Gå til innhold

Åndenes makt - bare tull?


Anbefalte innlegg

Da er det bare å vise til disse faktiske bevisene på at paranormale ting eksisterer. Det burde jo være flusst med slike da det tross alt finnes en hel del folk som mener de har slike evner, eller vet om slike overnaturlige ting.

Kan referere fra flust av hendelser i boka jeg har linket til, der dokumentasjonen (i forhold til vitner o.l.) ville ført til fellende dom om det hadde vært en kriminalsak.

 

For å ta eksempler fra i dag, der det faktisk dreier seg om kriminalsaker, så kan jeg jo henvise til serien "Synske etterforskere": http://www.youtube.com/watch?v=GcgYW5RpJ-Y

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten bevis må man tro, og det er det (desverre) mange som gjør mer eller mindre blindt.

 

Det flyvende spagettimonsteret er også noe man kan tro på hvis man vil?

Ingen har vel bevist at det ikke finnes, har de vel? Eller er brått bevisbyrden i hendene på de som sier det finnes i akkurat dette tilfellet? ;)

 

 

Man "må" ingenting som helst. Man kan gjøre akkurat hva man vil. Tro, anta, tvile, være usikker eller skråsikker - enten det ene eller andre veien. Eller rett og slett gi fanden i hele greia.

 

Der er ingen betingelser. Og ingen "byrde", med mindre man konstruerer en byrde utav det.

 

Det eneste ekstrem-skeptikere som dere oppnår, er å prestere et evindelig repeterende gnål om "bevis" og "bevisbyrder". Til det kjedsommelige.

 

Om dere tror det setter noen stopper for slik virksomhet og slike programmer, er det dere som tror på julenissen.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Folk synes slike programmer er spennende, og vil gjerne tro det er noe mer mellom himmel og jord.

Derfor lages det slike programmer til stadighet, og de konkluderer som regel med ingenting konkret.

 

Eller rettere sagt viser seg å ikke konkludere med noe som helst som kan etterprøves.

 

"Det flyvende Spagettimonsteret" er like virkelig som dette, men alle er enig i at det slett ikke finnes.

 

Kan det bevises at det ikke finnes en slik skapning, og hvis ingen kan bevise akkurat dette, vil det si at skapningen faktisk finnes?

Lenke til kommentar

Folk synes slike programmer er spennende, og vil gjerne tro det er noe mer mellom himmel og jord.

Derfor lages det slike programmer til stadighet, og de konkluderer som regel med ingenting konkret.

 

Eller rettere sagt viser seg å ikke konkludere med noe som helst som kan etterprøves.

 

"Det flyvende Spagettimonsteret" er like virkelig som dette, men alle er enig i at det slett ikke finnes.

 

Kan det bevises at det ikke finnes en slik skapning, og hvis ingen kan bevise akkurat dette, vil det si at skapningen faktisk finnes?

 

Ja altså.. om det plager deg sånn at det lages slike programmer, og at folk synes det spennende - og du går i spinn og holder på å sprekke fordi du mener det må "bevises". Hva så..? Who cares?

 

For ørtende gang: Ingen krever og forlanger noe bevis. Untatt deg og dine like.

Lenke til kommentar
Og så bør man legge merke til følgende av Randis kriterier: "We have no interest in theories nor explanations of how the claimed powers might work; if an applicant provides us with such material, it will be ignored and discarded." Pussig at man ikke er interessert i dette.
Det er en veldig rasjonell holdning. Hva skulle det komme ut av å vurdere rare forklaringer på et ikke eksisterende fenomen?

 

Om jeg sier at jeg har evnen til å gå gjennom 1m tykke murvegger. Ville du brukt mye tid på å lese og diskutere med meg kvasivitenskapelige teorier jeg fremsetter på hvordan jeg klarer dette? Selvsagt ikke. Først må jeg vise at fenomenet er reelt og da vil alle forskere kaste seg over mine forklaringer.

Lenke til kommentar

Ja altså.. om det plager deg sånn at det lages slike programmer, og at folk synes det spennende - og du går i spinn og holder på å sprekke fordi du mener det må "bevises". Hva så..? Who cares?

 

For ørtende gang: Ingen krever og forlanger noe bevis. Untatt deg og dine like.

 

Holder jeg på å sprekke bare for at jeg vil se noe som helst bevis for at noens påstander holder vann?

Svindlere som de i Åndenes makt fortjener ikke min eller noen andres respekt, hvorfor forsvares de flittig og iherdig i denne tråden?

 

De kan ikke vise til noe som tilsier at de faktisk har evnene de selv påstår at de har.

 

I stedet for å gyve løs på meg, kan du jo heller komme med dokumentasjon på at noen virkelig har slike evner som de i Åndenes makt gir inntrykk av at de har ;)

Lenke til kommentar

Ja altså.. om det plager deg sånn at det lages slike programmer, og at folk synes det spennende - og du går i spinn og holder på å sprekke fordi du mener det må "bevises". Hva så..? Who cares?

 

For ørtende gang: Ingen krever og forlanger noe bevis. Untatt deg og dine like.

 

Holder jeg på å sprekke bare for at jeg vil se noe som helst bevis for at noens påstander holder vann?

