å innta en stor porsjon proteiner enn å tilføre jevnlig med korte mellomrom, for proteinsyntesen sin del. Noen som kjenner igjen dette? Finner ikke kilden...Det henger jo samme med det First Best nevner.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

når jeg sier 25g så mener ikke jeg at det er maks opptak.

Spiser du 200g så kommer 97+% til å bli tatt opp.

 

Det jeg mener er maksimal effekt på proteinsyntese i muskulatur.

Dvs det er ikke vits i å innta 50g proteinshake etter trening, det er ikke det samme som at 25g er maksopptak.

 

Periodisk faste er 12-16 timer, dvs da spiser man proteinen i en 8-12 timers periode og ikke ett måltid.

 

 

Eneste jeg har sakt om ett måltid er at det ikke er optimal.

Lykke til med 3000kcal i ett måltid pr 24 t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...