Gå til innhold

Hybridene tar over


Anbefalte innlegg

slik du beskriver jobbmaskinen så virker det som om den er overmoden for utskifting.

å bytte disken er nok bare en nødløsning.

Rart at firmaet du jobber for ikke innser du ville være mere affektiv med en bedre pc

Jeg vet ikke hva slags firma du jobber i, men slikt utstyr har en avskrivingsperiode. Den er oftest på 2-3 år.

 

Poenget var at jeg ser ikke noen poeng en i å redusere opstartstiden fra 10 sekunder til 2 sekunder med en ssd disk .

Å redusere tiden fra 5 minutter til 1 minutt blir noe annet.

Jeg vet heller ikke hvor du får dette fantasitallet "10 til 2 sekunder" fra og hvorfor du fortsetter å bruke det når vi gjentatte ganger snakker om å redusere oppstartstid fra halvannet minutt til halvt minutt eller mindre. Dette 5 til 1 minutt er også noe du bare tar ut av luften. Hva med å forholde seg til reelle tall som er lagt frem gjentatte ganger?

 

jeg har set noen skryte av at de tjente noen få sekunder på å oppgradere maskinen sine , derav 10 til 2 sekunder.

 

At jobb maskinen din før kunne bruke opptil 5 minutter før den var klar var noe du skrev i et innlegg.

 

 

At det normalt er en bruks tid på 3-5 ( eller lengre) på pcer jobben betyr ikke at de av og til må bytte den ut tidligere.

Det kommer an på hvor mye man taper av å ha en treg pc.

Det viktigste er å få gjort jobben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe galt med PC'n. Etter retanking og diskbytte så er maskinen min kjappere enn de nyeste Lenovoene som andre på avdelingen har.

Det er fordi at selv med spiller nye laptoper med kraftigere prosessor og mere RAM så er harddisken en stor flaskehals.

Jeg kunne glatt ha fått en ny Thinkpad W510 hvis jeg ville, men jeg ba om å få dekket en ny harddisk istedenfor, fordi maskinen jeg har er krute god.

Hvorfor få firmaet til å bruke 10-12 tusen på en ny maskin når en disk til under tusenlappen får min nåværende maskin til å gå så det griner?

 

Samme jeg tenkte, når jeg hadde en alldeles utmerket T60 (14,1'') med 1400 x 1050 skjerm - så hvorfor skulle jeg bruke masse penger på noe som nesten var dårligere. Særlig skjermformatet og oppløsningen slår jo omtrent alt som finnes i dag til fornuftig pris og jeg synes 16:9 er håpløst til mye av det jeg gjør. Og da var SSD eller Momentus XT et mye bedre valg enn å kjøpe noe man bare var noenlunde fornøyd med.

 

Ja, det er ikke tvil om at en SSD eller en Momentus XT kan forlenge levetida til mang en god bedrifts-PC til en rimelig penge (også for andre). Mye av de nye maskinene er ikke revolusjonerende mye raskere enn T60/T61.

Lenke til kommentar

JEg synes det er digg med "hybrid disk"

 

 

 

 

Areca 1880ix-24 med 4gb ddr2 800mhz ecc cache :love:

 

 

 

 

Raid-5/6 med snurredisker og en del ssd. Cache gjør hverdagen lettere for å si det slik :thumbup:

 

 

 

 

Så "hybrid" opplegg har jeg hatt i en god del år med kontrollere med cache, og kommer ikkje til å kvitte meg med det for å si det slik :yes:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

[...] Og ja, en disk med nesten SSD ytelser og til brøk del av prisen? Hvorfor ikke til dere SSD fanbois og hybrid disk hatere?

 

Hvorfor ikke hva?

 

Tja, Momentus XT koster ~ 800-1000 NOK, Crucial C300 64GB (som yter som et beist) koster ~ 1050 NOK. Du ser kanskje at dette ikke blir særlig til brøkdel. Forholdet mellom pris per lagringsenhet blir derimot ganske stort i hybridens favør, ~ 2 NOK/GB for Momentus XT 500GB mot ~ 16,4 NOK/GB for Crucial C300. Legger man ut ~ 550 NOK til, får man C300 64GB + Samsung F2EG 1500GB til ~ 1 NOK/GB.

