Gå til innhold

Åndenes makt - bare tull?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er selv meget skeptisk til akkurat dette. Tro spiller inn fryktelig mye. Jeg har meget lyst til å gå ut og si at hele troen på ånder med dette er humbug, men det vil vell gjøre meg til nærmest en hykler, ettersom at jeg selv er kristen.

 

Det, også påpekes at jeg har venner som faktisk er sikker på å ha opplevd dette, jeg er fra en familie som har en spiritistisk tro, hvor de tror de kan snakke med de døde, blant annet igjennom ouija-brett.

 

Jeg vet ikke hva jeg selv skal tro, men jeg har en formening om at det vi ser som spøkelser er onde ånder, og at vi rett og slett ikke burde tulle med slik, det samme mener jeg om svart magi, og å prøve på å kontakte de døde.

 

Når det kommer til spåkoner tror jeg faktisk at de får mye av informasjonen fra et sted, flere av dem snakker sikkert bare tull, men noen, tror jeg har noe informasjon bak hva de sier, men det har seg slik at i følge min tro, og i følge bibelen, kommer ikke disse ordene fra gud. Og da kan man legge to og to sammen, og jeg kommer straks frem til at i følge min tro, kommer disse ordene (til spåkoner) fra djevelen. Selv mener jeg at jeg har opplevd mye av dette, blant annet mye familietrøbbel grunnet spåkoner.

 

Det at det må være mye snakk om, om det faktisk er sant, det er jeg ikke så sikker på, fordi dette betyr jo at alle de største religionene er sanne, noe virkelig ikke er mulig, så bare fordi noe er populært tror jeg ikke det blir sant, og vice versa.

 

Etter å ha tenkt meg grundig om, kommer jeg vell frem til at jeg forsåvidt tror på dette.

 

PS: tror posten hører mer hjemme i Religion, filosofi og livssyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, mye av dette har ikke blitt filmet og det som har blitt filmet kan også forklares av naturlige årsaker. Vitenskapen kan aldri bedømme om hvorvidt en persons opplevelse var sann eller ikke, rett og slett fordi man vet aldri hva som fikk vedkommende til å observere det som ble observert. Alt vi sanser, føler, ser, hører, lukter osv skjer fordi hjernen presenterer dette for oss. Hva som er årsaken til dette kan Vitenskapen derfor aldri vite, med mindre det blir direkte observert.

 

Jeg sier definitivt ikke at de som opplever sånt faktisk innbiller det seg, men jeg betviler at de faktisk ser noe som er ekte. Ofte legger man litt godvilje til også når man ser sånt. En annen ting er at folk opplever også merkelig ting når de ligger og sover og da er det ihvertfall lite troverdig at det skjer noe annet enn i hodet på vedkommende. Av den enkle grunn at vi vet at snåle ting foregår i hodet på dem som sover. Søvnlammelse f. eks er jo som oftest forklaringen på "alien obductions".

Lenke til kommentar

Hvis det er godt nok som bevis, er det jo bare å kreve premien.

Så mange "klarsynte" osv. det finnes, for ikke å snakke om healere, burde det lett kunne dokumenteres. Men det alltid noe som gjør det umulig å verifisere.

 

Hva folk sier eller tror de ser/opplever, er ikke nødvendigvis fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(...)

Når det kommer til spåkoner tror jeg faktisk at de får mye av informasjonen fra et sted, flere av dem snakker sikkert bare tull, men noen, tror jeg har noe informasjon bak hva de sier, men det har seg slik at i følge min tro, og i følge bibelen, kommer ikke disse ordene fra gud. Og da kan man legge to og to sammen, og jeg kommer straks frem til at i følge min tro, kommer disse ordene (til spåkoner) fra djevelen. Selv mener jeg at jeg har opplevd mye av dette, blant annet mye familietrøbbel grunnet spåkoner.

 

 

PS: tror posten hører mer hjemme i Religion, filosofi og livssyn.

 

Spåkoner har mye fra cold reading: http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Det spørs jo hvor vidt de bruker dette, men det er vel det de bygger på.

 

 

Jeg postet tråden her fordi jeg ikke mener at sånn psykologi henger sammen med religion, filosofi og livvsyn.

Lenke til kommentar

flere tusen som har sett eller hørt en plass at..sånn og sånn skjedde det, det baller på seg og til slutt har de opplevd det selv, nei du, den menneskelige hjerne er rar og kan finne på mye rart for og rasjonalisere ting, gjenta det som har skjedd to gang til under kontrollerte overvåkede forhold så kan vi snakkes, selv om noen sier at en langhåra fyr høy på hamp har gått på vannet en gang i tida så betyr ikke det at det faktisk har skjedd!!..

Endret av Hudrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ingen har hittil engang klart å vise frem noe som helst overnaturlig, det burde jo være det minste de kan forlange, eller?
Er flere tusenvis av historier av mennesker som tidligere var ateister, som nå har opplevd dette godt nok bevis?
Ja, mange har opplevd ting de ikke har klart å forklare selv, men det betyr på ingen måte at det har skjedd noe overnaturlig.

 

Den morsomste forklaringen man hører på hvorfor "synske" og "healere" ikke kan vinne millionen dollar ved å bevise at de faktisk har evner eller at de klarer vinne i lotto er "Vi kan ikke bruke evnene til egen gevinst". Hva er det da disse menneskene lever av? :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...