Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

GAMER PC TRØBBEL! ATI5970+Asus Rampage extreme


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har møtt på et problem, jeg har ikke mye peiling derfor strekker jeg meg til dere og spør,

jeg har koblet til alt, og får bare feil meldinger, jeg har byttet det meste utenom prossesor

Den starter opp får 1 lang bip og 3 korte, den sier at det er mem, har nye ram brikker og stokker jeg litt om og reseter gpu, så starter den opp og kommer til win, og restarter igjen, prøver jeg å restarte for å legge inn win på nytt kommer disse bipene igjen

har prøvd å nullstille alt og starte maskina på nytt, men den bare trøbler, jeg forstår rett og slett ikke en dritt...!

 

eller om noen har noen forslag på hva jeg kan gjøre, har prøvd å starte opp med 1 memory om gangen, noen ganger virker det, men da kommer jeg ikke lenger enn in til win og da restarter pc'n seg og da mister jeg skjerm,mus og tastatur

 

når jeg starter pc'n opp uten skjerkort og ram, og kobler dem på igjen starter den normalt og kommer inn i bios, men som sagt prøver jeg å legge in win på nytt el så skjer det samme problemet på nytt...

 

bruker win 7 64,

 

 

kan noen fikse maskina mi? den som fikser får belønning!

 

følgene utstyr

 

Maskinvare (PC):

*Tagan TG800-U25 800W SLI/CrossFire Power Supply

*Intel Core 2 Q6600 @ 3,6Ghz Watercooled ( nullstilt) kun 2,4 grunnet nytt hovedkort)

*ATI Radeon HD 5970 2GB GDDR5

*ASUS Rampage Extreme Intel X48 LGA775, DDR3 Motherboard

*8GB OCZ DDR3 Platinum Dual Channel

*OCZ XTC Cooler rev 2

*Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

*2 Hitachi 500GB 0A33437 SATA2 U300 7200rpm 16MB RoHS Hard Drives, RAID 0

Endret av shaniboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har bytta ut det meste utenom prosessor. Gjelder det RAM også?

 

Feilsøking på RAM gjøres først og fremst med Memtest86+.

 

Gjør som du har gjort, test med en ram-brikke av gangen og kjør memtest. La det gå noen minutter før du friskmelder ram-brikken.

 

Dersom du får feil på begge brikkene, prøv å kjør memtest med de gamle ram-brikken(e) din(e).

Lenke til kommentar

Heisan.

Rampage Extreme bruker selv her.

 

OCZ platinum minne har jeg også brukt. = masse trøbbel "Memtest er et must"

 

Det første jeg ville gjort er å sjekke opp spec på det minnet du har.

Mine brikker måtte kjøres på 1.8v (OCZ platinum 1600MHz 7-7-7-20)"QX79770 stock @3.2"

Disse kjørte på 9-9-9-24 på auto.

Jeg kjørte de på 1600MHz 7-7-7-20 manuellt. (2 brikker)

 

Sett i en brikke først, og start opp bios. (Den vil ikke starte med 2 eller flere brikker)

 

Sett riktig spenning på brikken.

(Kan hende du kan starte lavere volt med stock CPU @2.4MHz da brikkene vil kjøre på 1066MHz.)

Skru av maskinen og sett i resterende brikker, evt kjør en memtest av en og en brikke først.

 

PS.. hvis du kjører en tidlig versjon av bios, er det en bug i PLL volt som kan drepe CPU.

Sett denne manuellt.

Anbefaler å oppdatere til nyeste versjon av bios, da det var mye trøbbel med dette HK.

Kjører selv Bios versjon 1202.

 

8GB (4 brikker) skal gå bra så lenge du kjører minnet på max 1333MHz "ved en evt overklokking"

NB "North Bridge" klarer ikke å kjøre 8GB på 1600MHz.

post-203373-1288206299,8328_thumb.jpg

Lenke til kommentar

denne type RAM jeg har

 

OCZ DDR3 4 GB Platinum Dual Channel i5 High Performance Memory 2x2GB 1333MHz. (7-7-7-20)

 

1333MHz DDR3

CL 7-7-7-20

(CAS-TRCD-TRP-TRAS)

Available in 4GB optimized kits

Unbuffered

Platinum Layered Z3 XTC Heatspreader*

Lifetime Warranty

1.65 Volts**

240 Pin DIMM Part Numbers 4GB (2x2048MB) D/C Kit PN - OCZ3P1333LV4GK

 

kommer in i bios med 1 brikke

jeg er ikke helt rå når de gjelder bios, prøve å justere ram'n i bios, men fikk ikke stilt den på 7-7-7-20, det står nå anderledes, og jeg fikk enten valgt 1066 eller høyere enn 1333, fikk justert halveis, prøvde å starte opp maskinen så blir skjerm og tastatur/mus borte

 

så jeg kommer ikke så langt at jeg når windows så får ikke kjørt memtest :/

 

men den slutter å pipe 1 lang og 3 korte,

Endret av shaniboy
Lenke til kommentar

Kan nok være at prosessor HK og minne ikke går helt godt sammen.