 

Naturligvis er dette fattig trøst for bærbarbrukere, som gjerne bare har en harddiskplass. Der ser jeg klart at Momentus XT kan være bra greier, slik snole så sindig forteller.

 

 

At de ikke synes Momentus XT er det beste siden nybakt brød er enten "SSD-fanbois" eller "hybrid disk hatere" (sic!) får stå for din egen regning; jeg vil anbefale at du legger litt mer innsats og tanke bak trollingen din i fremtiden.

 

 

 

[...]Og jeg tror jeg må gå til innkjøp av en + en pata-sata cradle.

 

Jeg kjøpte en slik tidligere i år, den er god som gull. Kablene som fulgte med var en smule korte, men strømadapteret tar standard "pc-strømkabler" så det var niks problem.

Lenke til kommentar

[...]Og jeg tror jeg må gå til innkjøp av en + en pata-sata cradle.

 

Jeg kjøpte en slik tidligere i år, den er god som gull. Kablene som fulgte med var en smule korte, men strømadapteret tar standard "pc-strømkabler" så det var niks problem.

Ikke veldig mobilt når man snakker om laptoper, han tenker nok mer på en slik som man stapper i ultrabayen på thinkpaden.

Lenke til kommentar
jeg har set noen skryte av at de tjente noen få sekunder på å oppgradere maskinen sine , derav 10 til 2 sekunder.

 

At jobb maskinen din før kunne bruke opptil 5 minutter før den var klar var noe du skrev i et innlegg.

Nå må du begynne å vise meg disse påstandene...

 

At det normalt er en bruks tid på 3-5 ( eller lengre) på pcer jobben betyr ikke at de av og til må bytte den ut tidligere.

Det kommer an på hvor mye man taper av å ha en treg pc.

Det viktigste er å få gjort jobben

Du er jo helt vill med denne tallbruken din, jeg sa ikke 3-5 men 2-3. Gir meg over...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke veldig mobilt når man snakker om laptoper, han tenker nok mer på en slik som man stapper i ultrabayen på thinkpaden.

Korrekt :)

Mulig cradle er et dårlig navn å bruke da det ser ut til å være overrepresentert av hdd dockinger.

 

EDIT:

HDD Caddy ser ut til å være den gjengse betegnelsen.

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=sata+ultrabay&_sacat=0&_dmpt=PCC_Drives_Storage_Internal&_odkw=sata+cradle&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

 

Ikke så lett å finne de med innebygget pata-sata overgang, men her er en:

http://cgi.ebay.com/Pata-IDE-SATA-12-7mm-Universal-2nd-HDD-caddy-HC9-/220634128030?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item335ed19e9e

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sant. Synd de ikke selger mindre utgaver av Momentus XT. Jeg kunne tenkt meg en 60GB eller en 120GB, men forståelig at de ikke lager det. 250 og 320GB burde de kunne laget av Momentus XT, så kunne man kanskje fått en slik disk for rundt 500,-.

 

Den billigste OCZ Vertex ligger på rundt 750,-. Men vi vil nok se at eks. intel sin X-25V vi synke fra sine nå 950,-.

Hvilken HDD caddy visste du om som hadde pata-sata og passet til thinkpad T serien (med avkapping av plastkkant)?

 

EDIT:

Vil alle disse Caddyene med SATA fungere mot T42 med PATA? Det jeg tenker på er at den interne tilkoblingen virker som den samme uansett.

 

Eks. denne PATA:

http://cgi.ebay.com/PATA-IDE-2nd-HDD-Caddy-IBM-T40-T41-T41p-T42-T43-DV03-/250696250324?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item3a5ea933d4

Og denne SATA:

http://cgi.ebay.com/IBM-Thinkpad-T42-Ultrabay-Slim-SATA-2nd-HDD-Caddy-DV04-/250680958618?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item3a5dbfde9a

Riktignok er det bare to av de 4 bildene som er byttet ut i annonsene, så ikke helt lett å bli klok på.

