Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Routere restarter seg når koblet til en spesifikk PC


Anbefalte innlegg

Hei,

På jobb har vi en nettverkskabel som kommer inn i bygget fra en server som deler ut internett til forskjellige avdelinger.

 

Hittil har denne stått i en d-link 624+, som har fungert som et AP.

 

Nylig fikk avdelingen er pc som skal stå tilgjengelig på dette nettverket, slik at internett er lett tilgjengelig på jobb. (Lenovo Ideapad U550 med Windows 7)

Når jeg prøvde å koble denne til det trådløse nettverket D-linken sendte ut, var den koblet til i 20 sekunder, så restartet koblingen seg. Etter å ha undret over dette en stund kikket jeg på d-linken, som tydelig restartet seg når det ble frakoblet. (Alle lamper blinket, og det virket som en restart).

 

Prøvde å koble pcen til D-linken med kabel, men det samme skjedde da og, og tenkte at routeren var død. Fant en US Robotics router, jeg tenkte å prøve til det samme. Men på denne måtte det trådløse startes, så kobler routern til pcen via kabel for å sjekke instillingene, da jeg merker at også denne restarter seg etter få sekunder.

 

Prøvde så å starte d-linken med kun kabelen utenifra i, uten å starte det trådløse på pcen. Fikk da koblet til mobilen, og ingen restart. Men i øyeblikket pcen prøvde å koble seg til nettverket startet den å kødde igjen.

 

For øyeblikket står pcen koblet i en 3-com switch, som er stabil, men kabel er ikke en langtidsløsning.

 

Noen anelse om hva som kan forårsake dette, både på kabel og trådløst, med to forskjellige routere? Det er kun disse jeg har tilgjengelig, så får ikke testet flere.

 

Imorgen tenkte jeg å sjekke om drivere er oppdatert, men kan ikke skjønne at det er drivere når det skjer likt på kabel og wifi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde idag å starte den aktuelle pcen med Ubuntu Live CD, for å teste om det samme skjedde.

 

Men da oppførte routeren seg fint, og alt virket normalt.

 

Noen ide om hva dette kan være for noe?

Blir nok en reinstall når jeg har tid på mandag.

 

Sitter selv på nettverk med akkurat det samme problemet. Det viser seg at Ubuntu 10.04 (jeg kjenner ikke til om problemet er løst ved 10.10), samt Mint versjonene av de samme distroene kobler ut routeren hvert 25 minutt. Det er beskrevet i Ubuntu-forum også. Det finnes ingen god løsning pr. idag. Det er slike mangler og feil som gjør at folk velger bort Linux til fordel for bl.a. Windows. Skal du ha en seriøs arbeidsdag bak en Unbuntu-maskin, så er dette bare ikke akseptabelt.

Det foreligger ingen liste over hvilke routere som blir påvirket av problemet. Det man med sikkerhet kan si er at 6 Windowsmaskiner fungerer i et nettverk. Så kobler man inn en Ubuntu-maskin. Deretter mister alle nettverkstilgangen og må vente 1 til 2 minutter før de kobles på igjen automatisk.

Lenke til kommentar

Da har jeg reformatert pcen via fabrikkinstillinger. Chipsett og nettverkskort-drivere er hentet fra Lenovo sine sider, og oppdatert til det nyeste.

 

Men fortsatt oppfører den seg som før. Og det kun i windows.

 

Ingen smarte sjeler som har noen siste forslag, før jeg må sende mail til Lenovo sin support?

Lenke til kommentar

Da har jeg reformatert pcen via fabrikkinstillinger. Chipsett og nettverkskort-drivere er hentet fra Lenovo sine sider, og oppdatert til det nyeste.

 

Men fortsatt oppfører den seg som før. Og det kun i windows.

 

Ingen smarte sjeler som har noen siste forslag, før jeg må sende mail til Lenovo sin support?

 

Hm.. Det kan være at windows kontakter for mange ting på en gang slik at den rett og slett gå tom for minne. Er du sikker på at "router" delen er skrudd av og at den er satt opp riktig som AP? (Skrudd av DHCP servern i routeren og koblet kabelen i LAN porten i stede for WAN/Internett port. Skriv ipen på dlinken så du ikke "glemmer" den :))

 

Jeg har hatt varierende resultater med D-Link sine routere og er ikke spesielt fornøyd. Hvis du skal kjøpe ny router anbefaler jeg Linksys WRT160NL med DD-WRT firmware.

 

Ah forresten prøv å skru av alt som heter Turbo boost range extender extreme....

Endret av huron
Lenke til kommentar

Skal vi se,

Ja, det kan hende windows prøver å kontakte for mye på en gang, og dermed kræsjer routerne. Spørsmålet er hvordan finne ut det, og hvordan løse det.

 

Når jeg tenker meg om trur jeg DHCP står på, men det fungerer strålende på all annen elektronikk som prøver å koble seg til, men har også prøvd med DHCP avslått.

 

Kabelen er koblet til LAN, det gjelder både til pc, og utenifra. (Slik det var satt opp fra før jeg startet på jobben der)

 

Trur ikke DD-WRT er noe å satse på med tanke på at dette er til jobben, og folk etter meg burde også ha mulighet til å forstå det.

 

 

Skal prøve imorgen med ICE.net sin trådløs router, se hvordan det fungerer.

 

Men takk for fornuftig svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...