Q6600 har en FSB på 1066MHz mens Hket ditt er anbefalt minimum 1333MHz.

Dettet er for bruk av XMP (Extreme Memory Profile) som HKet ditt støtter.

Mulig du kan deaktivere XMP i BIOS ?

 

Men vil vel si at oppsettet ditt kansje ikke henger helt på greip med 5970 kort sammen med Q6600 prosessor og et gammelt HK. (er vel 3 år gammelt) RAM brikkene dine er også optimalisert for i5.

 

Kan du prøve med andre minnebrikker så gjør det.

 

Kan nok være at du også har klart å skade CPU når du bygget PCn.

 

Du har nå også klart å sette noe ugunstig i BIOS. Ta ut batteriet som sitter på HKet for å resette CMOS. Sett det inn igjen og da skal du komme inn i BIOS igjen.

 

Ville prøvd å oppdatere BIOS, men ikke lett når du ikke får startet.

Du kan laste ned bios på en annen maskin, men du trenger antagelighvis en floppy disk for å flashe inn ny bios. Noe du kansje ikke har. Kommer du inn på windows kan du flashe bios der med program for dette i fra ASUS.

Lenke til kommentar

heysann der sier du noe, hmm for jeg får ikke valgt 1333mhz i bios sikkert pga cpu ikke klarer det,

 

men om jeg dytter inn en

 

Intel Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 1333Mhz

 

så kommer jeg hakke lengere, for jeg har akkurat fått tak i denne hovedkortet og litt synd hvis jeg må til en annen sokkel for å få igang alt jeg har liggende,

 

har ikke sjangs til å komme inn i windows, skjerm tastatur og mus slokner når jeg nærmer meg windows oppstart, noe som svikter..

 

som sagt prossesor er igrunn eneste jeg ikke har bytta fra gamle oppsettet mitt, men bare jeg får stilt rammen på 1066mhz det går, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få stilt fra slik det står i bios til 7-7-7-20 på ramen

 

tror jeg slipper å ta ut batteriet siden det er reset knapp på hovedkortet på asus rampage extreme

Lenke til kommentar

heysann der sier du noe, hmm for jeg får ikke valgt 1333mhz i bios sikkert pga cpu ikke klarer det,

Du må opp på 3.0GHz for å kjøre på 1333MHz på minnet.

Kan hende du kan bruke CPU level up i bios.(Auto OC i bios)Tror Q6600 er støttet.

Mitt QX9770 fungerer utmerket, men jeg har kun et valg igjen som heter Crazy, og det gir 3.6GHz med et tastetrykk.

 

har ikke sjangs til å komme inn i windows, skjerm tastatur og mus slokner når jeg nærmer meg windows oppstart, noe som svikter..

 

som sagt prossesor er igrunn eneste jeg ikke har bytta fra gamle oppsettet mitt, men bare jeg får stilt rammen på 1066mhz det går, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få stilt fra slik det står i bios til 7-7-7-20 på ramen[/Quote]

Kjør den på 1066MHz på minnet, og auto på timings foreløpig. (Tipper den gir 9-9-9-24 da)

Større kjangs for krash hvis du setter den til 7-7-7-20.

Sett spenningen på minnet til 1.65v.

 

tror jeg slipper å ta ut batteriet siden det er reset knapp på hovedkortet på asus rampage extreme

Yup, sitter en reset knapp bak på HK.

post-203373-1288265091,0747_thumb.jpg

 

Kan også hende du må disable noen punkter i bios, men jeg husker ikke i farten hvilke dette er.

Kan sjekke nå jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Her er en side som viser BIOS innstillinger med Q6600 så det skal virke.LINK

Men de har annen RAM som stemmer med FSB på prosessor.

 

HKet er jo basert på overklokking så det er en drøss av innstillinger.

Gjør du feil kan du fort blåse CPUen o.l.

 

Har du koblet til alt på HK. Og strømkablene til 5970 kortet ?

 

Er det satt riktig HD som oppstart i BIOS?

 

Har du prøvd å trykke F8 mens den booter ettter bios opsjonene er borte?

Da skal du få opp meny for oppstart du kan da starte i Sikker modus o.l.

Får du ikke det feiler den før lesing av HDD.

Pleier å komme opp feilmelding hvis det ikke er et OS på HDD.

 

Kan være at du har en feil på HKet.

Har du en annen maskin du kan få testet prosessor og RAM på så er jo det gull.

Lenke til kommentar

Sett en brikke i slott nr A2 (Den hvite nærmest CPU)

Reset cmos, og start opp bios. Load default -save/exit.