 

 

EDIT2:

Ellers er det mulig jeg kjøper en Momentus XT øyeblikkelig til min "Acer Aspire TimelineX TG3820 Ci5-450/HD5650" som nok vil bli ennå bedre med en slik disk. Fremfor å vente på at 250-320GB SSDer skal bli billige nok.

 

Litt større og vesentlig aksellerert på enkelte ting, gjør aldri vondt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sant. Synd de ikke selger mindre utgaver av Momentus XT. Jeg kunne tenkt meg en 60GB til 300,- eller en 120GB til 450,-.

Tja, hvis man kjører med cradle trenger man bare et par GB med ssd, og så kjøre lagring på den vanlige disken.

 

Jeg får i hvert fall plass til hele systemet + samtlige programmer jeg har på den inn på 5-6GB, så en 16GB ssd til 400kr hadde vært optimalt.

Lenke til kommentar

slik du beskriver jobbmaskinen så virker det som om den er overmoden for utskifting.

å bytte disken er nok bare en nødløsning.

Rart at firmaet du jobber for ikke innser du ville være mere affektiv med en bedre pc

Jeg vet ikke hva slags firma du jobber i, men slikt utstyr har en avskrivingsperiode. Den er oftest på 2-3 år.

 

Poenget var at jeg ser ikke noen poeng en i å redusere opstartstiden fra 10 sekunder til 2 sekunder med en ssd disk .

Å redusere tiden fra 5 minutter til 1 minutt blir noe annet.

 

Jeg vet heller ikke hvor du får dette fantasitallet "10 til 2 sekunder" fra og hvorfor du fortsetter å bruke det når vi gjentatte ganger snakker om å redusere oppstartstid fra halvannet minutt til halvt minutt eller mindre. Dette 5 til 1 minutt er også noe du bare tar ut av luften. Hva med å forholde seg til reelle tall som er lagt frem gjentatte ganger?

 

les innlegg #83 da er det nevnt at pcen antagelig bruker opptil 5 minutter før den er klar til bruk før han fikk installert en hybrid disk.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

les innlegg #83 da er det nevnt at pcen antagelig bruker opptil 5 minutter før den er klar til bruk før han fikk installert en hybrid disk.

At jobb maskinen din før kunne bruke opptil 5 minutter før den var klar var noe du skrev i et innlegg.

Du sa at jeg hadde sagt det i form av "din jobb maskin", men da er kilden til 5 minutteren i det minste oppklart.

Selv synes jeg 90 sekunder til under 30 sekunder og under 10 sekunder med litt tweaking er godt nok. Men det er ikke oppstartstid som er det viktigste men accesstid på omtrentlig 1/1000 av vanlig HDD.

 

Momentus XT finnes i 250GB og 320GB.

Prisforskjellen på de 2 er minimal så 320GB eller 500GB er veien å gå.

Jeg lot mer lure av prisguiden, takker for tipset. Desverre var jo prisforskjellen latterlig liten så 500GB er like greit.

 

Men jeg fant en merkelig tilbakemelding:

Disse diskene har feil dimensjon på gjengene til skruene. Dette byr på en god del utfordringer - spesielt for de som har vibrasjonsdempende holdere til harddiskene. Man kan mao heller ikke bruke skruene som eksisterende disk er festet i på f.eks. bærbare maskiner dersom man skal oppgradere.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men jeg fant en merkelig tilbakemelding:

Disse diskene har feil dimensjon på gjengene til skruene. Dette byr på en god del utfordringer - spesielt for de som har vibrasjonsdempende holdere til harddiskene. Man kan mao heller ikke bruke skruene som eksisterende disk er festet i på f.eks. bærbare maskiner dersom man skal oppgradere.

Det høres mer ut som om han som skriver har feil gjenger på sine skruer.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Det må jo være det hehe. Er mange som roter med de forskjellige skruene til HK, HDD, Optisk, Floppy, Bays osv.