Svindlere som de i Åndenes makt fortjener ikke min eller noen andres respekt, hvorfor forsvares de flittig og iherdig i denne tråden?

 

De kan ikke vise til noe som tilsier at de faktisk har evnene de selv påstår at de har.

 

I stedet for å gyve løs på meg, kan du jo heller komme med dokumentasjon på at noen virkelig har slike evner som de i Åndenes makt gir inntrykk av at de har ;)

 

Tror nok de driter i din og andre skeptikeres respekt.

 

Den dagen noe slikt evt kan dokumenteres, vil man nok få høre om det.

 

Inntill da får en bare ta det som det er og ikke noe annet. Det er alt jeg sier.

 

For min del ser jeg det kun som åpent og uavklart. Men har i motsetning til deg ingenting i mot at de driver på.

Det er mye annet verre dritt som går på Tv etter min mening enn det der.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Tror nok de driter i din og andre skeptikeres respekt.

 

Den dagen noe slikt evt kan dokumenteres, vil man nok få høre om det.

 

Inntill da får en bare ta det som det er og ikke noe annet. Det er alt jeg sier.

 

For min del ser jeg det kun som åpent og uavklart. Men har i motsetning til deg ingenting i mot at de driver på.

Det er mye annet verre dritt som går på Tv etter min mening enn det der.

 

De fortjener ingens respekt, med unntak av andre svindleres respekt, selvsagt.

 

Det at folk er godtroende og ikke trenger bevis får nå være deres egen sak, men særlig smart er det ikke. Da blir svindlerne rikere, mens de godtroende blir fattigere.

Lenke til kommentar

Tror nok de driter i din og andre skeptikeres respekt.

 

Den dagen noe slikt evt kan dokumenteres, vil man nok få høre om det.

 

Inntill da får en bare ta det som det er og ikke noe annet. Det er alt jeg sier.

 

For min del ser jeg det kun som åpent og uavklart. Men har i motsetning til deg ingenting i mot at de driver på.

Det er mye annet verre dritt som går på Tv etter min mening enn det der.

 

De fortjener ingens respekt, med unntak av andre svindleres respekt, selvsagt.

 

Det at folk er godtroende og ikke trenger bevis får nå være deres egen sak, men særlig smart er det ikke. Da blir svindlerne rikere, mens de godtroende blir fattigere.

 

Vi kan vel ikke annet, enn å bare konstatere at det er ditt syn på saken.

 

Det siste avsnittet betinger selvsagt at alle skulle ha nøyaktig samme syn på saken som deg. Slik er det heldigvis ikke.

Lenke til kommentar

Siden ingen klarer å vise til at de faktisk besitter slike overnaturlige evner, eller kan vise til at overnaturlige ting faktisk skjer, vil jeg si at det ikke bare kan avfeies som "mitt syn", men heller må regnes som fakta ;)

 

 

Hvem i huleste har hevdet at noen slikt noengang er bevist?

Klart det er et faktum at det ikke er skjedd.

Poenget er at ikke alle går rundt og forlanger det.

 

Og ingen avfeier noenting. Må ikke blande kortene sånngutt.

Jeg skrev "konstatere" .. at det er ditt syn. Det er det tvert motsatte av å "avfeie".

Lenke til kommentar
Den dagen noe slikt evt kan dokumenteres, vil man nok få høre om det.
Den dagen hvor man vil kunne dokumentere oppdiktet tull vil akdri komme. :roll:

 

Merk at jeg skrev eventuelt

 

For min del ser jeg det kun som åpent og uavklart.
Er det også uavklart om jeg kan gå gjennom en 1 m tykk murvegg?

 

I ytterste konsekvent -ja. Men alt er som kjent relativt..

Lenke til kommentar

Men da er i allefall vi enige om at ingen hittil har kunnet vise til at de faktisk besitter slike evner, eller at noe overnaturlig har skjedd.

Følgelig er alle disse klarsynte osv. i Åndenes makt svindlere, enten bevisst eller ubevisst.

 

Mulig det at jeg tolket det som avfeing var litt feil, men regner med at du forstod hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Men da er i allefall vi enige om at ingen hittil har kunnet vise til at de faktisk besitter slike evner, eller at noe overnaturlig har skjedd.

Følgelig er alle disse klarsynte osv. i Åndenes makt svindlere, enten bevisst eller ubevisst.

 

Mulig det at jeg tolket det som avfeing var litt feil, men regner med at du forstod hva jeg mente.

 

Det tok sin tid..

 

Men derifra til å sette likehetstegn mellom "ikke bevist" og "svindel" blir å dra det for langt som konklusjon etter min mening.

 

Så lenge det ikke er påvist svindel skal tvilen komme den tiltalte til gode. Også her.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Det er jeg forsåvidt enig i, men ikke når de skor seg på at andre er godtroende, og betaler penger.

Da bør de kunne vise til at de faktisk besitter evnene de påstår de har.

 

Nå er det vel få som betaler for Tv-Norge pga dette programmet ene og alene.

 

Og alle som driver med healing osv, skor seg egentlig ikke på det. Som feks "snåsamannen".

 

Ellers er det helt frivillig hva folk vil bruke penger på og tro på.

For de som tar avstand fra det, er det bare å la vær bruke hverken tid eller penger på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...