 

Start opp i bios

 

Sett minnehastigheten til 1066MHz

DRAM Command rate til 2N

DRAM Timing control på AUTO

DRAM Static Read Control Disabled

DRAM Dynamic Write control Disabled

DRAM Voltage på 1.65v {vil vise ca [1.65681]}

 

Sjekk også i voltage monitor i bios, om CPU PLL voltage ligger på rundt 1.5v

Hender denne ligger mye høyere på default {blinker i rødt}, og det kan skade CPU over tid.

Hvis så, slå av auto, og sett den til det laveste som kommer opp når du bruker + tasten.

 

save exit.

Se nå om maskinen starter normalt.

Hvis så, kjør en memtest86 på hver enkelt brikke før du putter i alle sammen.

Lenke til kommentar

Sett en brikke i slott nr A2 (Den hvite nærmest CPU)

Reset cmos, og start opp bios. Load default -save/exit.

 

Start opp i bios

 

Sett minnehastigheten til 1066MHz

DRAM Command rate til 2N

DRAM Timing control på AUTO

DRAM Static Read Control Disabled

DRAM Dynamic Write control Disabled

DRAM Voltage på 1.65v {vil vise ca [1.65681]}

 

Sjekk også i voltage monitor i bios, om CPU PLL voltage ligger på rundt 1.5v

Hender denne ligger mye høyere på default {blinker i rødt}, og det kan skade CPU over tid.

Hvis så, slå av auto, og sett den til det laveste som kommer opp når du bruker + tasten.

 

save exit.

Se nå om maskinen starter normalt.

Hvis så, kjør en memtest86 på hver enkelt brikke før du putter i alle sammen.

 

nå prøvde jeg denne, og får fortsatt 1 lang og 3 korte biips... tolmodigheten ga seg så prøver igjen imorra men tusen takk for svar,

Lenke til kommentar

One continious beep followed by three short beeps = No VGA detected.

post-203373-1288347774,2535_thumb.jpg

Side 2-47 i brukerhåndboken.

 

 

Sjekk at skjermkortet får nok strøm.

24 pin ATX (20 pin kan gi for lite strøm over PCI-e sporet.)

1 x 6 pin + 1 x 8 pin i skjermkortet.

 

NB.. Hvis du kjører med vannkjøling på CPU så må du vel deaktivere CPU fan i bios.

Lenke til kommentar

Heysann, problemet jeg hadde før med 5970 var at den fikk for lite strøm, da hadde jeg pk5 deluxe HK,

 

jeg har koblet inn pci på den ene og pcie på den andre(1 x 6 pin + 1 x 8 pin i skjermkortet.) har lest på forum at flere måtte ha økt volt til skjermkortet kan det være mitt problem også?, psu er 800w tror dere jeg har nok strøm til å drive alt dette? vannkjøling,3hdd, skjermkort,lydkort, osv

 

kan ta ut skjermkortet og sette inn igjen, men ganske sikker på at det sitter ordentlig og er koblet opp riktig med tanke på strøm portene,

 

men siden maskina kom inn i bios med litt flytting på ram, så kan det kanskje ikke være skjermkortet?

er på jobb ut helgen så får ikke sett mer på dataen foreløpig,

Lenke til kommentar

Heysann, problemet jeg hadde før med 5970 var at den fikk for lite strøm, da hadde jeg pk5 deluxe HK,

 

jeg har koblet inn pci på den ene og pcie på den andre(1 x 6 pin + 1 x 8 pin i skjermkortet.) har lest på forum at flere måtte ha økt volt til skjermkortet kan det være mitt problem også?, psu er 800w tror dere jeg har nok strøm til å drive alt dette? vannkjøling,3hdd, skjermkort,lydkort, osv

 

kan ta ut skjermkortet og sette inn igjen, men ganske sikker på at det sitter ordentlig og er koblet opp riktig med tanke på strøm portene,

 

men siden maskina kom inn i bios med litt flytting på ram, så kan det kanskje ikke være skjermkortet?

er på jobb ut helgen så får ikke sett mer på dataen foreløpig,

 

 

Mitt 4890 Ati kort oppfører seg av og til på samme måte når maskinen har gått noen dager overklokket, spesielt ved restart. Eneste som hjelper for meg er å resette bios, stille inn overclocken, lagre og reboote. Da fortsetter den...med bilde på skjermen. 1 langt beep og to tre korte er den feilmeldingen jeg får når skjermkortet er på bærtur.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått tilbake meld på dataen min, skjerm kort var Defekt, nytt er på vei

 

og rammen er ikke kompitabel med hoved kort og div, hvis jeg overklokker

 

lurer på om noen vet hvor jeg kan få tak i disse:

 

 

Corsair CM3X1024-1600C7DHXIN(XMP) (DDR3-1600)

De er utgått :mad:

Skaffet mine 4 extra på QXL, fra en som hadde samme problem med å finne disse :D

Nærmeste er nok Dominator brikker http://www.dustinhome.no/pd_5010329161.aspx

 

Har også svart på din PM

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...