 

Nå er jeg endelig ferdig med 4xSSD og 11xHDD i hjemmekontor PCen. Litt kjas med raid kontrollere, konfigurasjon, testing og tweaking men godt når man er ferdig og kan begynne å bruke sakene til noe nyttig.

 

SSDene har vært der lenge men spedd på med en del disker i Raid5 arrays.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tja, Momentus XT koster ~ 800-1000 NOK, Crucial C300 64GB (som yter som et beist) koster ~ 1050 NOK. Du ser kanskje at dette ikke blir særlig til brøkdel. Forholdet mellom pris per lagringsenhet blir derimot ganske stort i hybridens favør, ~ 2 NOK/GB for Momentus XT 500GB mot ~ 16,4 NOK/GB for Crucial C300. Legger man ut ~ 550 NOK til, får man C300 64GB + Samsung F2EG 1500GB til ~ 1 NOK/GB.

 

Naturligvis er dette fattig trøst for bærbarbrukere, som gjerne bare har en harddiskplass. Der ser jeg klart at Momentus XT kan være bra greier, slik snole så sindig forteller.

550 kr er penger det også, men om man ikke er villig til å betale de ekstra 550 kr, fordi man kanskje sitter på større disker for kun lagring, så er det ingen grunn til å investere i enda mer lagringsplass om man ikke har behovet. Å gi en slik sammenligning av Momentus XT og SSD + HDD er kanskje relevant for noen, og for andre ikke.

 

SSD blir først interessant for meg når pris/GB synker og nærmer seg dagens HDD priser. Det blir også kjekt å se den dagen SSD blir så utbredt at "alle" har det. Muligens den dagen jeg kommer til å hive meg på SSD bølgen. Kall meg gjerne gammeldags, jeg liker det trygge.

 

Hybrid diskene er helt klart en fordel for laptoper som du og mange andre nevner. Den har tross alt lagringsplassen også på plass.

 

jeg vil anbefale at du legger litt mer innsats og tanke bak trollingen din i fremtiden.

Ja, jeg innrømmer at jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Det skulle ikke være nødvendig av meg å skrive noe slikt.

 

Men, hvis du leste hele innlegget mitt, så skrev jeg ikke kun for å provosere. Hvis du ikke har definisjonen av ordet av trolling på plass, så burde du også legge litt mer innsats og tanke bak kommentarene dine før du i det hele tatt skal kritisere andre i fremtiden.

Lenke til kommentar

Nå er jeg endelig ferdig med 4xSSD og 11xHDD i hjemmekontor PCen. Litt kjas med raid kontrollere, konfigurasjon, testing og tweaking men godt når man er ferdig og kan begynne å bruke sakene til noe nyttig.

 

SSDene har vært der lenge men spedd på med en del disker i Raid5 arrays.

 

OT: Er det nasjonalarkivet du skal lagre!

Lenke til kommentar

Bolson:

Haha nei, men det er merkverdig hvor mye plass ting tar. Samtidig som jeg driver med mye virtuelle servere, labbing og full "image" backup av disse hver gang jeg ser behovet.

 

Samt det jeg skriver her:

AKkurat nå, veldig lite. Så det korte svaret blir hinsides mange '0'er lagres på de nå

 

Og de som har noe er det hovedsaklig backups i mange versjoner av div. maskiner og disker etc. Samt backups av mine CDer i FLAC format, backup av mine DVD filmer, Backup av private bilder og filmopptak.

Så for det meste backup. Men nå bruker jeg forløpig kanskje bare 30% av all tilgjengelig plas også.

 

På SSDene er det rene kjøredata som programmer og spill (mest steam) etc.

 

Spørsmålet besvart? ;) Nei jeg er ingen nedlastings-junkie som sikkert mange av disse er.

 

Men hovedsaklig har jeg nå skodd meg for å kjøre på med mer labbing, flere drift virtuelle servere og ha backup i alle bauger og kanter av alt av utstyr hjemme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...