Gå til innhold

Skattelistene legges ut i natt. Kva syns dykk om det?


FrihetensRegn

  

45 stemmer

  1. 1. Syns du det er greit at skattelistane legges ut?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Privat økonomi er privat økonomi...

 

Listene fungerer rett og slett ikke etter sin hensikt. Det eneste de brukes til er å snoke i andre sin økonomi og henge ut kjendiser og rike mennesker i media. Ja, også brukes de jo av kriminelle som peker seg ut rike familier som potensielle ransofre, slik vi så flere tilfeller av i fjor etter listene ble lagt ut.

 

Jeg har ikke noe med hva naboen, familien eller vennene mine tjener, og de har ikke noe med hva jeg tjener.

Lenke til kommentar

Kjempeflott å få vist fram formuen sin så kan folk se på den med stor misunnelse (ironi). Nei, jeg liker ikke skattelistene. Folk begynner å spekulere i hvor man har pengene ifra og hvorfor du har betalt så lite i skatt...

 

Skattelistene er noe særnorsk. Ett slik system har aldri ville blitt akseptert i f.eks. USA der privatøkonomi, er nettopp privat!

 

Når skattelistene først er lagt ut så skal jeg være helt ærlig å innrømme at jeg selv har sjekket endel. Ingen store overraskelser igrunn, folk er nedsyltet i lån og bruker lånte fjær.

Lenke til kommentar

Skattelistene er ute hvert år, enten man vil eller ikke, det er dog ikke det denne tråden handler om.

 

Det jeg har lagt merke til er at Kommersielle medieaktører har egne skattesøk på sine nettsider, kombinert med reklamebannere på siden, rett og slett ren profitt.

 

Databasen er IKKE fritt tilgjengelig for folk flest slik jeg kan se på skatteetaten.no

 

På skatteetatens sider finner jeg følgende:

 

http://tjenester.skatteetaten.no/personLovendringer.aspx

Masseutlevering av skattelister

 

Ordninga med masseutlevering av skattelister blei avvikla ved lovendringa i 2004. Ingen kan no få fullstendige skattelister utlevert i medhald av likningslova § 8-8. Ein kan berre gjere enkeltsøk i skattelistene på skatteetatens heimesider på Internett. Det er heller ikkje tillate å kopiere, fotografere eller bruke elektroniske hjelpemiddel for å lese papirskattelistene som er lagt ut på likningskontora.

 

Etter departementet si oppfatning er det særleg uheldig at pressa ikkje kan få utlevert fullstendige skattelister. Skal omsyna bak ordninga med offentleggjering av skattelister kunne realiserast fullt ut, er det viktig at pressa enkelt kan få tilgang til skattelisteopplysningane. Det er først og fremst pressa som kan bidra til kritisk debatt om skilnader mellom verkelege verdiar og dei verdiar som skal nyttast ved skattlegginga. Departementet føreslår derfor at pressa igjen skal få tilgang til fullstendige skattelister.

 

Spørsmålet mitt er da:

- Hvorfor trenger pressen mer fulstendige skattelister en oss andre? man kan jo finne alt og alle på http://tjenester.skatteetaten.no/person.aspx

- Hvorfor skal vi akseptere at alle de ledende medieaktørene tjener seg rike på fulstendige tilganger på offentlige databaser som vi andre ellers ikke har tilgang til?

 

Hvorfor skal ikke jeg har like mye rett på å lagre en fulstendig liste som f.eks hvilken som helst stor medieaktør?

 

Vel, tror dere ser poenget mitt, hvorfor er det slik, og bør det være slik?

(middag, ikke tid til å skrive mer....)

Lenke til kommentar

Liten update.. Folk fra andre land klarte å finne skattelistene, så nå vet folk fra andre land om min inntekt.. De publiserer dette for hele verden, det er faen meg så idiotisk at jeg nesten ikke har ord for det.. Man behøver ikke engang være norsk, HELE VERDEN kan se. BLir dritforbanna.

Endret av coax
Lenke til kommentar

Jeg har sett lærere fortelle om mobbing grunnet skattelistene, og jeg så nettopp på tv'n en historie om en gammel dame som ble ranet hjemme. Hun hadde samme adresse som noen millionærer, så politiet antok ranerne hadde benyttet skattelister og GPS. Jeg vil gjerne at våre eminente medier med full tilgang til disse listene henter frem disse viktige skattepolitiske sakene de argumenterer for, og deretter personlig forklarer dem som føler seg som uskyldige offer hvorfor disse sakene er viktigere en dem.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt i mot at skattelistene publiseres. Det eneste det brukes til er sammeligninger av familie og venner - og dette kan føre til mobbing og forskjellsbehandling. Altså, hvor ble det av prisippene her? Dette fører jo ikke til sosial utgjevning, men til det motsatte.

 

Jeg har bare ett spørsmål til politikerene: HVORFOR?

Lenke til kommentar

Grunnen til at skattelistene er offentlig, er kontrollen av det norske skattesystemet. Det skal være lettere å kontrollere og barrierene for økonomisk kriminalitet skal være høyere. Dette synes jeg er greit.

 

Det jeg ikke synes er greit er at skattelistene har blitt et underholdningsprodukt, med alle ulempene dette medfører.

Man må revurdere skattelistenes intensjoner med funksjonen de har i dag.

Endret av Ca3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...